REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Stellantis zwolni prawie 470 osób

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji, Stellantis likwiduje zakład FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej do likwidacji
Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Stellantis zwolni prawie 470 osób
STELLANTIS

REKLAMA

REKLAMA

Stellantis podjął decyzję. Fabryka Fiata w Bielsku-Białej zostanie zlikwidowana. Proces zwalniania pracowników zakładu FCA Powertrain Poland rozpocznie się już w lutym. W ten sposób zakończy się trwająca 76 lat historia zakładu.

Jak informuje serwis bielsko.biala.pl, Stellantis powiadomił związki zawodowe działające w FCA Powertrain Poland o tym, że podjęta została decyzja o likwidacji zakładu w Bielsku-Białej. Proces rozpocznie się już w lutym. Zwolnienia grupowe i wygaszanie produkcji zostanie zakończone w grudniu 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej zwolni 468 osób

Likwidatorem fabryki zostanie jej aktualny dyrektor, a więc Andrzej Tokarz. Czemu Stellantis zdecydował się na taki krok? Firma w rozmowach ze związkowcami tłumaczy się zaostrzającymi się normami emisji spalin w UE oraz rychłym zakazem sprzedaży pojazdów spalinowych. To wpływa na spadek zamówień i mniejsze zapotrzebowanie światowych fabryk na nowe silniki. Proces likwidacji oficjalnie wystartuje 9 stycznia 2024 r. To wtedy związkowcy przystąpią do rozmów dotyczących zwolnień grupowych. Te mają potrwać maksymalnie 20 dni.

Pracę w zakładzie FCA Powertrain straci cała załoga. Ta liczy 468 osób. Zwolnienia rozpoczną się w lutym i potrwają do grudnia 2024 r. Część pracowników otrzyma propozycję przejścia do innych zakładów Stellantis. Pojawi się też oferta dobrowolnych odejść. Jednocześnie fabryka będzie stopniowo wygaszać produkcję poszczególnych jednostek napędowych. Motor GSE przestanie opuszczać taśmę fabryki do końca marca, a SDE do końca maja.

FCA Powertrain Poland to zakład z długą tradycją

W drugiej dekadzie XXI wieku fabryka stopniowo popadała w problemy. Najpierw z gamy marek FCA zaczęły wypadać produkowane przez nią motory, a konkretnie diesel 1,3 MultiJet i benzyniak 0,9 TwinAir. Później do listy dopisane zostało coraz mniejsze zainteresowanie autami Fiata w Europie. Skutki tego procesu mocno było widać na liście płac. O ile jeszcze w roku 2018 w zakładzie zatrudnione były 1194 osoby, o tyle dziś zwolnienie całej załogi oznacza wypowiedzenie wręczone 468 osobom. Dzisiejsze zatrudnienie osiąga zatem poziom zaledwie 40 proc. stanu sprzed 6 lat.

REKLAMA

Likwidacja fabryki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej jest tym bardziej przykra, że zakład ma naprawdę długą historię. Jego podwaliny powstały zaraz po II Wojnie Światowej. Od roku 1948 fabryka produkowała silniki do motopomp. Pod koniec lat 60. XX wieku Bialsko-Biała przejęła produkcję kompletnych silników oraz skrzyń biegów. W roku 1971 w tym miejscu została powołana do życia Fabryka Samochodów Małolitrażowych, która 28 maja 1992 roku zmieniła się w Fiat Auto Poland SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakład zajmujący się współcześnie produkcją silników i działający pod nazwą FCA Powertrain Poland został wybudowany w 2003 r. Montownia wyprodukowała do tej pory przeszło 8 mln silników, które trafiały do zakładów w Tychach, Turynie, Melfi, Pomigliano, Kragujevacu w Serbii, Tofas w Turcji i Betim w Brazylii. Wcześniej do roku 2000 w Bielsku-Białej produkowany był Maluch.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA