REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość silnika Diesla - zostanie zelektryfikowany?

Subskrybuj nas na Youtube
Peugeot 3008 HYbrid4 - silnik Diesla wspomagany jednostką elektryczną. Łączna moc ok. 200 KM
Peugeot 3008 HYbrid4 - silnik Diesla wspomagany jednostką elektryczną. Łączna moc ok. 200 KM
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W przyszłości silniki Diesla mogą cieszyć się dużą popularnością zwłaszcza jeśli ich praca będzie wspomaga pracą jednostki elektrycznej. Oto dlaczego Ameryka Północna ma przekonać się do aut osobowych z motorami wysokoprężnymi.

Dr Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH, przekonuje w wywiadzie, że już wkrótce samochody osobowe z silnikami Diesla podbiją Amerykę Północną. Wyjaśnia także, dlaczego elektryfikacja napędu w samochodach ciężarowych z silnikami Diesla jest tak interesującym tematem.

REKLAMA

REKLAMA

Panie Heyn, cały świat mówi o napędzie elektrycznym oraz samochodach hybrydowych. Dlaczego zatem nie widać końca technologii Diesla?

Z bardzo prostej przyczyny: technologia Diesla napędza współczesny świat i będzie to robić jeszcze przez kolejne dziesięciolecia. W samochodach osobowych silnik Diesla jest kluczowym komponentem umożliwiającym osiągnięcie ambitnych celów emisyjnych – np. przewidzianego na rok 2020 w Unii Europejskiej celu dla flot, który ma wynieść 95 g CO2/km. Kierowcom, którzy dużo jeżdżą, ale także dojeżdżającym do pracy, napęd Diesla oferuje ważne zalety, jakimi są dynamika i oszczędność. Dlatego także poza Europą kierowcy zaczynają odkrywać atuty tej technologii napędowej. Za przykład niech posłużą Stany Zjednoczone: Bosch uważa 10-procentowy udział technologii Diesla w segmencie lekkich pojazdów do roku 2018 za realistyczny cel. Do roku 2017 na tamtejszym rynku będzie obecnych ok. 60 modeli samochodów z silnikiem Diesla. Z kolei patrząc na producentów europejskich, można stwierdzić, że technologia Diesla i technologia hybrydowa wcale się nie wykluczają. Dowodem na to są hybrydowe modele Diesla, np. Peugeot 3008 HYbrid4 oraz Volvo V60.

REKLAMA

Zobacz też: Nowe hybrydowe Mercedesy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele osób kojarzy diesle z dymiącą rurą wydechową. Bosch natomiast mówi o „czystym dieslu” (Clean Diesel). Czy mógłby Pan jeszcze raz wyjaśnić ten paradoks?

Jeśli ktoś kojarzy samochody Diesla z rurą wydechową, z której wydobywają się kłęby czarnego dymu, prawdopodobnie jest w takim wieku, że pamięta diesle z lat osiemdziesiątych. Mówiąc o „czystym dieslu” odnosimy się do współczesnych samochodów, jakie można dziś kupić w salonach. Nowoczesny samochód z napędem Diesla emituje dziś ok. 96% mniej tlenków azotu i 98% mniej cząstek stałych niż silnik wysokoprężny z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Osiągnęliśmy to dzięki dalszemu rozwojowi układów wtryskowych, technologii wtrysku wielofazowego oraz nowoczesnym systemom wtórnego oczyszczania spalin. System Denoxtronic firmy Bosch przygotowuje nawet duże samochody Diesla do spełnienia przyszłych, restrykcyjnych norm emisyjnych, np. normy Euro 6. Oprócz tego, silniki Diesla w samochodach osobowych są dzisiaj znacznie cichsze i trudno je odróżnić od silników benzynowych. Zaawansowane wersje silników Diesla emitują do 25% mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe znajdujące się na porównywalnym etapie rozwoju technologicznego.

Równocześnie jednak stale zwiększa się liczba samochodów na drogach – w szczególności dotyczy to samochodów użytkowych, z których niemal wszystkie są wyposażone w silniki Diesla. Już dziś w Niemczech mamy ponad 2,6 miliona samochodów ciężarowych, a trend ten wciąż rośnie. Jakie rozwiązania technologiczne są oferowane dla tego segmentu?

Technologia Diesla dominuje w segmencie samochodów ciężarowych – samochody ciężarowe dostarczają na przykład sporą część towarów zamawianych w Internecie. Samochody ciężarowe z silnikami Diesla rozwożą codziennie świeże warzywa, owoce i mięso na terenie Niemiec. Transport taki jest tani, ponieważ nowoczesne silniki Diesla w samochodach ciężarowych są niezwykle oszczędne. Aby osiągnąć dalszy postęp w redukcji zużycia paliwa, musimy popatrzeć na napęd Diesla całościowo: producent, który będzie chciał optymalizować efektywność silników Diesla w samochodach ciężarowych, musi pomyśleć także o wzajemnym zestrojeniu układu wtryskowego, turbosprężarki, układu recyrkulacji spalin oraz układów oczyszczania spalin.

Zobacz też: Autobusy hybrydowe Solaris Urbino w Warszawie

Zabrzmiało to tak, jakby dla samochodów ciężarowych nie było innej drogi poza technologią Diesla. A co z napędami alternatywnymi?

Napędy alternatywne to interesujący temat także w przypadku ciężkich samochodów użytkowych. W samochodzie ciężarowym zelektryfikowany napęd mógłby zaprezentować wszystkie swoje atuty: w transporcie dalekobieżnym elektryfikacja pozwala zaoszczędzić do 6% paliwa, w transporcie dostawczym nawet do 20%. W takim samym stopniu obniżyłaby się emisja CO2. Oprócz elektryfikacji, w segmencie samochodów ciężarowych rozwijamy także silniki napędzane gazem ziemnym. Monowalentny Natural Gas System firmy Bosch jest już produkowany seryjnie, równocześnie pracujemy nad silnikami typu Dual Fuel, które mogą być zasilane zarówno olejem napędowym, jak i gazem ziemnym. Samochody ciężarowe z dualnym układem zasilania można eksploatować także na terenach, gdzie infrastruktura stacji gazowych jest słabiej rozwinięta. Jak widać, pracujemy także nad rozwojem alternatywnych napędów dla technologii Diesla.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Gaz ziemny, elektryfikacja – wygląda na to, że w nadchodzącej przyszłości będziemy mieli sporo koncepcji alternatywnych. Jak Pan myśli, czy za sto lat silniki Diesla wciąż będą w użyciu?

100 lat to dużo czasu – ale, jak powiedział niegdyś Rudolf Diesel: „Mój silnik wciąż robi postępy”. Jest to dla nas inspiracja, aby dalej rozwijać tę koncepcję napędową. Zarówno poprzez optymalizację parametrów pracy silnika – np. zwiększenie ciśnienia wtrysku, które umożliwia jeszcze efektywniejsze spalanie, jak i poprzez dodanie komponentów elektrycznych czy wykorzystanie napędu gazowego. Mogę zatem odpowiedzieć: tak, w nadchodzących dekadach napęd Diesla będzie wciąż w użyciu.

Źródło: materiały prasowe Robert Bosch GmbH

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA