Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Golf Sportsvan: debiut
Mikołajki, nieformalna stolica Mazur, były miejscem polskiej prezentacji Volkswagena Sportsvana. Auto będące następcą Golfa Plusa stanowi czwartą wersję nadwoziową najbardziej popularnego w Europie auta klasy kompakt. W porównaniu do klasycznego Golfa, odmiana Sportsvan jest od niego wyraźnie większa i potężniejsza. Nasza redakcja miała przyjemność sprawdzenia VW Sportsvana wyposażonego w 2-litrowy silnik Diesla i skrzynie biegów DSG.
REKLAMA
Volkswagen Golf Sportsvan: nadwozie
Aby zwiększyć przestronność kabiny i bagażnika zmodyfikowano m.in. modułową platformę podłogową MQB, która stanowi bazę każdej wersji najnowszego Golfa. W porównaniu do odmiany hatchback, Sportsvan oferuje dłuższy o 50 mm rozstaw osi (w porównaniu do Golfa Plusa rozstaw osi zwiększył się aż o 107 mm) i wyższe o 126 mm nadwozie. Mimo że Sportsvan jest krótszy a przez to bardziej kompaktowy od odmiany kombi (o 224 mm) to w jego wnętrzu nie brakuje miejsca dla pasażerów.
Co więcej bagażnik wg producenta ma pojemność 500 l, a dzięki przesuwanej w zakresie 0-18 cm tylnej kanapie można powiększyć jego kubaturę do 590 l. Co prawda pobieżny rzut oka na bagażnik Sportsvana budził pewne wątpliwości co do sugerowanej jego przestronności (ze względu na jego kształt) to jakość dopracowania i wykończenia jego elementów są godne podkreślenia. Cały kufer wyścielony został miękkim materiałem, a zawiasy foteli zostały zabezpieczone specjalną zaślepką, eliminującą ryzyko uszkodzenia przewożonych bagaży.
Volkswagen Golf Sportsvan: wnętrze
Deska rozdzielcza VW Sportsvana stanowi ewolucję tej, jaką posiada Golf VII. Większość jej elementów została zaadoptowana z kompaktowego modelu, a największe różnice dotyczą górnej jej części. Ekran systemu multimedialnego powędrował nieco wyżej, wywietrzniki ulokowano po boku wyświetlacza, a przed lewarkiem skrzyni biegów znalazł się duży schowek na drobiazgi. Na szczycie kokpitu w zależności od wyposażenia auta może znajdować się albo dodatkowy schowek na drobiazgi albo głośnik systemu Dynaudio Excite. Jakość wykonania deski rozdzielczej jest na wysokim poziomie, ale nadal nie każdemu przypadną do gustu lakierowane na wysoki połysk plastiki.
W stosunku do Golfa VII zmieniła się pozycja za kierownicą. Kierowca Sportsvana siedzi wyżej (na prawdopodobnie najwygodniejszych fotelach w klasie), a dzięki specjalnej konstrukcji słupka C ma zdecydowanie lepszą widoczność nie tylko przed autem, ale przede wszystkim do tyłu. W rezultacie manewrowanie autem jest naprawdę łatwe. Co więcej, w Sportsvaniem zadebiutował nowatorski system zapobiegający kolizji w trakcie wyjeżdżania z zasłoniętego miejsca parkingowego. Blind Spot Sensor za pomocą dedykowanych czujników analizuje sytuację wokół tylnej części i pojazdu i gdy wykryje zbliżający się do auta obiekt, automatycznie zatrzyma samochód jeśli kierowca nie zareaguje w odpowiednim momencie na niebezpieczeństwo.
Volkswagen Golf Sportsvan: zawieszenie
Pierwsze jazdy nowym Volkswagenem Sportsvanem nakreśliły bardzo pozytywny obraz nowego samochodu. Auto jest niezwykle podobne pod kątem wrażeń z jazdy do innych odmian VW Golfa. Sportowe zawieszenie (obniżone o 15 mm) w jakie wyposażono prezentowany egzemplarz z jednej strony zapewnia autu wysoką stabilność w szybko pokonywanych łukach (mimo lekko wyczuwalnych przechyłów) a z drugiej pozwala ze spokojem pokonywać nawet głęboki studzienki.
Volkswagen Golf Sportsvan: silnik Diesla
Silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM jest bardzo energiczny, porządnie wyciszony i pozwala zachować wysoką dynamikę jazdy nawet przy komplecie pasażerów. Po przekroczenie 2500 obr./min łapie on drugi oddech i z dużą werwą przekracza 4000 obr./min. Co więcej jego pracę wspiera 6-stopniowa, zautomatyzowana przekładnia DSG, która przekonuje do siebie szybką zmianą biegów i trafnym ich doborem do aktualnej sytuacji na drodze (zwłaszcza w trybie Sport). Ze względu na długość testu nie można jednoznacznie ocenić na jakim poziomie kształtuje się zużycie paliwa, ale w egzemplarzu testowym, średnia jego wartość pod koniec dnia zatrzymała się na poziomie 7,3 l na 100 km.
Volkswagen Golf Sportsvan: układ kierowniczy i hamulcowy
Układ kierowniczy Volkswagena Sportsvana ma zmienną siłę wspomagania. Zarówno w trybie ECO jak i Normal koło kierownicy obraca się ze zbyt dużą łatwością, dlatego najlepiej od razu wybrać tryb Sport. Co do precyzji z jaką pracuje przekładnia to trudno mieć do niej jakiekolwiek zastrzeżenia. Bardzo dobre recenzje zbiera także nowa, skórzana kierownica zaadoptowana z Golfa VII. Jest dobrze wykonana i zapewnia pewny chwyt. Trudno też narzekać na hamulce, które działają skutecznie a dozowanie siły hamowania jest bardzo łatwe.
Volkswagen Golf Sportsvan: wrażenia
Pierwsze wrażenia z jazd nowym Volkswagenem Sportsvanem są bardzo pozytywne. Auto dobrze wygląda, jego nadwozie zaprojektowano pod kątem wygospodarowania przestronnej i funkcjonalnej kabiny a układ napędowy Sportsvana nie daje powodów do narzekań. Wyższa kabina pozwala na łatwiejszy transport większych przedmiotów, a krótsze nadwozie powinno ułatwić poruszanie się autem w warunkach miejskich. O sukcesie nowego modelu zadecyduje jednak jego cena, która w przypadku podstawowych wersji rozpoczyna się kwotą ok. 67 700 zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.