Volkswagen Golf Alltrack – powrót na bezdroża
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen już raz zaoferował Volkswagena Golfa w wersji przystosowanej do jazdy z dala od utwardzonych dróg. W 1990 r. świat poznał Golfa Country, konstrukcję podwyższoną o 14 cm względem tradycyjnej odmiany modelu, wyposażoną w napęd 4x4. Smaczkiem stylizacyjnym wersji Country było tylne koło zawieszone na uchwycie za pokrywą bagażnika, czyli tak, jak w pełnokrwistych samochodach terenowych.
REKLAMA
Model nie zdobył popularności i dziś stanowi co najwyżej ciekawostkę dla kolekcjonerów.
Niemniej po piętnastu latach od debiutu wersji Country zbudowanej na drugiej generacji modelu, inżynierowie z Wolfsburga odkurzyli archiwa i postanowili jeszcze raz skonstruować offroadowy kompakt. Powstały na bazie siódmej generacji modelu, Golf Alltrack łączy w sobie najnowszą technologię stosowaną w samochodach kompaktowych i w przeciwieństwie do pierwowzoru przyciąga wzrok nie kontrowersyjnym kształtem, lecz proporcjonalnym, zgrabnym nadwoziem.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?
Volkswagen Golf Alltrack – czym się wyróżnia?
Golf Country został zbudowany na bazie nadwozia hatchback, Alltrack występuje jedynie jako praktyczne kombi.
REKLAMA
Z zewnątrz oprócz aluminiowych relingów dachowych, nadwozie nowego Volkswagena ozdabiają plastikowe nakładki poszerzające błotniki, zmodyfikowane zderzaki, czy zwiększony o 20 mm prześwit. Całości dopełniają siedemnastocalowe felgi ze stopów lekkich.
Wnętrze wersji Alltrack różni się od tradycyjnych odmian modelu detalami. Fotele obszyto dedykowaną tapicerką z logiem Alltrack, a na pokrywie schowka na konsoli środkowej umieszczono chromowaną listwę z napisem 4Motion.
Dzięki nowoczesnej platformie MQB nie zmieniła się za to przestronność wnętrza, jak i pojemność bagażnika – ma 605 l.
W wyposażeniu standardowym Alltrack znalazły się m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic, czy ambientowe oświetlenie boków drzwi, a także LEDowe oświetlenie wnętrza.
Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa
Volkswagen Golf Alltrack – jednostki napędowe
W gamie napędowej znajdziemy tylko jeden silnik benzynowy – to TSI o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM, standardowo współpracujący z sześciostopniową skrzynią DSG.
REKLAMA
Oprócz tego nabywcy mogą wybrać jedną z dwóch oferowanych jednostek wysokoprężnych. Podstawową jest 1.6 TDI rozwijająca moc maksymalną 110 KM. Większy silnik 2.0 TDI jest dostępny w dwóch wersjach – słabszej, o mocy 150 KM oraz mocniejszej 184 konnej, współpracującej standardowo z sześciobiegową przekładnią DSG.
Bez względu na to, czy wybierzemy najmocniejszą czy najsłabszą jednostkę napędową, każdy Golf Alltrack będzie wyposażony w napęd na obie osie 4Motion, którego sercem jest sprzęgło Haldex piątej generacji. W sprzyjających warunkach drogowych układ przekazuje 100% momentu obrotowego na przednią oś, ale w razie utraty przyczepności jest w stanie zmienić sytuację i przekazać niespełna 100% momentu obrotowego na oś tylną.
Ponadto samochód jest wyposażony w elektroniczną szperę XDS+ oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS zintegrowaną z systemem stabilizacji toru jazdy ESC.
Kierowca każdej wersji nowego Volkswagena ma możliwość wybrania profilu jazdy Offroad, w którym system aktywuje funkcję asystenta zjazdu ze wzniesień (utrzymuje stałą prędkość przy zjazdach), zmienioną charakterystykę pedału przyspieszenia oraz terenową konfigurację systemu ABS (odpowiednia częstotliwość hamowania powoduje tworzenie się klina szutru przed kołami).
Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG
Co więcej, kompaktowy Alltrack sprawdzi się także jako holownik. Jest w stanie ciągnąć przyczepę o masie do 2000 kg.
Niewątpliwie pierwszy eksperyment Volkswagena z samochodem kompaktowym przystosowanym do jazdy offroad (Golf Country) nie był udany. Inne były czasy i gusta klientów. Dziś potencjalni nabywcy wydają się być oczarowani podwyższonymi wersjami samochodów z każdego segmentu.
Ale Golf Alltrack to nie marketingowa wydmuszka, bo mimo że jest jedynie o 2 cm wyższy od tradycyjnej odmiany modelu, zaskakująco dzielnie radzi sobie poza utwardzonymi szlakami. Przejazd po piaszczystych muldach, czy grząskich łąkach nie stanowi dla niego najmniejszego problemu. Docenią go nie tylko wędkarze, czy działkowcy ale z pewnością także osoby dojeżdżające do domów gruntowymi szlakami.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG
Volkswagen Golf Alltrack – ceny i dane techniczne
Volkswagen Golf Alltrack | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Typ silnika | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność | 1798 cm3 | 1598 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V | R4/16V | R4/16V | R4/16V |
Maksymalna moc | 180 KM/4500-6200 obr./min. | 110 KM/3250-4000 obr./min. | 150 KM/3500-4000 obr./min. | 184 KM/3500-4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 280 Nm/1350-4500 obr./min. | 250 Nm/1500-3000 obr./min. | 340 Nm/1750-3000 obr./min. | 380 Nm/1750-3250 obr./min. |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut. 6-bieg. | man. 6-bieg. | man. 6-bieg. | aut. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 605/1620 l | 605/1620 l | 605/1620 l | 605/1620 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 457,8/179,9/151,5 cm | 457,8/179,9/151,5 cm | 457,8/179,9/151,5 cm | 457,8/179,9/151,5 cm |
Rozstaw osi | 263 cm | 263 cm | 263 cm | 263 cm |
V-max | 217 km/h | 187 km/h | 207 km/h | 219 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 12,1 s | 8,9 s | 7,8 s |
Zużycie paliwa* | 6,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Cena od | 116 990 zł | 107 190 zł | 116 590 zł | 128 690 zł |
*cykl mieszany |
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA