Otwarto nową fabrykę Volkswagena we Wrześni
REKLAMA
REKLAMA
Otwarto nową fabrykę Volkswagena we Wrześni
REKLAMA
Około 1000 gości, a wśród nich przedstawiciele świata polityki i gospodarki, załogi i związków zawodowych z Polski i Niemiec oraz przedstawiciele zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe koncernu Volkswagen AG uruchomili fabrykę wybudowaną specjalnie dla nowego Craftera. Najnowocześniejsza fabryka w Europie została zbudowana w rekordowym tempie 23 miesięcy - począwszy od położenia kamienia węgielnego aż po rozpoczęcie produkcji.
REKLAMA
Andreas Renschler, członek zarządu koncernu Volkswagen AG odpowiedzialny za obszar Samochody Użytkowe, będący jednocześnie prezesem spółki Volkswagen Truck & Bus, podziękował w imieniu koncernu Volkswagena
za znakomitą współpracę wszystkich osób zaangażowanych w budowę fabryki. Szczególne podziękowania Renschler skierował do załogi: „Budowa zakładu w rekordowym tempie pokazuje wyjątkowego ducha, którym cechują się wszyscy pracownicy Volkswagen Samochody Użytkowe: jasne cele, wspólne dążenie do ich realizacji oraz wysoki poziom indywidualnej odpowiedzialności pozwoliły odnieść temu ambitnemu przedsięwzięciu sukces”.
Więcej informacji na temat marki Volkswagen znajdziesz tutaj
REKLAMA
Renschler podkreślił, jak ważny dla strategii grupy Volkswagen Samochody Użytkowe jest nowy Crafter oraz fabryka we Wrześni: „Wraz z nową koncepcją Craftera oraz nową fabryką, której roczny wolumen produkcyjny wynosił będzie 100 tysięcy aut, jesteśmy dobrze spozycjonowani na rosnącym rynku samochodów użytkowych”. Wskutek budowy nowej fabryki doszło do nowej kooperacji pomiędzy Volkswagen Samochody Użytkowe (Crafter) oraz MAN (TGE), dwiema markami produkującymi auta w ramach grupy Volkswagen Samochody Użytkowe.
Podczas gali otwarcia fabryki obecny był również premier Dolnej Saksonii Stephan Weil. Wyraził on swoje uznanie dla nowego zakładu oraz przekazał życzenia od rządu Dolnej Saksonii. „Jak Państwo wiedzą, branża motoryzacyjna znajduje się w tej chwili w fazie zmian. Wszystko, co tutaj zobaczyłem sprawia, iż jestem przekonany, że to miejsce jest przygotowane na wejście w przyszłość”, powiedział Weil. „Pracownikom życzę wielu sukcesów podczas realizacji zadań, które pojawią się w kolejnych latach”.
Zobacz też: Mercedes podpisał umowę - jednak wybuduje fabrykę silników w Jaworze?
Dr Eckhard Scholz, przewodniczący zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, oświadczył, że marka sprostała „podwójnemu wyzwaniu” - stworzyła jednocześnie wybitne auto użytkowe i nowoczesne miejsce pod jego produkcję. „Kierujemy nasze uważne spojrzenie na wyzwania pojawiające się na rynku oraz na życzenia naszych klientów. Dlatego jesteśmy dumni nie tylko z powodu precyzyjnej oraz terminowej realizacji tego projektu, ale przede wszystkim z ludzi, którzy tego dokonali. Wszyscy Państwo mają osobiste zasługi w osiągnięciu tego ambitnego celu. Za to serdecznie dziękuję. To zaangażowanie to przykład przyszłości naszej marki. Zaledwie kilka tygodni temu Crafter wybrany został przez renomowane jury vanem roku otrzymując tytuł „International Van of the Year 2017”. Pokazuje to, że jesteśmy na dobrej drodze, jeśli chodzi o nasz pojazd oraz naszą fabrykę”.
Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań tłumaczył, że nowy zakład produkcyjny jest połączeniem „świetnie wykwalifikowanych i wysoce zmotywowanych pracowników oraz nowoczesnych, wydajnych oraz ergonomicznych procesów produkcyjnych”. W międzyczasie zakład ten stał się jednym z największych placów budowy w Europie. Jens Ocksen jest dumny ze swojej załogi, która wraz z kolejnymi kamieniami milowymi działała
z najwyższą jakością. „To nie zmieni się również po rozruchu fabryki”, zapewnił Ocksen. Podczas tworzenia koncepcji zakładu, a następnie jego budowy i wyposażenia budynków oraz wdrażania procesów produkcyjnych, oprócz aspektów ekologicznych konsekwentnie oraz długofalowo uwzględnia się aspekty społeczne oraz kulturowe. „Udało nam się wdrożyć wiele innowacyjnych rozwiązań. Zakład we Wrześni zbudowany został z myślą o przyszłości - zastosowano w nim najnowocześniejsze oraz korzystne dla środowiska rozwiązania techniczne”. Stosunkowo niedawno nowa fabryka, przynależne tereny zielone, udogodnienia socjalne oraz instalacje produkcyjne zostały nagrodzone przez Niemieckie Stowarzyszenie Zrównoważonego Budownictwa.
Nakłady finansowe w wysokości 800 milionów euro przeznaczone na budowę fabryki oraz wyposażenie jej w urządzenia produkcyjne powodują, że zakład we Wrześni jest największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce.
Fabryka Craftera w liczbach
Wielkość zakładu: 220 ha (2,2 km2)
Planowana wielkość produkcji:
100 000 rocznie = 17 samochodów na godzinę = ok. 380 samochodów na dobę
Obszary produkcyjne – wielkość i opis:
• Hala Budowy Karoserii (92 800 m2) = 12 boisk piłki nożnej; z czego na powierzchni 9 boisk, czyli na 64 227 m2 odbywać się będzie produkcja; liczba punktów spawalniczych wyniesie ponad 5 000 na pojazd.
• Lakiernia (70 420 m2) = około 10 boisk piłkarskich, z czego 57 869 m2 stanowi powierzchnia produkcyjna, co odpowiada ponad 8 boiskom piłkarskim; długość lakierni to 422 m, a szerokość 136 m,
wysokość - 34 m.
• Hala Montażu (107 000 m2) = powierzchnia 13 boisk do piłki nożnej,
z czego na 8 boiskach, czyli powierzchni około 57 300 m2 będzie odbywać się produkcja. Hala ma długość 850 m, a w najszerszym punkcie 250 m. Długość systemów transportujących karoserię po montażu to 2,8 km. Na tej drodze ustawilibyśmy ponad 400 wyprodukowanych w zakładzie samochodów.
• Hala Produkcji Pilotażowej
• Hala Zabudów Specjalnych (13 493m2) = powierzchnia dwóch boisk do piłki nożnej. W jej skład wchodzą stanowiska do wykonywania prac adaptacyjnych mających na celu przystosowanie typowych samochodów do celów specjalnych (np. samochody policyjne i wojskowe, dla służby zdrowia oraz firm logistycznych, warsztatowe, ze specjalnym oprzyrządowaniem lub ze specjalistyczną zabudową).
• Park Dostawców (34 560 m2)
Planowane zatrudnienie:
3000 pracowników w trybie 3-zmianowym, w tym około 620 Specjalistów i Menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie i rozwój zakładu oraz około 2400 wykwalifikowanych pracowników na liniach produkcyjnych.
Dostawcy:
Fabrykę Craftera obsługuje 45 dostawców z Polski, w tym 7 z regionu.
Koszt inwestycji: 800 milionów euro
Budowa fabryki w liczbach:
• W trakcie prac ziemnych nawieziono około 1 000 000 m3 piasku za pomocą ponad 50 000 wywrotek (samochodów)
• Do budowy użyto 22 000 ton stali oraz 8 000 ton stali zbrojeniowej
• Wylano 50 000 m3 betonu za pomocą około 6 000 betoniarek
• Postawiono 4 000 pali wzmacniających fundamenty, które wchodzą w grunt aż do głębokości 16 metrów
• Położono 15 km rur instalacyjnych, co stanowiłoby ponad 40 długości torów żużlowych
• W samej fabryce jest położonych 6 km rur kanalizacyjnych
• Przeprowadzono 19 000 szkoleń z zakresu BHP
• W szczytowym okresie na budowie wrzesińskiej fabryki Volkswagena Craftera pracowało około 3500 robotników
• Pod budowę fabryki zakupiono grunt o powierzchni ponad 220 hektarów, co równa się powierzchni 300 boisk piłkarskich
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.