REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189
Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć własne postępowanie, mające na celu wyjaśnić aferę spalinową Volkswagena. Sprawa dotyczy rzekomego manipulowania wynikami emisji spalin w silnikach Diesla z serii EA189.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada aferę Volkswagena

Afera spalinowa Volkswagena dotyczy instalowania w silnikach z serii EA189 specjalnego oprogramowania mającego na celu redukować poziom emitowanych przez nie szkodliwych gazów, w tym przede wszystkim tlenków azotu. Sterownik silnika po wykryciu, że auto poddawane jest testom diagnostycznym, automatycznie zmieniał mapę silnika na taką o mniejszej mocy, dzięki czemu poziom emitowanych gazów ulegał wyraźnemu obniżeniu. Gdy auto poruszało się natomiast w normalnym ruchu, moc silnika była przywracana do wartości homologowanych (deklarowanych przez producenta), co wiązało się ze znacznie wyższą emisją szkodliwych substancji.

REKLAMA

UOKiK chce dokładnie przyjrzeć się tej sprawie dlatego wezwał koncern Volkswagena do przekazania informacji niezbędnych do ustalenia, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Silniki Diesla z serii EA189

Problem jest o tyle poważny, że dotyczy ogromnej ilości aut, bowiem silniki 1.2 TDI, 1.6 TDi i 2.0 TDI z serii EA189 były instalowane we wszystkich autach należących do grupy Volkswagena czyli w Skodach, Seatach, Audi i VW. Według danych przekazanych przez VW urzędowi, na polski rynek trafiło ok. 140 tys. aut z systemem manipulującym wynikami emisji spalin.

Zobacz też: Gigantyczne problemy Volkswagena z silnikami TDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK uważa, że afera spalinowa może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, normy środowiskowe, a także techniczne. Jak napisano w komunikacie prasowym urzędu:

REKLAMA

„UOKiK zbada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Przeanalizuje m.in. materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Sprawdzi, czy zawierały one informacje dotyczące poziomu emisji tlenku azotu lub szczególnych właściwości w zakresie stopnia emisji spalin (np. deklaracje przyjazności dla środowiska). Urząd zamierza ustalić, czy rzeczywisty ich poziom odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach przedsiębiorcy”

Aby ocenić rzetelnie skalę problemu i jego zakres, UOKiK powołał w roli ekspertów Transportowy Dozór Techniczny i Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Ich opinia ma pozwolić przygotować precyzyjną odpowiedź na pytanie, czy i jakie przepisy zostały złamane przez koncern Volkswagena.

Naprawa wadliwych silników TDI

Oprócz tego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce na bieżąco monitorować proces wprowadzanych przez niemiecki koncern samochodowy działań naprawczych. Warto przypomnieć, ze Volkswagena podał, że silniki 2.0 TDI otrzymają nowe oprogramowanie sterownika, a jednostki 1.6 TDI oprócz nowego algorytmu, zostaną poddane także modyfikacjom technicznym. VW nie określił jednak szczegółów tych napraw.

Na całym świecie wadliwe silniki EA189 znajdują się w około 11 milionach aut, z czego 8 milionów sprzedano na terenie Unii Europejskiej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA