Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic
REKLAMA
REKLAMA
Spoglądając na rozmiary zewnętrzne Audi Q3, trudno nie dostrzec podobieństwa do większego modelu – Q5. Jednak w tym przypadku, to nawiązanie stylizacyjne sprawia, że najmniejszy SUV Audi prezentuje się mniej poważnie od większego brata.
REKLAMA
Audi Q3 wygląda jakby najmniejsze A1 przebrało się w szaty Q5. W rezultacie wyszło z tego coś pomiędzy, czyli Q3.
W rzeczywistości, pojazd jest dłuższy nie tylko od A1, ale też od kompaktowego modelu A3 i to aż o 7,8 cm, jest od niego wyższy o ok. 18 cm i szerszy o 4,6 cm. Za to ma mniejszy o 3,3 cm rozstaw osi.
Mimo to, najmniejszy SUV Audi wygląda na samochód stosunkowo niewielki. Co więcej, to wrażenie nie znika także, gdy zajmiemy miejsce za kierownicą.
Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?
Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic – wnętrze
Przednia część przedziału pasażerskiego jest co najwyżej przeciętnie przestronna. Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie prezentują poziomu, do którego przyzwyczaił nas niemiecki producent, choć jakość spasowania poszczególnych elementów jest bardzo wysoka.
W Audi Q3 zaskakuje pozycja za kierownicą. Siedzisko jest umieszczone wysoko nad podłogą i w rezultacie w małym SUV-ie siedzi się jak na krześle. Wymaga to przyzwyczajenia.
Za to nie można mieć zastrzeżeń do foteli. Są obszerne, odpowiednio wyprofilowane i sprzyjają wielogodzinnym podróżom.
Z tyłu jest ciaśniej niż z przodu. Wysocy pasażerowie będą narzekać na zbyt małą ilość miejsca nad głową.
Ale nie rozmiar wnętrza jest największym zaskoczeniem w Audi Q3. Zwłaszcza, że auto ma całkiem pojemny bagażnik – 460 l (A3 ma bagażnik o pojemności 380 l). Razi fakt, że 220 konne Q3 kosztuje 170 500 zł.
Przy czym bez konieczności dopłaty dostaniemy manualną (!) klimatyzację, sportowe fotele, czy system Audi Driver Selekt. Ale za asystenta parkowania dopłacimy minimum 540 zł. Żeby zainstalować klimatyzację automatyczną, trzeba kupić rozbudowany pakiet, który oprócz schładzacza wnętrza obejmuje m.in. dodatkowe oświetlenie kabiny, czujnik zmierzchu świateł, rozbudowany Audi Parking System Plus, czy autoalarm. Pakiet jest dostępny w promocji za 6820 zł. Regularna cena to 14 150 zł. Drogo.
Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic
Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic – napęd/układ jezdny
Całe szczęście, za wspomniane 170 tys. zł dostaniemy od Audi 220 konny silnik i napęd na obie osie. Co prawda w tym przypadku pod emblematem quattro skrywa się układ ze sprzęgłem Haldex, ale i tak jest to lepsze rozwiązanie niż napęd na jedną oś.
Dodatkowo, samochód jest wyposażony w zautomatyzowaną siedmiobiegową przekładnię S tronic.
W rezultacie ważące 1565 kg Audi Q3 według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,4 s. i trzeba przyznać, że subiektywne wrażenia z jazdy są więcej niż zadowalające.
Po uruchomieniu silnika, odgłos pracy jednostki jest ledwie słyszalny. Po przełożeniu dźwigni zmiany biegów w pozycję D i zdecydowanym wciśnięciu gazu, Q3 z werwą wyrywa do przodu i nie dostaje „zadyszki” nawet przy prędkościach znacznie przekraczających 100 km/h.
Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Jedynym mankamentem jest zbyt długa redukcja biegu. Gdy poruszamy się z jednostajną prędkością i gwałtownie wciśniemy pedał gazu, S tronic potrzebuje zbyt długiej chwili, by zredukować przełożenia. Bywa to irytujące.
Co istotne, także podczas jazdy po autostradzie z maksymalna dopuszczalną prędkością, we wnętrzu niemieckiego SUVa jest cicho. Spokoju podróżujących nie zakłóca nie tylko silnik lecz także stłumiony odgłos szumu powietrza.
REKLAMA
Zawieszenie recenzowanego modelu zostało zestrojone twardo ale mimo to auto świetnie radzi sobie z łagodnym tłumieniem nierówności. Zaskakująco dobrze Q3 radzi sobie na ciasnych łukach. Podsterowność pojawia się późno i odpowiednio wcześnie można ją wyczuć.
Zautomatyzowana przekładnia S tronic, została zaprogramowana w taki sposób by utrzymywać możliwie najniższe obroty silnika (chyba, że włączymy tryb sport). Przekłada się to na zużycie paliwa.
Średnio 220 konne Audi „spala” 7,4 l benzyny na 100 km. W ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 10,8-11,2 l/ 100 km. Podróżując w trasie bez trudu można osiągnąć wynik zużycia paliwa poniżej 7 l na 100 km.
Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim
Podsumowanie
Mimo że Audi Q3 nie wygląda najlepiej można dać mu się uwieść. Tak naprawdę, 220 konne Q3 daje większą frajdę z jazdy niż wiele mocnych kompaktów popularnych marek. Jest ciasne i jak na Audi przeciętnie wykończone. Ale nadrabia właściwościami jezdnymi, dynamiką, sporym bagażnikiem i niskim zużyciem paliwa.
Choć cena przekraczająca 170 tys. zł jest absurdalna.
Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic – dane techniczne
Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 220 KM/4500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm/1500-4400 obr./min. |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut. 7-bieg. |
Pojemność bagażnika | 460/1365 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 438,8/183,1/160,8 cm |
Rozstaw osi | 260,3 cm |
V-max | 233 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Zużycie paliwa* | 8,0/5,9/6,6 l/100 km |
Cena od | 170 780 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.