REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem

wyniki sprzedaży samochodów w Polsce w 2023 r.
Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Nadszedł czas podsumowań roku 2023 r. Jakie są wnioski na rynku samochodowym? Ceny transakcyjne spadły, rejestracje samochodów prawie przebiły rekord, a do tego coraz wyraźniej widać, że Polacy odwracają się od przekładni manualnych.

Rok 2023 przyniósł ożywienie na rynku motoryzacyjnym po czasach popandemicznych. I zadecydowało o tym nie tyle zainteresowanie nowymi samochodami ze strony kierowców, co raczej powrót mocy produkcyjnych. Kierowcy zaczęli kupować fabrycznie nowe pojazdy, bo te zaczęły pojawiać się w salonach sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nowych aut w 2023 r. była prawie rekordowa

W 2023 r. liczba rejestracji nowych pojazdów w Polsce wyniosła 540 tys. To oznacza, że nasz rynek motoryzacyjny idzie na rekord. Rekord, który w XXI wieku padł w roku 2019. To wtedy polskie salony sprzedaży aut opuściło 625 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. W roku 2023 wyniku tego nie udało się przebić. Jest jednak na to szansa w 2024 r. Jak ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, "możliwe jest osiągniecie poziomu 590 – 610  tys. zarejestrowanych samochodów. To oznaczałoby wzrost o ok. 12 proc., czyli utrzymanie dynamiki rynku".

Skąd tak optymistyczne przewidywania? Decydują o tym korzystne informacje płynące z rynku finansowego, a w szczególności spadek inflacji i tzw. miękkie lądowanie gospodarki oraz wzrost siły nabywczej konsumentów i przedsiębiorców. Płace rosną w tempie niemal dwukrotnie wyższym od inflacji. A to zachęca do zakupów, ale także niweluje niepewność, która dominowała w latach pandemicznych.

Samochody drożeją. Rabaty sięgają jednak nawet 15 proc.

W 2023 r. średnia cena nowego samochodu wyniosła 180 tys. zł. Taka kwota była aktualna w miesiącu listopadzie. Okazała się zatem wyższa aż o 11 proc. w stosunku do listopada 2022 r. Ceny katalogowe rosną. To jednak naturalne w obecnej rzeczywistości. Z drugiej strony ceny transakcyjne są obecnie zbliżone, a w niektórych wypadkach nawet niższe niż przed rokiem. To stanowi wynik powrotu do polityki korzyści dla nabywców. Kupując nowe auto, kierowca może obniżyć cenę katalogową nawet o 15 proc. Będzie to wynikać z obniżki ceny, dodatkowego wyposażenia, zniżki na ubezpieczenie czy tańszym finansowaniu.

REKLAMA

Aktualnie rabaty mogą dochodzić nawet do 25 proc. Takiej polityce cenowej w styczniu i lutym sprzyja przełom roku i wyprzedaż poprzedniego rocznika. Zwłaszcza że "czyszczenie" placów dilerskich w 2024 r. jest szczególnie intensywne, bo zapasy niesprzedanych pojazdów są duże.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy kupują głównie samochody z automatycznymi skrzyniami biegów

Rok 2023 był mimo wszystko rekordowy dla polskiego rynku motoryzacyjnego w pewnej kwestii. Bo to właśnie w nim swoją dominację szczególnie pokazała automatyczna skrzynia biegów. Przykład? Dwa na trzy auta zamawiane w Carsmile miały właśnie automat. Kierowcy nie boją się dopłacać za wygodę i nie boją się eksploatacji tego typu przekładni. Dziś skrzynie manualne sprzedają się jeszcze w najtańszych autach lub samochodach dostawczych.

Co czwarty kierowca w Polsce kupuje samochód segmentu premium

Polska już dawno zostawiła za sobą motoryzacyjne lata 90. Dziś statystyczny kierowca nie kupuje wersji bazowej. On bardzo chętnie konfiguruje fabrycznie nowy pojazd o dodatkowe opcje. A to nie koniec, bo Polacy upodobali sobie także segment premium. Według danych IBRM co czwarte auto rejestrowane w Polsce należy obecnie do grupy pojazdów luksusowych. Tyle że tendencja ta wkrótce może zostać zatrzymana.

W dalszej przyszłości spodziewam się natomiast, że segment premium będzie stopniowo tracił na znaczeniu na rzecz nowoczesnych aut reprezentujących cenowy środek rynku, których przykładem są dzisiaj marki koreańskie. Wynika to z rosnącej liczby stosunkowo młodych użytkowników aut, dla których logotyp marki premium nie ma tak dużego znaczenia, jak dla  pokolenia, które swoje pierwsze auta sprowadzało z Niemiec w czasach komizmu – Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Co ze sprzedażą samochodów elektrycznych w Polsce?

Mówiąc językiem popkulturowym, samochody elektryczne na rynku motoryzacyjnym w Polsce cały czas "grają ogony". Jedynie w czerwcu i listopadzie udało im się przekroczyć poziom 4 proc. udziału w łącznych rejestracjach nowych aut osobowych. W całym roku ten odsetek sięgnął 3,6 proc., a w roku 2024 nie przekroczy pewnie maksymalnie 7 proc. To marginalne wartości.

Na plus na rynku aut elektrycznych warto zapisać rosnącą ofertę modeli, utrzymanie programu dopłat do zakupu i agresywną strategię cenową Tesli. Polityka amerykańskiej marki zmusza innych producentów do obniżania wyceny e-pojazdów. Minusem jest jednak cała masa opinii negatywnych i barier rozwojowych. Elektromobilność prędko nie stanie się zatem dominującym trendem w Polsce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA