REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europa dopłaca 2600 euro do każdego auta z dieslem

Subskrybuj nas na Youtube
Niska cena oleju napędowego wpływa na cenę benzyny? Fot. Fotolia
Niska cena oleju napędowego wpływa na cenę benzyny? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obniżone opodatkowanie oleju napędowego powoduje, że właściciele aut z silnikami benzynowymi płacą o średnio o 14 eurocentów więcej za każdy litr benzyny. W rezultacie faworyzowania silników Diesla, zwiększa się zanieczyszczenie powietrza z uwagi na ogromną popularność aut z tego typu napędem, oraz większą ilość szkodliwych gazów jakie one produkują.

Diesel podnosi cenę benzyny?

Europejczycy płacą średnio o 14 eurocentów więcej za litr benzyny niż oleju napędowego. W ten sposób każdy samochód z silnikiem diesla jest pośrednio dotowany kwotą 2,600 euro – pokazuje nowy raport federacji na rzecz zrównoważonego transportu Transport & Environment (T&E), której członkiem jest INSPRO. Ta 30% różnica w opodatkowaniu faworyzuje diesla i jest głównym powodem zwiększonego udziału aut z silnikiem wysokoprężnym w sprzedaży nowych samochodów w Europie. Prowadzi to również do zwiększonego zanieczyszczenia powietrza. Tym bardziej, że 9 na 10 aut z silnikiem diesla nie spełnia deklarowanych wartości emisji szkodliwych tlenków azotu. [1]

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu T&E Europe's tax deals for diesel Holandia stosuje najwyższą dotację pośrednią, nakładając podatek o 28 eurocentów mniejszy na olej napędowy w stosunku do benzyny. Niższy podatek od oleju napędowego nie jest korzystny dla klimatu, ponieważ doprowadził do zwiększonego ruchu i korzystania z większych pojazdów.

Carlos Calvo Ambel, analityk T&E: „Ostatni skandal związany z fałszowaniem badań emisji szkodliwych substancji przez producentów aut z silnikiem diesla pokazuje dobitnie, dlaczego Europa powinna przestać dotować olej napędowy. Teraz, gdy ceny ropy są niskie, jest najlepszy czas, by wreszcie wyrównać opodatkowanie oleju napędowego z benzyną.”

Niektóre z europejskich krajów weryfikują swoją strategię opodatkowania oleju napędowego. Belgia i Francja ostatnio ogłosiły plan zniesienia różnicy opodatkowania paliw w ciągu kilku najbliższych lat. W Wielkiej Brytanii stawki już są wyrównane w odniesieniu do litra paliwa, co nadal jednak oznacza 10% preferencję na rzecz diesla w relacji do jednostki energii.

REKLAMA

Olej napędowy wykorzystywany przez samochody ciężarowe jest jeszcze niżej opodatkowany, dlatego w zeszłym roku właściciele ciężarówek otrzymali 4,5 mln euro rabatu dzięki niższej stawce – wskazuje raport. Osiem krajów UE – Włochy, Francja, Hiszpania, Rumunia, Belgia, Węgry, Irlandia i Słowenia – stosuje obniżone stawki akcyzy na olej napędowy dla przewoźników. W roku 2000 stosował je tylko jeden kraj. W rywalizacji o przyciągnięcie zagranicznych ciężarówek obecnie 10 krajów stosuje minimalną stawkę podatku UE - 33 eurocentów za litr - lub zbliżoną na olej napędowy dla samochodów ciężarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Skubisz, specjalista ds. transportu, INSPRO: "Raport stwierdza, że zwiększenie podatku o 1 eurocent przyniosłoby Polsce 147,34 mln euro, czyli prawie 620 mln złotych. Z drugiej strony warto, by Polska rozważyła pójście w ślady Wielkiej Brytanii, która wyrównała stawki podatkowe dla paliw. Warto też wywierać presję na UE w kwestii zwiększenia stawki minimalnej podatku - pozwoli to wyrównać konkurencję w Unii."

Carlos Calvo Ambel dodaje: „Mniejsze i centralnie położone kraje UE starają się za pomocą fiskalnych technik dumpingowych przyciągnąć zagranicznych przewoźników do swoich stacji paliwowych. To nie tylko osłabia przychody podatkowe ich sąsiadów, ale jest też wyścigiem w „równaniu do dołu” co jest zupełnie sprzeczne z unijnymi ambicjami redukcji emisji CO2 i zmniejszenia zapotrzebowania na import ropy. Komisja Junckera powinna zaproponować wyraźne podniesienie minimalnej stawki podatkowej na olej napędowy w ramach transportowego pakietu dekarbonizacyjnego w 2016.”

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA