Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo!
REKLAMA
REKLAMA
Ostatnie kilka lat pokazało, że Audi mocno stawia na SUV-y. Na rynku pojawiła się seria nowych modeli i co ważne, Niemcy nie mają zamiaru spoczywać na laurach. Dowód? Tym jest chociażby nowe Audi Q3 Sportback. Nie ma się co dziwić, że twórcy marki spod znaku czterech okręgów tak mocno interesują się modelami ze zwiększonym prześwitem. Te mają coraz większy udział w wynikach sprzedaży. O ile w roku 2014 SUV-y i crossovery gwarantowały Niemcom 22 proc. wolumenu sprzedaży, o tyle w roku 2018 odsetek podskoczył do 36 proc. Jakim zatem autem jest Q3 Sportback? O tym miałem okazję przekonać się podczas pierwszych jazd w Polsce.
REKLAMA
Audi Q3 Sportback - niższy i dużo bardziej agresywny!
Na pierwszy rzut oka Audi Q3 Sportback wygląda naprawdę fenomenalnie! Szczególnie w wersji z dużymi obręczami aluminiowymi. Przy bliższym przyjrzeniu da się zauważyć mocne podobieństwo do standardowego Q3. Różnice? Sportback jest zdecydowanie bardziej agresywny, dzięki czemu przypomina trochę sportowe modele RS. Czym to się wyróżnia? Dach jest zarysowany aż o 29 mm niżej. Poza tym za sprawą obniżenia linii idącej w poprzek drzwi mocniej podkreślone zostały wybrzuszenia na nadkolach. Sportowy jest też zderzak z przodu i tyłu - ma większe wloty powietrza.
Audi Q3 Sportback jest o 16 mm dłuższe od standardowego Q3. Auta powstają jednak na identycznej platformie. A to oznacza, że ilość miejsca w kabinie - poza przestrzenią nad głowami pasażerów - powinna być podobna. Bagażnik? Sportowy SUV oferuje przestronną kabinę i kufer o pojemności 530 litrów. To o 125 litrów mniej od zwykłego Q3. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1400 litrów. Jeżeli chodzi o aspekty praktyczne, tylną kanapę można przesuwać w zakresie 13 cm. Poza tym oparcia składają się w stosunku 40:20:40.
Zobacz również: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic
Audi Q3 Sportback - wnętrze pod znakiem multimediów
REKLAMA
Deska rozdzielcza nowego Audi Q3 Sportback prezentuje się identycznie jak w przypadku standardowego Q3. To jednak jeszcze nie wada. Szczególnie że standardowo kupujący otrzymuje 10,25-calowy ekran w miejscu zegarów oraz 8,8-calowy na szczycie konsoli. Fajną opcją jest Apple Car Play obsługiwany przez WiFi. Jeżeli chodzi o odczucia podczas jazdy, poprzez niższy dach SUV wydaje się bardziej zwarty. Wysoka jest też jakość materiałów wykończeniowych - chociaż gdzieniegdzie kierowcy objawi się dość twardy plastik o nieprzyjemnej w dotyku fakturze.
Na razie w ofercie pojawią się przede wszystkim dwa silniki benzynowe. Mowa o jednostce 35 TFSI oraz 45 TFSI. W pierwszym przypadku kierowca ma do czynienia z benzyniakiem o pojemności 1.5 litra o mocy 150 koni mechanicznych. Układ może być sparowany z 6-biegowym manualem i przekładnią S Tronic z suchym sprzęgłem. Przy wyborze automatu standardem staje się technologia Mild Hybrid. W drugim przypadku pod maskę trafia 2-litrowy benzyniak dysponujący stadem 230 koni mechanicznych. W tym przypadku układ napędowy współpracuje ze skrzynią S Tronic z mokrym sprzęgłem i napędem Quattro.
Audi Q3 Sportback - 230 koni i… 6,5 s. do setki!
Podczas jazd testowych miałem okazję sprawdzić mocniejszą wersję. I trzeba przyznać, że Audi Q3 Sportback 45 TFSI spisywało się więcej niż poprawnie. Model oferuje przyspieszenie do pierwszej setki w 6,5 sekundy. I wynik zawdzięcza w dużej mierze momentowi obrotowemu sięgającemu 350 Nm, który jest rozwijany już od 1500 obr./min. Czy Audi szarpie podczas przyspieszania? Na szczęście nie. Zapędy dużej siły są tonowane za sprawą czteronapędu. To on sprawia, że podczas przyspieszania ciężko zerwać przyczepność z asfaltem. Spalanie? Średnio oscylowało ono w granicy 9 litrów. Tak, to dużo. Z drugiej strony to mocny i dość duży SUV.
Zobacz również: Używane: Audi Q5 I 8R (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
Audi Q3 Sportback 45 TFSI ma bardzo inteligentny układ napędowy. A wszystko za sprawą 48-woltowej instalacji Mild Hybrid. Układ dostępny do tej pory przede wszystkim w topowych modelach Audi zawiera alternator i rozrusznik BSG. Co on daje? Podczas ruszania może pełnić rolę boostera. W takim przypadku daje zastrzyk dodatkowych 50 Nm przez pierwsze 10 sekund - co na marginesie pozwala przyspieszyć aż do 120 km/h. Co więcej, układ hybrydowy jest inteligentny z jeszcze jednego powodu. Po zatrzymaniu aktywuje radar i kamery. Dzięki temu wie, kiedy auto z przodu rusza i wcześniej przygotowuje układ napędowy do jazdy.
Audi Q3 Sportback - już niedługo dodatkowe silniki
W pierwszym kwartale roku 2020 oferta zostanie uzupełniona. Trafią do niej trzy kolejne silniki - dwa diesle i jeden benzyniak. Audi Q3 Sportback 35 TDI będzie napędzane 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni. Jednostka 40 TDI otrzyma tą samą pojemność, ale 190 koni mechanicznych. Paletę benzyniaków uzupełni wersja 40 TFSI - 2-litrowy silnik 4-cylindrowy o mocy 190 koni mechanicznych. Każdy z tych motorów już w standardzie będzie parowany z przekładnią S Tronic.
Standardem w nowym Audi Q3 Sportback jest progresywny układ kierowniczy. Zmienia się siła wspomagania oraz przełożenie obrotów koła. System na szczęście jest intuicyjny, a kierowca dość szybko się do niego przyzwyczaja. Tak samo jak do sztywnego, ale cicho pracującego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego. Wady? Samochód nie lubi wiatru bocznego w trasie. Tryby pracy? Audi Drive Select wpływa na 10 elementów w aucie - reguluje m.in. pracę zawieszenia, układu wspomagania, skrzyni biegów, sposobu reakcji układu napędowego, świateł, kontroli trakcji, klimatyzacji i układów wspomagających.
Zobacz również: Pierwsza jazda: Audi Q7 - mocno technologiczny lifting
Audi Q3 Sportback - podsumowanie:
Audi Q3 Sportback to naprawdę ciekawe auto. Dobrze wygląda, jeszcze lepiej się prowadzi i oferuje wysoką jakość wykończenia. I w tej historii wszystko byłoby idealne, gdyby nie… cena! Egzemplarz, który otrzymałem do testów, został wyceniony przez Audi na 323 140 złotych. A za tą sumę w ofercie Audi dostępny jest np. bazowy S5 Sportback, A6 Allroad z dodatkowym wyposażeniem czy nawet plasowany o dwa segmenty wyżej Q7. Dobra rada dla kupującego? Audi Q3 Sportback warto dość ostrożnie konfigurować. Warto też korzystać z pakietów, które przygotowała firma. Za ich sprawą podczas kompletowana wyposażenia da się zaoszczędzić nawet przeszło 14 tysięcy złotych.
Nowe Audi Q3 Sportback - cennik:
Model | Cena |
Q3 Sportback 35 TFSI man. | 139 900 zł |
Q3 Sportback 35 TFSI S Tronic | 153 900 zł |
Q3 Sportback 45 TFSI quattro S Tronic | 190 500 zł |
Nowe Audi Q3 Sportback - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna |
35 TFSI | 150 KM | 250 Nm | 9,6 s. | 204 km/h |
45 TFSI | 230 KM | 350 Nm | 6,5 s. | 233 km/h |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.