REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Škoda Octavia Combi RS: Siła różnorodności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Kombi o sportowym charakterze? To brzmi jak oksymoron. Historia motoryzacji pokazuje jednak, że auta tego typu produkowane są od lat, a na dilerskich placach nie zagrzewają miejsca zbyt długo.

Octavię testowaliśmy wielokrotnie. Czy można powiedzieć o tym modelu coś nowego? Okazuje się, że można, bo ilość wersji w jakich jest oferowany przyprawia o zawrót głowy. Tym razem coś dla amatorów mocniejszych wrażeń – wersja RS. Z zewnątrz widać wyraźne różnice w stosunku do „cywilnej” odmiany. Są inne zderzaki, niskoprofilowe opony z dedykowanymi felgami oraz pakiet spojlerów. Są też czerwone zaciski hamulców i emblematy „RS”, gdyby ktoś patrząc na Octavię miał jeszcze wątpliwości. Do auta dobrze pasuje niebieski lakier o wszystkomówiącej nazwie „Race” oraz...nadwozie kombi. To nie żarty. Octavia RS oferowana jest nie tylko jako liftback, ale także jako pojemna bagażówka i taką właśnie wersję otrzymaliśmy do testu.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Ocatvii

REKLAMA

Wnętrze wersji RS legitymuje się równie dobrą ergonomia i funkcjonalności, jak to znane z każdej innej Octavii. Lepsze i ładniejsze są za to fotele - obite trzema rodzajami materiału i zaopatrzone w stosowne logo. Do tego trójramienna kierownica oraz srebrne wykończenie deski rozdzielczej. Są też dobrze znane i bardzo pozytywne schowki w pobliżu kierowcy i pasażera, głębokie kieszenie w drzwiach oraz przegródki w konsoli centralnej i podłokietniku. Na pochwałę zasługuje też duży bagażnik o zupełnie niesportowej pojemności 605 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy jest ich aż 1655. Czyżby sportowy dostawczak?

Przeglądając cennik Octavii znajdziemy wiele ciekawostek. W ofercie jest bowiem silnik 1.8 TSI o mocy 160 koni mechanicznych. Takie auto występuje z kilkoma pakietami wyposażenia i nie jest określane mianem wersji sportowej. Z kolei odmiana RS dostępna jest z dwoma silnikami: 2.0 TSI o mocy 200 koni oraz jako 170-konny diesel – dobrze znany z innych aut koncernu, również tych, które testowaliśmy. Dziwi nieco fakt, że sportowa odmiana ma tylko 10 koni więcej niż ta, którą można zamówić jako „zwykłą” wersję. W tej sytuacji określenie „RS” należy traktować jako atrakcyjny pakiet stylistyki wnętrza oraz karoserii. Co ciekawe te same jednostki, które mogą pracować pod maską najmocniejszej Octavii, zasilają również sportowego Golfa (GTI/GTD) określanego mianem kultowego wzorca szybkich kompaktów.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Scout 1.8: Pokojowy zwiadowca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniany 170-konny diesel pracuje cicho i kulturalnie. Wtrysk Common Rail przyniósł oczekiwany efekt. W trasie spalanie można utrzymać na poziomie 6 litrów na setkę, w mieście, przy dynamicznej jeździe - około 4 litry więcej. Przeniesienie napędu następuje za pomocą skrzyni DSG. Ma sześć biegów, i płynną charakterystykę pracy. Dynamiczny charakter podkreślają łopatki do zmiany przełożeń przy kierownicy. Niestety przy zdecydowanym wciskaniu gazu, przekładnia zbyt długo myśli nad redukcją, a następnie auto wyraźnie wyrywa do przodu, potęgując wrażenie dynamiki. Zawieszenie wersji RS jest twardsze niż w przypadku zwykłej Octavii. Nie bez znaczenia jest tu też niski profil 18-calowych kól. Prowadzenie – precyzyjne. Układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia kierowcy. Nie jest też za mocno wspomagany.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour II – w cenie Fabii

Octavia RS jest drogim autem. W wersji Combi, z dieslem i automatem, trzeba za nią zapłacić 124 300zł. Widać to zwłaszcza na tle innych modeli koncernu. Golf GTD, mający pod maską ten sam silnik oraz skrzynię DSG, kosztuje 116 800 zł, zaś Leon FR w takiej samej specyfikacji - zaledwie 88 755zł. Przewagą Octavii jest oczywiście nadwozie. Żadne inne usportowione lub sportowe auto tej klasy nie jest tak pakowne. O tym czy warto ją kupić, czy też lepiej przyjrzeć się innym produktom koncernu Volkswagena, każdy musi zdecydować sam.

Skoda Octavia Combi RS - lewa strona fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przednia część samochodu fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel kierowcy fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - wnętrze z perspektywy pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa z podłokietnikiem fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przestrzeń bagażowa ze złożonymi siedzeniami fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy profil fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA