REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Sandero (2008-2012): tania w zakupie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Dacia Sandero
Dacia Sandero
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Sandero przebojem wdarła się na rynek aut osobowych. Receptą na sukces było połączenie starej, lecz sprawdzonej techniki Renault z w miarę atrakcyjną stylistyką zewnętrzną i niską ceną. Na rynku aut używanych koszt zakupu jest jeszcze atrakcyjniejszy, jednak czy niskobudżetowy samochód będzie dobrze się sprawował już po paru latach eksploatacji?

Używana Dacia Sandero: nadwozie

Nadwozie wygląda całkiem ładnie. Brak tu finezyjnych kształtów rodem z bratniego francuskiego koncernu, jednak ciężko to uznać za wadę. Ot nie rzucający się samochód do przemieszczania się z punktu a do punktu b. Rumuńska marka wyprodukowała także wersję Stepway, wyposażoną w dodatkowe akcesoria przywodzące na myśl auto uterenowione. W takiej wersji, mała Dacia może się naprawdę podobać. Główną rzeczą na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kilkuletniej Sandero jest korozja. Niestety w większości egzemplarzy, znajdziemy kilka ognisk rdzy. Niepokojące są wyniki crashtestu przeprowadzanego przez NCAP, w którym Sandero otrzymało tylko 3 gwiazdki. Po części to wina słabego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.

REKLAMA

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Używana Dacia Sandero: wnętrze

Wnętrza zdradza prawdziwe przeznaczenie auta. Miłośnik nowoczesnego designu, nie będzie się tu czuł najlepiej. Oszczędności widać na każdym kroku. Plastiki, których użyto do wykonania deski rozdzielczej są twarde, trzeszczą podczas jazdy. Sterowanie elektrycznymi szybami umieszczono na konsoli centralnej. Dużo egzemplarzy wyposażano w minimalnym stopniu, dlatego na liście wyposażenia możemy nie znaleźć nawet wspomagania kierownicy. Na fotelach siedzi się wygodnie, ale nie zapewniają one trzymania bocznego i są wykonane z bardzo słabej jakości tkaniny. Podczas jazdy męczące może być słabe wyciszenie kabiny. Przestronność także nie jest najlepszą stroną auta. Mimo sporych optycznie gabarytów, z tyły jest mało miejsca dla dorosłych pasażerów. Cieszy spory bagażnik (320l), szkoda tylko, że dostęp do niego utrudnia wysoki próg załadunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Dacia Sandero: silniki

Silniki to konstrukcje Renault, dobrze znane i nie sprawiające wielu kłopotów użytkownikom. Diesel dostępny w Sandero to również silnik francuskiego koncernu, jednak o wiele gorszej opinii.

Używana Dacia Sandero: silniki benzynowe

Do wyboru są „benzyniaki” 1.2, 1.4 oraz 1.6 8V i 1.6 16V. Żaden z nich nie zapewnia Dacii świetnych osiągów, jednak można je uznać za trwałe. Głównie szwankują cewki zapłonowe, ale nie jest to nagminny problem. Po większych przebiegach kłopotliwe stają się wycieki z jednostki napędowej. Oprócz tego mają same zalety. Mechanicy dobrze je znają, a naprawy są dość tanie. Nawet korzystając z ASO, nie zrujnujemy się. Jeśli chodzi o osiągi to najlepszym kompromisem między spalaniem, a osiągami będzie 1.6 8V. Pozwala na w miarę dynamiczną jazdę, spalając przy tym podobne ilości paliwa co 1.4, i świetnie nadaje się do zasilania gazem. Podobnie jak reszta 8-mio zaworowych silników.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.2 16v 75 107 13.5 160 6
1.4 8v 75 112 13 162 6,5
1.6 8v       84-87 128 11,5 174 7
1.6 16v 105 148 11,3 182 6,8

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Używana Dacia Sandero: diesle

Dacia montowała w Sandero tylko jeden motor wysokprężny, ale za to w dwóch wariantach mocy. Chodzi tu o jednostkę napędową 1.5 dCi, często uważanej za jednostkę wysokiego ryzyka. W wielu przypadkach eksploatacja przebiegała bezproblemowo, aż do obrócenia się panewek korbowodowych, co skutkowało zniszczeniem silnika. Rzeczywiście wiele takich awarii się zdarzyło, jednak obecnie są to przypadki  incydentalne. Mimo wszystko, radzimy zachować ostrożność przy wyborze tego napędu. Oprócz wspomnianej wady, silniki te miewają problemy z osprzętem. Tutaj również należy pamiętać o tym, że wtryskiwacze są o wiele bardziej trwałe niż na początku produkcji. Podczas samej jazdy, motor odznacza się wspaniałą kulturą pracy, niskim spalaniem, a w wersji 90-konnej niezłą dynamiką.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.5 dCi 68 160 15 157 5
1.5 dCi 90 200 13 165 4,6

Używana Dacia Sandero: zawieszenie

Zawieszenie oparto na prostych rozwiązaniach podobnie jak całe auto. MacPerhson z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Całość zestrojono pod kontem słabej jakości dróg, stąd miękkie resorowanie. Niestety nie należy ono do najtrwalszych. Likwidowanie luzów to jedna z podstawowych czynności naprawczych jakim poddawane są Dacie. Wahacze, silentblocki, drążki kierownicze „poddają” się dość szybko. Uwaga na korozję tłumika.

Zobacz też: Używany Daewoo Lanos: raport po 160 tys. kilometrów

Używana Dacia Sandero: skrzynia biegów

Biegi wchodzą z oporem. Najgorzej jest z biegiem wstecznym. Doraźnie pomaga wymiana mieszków skrzyni.

Używana Dacia Sandero: podsumowanie

Dacia Sandero to dobra propozycja na rynku aut używanych. Dla ludzi ze skromniejszym portfelem, którym zależy przede wszystkim na jak najmłodszym aucie nie ma lepszej propozycji na rynku wtórnym. To po prostu dobre auto, jeśli chcemy się przemieszczać z jednego miejsca na drugie.  

Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA