REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Sandero (2008-2012): tania w zakupie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Dacia Sandero
Dacia Sandero
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Sandero przebojem wdarła się na rynek aut osobowych. Receptą na sukces było połączenie starej, lecz sprawdzonej techniki Renault z w miarę atrakcyjną stylistyką zewnętrzną i niską ceną. Na rynku aut używanych koszt zakupu jest jeszcze atrakcyjniejszy, jednak czy niskobudżetowy samochód będzie dobrze się sprawował już po paru latach eksploatacji?

Używana Dacia Sandero: nadwozie

Nadwozie wygląda całkiem ładnie. Brak tu finezyjnych kształtów rodem z bratniego francuskiego koncernu, jednak ciężko to uznać za wadę. Ot nie rzucający się samochód do przemieszczania się z punktu a do punktu b. Rumuńska marka wyprodukowała także wersję Stepway, wyposażoną w dodatkowe akcesoria przywodzące na myśl auto uterenowione. W takiej wersji, mała Dacia może się naprawdę podobać. Główną rzeczą na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kilkuletniej Sandero jest korozja. Niestety w większości egzemplarzy, znajdziemy kilka ognisk rdzy. Niepokojące są wyniki crashtestu przeprowadzanego przez NCAP, w którym Sandero otrzymało tylko 3 gwiazdki. Po części to wina słabego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.

REKLAMA

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Używana Dacia Sandero: wnętrze

Wnętrza zdradza prawdziwe przeznaczenie auta. Miłośnik nowoczesnego designu, nie będzie się tu czuł najlepiej. Oszczędności widać na każdym kroku. Plastiki, których użyto do wykonania deski rozdzielczej są twarde, trzeszczą podczas jazdy. Sterowanie elektrycznymi szybami umieszczono na konsoli centralnej. Dużo egzemplarzy wyposażano w minimalnym stopniu, dlatego na liście wyposażenia możemy nie znaleźć nawet wspomagania kierownicy. Na fotelach siedzi się wygodnie, ale nie zapewniają one trzymania bocznego i są wykonane z bardzo słabej jakości tkaniny. Podczas jazdy męczące może być słabe wyciszenie kabiny. Przestronność także nie jest najlepszą stroną auta. Mimo sporych optycznie gabarytów, z tyły jest mało miejsca dla dorosłych pasażerów. Cieszy spory bagażnik (320l), szkoda tylko, że dostęp do niego utrudnia wysoki próg załadunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Dacia Sandero: silniki

Silniki to konstrukcje Renault, dobrze znane i nie sprawiające wielu kłopotów użytkownikom. Diesel dostępny w Sandero to również silnik francuskiego koncernu, jednak o wiele gorszej opinii.

Używana Dacia Sandero: silniki benzynowe

Do wyboru są „benzyniaki” 1.2, 1.4 oraz 1.6 8V i 1.6 16V. Żaden z nich nie zapewnia Dacii świetnych osiągów, jednak można je uznać za trwałe. Głównie szwankują cewki zapłonowe, ale nie jest to nagminny problem. Po większych przebiegach kłopotliwe stają się wycieki z jednostki napędowej. Oprócz tego mają same zalety. Mechanicy dobrze je znają, a naprawy są dość tanie. Nawet korzystając z ASO, nie zrujnujemy się. Jeśli chodzi o osiągi to najlepszym kompromisem między spalaniem, a osiągami będzie 1.6 8V. Pozwala na w miarę dynamiczną jazdę, spalając przy tym podobne ilości paliwa co 1.4, i świetnie nadaje się do zasilania gazem. Podobnie jak reszta 8-mio zaworowych silników.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.2 16v 75 107 13.5 160 6
1.4 8v 75 112 13 162 6,5
1.6 8v       84-87 128 11,5 174 7
1.6 16v 105 148 11,3 182 6,8

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Używana Dacia Sandero: diesle

Dacia montowała w Sandero tylko jeden motor wysokprężny, ale za to w dwóch wariantach mocy. Chodzi tu o jednostkę napędową 1.5 dCi, często uważanej za jednostkę wysokiego ryzyka. W wielu przypadkach eksploatacja przebiegała bezproblemowo, aż do obrócenia się panewek korbowodowych, co skutkowało zniszczeniem silnika. Rzeczywiście wiele takich awarii się zdarzyło, jednak obecnie są to przypadki  incydentalne. Mimo wszystko, radzimy zachować ostrożność przy wyborze tego napędu. Oprócz wspomnianej wady, silniki te miewają problemy z osprzętem. Tutaj również należy pamiętać o tym, że wtryskiwacze są o wiele bardziej trwałe niż na początku produkcji. Podczas samej jazdy, motor odznacza się wspaniałą kulturą pracy, niskim spalaniem, a w wersji 90-konnej niezłą dynamiką.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.5 dCi 68 160 15 157 5
1.5 dCi 90 200 13 165 4,6

Używana Dacia Sandero: zawieszenie

Zawieszenie oparto na prostych rozwiązaniach podobnie jak całe auto. MacPerhson z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Całość zestrojono pod kontem słabej jakości dróg, stąd miękkie resorowanie. Niestety nie należy ono do najtrwalszych. Likwidowanie luzów to jedna z podstawowych czynności naprawczych jakim poddawane są Dacie. Wahacze, silentblocki, drążki kierownicze „poddają” się dość szybko. Uwaga na korozję tłumika.

Zobacz też: Używany Daewoo Lanos: raport po 160 tys. kilometrów

Używana Dacia Sandero: skrzynia biegów

Biegi wchodzą z oporem. Najgorzej jest z biegiem wstecznym. Doraźnie pomaga wymiana mieszków skrzyni.

Używana Dacia Sandero: podsumowanie

Dacia Sandero to dobra propozycja na rynku aut używanych. Dla ludzi ze skromniejszym portfelem, którym zależy przede wszystkim na jak najmłodszym aucie nie ma lepszej propozycji na rynku wtórnym. To po prostu dobre auto, jeśli chcemy się przemieszczać z jednego miejsca na drugie.  

Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA