REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Škoda Octavia Combi RS: Siła różnorodności

Michał Karczewski
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Kombi o sportowym charakterze? To brzmi jak oksymoron. Historia motoryzacji pokazuje jednak, że auta tego typu produkowane są od lat, a na dilerskich placach nie zagrzewają miejsca zbyt długo.

Octavię testowaliśmy wielokrotnie. Czy można powiedzieć o tym modelu coś nowego? Okazuje się, że można, bo ilość wersji w jakich jest oferowany przyprawia o zawrót głowy. Tym razem coś dla amatorów mocniejszych wrażeń – wersja RS. Z zewnątrz widać wyraźne różnice w stosunku do „cywilnej” odmiany. Są inne zderzaki, niskoprofilowe opony z dedykowanymi felgami oraz pakiet spojlerów. Są też czerwone zaciski hamulców i emblematy „RS”, gdyby ktoś patrząc na Octavię miał jeszcze wątpliwości. Do auta dobrze pasuje niebieski lakier o wszystkomówiącej nazwie „Race” oraz...nadwozie kombi. To nie żarty. Octavia RS oferowana jest nie tylko jako liftback, ale także jako pojemna bagażówka i taką właśnie wersję otrzymaliśmy do testu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Ocatvii

Wnętrze wersji RS legitymuje się równie dobrą ergonomia i funkcjonalności, jak to znane z każdej innej Octavii. Lepsze i ładniejsze są za to fotele - obite trzema rodzajami materiału i zaopatrzone w stosowne logo. Do tego trójramienna kierownica oraz srebrne wykończenie deski rozdzielczej. Są też dobrze znane i bardzo pozytywne schowki w pobliżu kierowcy i pasażera, głębokie kieszenie w drzwiach oraz przegródki w konsoli centralnej i podłokietniku. Na pochwałę zasługuje też duży bagażnik o zupełnie niesportowej pojemności 605 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy jest ich aż 1655. Czyżby sportowy dostawczak?

Przeglądając cennik Octavii znajdziemy wiele ciekawostek. W ofercie jest bowiem silnik 1.8 TSI o mocy 160 koni mechanicznych. Takie auto występuje z kilkoma pakietami wyposażenia i nie jest określane mianem wersji sportowej. Z kolei odmiana RS dostępna jest z dwoma silnikami: 2.0 TSI o mocy 200 koni oraz jako 170-konny diesel – dobrze znany z innych aut koncernu, również tych, które testowaliśmy. Dziwi nieco fakt, że sportowa odmiana ma tylko 10 koni więcej niż ta, którą można zamówić jako „zwykłą” wersję. W tej sytuacji określenie „RS” należy traktować jako atrakcyjny pakiet stylistyki wnętrza oraz karoserii. Co ciekawe te same jednostki, które mogą pracować pod maską najmocniejszej Octavii, zasilają również sportowego Golfa (GTI/GTD) określanego mianem kultowego wzorca szybkich kompaktów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Skoda Octavia Scout 1.8: Pokojowy zwiadowca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniany 170-konny diesel pracuje cicho i kulturalnie. Wtrysk Common Rail przyniósł oczekiwany efekt. W trasie spalanie można utrzymać na poziomie 6 litrów na setkę, w mieście, przy dynamicznej jeździe - około 4 litry więcej. Przeniesienie napędu następuje za pomocą skrzyni DSG. Ma sześć biegów, i płynną charakterystykę pracy. Dynamiczny charakter podkreślają łopatki do zmiany przełożeń przy kierownicy. Niestety przy zdecydowanym wciskaniu gazu, przekładnia zbyt długo myśli nad redukcją, a następnie auto wyraźnie wyrywa do przodu, potęgując wrażenie dynamiki. Zawieszenie wersji RS jest twardsze niż w przypadku zwykłej Octavii. Nie bez znaczenia jest tu też niski profil 18-calowych kól. Prowadzenie – precyzyjne. Układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia kierowcy. Nie jest też za mocno wspomagany.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour II – w cenie Fabii

Octavia RS jest drogim autem. W wersji Combi, z dieslem i automatem, trzeba za nią zapłacić 124 300zł. Widać to zwłaszcza na tle innych modeli koncernu. Golf GTD, mający pod maską ten sam silnik oraz skrzynię DSG, kosztuje 116 800 zł, zaś Leon FR w takiej samej specyfikacji - zaledwie 88 755zł. Przewagą Octavii jest oczywiście nadwozie. Żadne inne usportowione lub sportowe auto tej klasy nie jest tak pakowne. O tym czy warto ją kupić, czy też lepiej przyjrzeć się innym produktom koncernu Volkswagena, każdy musi zdecydować sam.

Skoda Octavia Combi RS - lewa strona fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przednia część samochodu fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel kierowcy fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - wnętrze z perspektywy pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa z podłokietnikiem fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przestrzeń bagażowa ze złożonymi siedzeniami fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy profil fot. Maciej Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA