REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia RS: Polska na śniegu

Michał Karczewski
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Popularne miejskie auto z mocnym silnikiem? Taka właśnie jest Fabia RS, czyli najmocniejsza wersja dobrze znanego modelu, która teraz zamiast diesla, ma pod maską nowoczesny turbobenzynowy silnik TSI.

Patrząc na testowaną Fabię można pomyśleć, że w hołdzie Polakom, producent przygotował wersję w naszych narodowych barwach. Czerwona Fabia z białym dachem i białymi felgami w dodatku w białej, zimowej aurze. Prawda jest jednak inna. W takie barwy ubrana została najmocniejsza z dostępnych wersji czeskiego malucha, czyli specyfikacja RS. Auto nie ma krzykliwych sportowych elementów. Postawiono raczej na dyskrecje. Są zatem zmodyfikowane zderzaki - przedni zaopatrzony we wloty powietrza i ledowe światła do jazdy dziennej, zaś tylny w czarny element ozdabiający dolną część. Nad klapą bagażnika umieszczono dyskretny spojler, a tylne szyby przyciemnono. W oczy najbardziej rzucają się białe alufelgi (na które założono opony Brigdestone o profilu 40), czerwone zaciski hamulców oraz dwukolorowe nadwozie. Właściwie nawet trójkolorowe, bo lusterka auta polakierowano na czarno. Klienci mogą wybierać RS-a również w (wielu) innych zestawieniach kolorystycznych np. w połączeniu z czarnymi felgami i dachem, a także w jednolitym lakierze.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

REKLAMA

Wnętrze najmocniejszej Fabii niewiele różni się od tego jakie posiada każda inna wersja tego modelu. Dla jednych będzie to wada, dla innych zaleta. Różnice polegają na innych fotelach, które mają lepsze trzymanie boczne i wyszyty emblemat „RS”, innej kierownicy (również z takim oznaczeniem), oraz specjalnej tapicerce i aluminiowym wykończeniu pedałów. Poza tym to dobrze znana Fabia z porządnym wykończeniem i dobrą ergonomią oraz sporą ilością przemyślanych miejsc na drobiazgi i podwójnym schowkiem przed pasażerem. Wyposażenie testowanej wersji przewidywało automatyczną klimatyzację, nawigację oraz podgrzewane przednie fotele. Jest zatem wszystko co przydatne w mieście i podczas dalszych wyjazdów. Na tylnej kanapie jest zaskakująco dużo miejsca (jak na auto tej klasy), a pasażerowie nie muszą drastycznie wbijać swoich kolan w oparcia osób jadach z przodu. Bagażnik również pozostał bez zmian w stosunku do innych wersji auta. Ma 315 litrów pojemności i można go powiększyć przez złożenie dzielonej kanapy.

Producent przewidział dla Fabii RS jeden napęd, znany już wcześniej z Seata Ibizy Cupra. To benzynowa jednostka 1.4 TSI o mocy 180 KM oraz siedmiobiegowa skrzynia DSG. Tandem sprawdzający się bardzo dobrze. Fabia w całym zakresie prędkości obrotowych jest bardzo dynamiczna i chętnie wyrywa do przodu. Momentami, zwłaszcza podczas ruszania, z nadmiarem mocy ma czasem problem nawet ASR. Poza tym jednak przyspieszenie należy uznać za znakomite. Podobnie jak wspomnianą DSG. Zmiana przełożeń odbywa się bez najmniejszych szarpnięć, tak, że podczas spokojniejszej jazdy o zmianach dowiadujemy się tylko z tarczy obrotomierza. To bez wątpienia bardzo dopracowana skrzynia i świetny wybór nie tylko do najmocniejszej wersji. Brzmienie motoru jest wyraźne, ale nie meczące i przyjemne dla ucha.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Zużycie paliwa nie przeraża. Nie staraliśmy się realizować zasad eco-drivingu, wiec najniższe zużycie odnotowane w mieście to około 9,5 litra. Jednak podczas dynamicznej jazdy bez problemu można zmieścić się w 12 litrach, co jest niezłym wynikiem. Zawieszenie zostało utwardzone w stosunku do cywilnych wersji Fabii. Sporą zasługę mają w tym jeszcze niskoprofilowe koła. Auto jednak trzyma się drogi na tyle pewnie, że kierowca nawet w zakręcie ma ochotę na szybką i co ważne pewna jazdę. Układ kierowniczy, jak to w Skodzie, pracuje nieźle, jednak jak na sportową wersję jest zbyt mocno wspomagany.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Za Fabię RS w wersji hatchback trzeba zapłacić 73 850zł. Dla porównania techniczny bliźniak ze stajni Seata, czyli Ibiza Cupra kosztuje 80 790zł. Aby stać się posiadaczem wersji Combi trzeba dopłacić 2500 zł. Poza większym bagażnikiem zyskamy też o 3 km/h wyższą prędkość maksymalną. Po doposażeniu auta do takiego poziomu na jakim znajduje się testowana wersja (wielofunkcyjna kierownica, zestaw GSM II, nawigacja, pełna elektryka) trzeba przygotować się na wydatek 83 350zł. Największym plusem posiadania Fabii RS jest jednak możliwość oglądania spojrzeń innych kierowców, którzy nie wiedząc co drzemie pod maską tego auta, z niedowierzaniem patrzą jak wyprzedza ich popularny model i tak szybko znika z pola widzenia.

Skoda Fabia RS bok fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS tył i bok fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS fotele przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kanapa tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kanapa tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS zegary fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS gałka zmiany biegów fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS bok fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA