Jak pozbyć się rdzy?
REKLAMA
REKLAMA
Przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie umyć samochód. Czysty lakier pozwala na zidentyfikowanie ognisk rdzy. Pierwszym krokiem jest wzrokowe zbadanie stanu lakieru, warto także przeciągnąć po nim dłonią - wtedy mamy szansę wyczuć pęcherzyki, które są dla nas poważnym ostrzeżeniem.
REKLAMA
Zobacz też: Jak oczyścić układ paliwowy z osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń?
Miejscem bardzo narażonym na korozję jest dolna część drzwi, ponieważ to przestrzeń, gdzie warstwa lakieru jest najcieńsza. Każdemu zdarza się przy otwieraniu drzwi uderzyć w kawałek lodu bądź inny przedmiot, a to wystarczy, by odsłonić blachę. Progi natomiast charakteryzują się tym, że mają lepsze zabezpieczenie, jednak duża warstwa soli zbierająca się tam podczas zimy sprawia, że najmniejsze uszkodzenie (wywołane na przykład uderzeniem kamienia) szybko zmieni się w ognisko rdzy.
Podwozie należy myć nie po to, aby ładnie wyglądało, lecz aby spłukać sól.
Warto przyjrzeć się podłodze, woda zazwyczaj dociera pod tapicerkę, czego nie jesteśmy w stanie sprawdzić. W celu diagnozy należy zdemontować wykładzinę, zaopatrując się wcześniej w spinki jednorazowe, odpowiednie do danego auta. Po przejściu przez wyżej wymienione punkty, przystępujemy do naprawy lub zabezpieczenia uszkodzonych miejsc w aucie.
Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?
Usuwamy rdzę
Pierwszym krokiem jest staranne oczyszczenie blachy z rdzy, trzeba zrobić to dokładnie, zostawienie nawet najmniejszego pęcherza spowoduje odnowienie się rdzy. Zabieg wykonujemy ręcznie papierem ściernym lub szlifierką.
Proces wykonujemy w ciepły dzień i przy niskiej wilgotności powietrza.
Oczyszczone miejsce malujemy farbą podkładową, następnie lakierem zasadniczym dobranym do naszego lakieru. Końcowy etap to malowanie lakierem bezbarwnym. Należy pamiętać o zaschnięciu każdej warstwy przed nałożeniem kolejnej. Ewentualne ubytki w karoserii uzupełniamy szpachlą. Uszkodzenia w podłodze naprawiamy pastą głuszącą lub bitexem.
Zobacz też: Czy wiesz jak usunąć rdzę z samochodu?
Warto zabezpieczyć profile zamknięte. W tym celu wykorzystujemy antykorozyjny preparat woskowy. Skuteczność jest prawie 100% w autach stosunkowo młodych, do aut starych najlepiej wykorzystać preparaty na bazie olejów.
Wszystkie czynności wykonujemy na idealnie suchej powierzchni.
Powyższe rady warto stosować, gdy mamy zamiar jeździć dłuższy czas danym autem. Należy jednak pamiętać, że najskuteczniejszą metodą na rdzę jest częste mycie auta.
REKLAMA
REKLAMA