REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Tomasz Korniejew
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W warunkach zimowej aury pokonaliśmy 1600 km najnowszym Audi Q5 z dieslem o mocy 176 KM i napędem na obie osie. Audi przeciskał się przez korki, mknął autostradą, płynął promem i lawirował po wąskich niciach dróg po niemieckiej stronie Pomorza.

Audi Q5 – lifting z zewnątrz

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane w 2008 roku Audi Q5 doczekało się modernizacji. Zmiany stylizacyjne i techniczne są dyskretne, ale nadają modelowi nowe tchnienie.

Trzeba mieć sokole oko, by spoglądając na sylwetkę Audi Q5 z łatwością dostrzec modyfikacje. Tymczasem zmieniono wygląd osłony chłodnicy, wloty powietrza, zmodyfikowano logo. Ponadto zmieniono zderzak oraz wygląd reflektorów przeciwmgłowych. W tylnej części nadwozia zmodyfikowano lampy. Audi Q5 prezentuje się godnie zwłaszcza z opcjonalnymi reflektorami ksenon plus, których klosze skrywają wąski pas diod LED służących jako światła do jazdy dziennej.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

REKLAMA

Bryła Q5 nabrała więcej dynamicznego sznytu, zwłaszcza w zestawieniu z atrakcyjnymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Q5 sprawia wrażenie samochodu zwartego i przeciwnie do przerośniętego Q7, zgrabnego. Rzeczywiście kompaktowy SUV Audi nie jest przesadnie duży, ma – 462,9 cm długości, 189,8 cm szerokości i 162,7 cm wysokości co nie jest bez znaczenia dla kogoś, kto mieszka pod miastem i musi codziennie przedzierać się do biura w Centrum.

Ciekawi możliwości nowego modelu wybraliśmy się nim na dłuższą przejażdżkę. Trasa wiodła z Warszawy przez Świnoujście, aż na niemiecką wyspę Rugię i z powrotem do Warszawy. To około 1600 km, przez które dobrze poznaliśmy możliwości najnowszego Q5.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Audi Q5 i miejskie realia

Wyprawę Q-przygodzie rozpoczęliśmy w Warszawie,  mieście ze zbyt rzadką siecią ulic i stosunkowo zbyt dużym przyrostem samochodów, czyli zakorkowanym do granic absurdu.

Kierowca Audi Q5 siedzi wysoko, co przekłada się na dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szereg systemów m.in. rozbudowana kamera cofania, ogromne lusterka boczne, czy czujniki parkingowe ułatwiają manewry Audi pomiędzy ustawionymi ciasno samochodami. Pomocne jest również adaptacyjne wspomaganie kierownicy, które dostosowuje siłę wspomagania do prędkości, z którą się poruszamy.

Podczas przymusowych postojów docenimy dobrze wyciszone wnętrze samochodu oraz doskonały system audio. Nieocenione podczas jady w korkach są skrzynie automatyczne. W Audi zamontowano 7-mio biegowy S-tronic, z możliwością manualnej zmiany przełożeń. To najbardziej sportowa ze skrzyń dostępnych w Audi.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Pod maską opisywanego egzemplarza Q5 został zainstalowany czterocylindrowy, wysokoprężny silnik o pojemności 2 l rozwijający moc maksymalną 176 KM przy 4200 obr./min. i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Parametry niezłe, ale biorąc pod uwagę fakt, że Q5 jest ciężkie (w opisywanej odmianie waży ok. 1900 kg) napęd  można określić jako dostateczny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 s (według danych producenta) to nie jest wynik, którego zazwyczaj oczekuje nabywca SUV-a z klasy Premium i jest to pierwsza rysa na efektownym wizerunku niemieckiego SUV-a.

Kolejną jest odgłos pracy diesla, który pasuje do szlacheckiego Q5 (z elementami dekoracyjnymi wnętrza wykonanymi z jasnego drewna) jak pięść do nosa.

Według danych producenta Q5 z opisywaną jednostką napędową ma zużywać w ruchu miejskim 6,8 l/100 km. Podczas jazdy w mieście „nasze” Q5 zużywało 9,2l/100 km i to obchodząc się z pedałem gazu  dość delikatnie. Cóż, duża masa, napęd na obie osie i spora powierzchnia czołowa robią swoje.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Autostrada

Niestety SUV nie został stworzony do szybkiej autostradowej jazdy. Stawia duży opór powietrza (m.in. za sprawą olbrzymich, pomocnych w mieście lusterek bocznych), co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa – około 12-13 l/100 km podczas jazdy z prędkością przekraczającą 140 km/h, ale mniejszą niż 160 km/h oraz znacznie zwiększony hałas we wnętrzu (szum opływającego karoserię powietrza przy wspomnianym zakresie prędkości).  Przy prędkościach przekraczających 140 km/h znacznie spadała również dynamika przyspieszania, a to znowu nie pasowało do „charakteru Q5”. Nie mniej układ kierowniczy i zawieszenie spisywały się rewelacyjnie dodając kierowcy pewności na szybkich autostradowych łukach.

Bardzo wygodnym urządzeniem okazał się aktywny tempomat, który w razie potrzeby wyhamowywał samochód do prędkości z jaka poruszał się poprzedzający pojazd (podczas nagłego automatycznego zwalniania włączały się światła stop) i z powrotem nabierał prędkości, gdy samochód znalazł się na innym pasie.

Zobacz też: Test Peugeot RCZ Brownstone: Jeden z dziesięciu

Lokalne kręte ścieżki – Q5 to lubi

Audi Q5 dobrze spisuje się na wąskich  lokalnych drogach z ostrymi zakrętami. Wszystko za sprawą nieźle (jak na SUV-a) położonego środka ciężkości oraz zawieszeniu i układowi kierowniczemu, które możemy ustawiać w zależności od upodobań od opcji Comfort do trybu nastawionego na dynamikę i efektywność. W rezultacie ciężki Q5 na krętych ścieżkach radzi sobie świetnie, jest przewidywalny, a kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Zawieszenie komfortowo tłumi nierówności (mimo  19-stocalowych kół z oponami o niskim profilu) i zaskakująco sprawnie zachowuje się podczas jazdy w koleinach.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Podsumowanie

Najnowszym Audi Q5 przejechaliśmy w sumie ok. 1600 km. Jeździliśmy po autostradach polskich i niemieckich, po nierównych i krętych drogach lokalnych. Zwiedzaliśmy miejscowości po obu stronach Odry. Audi Q5 jest to SUV dopracowany na wielu płaszczyznach. Konstrukcja jest przemyślana, nie skażona taniością i naszpikowana zdobyczami techniki. Szereg systemów, które są zamontowane w niemieckim SUV-ie wspomagających kierowcę to temat na osobny artykuł. Całość jest wykończona z dbałością o detale. Nawet kilkugodzinna jazda Audi nie męczy (fotele są świetnie wyprofilowane i wystarczająco obszerne). W przestronnym wnętrzu podróżuje się wygodnie, a do bagażnika można zapakować 540 l pakunków (przy normalnym położeniu siedzeń).

W ruchu miejskim spory SUV okazuje się poręczny, a na drogach o różnej nawierzchni prowadzi się lepiej niż nie jedno auto osobowe bez zwiększonego prześwitu.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Jednak najnowsze „dziecko” Audi nie jest pozbawione wad. Jazda z wysokimi prędkościami jest na dłuższą metę męcząca, bo szum opływającego nadwozie powietrza staje się uciążliwy. Nie do końca do prestiżu samochodu pasuje opisywana jednostka wysokoprężna. Pospolity klekot diesla w tym przypadku nie jest wart niższego zapotrzebowania na paliwo. W ruchu miejskim Audi z dieslem spalało około 9 l/100 km. Z silnikiem benzynowym o podobnej mocy zużycie byłoby zapewne o 1,5-2 l/100 km większe. Biorąc pod uwagę fakt, że widoczna na fotografiach wersja Audi Q5 z wyposażeniem dodatkowym kosztuje 273 tys. zł, dla potencjalnego nabywcy bardziej niż oszczędność ok. 10 zł/100 km może liczyć się prestiż.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Dane techniczne:

Audi Q5 2.0 TDI 176 KM S-tronic quattro
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 176 KM/4200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 380 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 7-bieg
Pojemność bagażnika 540 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 462,9/189,8/162,7 cm
Rozstaw osi 281,2 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Zużycie paliwa* 6,8/5,6/6,0 l/100 km
Cena od 166 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tylna kanapa
Audi
Audi Q5 - bagażnik
Audi
Audi Q5 - tablica przyrządów
Audi
Audi Q5 - deska rozdzielcza
Audi
Audi Q5 w śniącym zimowym snem Świnoujściu
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA