REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 406 czy Citroen C5?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta na F, a w tym pojęciu mieszczą się również „francuskie” nie mają w Polsce najlepszej opinii, szczególnie psują ją różne ludowe podania. A szkoda…

Szkoda, bo wiele francuskich aut, mimo, że miejscami przekombinowanych i udziwnionych, zasługuje na uwagę. A Peugeot 406 i Citroen C5 szczególnie. Gdyby miały choć połowę z tych problemów, o jakich głośno, na drogach nie powinno być już ani jednej sztuki. A są, co ciekawsze – służą również jako taksówki.
Taksówkarze raczej nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto, potrzebują rozwiązań trwałych i solidnych. Takie są oba wspomniane francuskie auta. Co ciekawe, wybór pomiędzy nimi może okazać się symboliczny, bo mimo wielu różnic to bardzo podobne, wręcz bliźniacze konstrukcje jednego koncernu – PSA (czyli Peugeot Société Anonyme, właściciel marek Peugeot i Citroen). Są też dość często nazywane „najbardziej niemieckimi francuskimi samochodami”.

REKLAMA

Na wybiegu

Trzeba przyznać, że Peugeot jest ładniejszy. Zwarta sylwetka, bardzo zgrabna, z ciekawie rozłożonymi akcentami stylistycznymi. Mimo, że nie ma w sobie nic nadmiernie charakterystycznego, bardzo łatwo wyłuskać go z tłumu. Po prostu jest nieco inny od setek podobnych limuzyn. Szczególnie piękna jest wersja dwudrzwiowa, zaprojektowana przez Pininfarinę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Peugeocie 406

Citroen C5 pod względem wyglądu faktycznie jest bardzo niemiecki – niestety wygląda trochę jak wyciosany toporem przez faceta w krótkich, skórzanych spodenkach. Nie porywa wyglądem, ale ma to, co idealny facet – bardzo bogate… wnętrze.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroenie C5

W środku sytuacja się odwraca. Może i te dwa „francuzy” nie mają zbyt wysmakowanego wnętrza, ale Citroen góruje nad Peugeotem. Jest przepastnie obszerny, fotele są wygodne, również tylna kanapa zachęca do zajęcia na niej miejsca. Tablica rozdzielcza jest nieco szara i plastikowa, ale ergonomiczna. Gorzej jest w Peugeocie – mniej miejsca, deska również nijaka. Ale nic nie razi, materiały są w porządku, wszystko jest na swoim miejscu (co w autach francuskich wcale nie musi być tak oczywiste!).

Jazda

I kolejne gigantyczne różnice w pozornie bliźniaczych technicznie samochodach! Citroen od lat wyposaża swoje flagowe modele w hydropneumatyczne zawieszenie, zazdrośnie strzegąc patentów. C5 jeździ jak poduszkowiec – delikatnie, doskonale tłumi nierówności, nie przenosząc wstrząsów na kręgosłupy pasażerów. Jest to trochę miękkie, ale na dłuższą metę – przyjemne. Jedynie w ostrych zakrętach i przy hamowaniu może sprawiać wrażenie braku pewności prowadzenia. 406 dał sobie radę z wysoko postawioną poprzeczką. Jeździ się nim zdecydowanie bardziej twardo, ale mimo wszytsko naprawdę komfortowo.

Silniki

Duże, nielekkie auta, pozbawione sportowej charakterystyki – idealnym wyborem jest silnik Diesla. Oba auta mogą mieć tę samą jednostkę napędową – 2.2 HDi o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm przy 1500 obr./min. To bardzo przyjemny motor – doskonale pasuje do 406 i C5. Ma dwie sprężarki, jedna działa przy niskich obrotach, przy wyższych włącza się druga. Dzięki temu jego wysoki moment obrotowy jest dostępny już po muśnięciu pedału gazu. Silnik jest mocny, działa ochoczo, jedyną jego wadą jest wyposażenie w filtr cząstek stałych, niezwykle drogi w eksploatacji. A lepiej działa w Peugeocie – ten przyspiesza lepiej od Citroena (8,7 zamiast 9,3 sek. do 100 km/h) i okupuje to identycznym spalaniem – teoretycznie ok. 6 litrów na setkę. A mówimy o porządnych limuzynach!

Podsumowanie

I kto mówił, że francuskie są złe? To dwa bardzo dobre auta, przyjemne w prowadzeniu, choć kompletnie różne. Citroen to typowa limuzyna, nieco przyciężka. Peugeot przypomina bardziej sedana, choć jest w rzeczywistości dobrze wyposażonym pożeraczem kilometrów. Oba mają dość typowe wady – dość szybko zużywają się przednie elementy zawieszenia, to wada przyciężkich silników. Oprócz tego szwankują jakieś drobiazgi, najczęściej elektryczno-elektroniczne.
Nieco droższe są Citroeny – za 12-13 tysięcy można znaleźć wart uwagi egzemplarz, na 406 można wydać 1-2 tysiące mniej. Który z braci fajniejszy? Dylemat panny na wydaniu…

Porównanie Citroena C5 i Peugeota 406
Samochód Citroen C5 HDi Peugeot 406 HDi
Pojemność skokowa (cm3)/liczba cylindrów/zaworów/typ silnika: 2179, 4/16/diesel 2179, 4/16/diesel
Moment obr. (Nm) przy obr./min: 370/1500 370/1500
Moc maksymalna (KM/obr/min): 170/4000 170/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,3 8,7
Prędkość maksymalna (km/h): 222 225
Pojemność bagażnika (l): 471 410
Pojemność zbiornika paliwa (l): 66 66
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): 6,1/8,5 6,2/8,9
Długość/szerokość/wysokość (cm): 474,5/178/147,5 467,5/181/144,5
Rozstaw osi (cm): 275 272,5

fot. Newspress
fot. Newspress
fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA