Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie Mercedesa ML
Auto przy długości 465 cm, szerokości 184 cm i wysokości 182 prezentuje się dość okazale. Sylwetka auta trochę się już opatrzyła, lecz nie można powiedzieć, że wygląda archaicznie. Auto dzięki stonowanej, ponadczasowej linii starzeje się dość powoli. Niech nie myli nasz wysokie zawieszenie – auto jest typową bulwarówką i oprócz napędu na 4 koła niewiele wspólnego ma z autami terenowymi.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Mercedesie ML
Wnętrze Mercedesa ML
Zarówno deskę rozdzielczą jak i tapicerkę (w wielu modelach skórzaną) wykonano z materiałów wysokiej jakości. Fotele są wygodne i posiadają regulacje w wielu płaszczyznach. Kierowca siedzi wysoko, dzięki czemu widoczność jest więcej niż zadawalająca. Na desce razić może jedynie trochę zbyt duża kierownica. We wnętrzu jest sporo przydatnych schowków, co sprzyja użytkowaniu auta przez rodziny z dziećmi. Miejsca w kabinie jest naprawdę dużo, zarówno na przedniej, jak i na tylnej kanapie. Jest to zasługa m. in. braku tunelu środkowego oraz przesuwną tylną kanapą. Bagażnik jest bardzo obszerny – standardowo 613 l, zaś po złożeniu siedzeń aż 2020 l. Za dopłatą oferowano dodatkowy rząd siedzeń dla dwójki pasażerów. Trzeba go jednak traktować jako opcję w nagłych, awaryjnych sytuacjach.
Wyposażenie Mercedesa ML
Po niemiecku – niech nas nie zdziwią auta z początku produkcji, które nie mają nawet automatycznej klimatyzacji. Wyposażenie poprawiono po przeprowadzeniu liftingu w 2001 roku.
Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz
Napęd
Silniki benzynowe Mercedesa ML
Gama silników benzynowych obejmowała 6 jednostek (włączając wersję AMG). Zdecydowanie odradza się kupno podstawowej jednostki benzynowej – wersji ML 230. Silnik o pojemności 2,3 l ma jedynie 150 KM, co przy tej masie auta skutkuje bardzo wysokim spalaniem i bardzo słabymi osiągami. – 12,3 s do setki i 13,1 l na 100 km. Zdecydowanie lepszą propozycją będzie wersja 350, w której zamontowany jest silnik V6 3.7 l o mocy 234 KM. Z tym silnikiem Mercedes ML przyspiesza do 100 km/h w niespełna 9 sekund przy spalaniu na poziomie najsłabszych wersji. ML 430 legitymuje się mocą 272 KM, przyspieszeniem do setki w czasie 8,4 s oraz średnim spalaniem 15 l na 100 KM. Na szczycie gamy znajduje się wersja 55 AMG. Silnik o pojemności 5,5 l i mocy 347 KM katapultuje auto do 100 km/h w niespełna 7 sekund. Niestety, średnie spalanie katalogowe to 17 l na 100 km, więc przy wykorzystaniu pełnej mocy silnika, silnik będzie palił „tyle ile się wleje”. Koszty serwisowania również można liczyć w dziesiątkach tysięcy.
Silniki wysokoprężne Mercedesa ML
W przypadku silników diesla mamy dwie wersje do wyboru. Mniejsza jednostka to pięciocylindrowy diesel o mocy 163 KM (wersja 270 CDI). Nie jest rajdówką, ale 370 Nm momentu obrotowego robi swoje, więc przemieszczenia się tym autem nie jest udręką. Przyspieszenie na poziomie 11,6 s do setki również nie przeraża, podobnie jak spalanie – średnio 9,5 l na 100 KM. Druga jednostka to mocarny diesel V8 o mocy 250 KM. Motor ten sprawia, że wersja 400 CDI jest drugim najszybszym ML-em, zaraz po wersji AMG. Spalanie tylko o litr większe od słabszego diesla. Niestety, automatyczna skrzynia biegów nie radzi sobie z ogromnym momentem obrotowym wynoszącym aż 560 Nm.
Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek
Co polecamy?
W przypadku silników benzynowych zdecydowanie najlepszym wyborem będzie wersja 350. Zapewnia ona najlepszy stosunek osiągów do spalania. W przypadku silników diesla zdecydowanym faworytem jest wersja 270 CDI.
Skrzynia biegów: Stały napęd na 4 koła, centralny dyferencjał. Skrzynia manualna 5-cio lub 6-biegowa lub 5-biegowy automat.
Zawieszenie Mercedesa ML
Zawieszenie niezależne, z przodu drążki skrętne, z tyłu sprężyny. Na szczęście w tej generacji auta nie stosowano zawieszenia pneumatycznego, które poprawiało wygodę, lecz drastycznie zwiększało koszty obsługi.
Zobacz też: Używana Mazda 6: skośny średniak
Usterki Mercedesa ML
Zawieszenie: niska trwałość – łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy oraz tylne sprężyny.
Skrzynia biegów: poważne awarie skrzyń automatycznych w wersji ML 400 CDI. Problemy potrafiły się pojawić już po 50 tys. km. , uszkodzenia skrzyni rozdzielczej.
Elektronika: niedziałające podnośniki szyb, kontrolki sygnalizujące awarie, które de facto nie wystąpiły.
Ceny części Mercedesa ML:
Wahacz przedni: 480 zł
Amortyzator przedni: 230 zł
Klocki hamulcowe przednie: 240 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 435 zł
Sprzęgło kompletne: 1000 zł
Reflektor przedni: 300 zł
Zobacz też: Używana Honda CR-V: miejska terenówka
Podsumowanie
Zalety: obszerna kabina, dobre i oszczędne diesle, stały napęd na cztery koła, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Wady: wysoka usterkowość, koszty eksploatacji, słabe wykończenie wnętrza, wysokie spalanie wersji benzynowych.
Trzeba się dobrze zastanowić, zanim podejmiemy decyzję o kupnie Mercedesa ML pierwszej generacji. Jest to auto dość kapryśne, paliwożerne i drogie w naprawach. 20 tys. , które wydamy na sam zakup auta, może być jedynie początkiem naszych wydatków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.