REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chevrolet Miray zostanie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Miray zostanie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie futurystycznego projektu Miray łączy aerodynamikę myśliwców z zaawansowaną technologią napędu hybrydowego. Auto będzie miało swoją europejską premierę podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie.

W marcu bieżącego roku na Salonie Samochodowym w Seulu zaprezentowano koncepcyjnego roadstera – Chevroleta Miray. Model ten to studium nowoczesnego roadstera inspirowane słynnymi sportowymi modelami Chevroleta. Do napędu Miray’a służą dwa silniki elektryczne (po 15 kW mocy), które zapewniają wysoką dynamikę oraz zerową emisję CO2 podczas jazdy w mieście.

REKLAMA

REKLAMA

„Słowo »Miray« w języku koreańskim oznacza »przyszłość«. Ten koncepcyjny model tworzy więź między kierowcą a pojazdem. Wyznacza nową ścieżkę w projektowaniu sportowych samochodów przyszłości” mówi Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Wiele komponentów zastosowanych w nowym projekcie to ulepszone elementy systemów już stosowanych w naszych samochodach seryjnych. Miray ukazuje potencjał, jaki oferują stosowane już alternatywne systemy napędowe i wskazuje dalsze możliwości ich wykorzystania”.

Inspirowane modelami Monza SS z 1963 roku i Corvair Super Spyder z 1962, nadwozie Miray’a cechuje lekkość i dynamika konstrukcji. Jego agresywna, aerodynamiczna sylwetka nasuwa na myśl nowoczesne myśliwce. Dwudzielna atrapa wlotu powietrza jest obramowana diodowymi reflektorami oraz charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej nowej konstrukcji. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak przywołują na myśl dawne Chevrolety Corvette i uosabiają sportowego ducha nowego koncepcyjnego auta. Umieszczone z tyłu spojlery z włókien węglowych podczas jazdy dociskają nadwozie do jezdni i ułatwiają opływ powietrza. Gdy spojrzymy na samochód z góry, jego sylwetka przypomina kształtem diament.  

Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych oraz CFRP (tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym). Bok rozdziela charakterystyczna, wznosząca się ku tyłowi linia, akcentująca wyrzeźbioną sylwetkę. Zapożyczone z Monzy Le Mans, otwierające się do góry i do tyłu drzwi podkreślają mocno sportowy charakter auta.  

REKLAMA

Stylistyka tylnej części nadwozia z lampami umieszczonymi w linii z charakterystycznym spoilerem jest ukłonem w stronę nowej koncepcji stylizacji samochodów Chevroleta. Samochód został wyposażony w 20-calowe koła z przodu i 21-calowe z tyłu, z obręczami wykonanymi z kompozytów aluminiowo-węglowych. Całość sprawia wrażenie dynamiki nawet, gdy samochód nie porusza się.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eleganckie i nowoczesne wnętrze

W kabinie Miray’a znajdziemy mieszankę elementów z polerowanego aluminium, naturalnej skóry, białej tkaniny i powierzchni przypominającej ciekły metal. Wnętrze jest chronione przez skorupę z włókien węglowych, która zapewnia wytrzymałą, ale lekką konstrukcję. Dwumiejscowa kabina, inspirowana wnętrzem kultowego modelu Corvette, otacza kierowcę i pasażera. Chociaż jej konstrukcję opracowano pod kątem kierowcy, to jednak również pasażera nie pozbawiono przyjemności z jazdy. 

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Szczególną uwagę poświęcono systemowi wyświetlania informacji. Wszelkie niezbędne podczas jazdy komunikaty wyświetlane są w technologii projekcji tylnej w bezpośrednim zasięgu wzroku kierowcy. Pozwala to zredukować liczbę zbędnych wskaźników i daje możliwość czerpania czystej przyjemności z jazdy.   

Umieszczony centralnie ekran dotykowy łagodnie przechodzi w konsolę środkową, co przywodzi na myśl dziób lądującego myśliwca. Boczne wstawki drzwi wraz z deską rozdzielczą tworzą zintegrowaną stylistycznie całość, łączącą przednią i tylną cześć wnętrza samochodu.  

Oświetlenie kabiny, które dyskretnie otacza całe wnętrze pojazdu od panelu instrumentów przed kierowcą aż po tylną cześć konsoli środkowej, nadaje wnętrzu wyrafinowany charakter. Oparcia i zagłówki są ze sobą połączone wewnętrzną skorupą z włókien węglowych i osadzone na pojedynczej aluminiowej szynie. Dopasowana do kształtu nadwozia strefa zagłówków jest płynnie zintegrowana z owiewką powietrza, co znacząco wpływa na komfort podróżowania w otwartym nadwoziu.  

Ciekawie zaprojektowano system służący do uruchamiania silnika. Po naciśnięciu umieszczonego centralnie przycisku, chowany zespół przyrządów, zamontowany na kolumnie, podnosi się niczym osłona kabiny odrzutowca i na białej powierzchni pokazuje się komunikat „Interactive Projection" (projekcja interaktywna).

Tradycyjne boczne lusterka zastąpiono elektrycznie chowanymi tylnymi kamerami. Podczas jazdy po mieście umieszczona z przodu kamera, współpracująca z systemem GPS, podaje na ekranie informacje w czasie rzeczywistym.

Zobacz też: Chevrolet Tahoe

Elastyczny układ napędowy dopasowany do futurystycznej stylistyki auta

W Miray’u zastosowano „pół-elektryczny” system napędowy, umieszczony za fotelem kierowcy i pod nim, zapewniający maksymalne osiągi i ekonomiczne zużycie paliwa. Miray napędzany jest przez dwa zamontowane z przodu 15-kilowatowe silniki elektryczne, zasilane litowo-jonowym akumulatorem 1,6 kWh, w którym gromadzona jest także energia odzyskiwana podczas hamowania. Napęd może być przekazywany na przednią lub tylną oś.

Przy sportowym trybie jazdy Miray korzysta dodatkowo z 1,5-litrowego, czterocylindrowego silnika turbodoładowanego, umieszczonego za plecami pasażerów. Silnik ten zapewnia zaawansowane osiągi i bezproblemowo współpracuje z napędem elektrycznym, wyznaczając nowy standard dla segmentu kompaktowych roadsterów.

Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowej przekładni, udało się wyeliminować przetwornik momentu obrotowego, co pozwoliło na znaczne zmniejszenie rozmiaru jednostki napędowej. Skrzynia pracuje szybko i precyzyjnie, a przełożenia dobrano w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą prędkość w sportowym trybie jazdy. Z przekładnią współpracuje system start-stop.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA