REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem

wyniki sprzedaży samochodów w Polsce w 2023 r.
Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Nadszedł czas podsumowań roku 2023 r. Jakie są wnioski na rynku samochodowym? Ceny transakcyjne spadły, rejestracje samochodów prawie przebiły rekord, a do tego coraz wyraźniej widać, że Polacy odwracają się od przekładni manualnych.

Rok 2023 przyniósł ożywienie na rynku motoryzacyjnym po czasach popandemicznych. I zadecydowało o tym nie tyle zainteresowanie nowymi samochodami ze strony kierowców, co raczej powrót mocy produkcyjnych. Kierowcy zaczęli kupować fabrycznie nowe pojazdy, bo te zaczęły pojawiać się w salonach sprzedaży.

REKLAMA

Sprzedaż nowych aut w 2023 r. była prawie rekordowa

REKLAMA

W 2023 r. liczba rejestracji nowych pojazdów w Polsce wyniosła 540 tys. To oznacza, że nasz rynek motoryzacyjny idzie na rekord. Rekord, który w XXI wieku padł w roku 2019. To wtedy polskie salony sprzedaży aut opuściło 625 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. W roku 2023 wyniku tego nie udało się przebić. Jest jednak na to szansa w 2024 r. Jak ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, "możliwe jest osiągniecie poziomu 590 – 610  tys. zarejestrowanych samochodów. To oznaczałoby wzrost o ok. 12 proc., czyli utrzymanie dynamiki rynku".

Skąd tak optymistyczne przewidywania? Decydują o tym korzystne informacje płynące z rynku finansowego, a w szczególności spadek inflacji i tzw. miękkie lądowanie gospodarki oraz wzrost siły nabywczej konsumentów i przedsiębiorców. Płace rosną w tempie niemal dwukrotnie wyższym od inflacji. A to zachęca do zakupów, ale także niweluje niepewność, która dominowała w latach pandemicznych.

Samochody drożeją. Rabaty sięgają jednak nawet 15 proc.

REKLAMA

W 2023 r. średnia cena nowego samochodu wyniosła 180 tys. zł. Taka kwota była aktualna w miesiącu listopadzie. Okazała się zatem wyższa aż o 11 proc. w stosunku do listopada 2022 r. Ceny katalogowe rosną. To jednak naturalne w obecnej rzeczywistości. Z drugiej strony ceny transakcyjne są obecnie zbliżone, a w niektórych wypadkach nawet niższe niż przed rokiem. To stanowi wynik powrotu do polityki korzyści dla nabywców. Kupując nowe auto, kierowca może obniżyć cenę katalogową nawet o 15 proc. Będzie to wynikać z obniżki ceny, dodatkowego wyposażenia, zniżki na ubezpieczenie czy tańszym finansowaniu.

Aktualnie rabaty mogą dochodzić nawet do 25 proc. Takiej polityce cenowej w styczniu i lutym sprzyja przełom roku i wyprzedaż poprzedniego rocznika. Zwłaszcza że "czyszczenie" placów dilerskich w 2024 r. jest szczególnie intensywne, bo zapasy niesprzedanych pojazdów są duże.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy kupują głównie samochody z automatycznymi skrzyniami biegów

Rok 2023 był mimo wszystko rekordowy dla polskiego rynku motoryzacyjnego w pewnej kwestii. Bo to właśnie w nim swoją dominację szczególnie pokazała automatyczna skrzynia biegów. Przykład? Dwa na trzy auta zamawiane w Carsmile miały właśnie automat. Kierowcy nie boją się dopłacać za wygodę i nie boją się eksploatacji tego typu przekładni. Dziś skrzynie manualne sprzedają się jeszcze w najtańszych autach lub samochodach dostawczych.

Co czwarty kierowca w Polsce kupuje samochód segmentu premium

Polska już dawno zostawiła za sobą motoryzacyjne lata 90. Dziś statystyczny kierowca nie kupuje wersji bazowej. On bardzo chętnie konfiguruje fabrycznie nowy pojazd o dodatkowe opcje. A to nie koniec, bo Polacy upodobali sobie także segment premium. Według danych IBRM co czwarte auto rejestrowane w Polsce należy obecnie do grupy pojazdów luksusowych. Tyle że tendencja ta wkrótce może zostać zatrzymana.

W dalszej przyszłości spodziewam się natomiast, że segment premium będzie stopniowo tracił na znaczeniu na rzecz nowoczesnych aut reprezentujących cenowy środek rynku, których przykładem są dzisiaj marki koreańskie. Wynika to z rosnącej liczby stosunkowo młodych użytkowników aut, dla których logotyp marki premium nie ma tak dużego znaczenia, jak dla  pokolenia, które swoje pierwsze auta sprowadzało z Niemiec w czasach komizmu – Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Co ze sprzedażą samochodów elektrycznych w Polsce?

Mówiąc językiem popkulturowym, samochody elektryczne na rynku motoryzacyjnym w Polsce cały czas "grają ogony". Jedynie w czerwcu i listopadzie udało im się przekroczyć poziom 4 proc. udziału w łącznych rejestracjach nowych aut osobowych. W całym roku ten odsetek sięgnął 3,6 proc., a w roku 2024 nie przekroczy pewnie maksymalnie 7 proc. To marginalne wartości.

Na plus na rynku aut elektrycznych warto zapisać rosnącą ofertę modeli, utrzymanie programu dopłat do zakupu i agresywną strategię cenową Tesli. Polityka amerykańskiej marki zmusza innych producentów do obniżania wyceny e-pojazdów. Minusem jest jednak cała masa opinii negatywnych i barier rozwojowych. Elektromobilność prędko nie stanie się zatem dominującym trendem w Polsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA