REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD: Krążownik ulic

Maciej Medyj
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód

REKLAMA

REKLAMA

Już sama nazwa tego auta mówi wiele o jego przeznaczeniu, a nawet wyglądzie. Toyota Urban Cruiser to połączenie popularnego kompakta z niewielkim SUVem, ale nietypowe - wysoko zawieszone, choć szersze niż wyższe.

REKLAMA

Pomysł Toyoty na uniwersalne auto miejsko-podmiejskie nie jest niczym nowym, ale w tej modnej klasie trudno spotkać podobną konstrukcję. Urban Cruiser, w przeciwieństwie do innych małych aut tego samego producenta ma pudełkowaty kształt, typowy dla samochodów przeznaczonych na rynek japoński. Wysoko umieszczone przednie i tylne światła, płaski dach, pionowo zwieńczony tył i wysoko poprowadzona linia okien sprawiają, że auto wygląda na większe, niż jest w rzeczywistości.

REKLAMA

Okazuje się, że nie jest to tylko złudzenie optyczne. Dzięki swoim kształtom, przy wymiarach zbliżonych do Aurisa, crossover Toyoty ma przestronne wnętrze. Niestety również smutne i zaprojektowane bez polotu. Uwagę zwraca tylko panel centralny deski rozdzielczej w kształcie pofałdowanego kawałka blachy. Ten akcent w zdecydowanie innym kolorze, niż pozostałe elementy, zawiera na sobie wszelkie regulacje systemów audio i klimatyzacji. Przyciski sterowania są duże, ale wyświetlacze mało czytelne, prócz dużego ekranu radioodtwarzacza z nawigacją. Zegary prędkościomierza i obrotomierza mają tę zaletę, że nie odwracają uwagi od drogi. Deska rozdzielcza zawiera w sobie dwa duże schowki i rozkładany uchwyt na napój.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Urban Cruiser

REKLAMA

O miejscach siedzących w Urban Cruiserze nie można powiedzieć złego słowa. Przednie fotele mają dobre trzymanie boczne, a ich wzór powtórzony jest na tylnej kanapie wyodrębniając z niej dwa skrajne miejsca. Oparcie jest niesymetrycznie dzielone, a jego złożenie powiększa możliwości przewozowe, nie udostępniając jednak płaskiej podłogi. Sam bagażnik jest spory, choć nie należy do najgłębszych. W zależności od pozycji przesuwanej kanapy ma pojemność od 314 do 388 litrów.

Silnik 1,4 D-4D o mocy 90 koni i momencie 205 Nm w zakresie obrotów 1800 - 2800 jest jednostką wystarczającą do napędu miejskiej terenówki, szczególnie, że współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Jak wynika ze wskazań systemu Toyota Optimal Drive jej przełożenia nie są zagęszczone w porównaniu z pięciobiegową, czyli najwyższy bieg nie funkcjonuje przy podobnych obrotach, tylko jest nadbiegiem. System sugeruje włożenie szóstki dopiero powyżej prędkości 125 km/h. A maksymalna to 175 km/h. Przyspieszenie 12,5 sekundy do setki nie rzuca może na kolana, ale do 60-tki jest bardzo dynamicznie. Napęd na 4 koła powoduje drobną różnicę w zużyciu paliwa - 5.8 w mieście to o pół litra więcej, niż w wersji z napędem na jedną oś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Zawieszenie Urban Cruisera jest bardzo udane. Nie za twarde - gdyż przy większym skoku producent miał możliwość zainstalowania dłuższych amortyzatorów - i nie za miękkie, pozwalające na dynamiczne pokonywanie zakrętów bez ryzyka gwałtownej zmiany toru jazdy. Układ kierowniczy w połączeniu z tym zawieszeniem działa bardzo precyzyjnie, nie ma mowy o opóźnionej reakcji czy podsterowności. Przy tym mocne koła wytrzymują wszelkie miejskie przeszkody. Nie bez znaczenia w betonowej dżungli jest też powiększony prześwit - jednak trzeba uważać, na wystające elementy podwozia. Układ kontroli trakcji nie przeszkadza w zabawie, włącza się dopiero w ostateczności, podobnie jak ABS. W trudniejszych warunkach można jeszcze włączyć blokadę centralnego mechanizmu różnicowego.

Toyota Urban Cruiser to ciekawa alternatywa dla klasy kompakt, której przedstawiciel w przypadku tego samego producenta jest zdecydowanie mniej komfortowy, nie mówiąc o jeździe po gorszych drogach czy po śniegu. Niestety, wersja z napędem na cztery koła, dostępna tylko w wyższej specyfikacji „Sol” kosztuje okrągłe 90 tysięcy złotych, czyli o 17 więcej, niż Auris w podobnej opcji. Ale dysponując taką kwotą mimo wszystko wolałbym dopłacić do Urban Cruisera. Napęd na cztery koła jest wart każdej kwoty, biorąc pod uwagę trakcję i bezpieczeństwo. Tegorocznej zimy jest łatwo to sprawdzić - polecam jazdy próbne.

Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód/bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył/bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD kierownica
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD nawigacja
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD zegary
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD skrzynia biegów
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD schowki
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD deska rozdzielcza
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD wnętrze
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD wnętrze
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD siedzenia
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bagaznik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bagażnik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD silnik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WDbok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok/przód
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA