REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – rynkowy margines

Bartłomiej Jakubiec
Fiat Croma
Fiat Croma
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Duże, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz mocne i oszczędne silniki Diesla to nie wszystko czego potrzebuje auto klasy średniej by stać się rynkowym bestsellerem… Liczy się także wizerunek marki oraz stylistyka nadwozia. Używany Fiat Croma jest właśnie takim autem. Jakie usterki trapią Fiata Cromę II?

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

 Żaden inny przedstawiciel segmentu samochodów klasy średniej nie oferował w tym czasie tylko jednej wersji nadwoziowej swojego produktu.  A Fiat Croma występował wyłącznie w wersji kombi. Patrząc z profilu dostrzeżemy nawet elementy minivana. Taka mieszanka, choć bardzo praktyczna, nie przypadnie wszystkim do gustu, choć pomijając „garba” na dachu Cromy auto prezentuje się całkiem ładnie.

REKLAMA

REKLAMA

W środku esteci poczują się zdecydowanie lepiej. Do dyspozycji jest dużo miejsca, materiały są przyzwoitej jakości, a stylistyka już nie szokuje. Cieszy bogate wyposażenie: dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, pełna elektryka, podgrzewane fotele, nawigacja satelitarna, a także zestaw DVD z dodatkowym ekranem podwieszonym pod sufit. Fotele umieszczone są wysoko (jak w minivanie), niestety nie wszystkim kierowcom się to spodoba. Zaletą są bardzo komfortowe fotele, które nie męczą nawet w dłuższych trasach. Tylna kanapa zapewnia dużą przestrzeń dla pasażerów zarówno na wysokości głowy jak i kolan. Pasażerowie mają do dyspozycji podłokietnik z uchwytami na napoje. Bagażnik mimo, że nie poraża swoją pojemnością (500 litrów), okazuje się bardzo ustawny. Za dopłatą można było zamówić podwójną podłogę bagażnika, co zwiększało jego funkcjonalność. Po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji jest 1610 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – technika

Kupujący Fiata Croma miał do wyboru 5 wersji silnikowych. Dwie zasilane benzyną i trzy olejem napędowym. Topowa jednostka wysokoprężna miała pięć cylindrów i aż 200 koni mechanicznych. Montowane silniki benzynowe to:

REKLAMA

  • 1.8 16V (140 KM, 175 Nm)
  • 2.2 16V (147 KM, 203 Nm)

Obie jednostki zapewniają niemal identyczne osiągi zapewniając przyspieszenie do pierwszych stu kilometrów na godzinę w czasie ok. 10 sekund i rozpędzając Cromę do nieco ponad 200 km/h. Spalają przy tym średnio ok. 8.5-9 litrów benzyny. Mocniejsza jednostka mogła być łączona z automatyczną przekładnią (6 biegów) lub skrzynią manualną. Mniejsza jednostka współpracuje wyłącznie z pięciostopniową skrzynią ręczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do charakteru auta lepiej pasują silniki wysokoprężne. Do dyspozycji mamy jednostki o pojemności 1,9 oraz 2,4 litra:

  • 1.9 8V Multijet (120 KM, 280 Nm)
  • 1,9 16V Multijet (150 KM, 320 Nm)
  • 2.4 20V Multijet (200 KM, 400 Nm)

Jednostki wysokoprężne Fiata cieszą się dobrą opinią. Są mocne i oszczędne. Wersje o mniejszej pojemności zużywają średnio 6,5 litra oleju napędowego, mocniejsza jednostka spala o 2 litry więcej. Nawet 120-konna jednostka zapewnia przyzwoitą dynamikę (11,3 s do 100 km/h). Sprzęgnięto ją z ręczną sześciu stopniową skrzynią. Wersja szesnasto-zaworowa zapewnia przyspieszenie na poziomie 9,5 sekundy, a topowa 8,5. Pośrednią jednostkę można było zamówić zarówno ze skrzynią ręczną jak i automatyczną (obie po 6 przełożeń). Mocniejsza, 5-cylindrowa, jednostka współpracowała wyłącznie ze skrzynią automatyczną. Pracę automatycznej skrzyni należy ocenić przeciętnie. Nie pogarsza znacznie osiągów, ale nie zapewnia aksamitnej zmiany biegów. Podczas dynamicznej jazdy czuć wyraźne szarpnięcia. Ręczna skrzynia, choć ma długie drogi prowadzenia, jest wygodna w użyciu ze względu na umiejscowienie drążka zmiany biegów. Bez względu na wybór skrzyni biegów napęd przenoszony jest na przednią oś.

Zawieszenie auta zostało zestrojone miękko. Auto prowadzi zapewnia komfort niewiele robiąc sobie z nierówności na drodze. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę problemem będą z pewnością mocne przechyły nadwozia. Na szczęście w najmocniejszej wersji zawieszenie zostało znacznie utwardzone.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – usterki i opinie

Największą bolączką Cromy jest układ elektryczny i elektronika. Awarii ulega alternator, żarówki szybko się przepalają (ich wymiana nie jest łatwa), a komputer pokładowy pokazuje błędne komunikaty. Zimą posłuszeństwa potrafi odmówić centralny zamek. Choć nie są to usterki poważne to są dosyć irytujące.

Elementy zawieszenia szybko ulegają zużyciu – wybijają się wahacze (aluminiowe), zużywają się poduszki amortyzatorów, a nawet pękają sprężyny. Często dochodzi także do uszkodzeń półosi napędowych.

Manualna skrzynia biegów cieszy się dobrą opinią, czego nie można powiedzieć o automacie. Cierpi na awarię sterownika.

Popularne silniki Diesla to udane konstrukcje. W jednostkach 1.9 oraz 2.4 dochodzi do uszkodzenia klap przesłaniających kanały kolektora ssącego (koszt wymiany w ASO 1200 zł) oraz układu recyrkulacji spalin. Jest to jedyny zarzut jaki można mieć do włoskich konstrukcji. Silniki są popularne, więc ich ewentualnej naprawy podejmie się wiele warsztatów. 1.9 Multijet montowany był m.in. w Alfie Romeo 159 (również 2.4) , Oplu Vectra C oraz Saabie 9-3.

Ceny części do Fiata Cromy:

  • Amortyzatory przednie (komplet) – od 500 zł
  • Amortyzatory tylne (komplet) – od 380 zł
  • Poduszka amortyzatora przedniego – od 100 zł
  • Wahacz przedni – od 600 zł
  • Półoś napędowa – od 1000 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 500 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 350 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 200 zł

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – podsumowanie

Używany Fiat Croma produkowany w latach 2005 – 2010 jest świetną propozycją na rynku wtórnym. Zapewnia wysoki komfort podróżowania, bogate wyposażenie oraz bardzo dobre osiągi. Lepiej zainteresować się wersjami zasilanymi olejem napędowym. Są mocne, oszczędne i dobrze znane mechanikom. Ich słabe punkty są dobrze znane, a koszt ich naprawy nie przeraża. Problemy może stwarzać nietrwałe zawieszenie oraz niedopracowany układ elektryczny. Jeśli tylko nie odstrasza nas wygląd auta warto się nim zainteresować. Stanowi świetną alternatywę dla popularnych aut segmentu D. Ceny używanych egzemplarzy z początku produkcji rozpoczynają się od 15 tysięcy złotych. Za auto z końca produkcji (2010 rok) przyjdzie nam zapłacić 35 – 40 tysięcy złotych. Dla porównania za VW Passata w wersji kombi z tego samego rocznika przyjdzie nam zapłacić od 45 do nawet 80 tysięcy złotych.

Fiat Croma
newspress.co.uk
croma
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA