REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 406 czy Citroen C5?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta na F, a w tym pojęciu mieszczą się również „francuskie” nie mają w Polsce najlepszej opinii, szczególnie psują ją różne ludowe podania. A szkoda…

Szkoda, bo wiele francuskich aut, mimo, że miejscami przekombinowanych i udziwnionych, zasługuje na uwagę. A Peugeot 406 i Citroen C5 szczególnie. Gdyby miały choć połowę z tych problemów, o jakich głośno, na drogach nie powinno być już ani jednej sztuki. A są, co ciekawsze – służą również jako taksówki.
Taksówkarze raczej nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto, potrzebują rozwiązań trwałych i solidnych. Takie są oba wspomniane francuskie auta. Co ciekawe, wybór pomiędzy nimi może okazać się symboliczny, bo mimo wielu różnic to bardzo podobne, wręcz bliźniacze konstrukcje jednego koncernu – PSA (czyli Peugeot Société Anonyme, właściciel marek Peugeot i Citroen). Są też dość często nazywane „najbardziej niemieckimi francuskimi samochodami”.

REKLAMA

Na wybiegu

Trzeba przyznać, że Peugeot jest ładniejszy. Zwarta sylwetka, bardzo zgrabna, z ciekawie rozłożonymi akcentami stylistycznymi. Mimo, że nie ma w sobie nic nadmiernie charakterystycznego, bardzo łatwo wyłuskać go z tłumu. Po prostu jest nieco inny od setek podobnych limuzyn. Szczególnie piękna jest wersja dwudrzwiowa, zaprojektowana przez Pininfarinę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Peugeocie 406

Citroen C5 pod względem wyglądu faktycznie jest bardzo niemiecki – niestety wygląda trochę jak wyciosany toporem przez faceta w krótkich, skórzanych spodenkach. Nie porywa wyglądem, ale ma to, co idealny facet – bardzo bogate… wnętrze.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroenie C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W środku sytuacja się odwraca. Może i te dwa „francuzy” nie mają zbyt wysmakowanego wnętrza, ale Citroen góruje nad Peugeotem. Jest przepastnie obszerny, fotele są wygodne, również tylna kanapa zachęca do zajęcia na niej miejsca. Tablica rozdzielcza jest nieco szara i plastikowa, ale ergonomiczna. Gorzej jest w Peugeocie – mniej miejsca, deska również nijaka. Ale nic nie razi, materiały są w porządku, wszystko jest na swoim miejscu (co w autach francuskich wcale nie musi być tak oczywiste!).

Jazda

I kolejne gigantyczne różnice w pozornie bliźniaczych technicznie samochodach! Citroen od lat wyposaża swoje flagowe modele w hydropneumatyczne zawieszenie, zazdrośnie strzegąc patentów. C5 jeździ jak poduszkowiec – delikatnie, doskonale tłumi nierówności, nie przenosząc wstrząsów na kręgosłupy pasażerów. Jest to trochę miękkie, ale na dłuższą metę – przyjemne. Jedynie w ostrych zakrętach i przy hamowaniu może sprawiać wrażenie braku pewności prowadzenia. 406 dał sobie radę z wysoko postawioną poprzeczką. Jeździ się nim zdecydowanie bardziej twardo, ale mimo wszytsko naprawdę komfortowo.

Silniki

Duże, nielekkie auta, pozbawione sportowej charakterystyki – idealnym wyborem jest silnik Diesla. Oba auta mogą mieć tę samą jednostkę napędową – 2.2 HDi o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm przy 1500 obr./min. To bardzo przyjemny motor – doskonale pasuje do 406 i C5. Ma dwie sprężarki, jedna działa przy niskich obrotach, przy wyższych włącza się druga. Dzięki temu jego wysoki moment obrotowy jest dostępny już po muśnięciu pedału gazu. Silnik jest mocny, działa ochoczo, jedyną jego wadą jest wyposażenie w filtr cząstek stałych, niezwykle drogi w eksploatacji. A lepiej działa w Peugeocie – ten przyspiesza lepiej od Citroena (8,7 zamiast 9,3 sek. do 100 km/h) i okupuje to identycznym spalaniem – teoretycznie ok. 6 litrów na setkę. A mówimy o porządnych limuzynach!

Podsumowanie

I kto mówił, że francuskie są złe? To dwa bardzo dobre auta, przyjemne w prowadzeniu, choć kompletnie różne. Citroen to typowa limuzyna, nieco przyciężka. Peugeot przypomina bardziej sedana, choć jest w rzeczywistości dobrze wyposażonym pożeraczem kilometrów. Oba mają dość typowe wady – dość szybko zużywają się przednie elementy zawieszenia, to wada przyciężkich silników. Oprócz tego szwankują jakieś drobiazgi, najczęściej elektryczno-elektroniczne.
Nieco droższe są Citroeny – za 12-13 tysięcy można znaleźć wart uwagi egzemplarz, na 406 można wydać 1-2 tysiące mniej. Który z braci fajniejszy? Dylemat panny na wydaniu…

Porównanie Citroena C5 i Peugeota 406
Samochód Citroen C5 HDi Peugeot 406 HDi
Pojemność skokowa (cm3)/liczba cylindrów/zaworów/typ silnika: 2179, 4/16/diesel 2179, 4/16/diesel
Moment obr. (Nm) przy obr./min: 370/1500 370/1500
Moc maksymalna (KM/obr/min): 170/4000 170/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,3 8,7
Prędkość maksymalna (km/h): 222 225
Pojemność bagażnika (l): 471 410
Pojemność zbiornika paliwa (l): 66 66
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): 6,1/8,5 6,2/8,9
Długość/szerokość/wysokość (cm): 474,5/178/147,5 467,5/181/144,5
Rozstaw osi (cm): 275 272,5

fot. Newspress
fot. Newspress
fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

REKLAMA

Jechał tak pijany na skuterze, że gdy się wywrócił to zasnął

O takim zdarzeniu policjanci dawno nie słyszeli. 31-letni kierowca skutera jechał tak pijany, że gdy stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się - zasnął. 

Pijany motocyklista uciekał przed policją, do aresztu trafił... jego pasażer

33-letni motocyklista nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Podczas ucieczki spowodował kolizję. Okazało się, że był pijany, a jego pasażer poszukiwany do odbycia kary. 

REKLAMA