REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189
Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć własne postępowanie, mające na celu wyjaśnić aferę spalinową Volkswagena. Sprawa dotyczy rzekomego manipulowania wynikami emisji spalin w silnikach Diesla z serii EA189.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada aferę Volkswagena

Afera spalinowa Volkswagena dotyczy instalowania w silnikach z serii EA189 specjalnego oprogramowania mającego na celu redukować poziom emitowanych przez nie szkodliwych gazów, w tym przede wszystkim tlenków azotu. Sterownik silnika po wykryciu, że auto poddawane jest testom diagnostycznym, automatycznie zmieniał mapę silnika na taką o mniejszej mocy, dzięki czemu poziom emitowanych gazów ulegał wyraźnemu obniżeniu. Gdy auto poruszało się natomiast w normalnym ruchu, moc silnika była przywracana do wartości homologowanych (deklarowanych przez producenta), co wiązało się ze znacznie wyższą emisją szkodliwych substancji.

REKLAMA

REKLAMA

UOKiK chce dokładnie przyjrzeć się tej sprawie dlatego wezwał koncern Volkswagena do przekazania informacji niezbędnych do ustalenia, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Silniki Diesla z serii EA189

Problem jest o tyle poważny, że dotyczy ogromnej ilości aut, bowiem silniki 1.2 TDI, 1.6 TDi i 2.0 TDI z serii EA189 były instalowane we wszystkich autach należących do grupy Volkswagena czyli w Skodach, Seatach, Audi i VW. Według danych przekazanych przez VW urzędowi, na polski rynek trafiło ok. 140 tys. aut z systemem manipulującym wynikami emisji spalin.

REKLAMA

Zobacz też: Gigantyczne problemy Volkswagena z silnikami TDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK uważa, że afera spalinowa może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, normy środowiskowe, a także techniczne. Jak napisano w komunikacie prasowym urzędu:

„UOKiK zbada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Przeanalizuje m.in. materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Sprawdzi, czy zawierały one informacje dotyczące poziomu emisji tlenku azotu lub szczególnych właściwości w zakresie stopnia emisji spalin (np. deklaracje przyjazności dla środowiska). Urząd zamierza ustalić, czy rzeczywisty ich poziom odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach przedsiębiorcy”

Aby ocenić rzetelnie skalę problemu i jego zakres, UOKiK powołał w roli ekspertów Transportowy Dozór Techniczny i Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Ich opinia ma pozwolić przygotować precyzyjną odpowiedź na pytanie, czy i jakie przepisy zostały złamane przez koncern Volkswagena.

Naprawa wadliwych silników TDI

Oprócz tego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce na bieżąco monitorować proces wprowadzanych przez niemiecki koncern samochodowy działań naprawczych. Warto przypomnieć, ze Volkswagena podał, że silniki 2.0 TDI otrzymają nowe oprogramowanie sterownika, a jednostki 1.6 TDI oprócz nowego algorytmu, zostaną poddane także modyfikacjom technicznym. VW nie określił jednak szczegółów tych napraw.

Na całym świecie wadliwe silniki EA189 znajdują się w około 11 milionach aut, z czego 8 milionów sprzedano na terenie Unii Europejskiej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA