REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 406 czy Citroen C5?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta na F, a w tym pojęciu mieszczą się również „francuskie” nie mają w Polsce najlepszej opinii, szczególnie psują ją różne ludowe podania. A szkoda…

Szkoda, bo wiele francuskich aut, mimo, że miejscami przekombinowanych i udziwnionych, zasługuje na uwagę. A Peugeot 406 i Citroen C5 szczególnie. Gdyby miały choć połowę z tych problemów, o jakich głośno, na drogach nie powinno być już ani jednej sztuki. A są, co ciekawsze – służą również jako taksówki.
Taksówkarze raczej nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto, potrzebują rozwiązań trwałych i solidnych. Takie są oba wspomniane francuskie auta. Co ciekawe, wybór pomiędzy nimi może okazać się symboliczny, bo mimo wielu różnic to bardzo podobne, wręcz bliźniacze konstrukcje jednego koncernu – PSA (czyli Peugeot Société Anonyme, właściciel marek Peugeot i Citroen). Są też dość często nazywane „najbardziej niemieckimi francuskimi samochodami”.

REKLAMA

Na wybiegu

Trzeba przyznać, że Peugeot jest ładniejszy. Zwarta sylwetka, bardzo zgrabna, z ciekawie rozłożonymi akcentami stylistycznymi. Mimo, że nie ma w sobie nic nadmiernie charakterystycznego, bardzo łatwo wyłuskać go z tłumu. Po prostu jest nieco inny od setek podobnych limuzyn. Szczególnie piękna jest wersja dwudrzwiowa, zaprojektowana przez Pininfarinę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Peugeocie 406

Citroen C5 pod względem wyglądu faktycznie jest bardzo niemiecki – niestety wygląda trochę jak wyciosany toporem przez faceta w krótkich, skórzanych spodenkach. Nie porywa wyglądem, ale ma to, co idealny facet – bardzo bogate… wnętrze.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroenie C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W środku sytuacja się odwraca. Może i te dwa „francuzy” nie mają zbyt wysmakowanego wnętrza, ale Citroen góruje nad Peugeotem. Jest przepastnie obszerny, fotele są wygodne, również tylna kanapa zachęca do zajęcia na niej miejsca. Tablica rozdzielcza jest nieco szara i plastikowa, ale ergonomiczna. Gorzej jest w Peugeocie – mniej miejsca, deska również nijaka. Ale nic nie razi, materiały są w porządku, wszystko jest na swoim miejscu (co w autach francuskich wcale nie musi być tak oczywiste!).

Jazda

I kolejne gigantyczne różnice w pozornie bliźniaczych technicznie samochodach! Citroen od lat wyposaża swoje flagowe modele w hydropneumatyczne zawieszenie, zazdrośnie strzegąc patentów. C5 jeździ jak poduszkowiec – delikatnie, doskonale tłumi nierówności, nie przenosząc wstrząsów na kręgosłupy pasażerów. Jest to trochę miękkie, ale na dłuższą metę – przyjemne. Jedynie w ostrych zakrętach i przy hamowaniu może sprawiać wrażenie braku pewności prowadzenia. 406 dał sobie radę z wysoko postawioną poprzeczką. Jeździ się nim zdecydowanie bardziej twardo, ale mimo wszytsko naprawdę komfortowo.

Silniki

Duże, nielekkie auta, pozbawione sportowej charakterystyki – idealnym wyborem jest silnik Diesla. Oba auta mogą mieć tę samą jednostkę napędową – 2.2 HDi o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm przy 1500 obr./min. To bardzo przyjemny motor – doskonale pasuje do 406 i C5. Ma dwie sprężarki, jedna działa przy niskich obrotach, przy wyższych włącza się druga. Dzięki temu jego wysoki moment obrotowy jest dostępny już po muśnięciu pedału gazu. Silnik jest mocny, działa ochoczo, jedyną jego wadą jest wyposażenie w filtr cząstek stałych, niezwykle drogi w eksploatacji. A lepiej działa w Peugeocie – ten przyspiesza lepiej od Citroena (8,7 zamiast 9,3 sek. do 100 km/h) i okupuje to identycznym spalaniem – teoretycznie ok. 6 litrów na setkę. A mówimy o porządnych limuzynach!

Podsumowanie

I kto mówił, że francuskie są złe? To dwa bardzo dobre auta, przyjemne w prowadzeniu, choć kompletnie różne. Citroen to typowa limuzyna, nieco przyciężka. Peugeot przypomina bardziej sedana, choć jest w rzeczywistości dobrze wyposażonym pożeraczem kilometrów. Oba mają dość typowe wady – dość szybko zużywają się przednie elementy zawieszenia, to wada przyciężkich silników. Oprócz tego szwankują jakieś drobiazgi, najczęściej elektryczno-elektroniczne.
Nieco droższe są Citroeny – za 12-13 tysięcy można znaleźć wart uwagi egzemplarz, na 406 można wydać 1-2 tysiące mniej. Który z braci fajniejszy? Dylemat panny na wydaniu…

Porównanie Citroena C5 i Peugeota 406
Samochód Citroen C5 HDi Peugeot 406 HDi
Pojemność skokowa (cm3)/liczba cylindrów/zaworów/typ silnika: 2179, 4/16/diesel 2179, 4/16/diesel
Moment obr. (Nm) przy obr./min: 370/1500 370/1500
Moc maksymalna (KM/obr/min): 170/4000 170/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,3 8,7
Prędkość maksymalna (km/h): 222 225
Pojemność bagażnika (l): 471 410
Pojemność zbiornika paliwa (l): 66 66
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): 6,1/8,5 6,2/8,9
Długość/szerokość/wysokość (cm): 474,5/178/147,5 467,5/181/144,5
Rozstaw osi (cm): 275 272,5

fot. Newspress
fot. Newspress
fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA