REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi 80 B4

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Sztoner
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W 1991 roku na niemieckim autosalonie zaprezentowano odświeżony model Audi B4. Była to kontynuacja linii Audi 80, które produkowano od 1972 roku.

Nowy model sedana Audi 80 został gruntownie odświeżony. Zmianie uległo zawieszenie. Poprawiono stylistycznie wnętrze auta poprzez wprowadzenie lepszej jakości materiałów i dużej palety wzorów. Przeprojektowano światła, zderzaki, maskę nadkola i tylną oś tak, aby można było w każdym modelu składać siedzenia.

REKLAMA

We wcześniejszej serii 80 istniał jeszcze model Audi 90. Firma oznaczała tak modele z bogatszym wyposażeniem. W momencie wprowadzenia na rynek B4 zakończyła się produkcja 90. Jednak na rynku Amerykańskim nadal pozostała tylko wersja Audi 90 wyposażona w silnik 2.8, skórzaną tapicerkę, klimatyzację, elektryczne szyby, fotele, lusterka i szyberdach. Ponadto dla zachowania, wysokich wtedy, norm bezpieczeństwa montowano wyraźne dla amerykańskich wersji duże zderzaki.

Zobacz również: Opinie kierowców o Audi 80

Nowa linia B4 zmieniła również listę dostępnych silników. Na początek zrezygnowano ze starego modelu silnika 1.8 na rzecz jednostki 2.0, która była dostępna w trzech wersjach 2.0 90KM, 115 i16v140KM. Dodatkowo zaprezentowano nowy 90-konny silnik 1,9TDI, który zresztą, jak wszystkie modele, od razu zdobył popularność na rynku europejskim. Ogólnie Audi B4 miało w swojej ofercie 12 różnych silników:

  • 1.6(71KM), R4, silnik benzynowy
  • 1.6 (101KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0 (90KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E (115KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E 16V (140KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.3E (133KM), R5, silnik benzynowy
  • 2.6E (150KM), V6, silnik benzynowy
  • 2.8E (174KM), V6, silnik benzynowy
  • S2 2.2 (230KM) R5 silnik benzynowy
  • RS2 2.2 (315KM) R5 silnik benzynowy
  • 1.9 TD (75KM), R4, silnik wysokoprężny
  • 1.9 TDI (90KM), silnik wysokoprężny

REKLAMA

Do każdego modelu z silnikiem benzynowym oprócz 1.6 można było zamówić stały napęd na cztery koła. Również, po raz pierwszy w historii 80, zaprezentowano nadwozie kombi o nazwie Avant i Cabrio, którego budowa oparta została na modelu Coupe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1993 roku Audi wypuściła na rynek dwa nowe modele z topowym silnikiem 2.2Turbo w wersji Avant i Sedan stosując tą samą technologię co w wersji Coupe o mocy 230 Koni z 6 biegowa skrzynią i stałym napędem na 4 koła.

Oprócz zmienionego zderzaka i niektórych elementów wnętrza wersje S2 praktycznie niczym się nie różniły od innych. Dopiero zasiadając za kierownicą auta, o mocy 230 koni i momencie obrotowym 380Nm, można było poczuć różnicę gdy pierwsza setka na prędkościomierzu pojawiała się już po 6 sekundach, a dzięki doskonale zestrojonemu zawieszeniu i wyciszeniu wnętrza jazda z prędkością 250 km/h była czystą przyjemnością.

Zobacz również: Nieśmiertelna "trójka"

REKLAMA

Niestety aby teraz stać się nabywcą jednego z 306 sedanów lub 1800 wyprodukowanych Avantów trzeba być nie lada szczęściarzem. Dostępność tych jednostek, w dobrym stanie, jest bardzo niska. Oczywiście na rynku wtórnym można spotkać jeszcze wersje S2 avant, ale ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Dobrze zachowany model możemy jedynie znaleźć po zachodniej stronie granicy pod warunkiem, że mamy w kieszeni kilka tysięcy euro.

Fabryka z Ingolstadt przygotowała jeszcze jedną limitowaną wersję Audi 80 Competition Quattro. Auto było wyposażone w stały napęd quattro i 140 konną jednostkę napędową o pojemności 2.0 16v. Ta limitowana seria została wyprodukowana w ilości 2500 sztuk na potrzeby zdobycia homologacji w wyścigach aut turystycznych DTM. Auto wizualnie odróżniało się jedynie innymi felgami, zderzakami i lampami z modelu V6. Oprócz tego występowało tylko w trzech kolorach nadwozia o nazwach RedLaser, BlackVulcan i SilverKristall. Audi Competition również stało się poszukiwanym modelem na rynku Young timerów. Ceny tych modeli są dużo niższe niż modeli S2.

W 1994 roku na Genewskim salonie odbyła się premiera najszybszego seryjnie produkowanego kombi. Audi przy współpracy z Porsche zbudowały model Audi RS2 Avant wyposażony w podobny silnik z modelu S2 o mocy 315KM i 410 Nm.

Pierwsza setka na liczniku RS2 pojawia się już po 5.4 sekundy, druga natomiast już po 22 sekundach, a prędkościomierz zatrzymywał się dopiero przy wartości 270km/h.

Wizualnie auto szczególnie wyróżniało się od pozostałych modeli 80. Za sprawą zderzaków z dużym wlotem powietrza, soczewkowym oświetleniem, obniżonym zawieszeniem,17calowymi felgami i dużymi zaciskami, sygnowanymi znaczkiem Porsche, auto, jak na tamte czasy, wyglądało naprawdę groźnie.

Wnętrze auta zostało wyposażone w karbonowe listwy, sportowe fotele Recaro obszyte alkantarą i nową sportową kierownicę.

Obecnie na rynku wtórnym możemy spotkać wiele świetnie zachowanych modeli Audi RS2. Jednak cena jaką musimy zapłacić za taki model to minimum 10 tysięcy euro.

W 1994 roku zakończono produkcję Audi 80 na rzecz nowego modelu A4. Niektóre modele takie jak RS2 pozostały jeszcze chwilę na rynku, a modele Cabrio były produkowane do 2000 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA