REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Stellantis zwolni prawie 470 osób

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji, Stellantis likwiduje zakład FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej do likwidacji
Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Stellantis zwolni prawie 470 osób
STELLANTIS

REKLAMA

REKLAMA

Stellantis podjął decyzję. Fabryka Fiata w Bielsku-Białej zostanie zlikwidowana. Proces zwalniania pracowników zakładu FCA Powertrain Poland rozpocznie się już w lutym. W ten sposób zakończy się trwająca 76 lat historia zakładu.

Jak informuje serwis bielsko.biala.pl, Stellantis powiadomił związki zawodowe działające w FCA Powertrain Poland o tym, że podjęta została decyzja o likwidacji zakładu w Bielsku-Białej. Proces rozpocznie się już w lutym. Zwolnienia grupowe i wygaszanie produkcji zostanie zakończone w grudniu 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej zwolni 468 osób

Likwidatorem fabryki zostanie jej aktualny dyrektor, a więc Andrzej Tokarz. Czemu Stellantis zdecydował się na taki krok? Firma w rozmowach ze związkowcami tłumaczy się zaostrzającymi się normami emisji spalin w UE oraz rychłym zakazem sprzedaży pojazdów spalinowych. To wpływa na spadek zamówień i mniejsze zapotrzebowanie światowych fabryk na nowe silniki. Proces likwidacji oficjalnie wystartuje 9 stycznia 2024 r. To wtedy związkowcy przystąpią do rozmów dotyczących zwolnień grupowych. Te mają potrwać maksymalnie 20 dni.

Pracę w zakładzie FCA Powertrain straci cała załoga. Ta liczy 468 osób. Zwolnienia rozpoczną się w lutym i potrwają do grudnia 2024 r. Część pracowników otrzyma propozycję przejścia do innych zakładów Stellantis. Pojawi się też oferta dobrowolnych odejść. Jednocześnie fabryka będzie stopniowo wygaszać produkcję poszczególnych jednostek napędowych. Motor GSE przestanie opuszczać taśmę fabryki do końca marca, a SDE do końca maja.

FCA Powertrain Poland to zakład z długą tradycją

W drugiej dekadzie XXI wieku fabryka stopniowo popadała w problemy. Najpierw z gamy marek FCA zaczęły wypadać produkowane przez nią motory, a konkretnie diesel 1,3 MultiJet i benzyniak 0,9 TwinAir. Później do listy dopisane zostało coraz mniejsze zainteresowanie autami Fiata w Europie. Skutki tego procesu mocno było widać na liście płac. O ile jeszcze w roku 2018 w zakładzie zatrudnione były 1194 osoby, o tyle dziś zwolnienie całej załogi oznacza wypowiedzenie wręczone 468 osobom. Dzisiejsze zatrudnienie osiąga zatem poziom zaledwie 40 proc. stanu sprzed 6 lat.

REKLAMA

Likwidacja fabryki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej jest tym bardziej przykra, że zakład ma naprawdę długą historię. Jego podwaliny powstały zaraz po II Wojnie Światowej. Od roku 1948 fabryka produkowała silniki do motopomp. Pod koniec lat 60. XX wieku Bialsko-Biała przejęła produkcję kompletnych silników oraz skrzyń biegów. W roku 1971 w tym miejscu została powołana do życia Fabryka Samochodów Małolitrażowych, która 28 maja 1992 roku zmieniła się w Fiat Auto Poland SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakład zajmujący się współcześnie produkcją silników i działający pod nazwą FCA Powertrain Poland został wybudowany w 2003 r. Montownia wyprodukowała do tej pory przeszło 8 mln silników, które trafiały do zakładów w Tychach, Turynie, Melfi, Pomigliano, Kragujevacu w Serbii, Tofas w Turcji i Betim w Brazylii. Wcześniej do roku 2000 w Bielsku-Białej produkowany był Maluch.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA