Audi Q5 2021 - pierwsza jazda niemieckim hitem!
REKLAMA
REKLAMA
Niemcy dość dobrze przygotowali się do premiery poliftingowego Audi Q5. I ciężko się temu dziwić. Szczególnie że SUV jest potężnym hitem sprzedaży! W przypadku rynku polskiego to najbardziej wolumenowy samochód z czterema okręgami na masce - i to pomimo pandemii. W roku 2019 Audi sprzedało 2396 sztuk Q-piątki. Do października roku 2020 zbyt wyniósł 2134 sztuki. A SUV cieszy się popularnością nie tylko nad Wisłą, bo co szósty samochód produkowany przez Audi to właśnie model Q5.
REKLAMA
Audi Q5 po faceliftingu - jakie zmiany?
Audi Q5 po faceliftingu to przede wszystkim nowy pas przedni. Styliści powiększyli grill, zmienili kształt świateł oraz wykonali dolną część zderzaka w technice 3D. Skutek? SUV prezentuje się teraz jeszcze bardziej jak podwyższona wersja nowego modelu A4. Jeżeli chodzi o linię boczną, mocne profilowanie powyżej klamek zostało zachowane. Aby jednak nowe Q5 wyglądało jeszcze bardziej sportowo, projektanci dołożyli dodatkową listwę zaraz nad progiem. Tył? Na klapie bagażnika - między lampami - pojawiła się listwa akcentowa. Identycznie jak w nowym Q7. Dodatkowo tylne lampy mogą być wykonane w technologii OLED.
Audi Q5 po liftingu, czyli niemieckie innowacje
Niemcy podczas projektowania nowego Audi Q5 postawili na część sprawdzonych i nowych rozwiązań. Przykład? Tych nie brakuje:
- Standard to lampy LED z przodu i tyłu pojazdu. W przypadku wyboru świateł typu Matrix standard poszerza się o dynamiczne kierunkowskazy.
- Topową opcją są światła tylne OLED - posiadają sygnatury świetlne. Klient może decydować o stylu oświetlenia lamp w czasie konfiguracji pojazdu. Poza tym gdy inny pojazd zbliży się do Q5 na mniej niż 2 metry, tylna lampa zaczyna mocniej świecić. Odległość jest badana za sprawą czujników ultradźwiękowych - to rozwiązanie występuje w Audi po raz pierwszy.
- Zawieszenie pneumatyczne - w trybie offroad podnosi się nawet o 4,5 cm, w trybie sportowym obniża się o 1,5 cm, w trybie załadunku tylna oś opuszcza się o 5,5 cm.
- Nowością jest asystent omijania.
- System multimedialny MIB3 - nie ma pokrętła i przycisków sterujących, te uciekły do ekranu dotykowego. Wyświetlacz ma wielkość 10,1 cala.
- Nawigacja satelitarna na bieżąco kontroluje natężenie ruchu i pokazuje kierowcy jak się zmienia.
- System nagłośnienia Bang&Olufsen ma 19 głośników, w tym głośniki do dźwięku 3d.
- Nowy wyświetlacz head-up pokazuje większą ilość komunikatów, w tym np. nazwy ulic.
- Pakiet kanapa plus - przesuwane siedzisko z regulowanym oparciem - to pozwala na zmianę pojemności bagażnika z 550 do ponad 600 litrów.
Nowe Audi Q5 - dane techniczne:
Gama silnikowa Audi Q5 po liftingu składa się z trzech jednostek napędowych. 2-litrowy diesel występuje w dwóch wariantach: 35 TDI 163 KM i 40 TDI 204 KM. Poza tym dostępna jest wersja 45 TFSI (2.0, 265 KM) oraz SQ5 (3.0 TDI, 341 KM). Z palety silnikowej Audi Q5 zniknęła skrzynia manualna - wszystkie modele posiadają przekładnię automatyczną (S tronic lub tiptronic). Poza tym standardem stała się technika miękkiej hybrydy 12V (SQ5 ma 48V).
35 TDI | 40 TDI | 45 TFSI | SQ5 | |
Moc | 163 KM | 204 KM | 265 KM | 341 KM |
Moment obrotowy | 370 Nm | 400 Nm | 240 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 9,0 s. | 7,6 s. | 6,1 s. | 5,1 s. |
Prędkość maksymalna | 213 km/h | 222 km/h | 240 km/h | 250 km/h |
Średnie spalanie | 6,1 l | 6,9 l | 9,2 l | 8,1 l |
Ciekawostki technologiczne? Audi Q5 40 TDI korzysta z systemu podwójnego wtrysku AdBlue (zaraz za silnikiem i w połowie układu). Podwójny SCR dwuetapowo eliminuje z gazów wydechowych tlenki azotu. Jeżeli chodzi o model SQ5, on ma lekką hybrydę 48V, również podwójny katalizator SCR, elektryczną sprężarkę oraz jako jedyny w gamie, Quattro z centralnym mechanizmem różnicowym.
Ile pali Audi Q5 diesel?
Podczas pierwszych jazd miałem do czynienia z Audi Q5 40 TDI. 2-litrowy diesel o mocy 204 koni mechanicznych sprawnie radzi sobie z napędzaniem SUV-a. 400 Nm momentu obrotowego i dwusprzęgłowa przekładnia pozwalają autu na osiągnięcie pierwszej setki w 7,6 sekundy - SUV jest akuratnie szybki. Prędkość maksymalna to 222 km/h. Ile pali Audi Q5 diesel? Specyfikacja producenta wskazuje na wynik w cyklu mieszanym wynoszący 6,9 litra. W trakcie jazd testowych komputer wskazywał nieco ponad 7 litrów. A to wynik zadowalający - mając na uwadze spore gabaryty pojazdu.
Ile AdBlue można tankować do Audi Q5? W modelu z większym zbiornikiem 24 litry - co powinno starczyć na pokonanie jakiś 15 tysięcy kilometrów.
Audi Q5 bez quattro: czy jest taka wersja?
Choć w większości Audi Q5 jest konfigurowane z napędem na cztery koła, w cenniku pojawia się wariant bez opcji Quattro. Audi Q5 35 TDI jest oferowane z napędem na przednie koła.
Napęd Quattro stosowany w Audi Q5 korzysta z techniki ultra (wersje TDI i TFSI). Oznacza to mniej więcej tyle, że napęd aktywuje się wtedy, kiedy występuje taka trzeba, a czas jego aktywacji to tylko 0,2 sek. Czemu nie działa stale? Bo w tan sposób ogranicza spalanie. Dołączaniem lub odłączaniem tylnej osi zajmuje się sprzęgło wielopłytkowe za skrzynia biegów oraz wysprzeglik przy tylnej osi. W modelu SQ5 stosowany jest napęd Quattro z centralnym mechanizmem różnicowym.
Ile kosztuje nowe Audi Q5?
Nowe Audi Q5 kosztuje minimum 187 tysięcy złotych. Za tą cenę kierowca otrzyma wersję 35 TDI napędzaną 163-konnym dieslem. Auto można skonfigurować z jednym z trzech pakietów wykończenia: Basic, Advanced lub S Line. Przez pierwszy rok oferowana będzie też wersja Edition One.
Model | Cena |
Q5 35 TDI S tronic | 187 000 zł |
Q5 40 TDI quattro S tronic | 205 000 zł |
Q5 45 TFSI quattro S tronic | 221 000 zł |
SQ5 TDI quattro tiptronic | 338 900 zł |
Audi Q5 w leasingu - jaka jest wysokość raty?
Wysokość raty leasingowej za Audi Q5 oczywiście zależy od wybranego modelu i programu finansowania. Audi wraz z informacjami prasowymi przygotowało jednak przykładowe kalkulacje. Jak wyglądają? Zakładając że kupujący zdecyduje się na bazowego diesla o mocy 204 koni - kosztującego 205 000 złotych - Audi Q5 w leasingu będzie go kosztować jakieś 1582 złote netto miesięcznie. Rata w Audi Perfect Lease dla klientów prywatnych została oszacowana na 1946 złotych brutto miesięcznie.
Audi Q5: kiedy nowy model?
Nowe Audi Q5 w wersji po liftingu jest dostępne w salonach sprzedaży już dziś. Kupujący mogą decydować się na modele gotowe, ewentualnie składać zamówienia na konfigurowane według własnego uznania.
Nowe Audi Q5 - podsumowanie:
Niemcy bardzo uważnie liftingowali Audi Q5. I ciężko się temu dziwić. W końcu to świetnie sprzedający się SUV. Nie chcieli zatem popsuć jego odbioru wśród klientów. Najbardziej znacząca zmiana? Tych tak naprawdę jest kilka. Po pierwsze przód - jeszcze bardziej smukły i agresywny. Po drugie technologia. Konkretnie nowy system multimedialny, który skutecznie wykasował mało intuicyjne pokrętło z tunelu centralnego oraz fajnie wyglądające sygnatury świetlne, którymi Audi wita się i żegna z pasażerami. Czego modernizacja nie zmieniła? W dużej mierze wrażeń z jazdy. Bo choć nowe Q5 jest ładniejsze i bardziej zaawansowane, nadal prowadzi się intuicyjnie i pewnie. To samochód, który uwielbia pokonywać kolejne kilometry - zarówno w mieście, jak i w trasie. A do tego robi to bezpretensjonalnie i relaksująco. I to musi być cecha, która zadecydowała o popularności tego modelu w Europie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.