REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wyniki sprzedaży samochodów w Polsce w 2023 r.
Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Nadszedł czas podsumowań roku 2023 r. Jakie są wnioski na rynku samochodowym? Ceny transakcyjne spadły, rejestracje samochodów prawie przebiły rekord, a do tego coraz wyraźniej widać, że Polacy odwracają się od przekładni manualnych.

Rok 2023 przyniósł ożywienie na rynku motoryzacyjnym po czasach popandemicznych. I zadecydowało o tym nie tyle zainteresowanie nowymi samochodami ze strony kierowców, co raczej powrót mocy produkcyjnych. Kierowcy zaczęli kupować fabrycznie nowe pojazdy, bo te zaczęły pojawiać się w salonach sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nowych aut w 2023 r. była prawie rekordowa

W 2023 r. liczba rejestracji nowych pojazdów w Polsce wyniosła 540 tys. To oznacza, że nasz rynek motoryzacyjny idzie na rekord. Rekord, który w XXI wieku padł w roku 2019. To wtedy polskie salony sprzedaży aut opuściło 625 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. W roku 2023 wyniku tego nie udało się przebić. Jest jednak na to szansa w 2024 r. Jak ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, "możliwe jest osiągniecie poziomu 590 – 610  tys. zarejestrowanych samochodów. To oznaczałoby wzrost o ok. 12 proc., czyli utrzymanie dynamiki rynku".

Skąd tak optymistyczne przewidywania? Decydują o tym korzystne informacje płynące z rynku finansowego, a w szczególności spadek inflacji i tzw. miękkie lądowanie gospodarki oraz wzrost siły nabywczej konsumentów i przedsiębiorców. Płace rosną w tempie niemal dwukrotnie wyższym od inflacji. A to zachęca do zakupów, ale także niweluje niepewność, która dominowała w latach pandemicznych.

Samochody drożeją. Rabaty sięgają jednak nawet 15 proc.

W 2023 r. średnia cena nowego samochodu wyniosła 180 tys. zł. Taka kwota była aktualna w miesiącu listopadzie. Okazała się zatem wyższa aż o 11 proc. w stosunku do listopada 2022 r. Ceny katalogowe rosną. To jednak naturalne w obecnej rzeczywistości. Z drugiej strony ceny transakcyjne są obecnie zbliżone, a w niektórych wypadkach nawet niższe niż przed rokiem. To stanowi wynik powrotu do polityki korzyści dla nabywców. Kupując nowe auto, kierowca może obniżyć cenę katalogową nawet o 15 proc. Będzie to wynikać z obniżki ceny, dodatkowego wyposażenia, zniżki na ubezpieczenie czy tańszym finansowaniu.

REKLAMA

Aktualnie rabaty mogą dochodzić nawet do 25 proc. Takiej polityce cenowej w styczniu i lutym sprzyja przełom roku i wyprzedaż poprzedniego rocznika. Zwłaszcza że "czyszczenie" placów dilerskich w 2024 r. jest szczególnie intensywne, bo zapasy niesprzedanych pojazdów są duże.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy kupują głównie samochody z automatycznymi skrzyniami biegów

Rok 2023 był mimo wszystko rekordowy dla polskiego rynku motoryzacyjnego w pewnej kwestii. Bo to właśnie w nim swoją dominację szczególnie pokazała automatyczna skrzynia biegów. Przykład? Dwa na trzy auta zamawiane w Carsmile miały właśnie automat. Kierowcy nie boją się dopłacać za wygodę i nie boją się eksploatacji tego typu przekładni. Dziś skrzynie manualne sprzedają się jeszcze w najtańszych autach lub samochodach dostawczych.

Co czwarty kierowca w Polsce kupuje samochód segmentu premium

Polska już dawno zostawiła za sobą motoryzacyjne lata 90. Dziś statystyczny kierowca nie kupuje wersji bazowej. On bardzo chętnie konfiguruje fabrycznie nowy pojazd o dodatkowe opcje. A to nie koniec, bo Polacy upodobali sobie także segment premium. Według danych IBRM co czwarte auto rejestrowane w Polsce należy obecnie do grupy pojazdów luksusowych. Tyle że tendencja ta wkrótce może zostać zatrzymana.

W dalszej przyszłości spodziewam się natomiast, że segment premium będzie stopniowo tracił na znaczeniu na rzecz nowoczesnych aut reprezentujących cenowy środek rynku, których przykładem są dzisiaj marki koreańskie. Wynika to z rosnącej liczby stosunkowo młodych użytkowników aut, dla których logotyp marki premium nie ma tak dużego znaczenia, jak dla  pokolenia, które swoje pierwsze auta sprowadzało z Niemiec w czasach komizmu – Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Co ze sprzedażą samochodów elektrycznych w Polsce?

Mówiąc językiem popkulturowym, samochody elektryczne na rynku motoryzacyjnym w Polsce cały czas "grają ogony". Jedynie w czerwcu i listopadzie udało im się przekroczyć poziom 4 proc. udziału w łącznych rejestracjach nowych aut osobowych. W całym roku ten odsetek sięgnął 3,6 proc., a w roku 2024 nie przekroczy pewnie maksymalnie 7 proc. To marginalne wartości.

Na plus na rynku aut elektrycznych warto zapisać rosnącą ofertę modeli, utrzymanie programu dopłat do zakupu i agresywną strategię cenową Tesli. Polityka amerykańskiej marki zmusza innych producentów do obniżania wyceny e-pojazdów. Minusem jest jednak cała masa opinii negatywnych i barier rozwojowych. Elektromobilność prędko nie stanie się zatem dominującym trendem w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA