REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia RS: Polska na śniegu

Michał Karczewski
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Popularne miejskie auto z mocnym silnikiem? Taka właśnie jest Fabia RS, czyli najmocniejsza wersja dobrze znanego modelu, która teraz zamiast diesla, ma pod maską nowoczesny turbobenzynowy silnik TSI.

Patrząc na testowaną Fabię można pomyśleć, że w hołdzie Polakom, producent przygotował wersję w naszych narodowych barwach. Czerwona Fabia z białym dachem i białymi felgami w dodatku w białej, zimowej aurze. Prawda jest jednak inna. W takie barwy ubrana została najmocniejsza z dostępnych wersji czeskiego malucha, czyli specyfikacja RS. Auto nie ma krzykliwych sportowych elementów. Postawiono raczej na dyskrecje. Są zatem zmodyfikowane zderzaki - przedni zaopatrzony we wloty powietrza i ledowe światła do jazdy dziennej, zaś tylny w czarny element ozdabiający dolną część. Nad klapą bagażnika umieszczono dyskretny spojler, a tylne szyby przyciemnono. W oczy najbardziej rzucają się białe alufelgi (na które założono opony Brigdestone o profilu 40), czerwone zaciski hamulców oraz dwukolorowe nadwozie. Właściwie nawet trójkolorowe, bo lusterka auta polakierowano na czarno. Klienci mogą wybierać RS-a również w (wielu) innych zestawieniach kolorystycznych np. w połączeniu z czarnymi felgami i dachem, a także w jednolitym lakierze.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

REKLAMA

Wnętrze najmocniejszej Fabii niewiele różni się od tego jakie posiada każda inna wersja tego modelu. Dla jednych będzie to wada, dla innych zaleta. Różnice polegają na innych fotelach, które mają lepsze trzymanie boczne i wyszyty emblemat „RS”, innej kierownicy (również z takim oznaczeniem), oraz specjalnej tapicerce i aluminiowym wykończeniu pedałów. Poza tym to dobrze znana Fabia z porządnym wykończeniem i dobrą ergonomią oraz sporą ilością przemyślanych miejsc na drobiazgi i podwójnym schowkiem przed pasażerem. Wyposażenie testowanej wersji przewidywało automatyczną klimatyzację, nawigację oraz podgrzewane przednie fotele. Jest zatem wszystko co przydatne w mieście i podczas dalszych wyjazdów. Na tylnej kanapie jest zaskakująco dużo miejsca (jak na auto tej klasy), a pasażerowie nie muszą drastycznie wbijać swoich kolan w oparcia osób jadach z przodu. Bagażnik również pozostał bez zmian w stosunku do innych wersji auta. Ma 315 litrów pojemności i można go powiększyć przez złożenie dzielonej kanapy.

Producent przewidział dla Fabii RS jeden napęd, znany już wcześniej z Seata Ibizy Cupra. To benzynowa jednostka 1.4 TSI o mocy 180 KM oraz siedmiobiegowa skrzynia DSG. Tandem sprawdzający się bardzo dobrze. Fabia w całym zakresie prędkości obrotowych jest bardzo dynamiczna i chętnie wyrywa do przodu. Momentami, zwłaszcza podczas ruszania, z nadmiarem mocy ma czasem problem nawet ASR. Poza tym jednak przyspieszenie należy uznać za znakomite. Podobnie jak wspomnianą DSG. Zmiana przełożeń odbywa się bez najmniejszych szarpnięć, tak, że podczas spokojniejszej jazdy o zmianach dowiadujemy się tylko z tarczy obrotomierza. To bez wątpienia bardzo dopracowana skrzynia i świetny wybór nie tylko do najmocniejszej wersji. Brzmienie motoru jest wyraźne, ale nie meczące i przyjemne dla ucha.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zużycie paliwa nie przeraża. Nie staraliśmy się realizować zasad eco-drivingu, wiec najniższe zużycie odnotowane w mieście to około 9,5 litra. Jednak podczas dynamicznej jazdy bez problemu można zmieścić się w 12 litrach, co jest niezłym wynikiem. Zawieszenie zostało utwardzone w stosunku do cywilnych wersji Fabii. Sporą zasługę mają w tym jeszcze niskoprofilowe koła. Auto jednak trzyma się drogi na tyle pewnie, że kierowca nawet w zakręcie ma ochotę na szybką i co ważne pewna jazdę. Układ kierowniczy, jak to w Skodzie, pracuje nieźle, jednak jak na sportową wersję jest zbyt mocno wspomagany.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Za Fabię RS w wersji hatchback trzeba zapłacić 73 850zł. Dla porównania techniczny bliźniak ze stajni Seata, czyli Ibiza Cupra kosztuje 80 790zł. Aby stać się posiadaczem wersji Combi trzeba dopłacić 2500 zł. Poza większym bagażnikiem zyskamy też o 3 km/h wyższą prędkość maksymalną. Po doposażeniu auta do takiego poziomu na jakim znajduje się testowana wersja (wielofunkcyjna kierownica, zestaw GSM II, nawigacja, pełna elektryka) trzeba przygotować się na wydatek 83 350zł. Największym plusem posiadania Fabii RS jest jednak możliwość oglądania spojrzeń innych kierowców, którzy nie wiedząc co drzemie pod maską tego auta, z niedowierzaniem patrzą jak wyprzedza ich popularny model i tak szybko znika z pola widzenia.

Skoda Fabia RS bok fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS tył i bok fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS fotele przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kanapa tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS kanapa tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS zegary fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS gałka zmiany biegów fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS tył fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS przód fot. Maciej Medyj
Skoda Fabia RS bok fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA