REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W warunkach zimowej aury pokonaliśmy 1600 km najnowszym Audi Q5 z dieslem o mocy 176 KM i napędem na obie osie. Audi przeciskał się przez korki, mknął autostradą, płynął promem i lawirował po wąskich niciach dróg po niemieckiej stronie Pomorza.

Audi Q5 – lifting z zewnątrz

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane w 2008 roku Audi Q5 doczekało się modernizacji. Zmiany stylizacyjne i techniczne są dyskretne, ale nadają modelowi nowe tchnienie.

Trzeba mieć sokole oko, by spoglądając na sylwetkę Audi Q5 z łatwością dostrzec modyfikacje. Tymczasem zmieniono wygląd osłony chłodnicy, wloty powietrza, zmodyfikowano logo. Ponadto zmieniono zderzak oraz wygląd reflektorów przeciwmgłowych. W tylnej części nadwozia zmodyfikowano lampy. Audi Q5 prezentuje się godnie zwłaszcza z opcjonalnymi reflektorami ksenon plus, których klosze skrywają wąski pas diod LED służących jako światła do jazdy dziennej.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

REKLAMA

Bryła Q5 nabrała więcej dynamicznego sznytu, zwłaszcza w zestawieniu z atrakcyjnymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Q5 sprawia wrażenie samochodu zwartego i przeciwnie do przerośniętego Q7, zgrabnego. Rzeczywiście kompaktowy SUV Audi nie jest przesadnie duży, ma – 462,9 cm długości, 189,8 cm szerokości i 162,7 cm wysokości co nie jest bez znaczenia dla kogoś, kto mieszka pod miastem i musi codziennie przedzierać się do biura w Centrum.

Ciekawi możliwości nowego modelu wybraliśmy się nim na dłuższą przejażdżkę. Trasa wiodła z Warszawy przez Świnoujście, aż na niemiecką wyspę Rugię i z powrotem do Warszawy. To około 1600 km, przez które dobrze poznaliśmy możliwości najnowszego Q5.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Audi Q5 i miejskie realia

Wyprawę Q-przygodzie rozpoczęliśmy w Warszawie,  mieście ze zbyt rzadką siecią ulic i stosunkowo zbyt dużym przyrostem samochodów, czyli zakorkowanym do granic absurdu.

Kierowca Audi Q5 siedzi wysoko, co przekłada się na dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szereg systemów m.in. rozbudowana kamera cofania, ogromne lusterka boczne, czy czujniki parkingowe ułatwiają manewry Audi pomiędzy ustawionymi ciasno samochodami. Pomocne jest również adaptacyjne wspomaganie kierownicy, które dostosowuje siłę wspomagania do prędkości, z którą się poruszamy.

Podczas przymusowych postojów docenimy dobrze wyciszone wnętrze samochodu oraz doskonały system audio. Nieocenione podczas jady w korkach są skrzynie automatyczne. W Audi zamontowano 7-mio biegowy S-tronic, z możliwością manualnej zmiany przełożeń. To najbardziej sportowa ze skrzyń dostępnych w Audi.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Pod maską opisywanego egzemplarza Q5 został zainstalowany czterocylindrowy, wysokoprężny silnik o pojemności 2 l rozwijający moc maksymalną 176 KM przy 4200 obr./min. i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Parametry niezłe, ale biorąc pod uwagę fakt, że Q5 jest ciężkie (w opisywanej odmianie waży ok. 1900 kg) napęd  można określić jako dostateczny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 s (według danych producenta) to nie jest wynik, którego zazwyczaj oczekuje nabywca SUV-a z klasy Premium i jest to pierwsza rysa na efektownym wizerunku niemieckiego SUV-a.

Kolejną jest odgłos pracy diesla, który pasuje do szlacheckiego Q5 (z elementami dekoracyjnymi wnętrza wykonanymi z jasnego drewna) jak pięść do nosa.

Według danych producenta Q5 z opisywaną jednostką napędową ma zużywać w ruchu miejskim 6,8 l/100 km. Podczas jazdy w mieście „nasze” Q5 zużywało 9,2l/100 km i to obchodząc się z pedałem gazu  dość delikatnie. Cóż, duża masa, napęd na obie osie i spora powierzchnia czołowa robią swoje.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Autostrada

Niestety SUV nie został stworzony do szybkiej autostradowej jazdy. Stawia duży opór powietrza (m.in. za sprawą olbrzymich, pomocnych w mieście lusterek bocznych), co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa – około 12-13 l/100 km podczas jazdy z prędkością przekraczającą 140 km/h, ale mniejszą niż 160 km/h oraz znacznie zwiększony hałas we wnętrzu (szum opływającego karoserię powietrza przy wspomnianym zakresie prędkości).  Przy prędkościach przekraczających 140 km/h znacznie spadała również dynamika przyspieszania, a to znowu nie pasowało do „charakteru Q5”. Nie mniej układ kierowniczy i zawieszenie spisywały się rewelacyjnie dodając kierowcy pewności na szybkich autostradowych łukach.

Bardzo wygodnym urządzeniem okazał się aktywny tempomat, który w razie potrzeby wyhamowywał samochód do prędkości z jaka poruszał się poprzedzający pojazd (podczas nagłego automatycznego zwalniania włączały się światła stop) i z powrotem nabierał prędkości, gdy samochód znalazł się na innym pasie.

Zobacz też: Test Peugeot RCZ Brownstone: Jeden z dziesięciu

Lokalne kręte ścieżki – Q5 to lubi

Audi Q5 dobrze spisuje się na wąskich  lokalnych drogach z ostrymi zakrętami. Wszystko za sprawą nieźle (jak na SUV-a) położonego środka ciężkości oraz zawieszeniu i układowi kierowniczemu, które możemy ustawiać w zależności od upodobań od opcji Comfort do trybu nastawionego na dynamikę i efektywność. W rezultacie ciężki Q5 na krętych ścieżkach radzi sobie świetnie, jest przewidywalny, a kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Zawieszenie komfortowo tłumi nierówności (mimo  19-stocalowych kół z oponami o niskim profilu) i zaskakująco sprawnie zachowuje się podczas jazdy w koleinach.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Podsumowanie

Najnowszym Audi Q5 przejechaliśmy w sumie ok. 1600 km. Jeździliśmy po autostradach polskich i niemieckich, po nierównych i krętych drogach lokalnych. Zwiedzaliśmy miejscowości po obu stronach Odry. Audi Q5 jest to SUV dopracowany na wielu płaszczyznach. Konstrukcja jest przemyślana, nie skażona taniością i naszpikowana zdobyczami techniki. Szereg systemów, które są zamontowane w niemieckim SUV-ie wspomagających kierowcę to temat na osobny artykuł. Całość jest wykończona z dbałością o detale. Nawet kilkugodzinna jazda Audi nie męczy (fotele są świetnie wyprofilowane i wystarczająco obszerne). W przestronnym wnętrzu podróżuje się wygodnie, a do bagażnika można zapakować 540 l pakunków (przy normalnym położeniu siedzeń).

W ruchu miejskim spory SUV okazuje się poręczny, a na drogach o różnej nawierzchni prowadzi się lepiej niż nie jedno auto osobowe bez zwiększonego prześwitu.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Jednak najnowsze „dziecko” Audi nie jest pozbawione wad. Jazda z wysokimi prędkościami jest na dłuższą metę męcząca, bo szum opływającego nadwozie powietrza staje się uciążliwy. Nie do końca do prestiżu samochodu pasuje opisywana jednostka wysokoprężna. Pospolity klekot diesla w tym przypadku nie jest wart niższego zapotrzebowania na paliwo. W ruchu miejskim Audi z dieslem spalało około 9 l/100 km. Z silnikiem benzynowym o podobnej mocy zużycie byłoby zapewne o 1,5-2 l/100 km większe. Biorąc pod uwagę fakt, że widoczna na fotografiach wersja Audi Q5 z wyposażeniem dodatkowym kosztuje 273 tys. zł, dla potencjalnego nabywcy bardziej niż oszczędność ok. 10 zł/100 km może liczyć się prestiż.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Dane techniczne:

Audi Q5 2.0 TDI 176 KM S-tronic quattro
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 176 KM/4200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 380 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 7-bieg
Pojemność bagażnika 540 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 462,9/189,8/162,7 cm
Rozstaw osi 281,2 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Zużycie paliwa* 6,8/5,6/6,0 l/100 km
Cena od 166 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tylna kanapa
Audi
Audi Q5 - bagażnik
Audi
Audi Q5 - tablica przyrządów
Audi
Audi Q5 - deska rozdzielcza
Audi
Audi Q5 w śniącym zimowym snem Świnoujściu
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA