REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Tomasz Korniejew
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W warunkach zimowej aury pokonaliśmy 1600 km najnowszym Audi Q5 z dieslem o mocy 176 KM i napędem na obie osie. Audi przeciskał się przez korki, mknął autostradą, płynął promem i lawirował po wąskich niciach dróg po niemieckiej stronie Pomorza.

Audi Q5 – lifting z zewnątrz

REKLAMA

Zaprezentowane w 2008 roku Audi Q5 doczekało się modernizacji. Zmiany stylizacyjne i techniczne są dyskretne, ale nadają modelowi nowe tchnienie.

Trzeba mieć sokole oko, by spoglądając na sylwetkę Audi Q5 z łatwością dostrzec modyfikacje. Tymczasem zmieniono wygląd osłony chłodnicy, wloty powietrza, zmodyfikowano logo. Ponadto zmieniono zderzak oraz wygląd reflektorów przeciwmgłowych. W tylnej części nadwozia zmodyfikowano lampy. Audi Q5 prezentuje się godnie zwłaszcza z opcjonalnymi reflektorami ksenon plus, których klosze skrywają wąski pas diod LED służących jako światła do jazdy dziennej.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Bryła Q5 nabrała więcej dynamicznego sznytu, zwłaszcza w zestawieniu z atrakcyjnymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Q5 sprawia wrażenie samochodu zwartego i przeciwnie do przerośniętego Q7, zgrabnego. Rzeczywiście kompaktowy SUV Audi nie jest przesadnie duży, ma – 462,9 cm długości, 189,8 cm szerokości i 162,7 cm wysokości co nie jest bez znaczenia dla kogoś, kto mieszka pod miastem i musi codziennie przedzierać się do biura w Centrum.

Ciekawi możliwości nowego modelu wybraliśmy się nim na dłuższą przejażdżkę. Trasa wiodła z Warszawy przez Świnoujście, aż na niemiecką wyspę Rugię i z powrotem do Warszawy. To około 1600 km, przez które dobrze poznaliśmy możliwości najnowszego Q5.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Audi Q5 i miejskie realia

Wyprawę Q-przygodzie rozpoczęliśmy w Warszawie,  mieście ze zbyt rzadką siecią ulic i stosunkowo zbyt dużym przyrostem samochodów, czyli zakorkowanym do granic absurdu.

Kierowca Audi Q5 siedzi wysoko, co przekłada się na dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szereg systemów m.in. rozbudowana kamera cofania, ogromne lusterka boczne, czy czujniki parkingowe ułatwiają manewry Audi pomiędzy ustawionymi ciasno samochodami. Pomocne jest również adaptacyjne wspomaganie kierownicy, które dostosowuje siłę wspomagania do prędkości, z którą się poruszamy.

Podczas przymusowych postojów docenimy dobrze wyciszone wnętrze samochodu oraz doskonały system audio. Nieocenione podczas jady w korkach są skrzynie automatyczne. W Audi zamontowano 7-mio biegowy S-tronic, z możliwością manualnej zmiany przełożeń. To najbardziej sportowa ze skrzyń dostępnych w Audi.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Pod maską opisywanego egzemplarza Q5 został zainstalowany czterocylindrowy, wysokoprężny silnik o pojemności 2 l rozwijający moc maksymalną 176 KM przy 4200 obr./min. i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Parametry niezłe, ale biorąc pod uwagę fakt, że Q5 jest ciężkie (w opisywanej odmianie waży ok. 1900 kg) napęd  można określić jako dostateczny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 s (według danych producenta) to nie jest wynik, którego zazwyczaj oczekuje nabywca SUV-a z klasy Premium i jest to pierwsza rysa na efektownym wizerunku niemieckiego SUV-a.

Kolejną jest odgłos pracy diesla, który pasuje do szlacheckiego Q5 (z elementami dekoracyjnymi wnętrza wykonanymi z jasnego drewna) jak pięść do nosa.

Według danych producenta Q5 z opisywaną jednostką napędową ma zużywać w ruchu miejskim 6,8 l/100 km. Podczas jazdy w mieście „nasze” Q5 zużywało 9,2l/100 km i to obchodząc się z pedałem gazu  dość delikatnie. Cóż, duża masa, napęd na obie osie i spora powierzchnia czołowa robią swoje.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Autostrada

REKLAMA

Niestety SUV nie został stworzony do szybkiej autostradowej jazdy. Stawia duży opór powietrza (m.in. za sprawą olbrzymich, pomocnych w mieście lusterek bocznych), co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa – około 12-13 l/100 km podczas jazdy z prędkością przekraczającą 140 km/h, ale mniejszą niż 160 km/h oraz znacznie zwiększony hałas we wnętrzu (szum opływającego karoserię powietrza przy wspomnianym zakresie prędkości).  Przy prędkościach przekraczających 140 km/h znacznie spadała również dynamika przyspieszania, a to znowu nie pasowało do „charakteru Q5”. Nie mniej układ kierowniczy i zawieszenie spisywały się rewelacyjnie dodając kierowcy pewności na szybkich autostradowych łukach.

Bardzo wygodnym urządzeniem okazał się aktywny tempomat, który w razie potrzeby wyhamowywał samochód do prędkości z jaka poruszał się poprzedzający pojazd (podczas nagłego automatycznego zwalniania włączały się światła stop) i z powrotem nabierał prędkości, gdy samochód znalazł się na innym pasie.

Zobacz też: Test Peugeot RCZ Brownstone: Jeden z dziesięciu

Lokalne kręte ścieżki – Q5 to lubi

Audi Q5 dobrze spisuje się na wąskich  lokalnych drogach z ostrymi zakrętami. Wszystko za sprawą nieźle (jak na SUV-a) położonego środka ciężkości oraz zawieszeniu i układowi kierowniczemu, które możemy ustawiać w zależności od upodobań od opcji Comfort do trybu nastawionego na dynamikę i efektywność. W rezultacie ciężki Q5 na krętych ścieżkach radzi sobie świetnie, jest przewidywalny, a kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Zawieszenie komfortowo tłumi nierówności (mimo  19-stocalowych kół z oponami o niskim profilu) i zaskakująco sprawnie zachowuje się podczas jazdy w koleinach.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Podsumowanie

Najnowszym Audi Q5 przejechaliśmy w sumie ok. 1600 km. Jeździliśmy po autostradach polskich i niemieckich, po nierównych i krętych drogach lokalnych. Zwiedzaliśmy miejscowości po obu stronach Odry. Audi Q5 jest to SUV dopracowany na wielu płaszczyznach. Konstrukcja jest przemyślana, nie skażona taniością i naszpikowana zdobyczami techniki. Szereg systemów, które są zamontowane w niemieckim SUV-ie wspomagających kierowcę to temat na osobny artykuł. Całość jest wykończona z dbałością o detale. Nawet kilkugodzinna jazda Audi nie męczy (fotele są świetnie wyprofilowane i wystarczająco obszerne). W przestronnym wnętrzu podróżuje się wygodnie, a do bagażnika można zapakować 540 l pakunków (przy normalnym położeniu siedzeń).

W ruchu miejskim spory SUV okazuje się poręczny, a na drogach o różnej nawierzchni prowadzi się lepiej niż nie jedno auto osobowe bez zwiększonego prześwitu.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Jednak najnowsze „dziecko” Audi nie jest pozbawione wad. Jazda z wysokimi prędkościami jest na dłuższą metę męcząca, bo szum opływającego nadwozie powietrza staje się uciążliwy. Nie do końca do prestiżu samochodu pasuje opisywana jednostka wysokoprężna. Pospolity klekot diesla w tym przypadku nie jest wart niższego zapotrzebowania na paliwo. W ruchu miejskim Audi z dieslem spalało około 9 l/100 km. Z silnikiem benzynowym o podobnej mocy zużycie byłoby zapewne o 1,5-2 l/100 km większe. Biorąc pod uwagę fakt, że widoczna na fotografiach wersja Audi Q5 z wyposażeniem dodatkowym kosztuje 273 tys. zł, dla potencjalnego nabywcy bardziej niż oszczędność ok. 10 zł/100 km może liczyć się prestiż.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Dane techniczne:

Audi Q5 2.0 TDI 176 KM S-tronic quattro
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 176 KM/4200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 380 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 7-bieg
Pojemność bagażnika 540 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 462,9/189,8/162,7 cm
Rozstaw osi 281,2 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Zużycie paliwa* 6,8/5,6/6,0 l/100 km
Cena od 166 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie, godna prezencja przed pięknym żaglowcem
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 w Stralsundzie
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - tylna kanapa
Audi
Audi Q5 - bagażnik
Audi
Audi Q5 - tablica przyrządów
Audi
Audi Q5 - deska rozdzielcza
Audi
Audi Q5 w śniącym zimowym snem Świnoujściu
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Audi Q5 - zaparkowane na promie podczas przeprawy na wyspę Uznam
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA