Toyota Urban Cruiser
REKLAMA
REKLAMA
Toyota Urban Cruiser łączy muskularną powierzchowność znaną z większych modeli 4x4 Toyoty, z kompaktowymi i przyjaznymi miastu wymiarami 5-drzwiowego nadwozia. Jednocześnie zapewnia świetną aerodynamikę, zachowując współczynnik oporu powietrza Cx na rewelacyjnym poziomie 0,315. Jest to zasługa m.in. dopracowania przebiegu linii dachu, kształtów lusterek zewnętrznych oraz dolnych partii zderzaków. Styl auta podkreślają także aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 16 cali.
REKLAMA
Wnętrze Toyoty Urban Cruiser opracowano w europejskim centrum projektowym Toyoty ED2 we Francji. Dzięki temu zachowano wyważony balans między młodzieżowym stylem, jakością zastosowanych materiałów, oraz funkcjonalnością. Dlatego we wnętrzu auta poczujemy się rodzinnie i komfortowo. Nie zabraknie nam również wielu przydatnych schowków (m.in. na dokumenty i butelki z napojami).
Zobacz też: Test Toyota Verso: świątynia użyteczności
Duży jak na segment B rozstaw osi (2460 mm) Toyoty Urban Cruiser w połączeniu z maksymalnie skróconymi zwisami nadwozia, pozwoliły wygospodarować znaczną przestrzeń dla przedziału pasażerskiego, nawet pomimo długości auta mniejszej niż 4 metry. Jednocześnie zadbano o bagażnik, gwarantując już podstawową pojemność 314 litrów (po całkowitym złożeniu asymetrycznie dzielonych oparć tylnej kanapy uzyskamy 749 litrów).
Nowy silnik benzynowy 1.33
REKLAMA
Dzięki systemowi aktywnej kontroli pracy zaworów Dual VVT-i, oraz bardzo wysokiemu stopniowi sprężania 11,5:1 (wartości uzyskiwane w silnikach wyczynowych Toyot) silnik ten uzyskuje 101 KM mocy oraz 132 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To pozwala uzyskać średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km przy zachowaniu ekstremalnie niskiej emisji CO2 – tylko 129 g/km.
Wieloletnie doświadczenia zebrane przez Toyotę w sporcie wyczynowym (F1) pozwoliły stworzyć zwarty i lekki silnik z doskonałym stosunkiem masy do uzyskanej mocy maksymalnej. Jednocześnie system Dual VVT-i pomaga zwiększyć elastyczność jednostki napędowej.
Na odrębną uwagę zasługuje rewolucyjny system „Stop & Start” w Toyocie Urban Cruiser, który automatycznie wyłącza silnik w momencie postoju auta np. na czerwonym świetle. Dzięki najnowszej technologii układ zapewnia płynność pracy i bardzo szybki start, wykazując się inteligentnym i komfortowym działaniem. Jednym z przykładów jest np. wykorzystywanie klimatyzacji. Jeśli temperatura wnętrza nie osiągnęła zakładanej wartości, system nie pozwoli wyłączyć silnika. Dopiero po uzyskaniu wymaganych parametrów pracy zmieni tryb klimatyzacji w „Eco-run loading” i uruchomi system „Stop & Start”.
Nowy diesel 1.4 D-4D
Dostępny zarówno z systemem napędu 2WD jak i AWD diesel został praktycznie przekonstruowany od podstaw. Standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych – DPF oraz piezoelektryczne wtryskiwacze zapewnia bardzo niską emisję spalin (118 g/km) oraz świetne wyniki zużycia paliwa – średnio 4,5 l/100 km (dane dla wersji 2WD). Jednocześnie 90 KM mocy oraz 205 Nm momentu pozwalają Urban Cruiserowi na dynamiczną i szybką jazdę.
Oba silniki Toyoty Urban Cruiser obsługiwane są przez nowe, 6-biegowe skrzynie manualne, które zapewniają szybką i pewną zmianę przełożeń.
Napęd na jedną lub obie osie
Zależnie od wersji możemy skorzystać z Toyoty Urban Cruiser wyposażonego w przedni napęd (2WD) lub system AWD (obie osie).
Ten drugi współpracuje jedynie z silnikiem Diesla. Dzięki aktywnej kontroli rozkładu momentu obrotowego na obie osi może on płynnie i szybko rozdzielać siłę napędową między poszczególne osie. Gdy samochód porusza się po równej i przyczepnej nawierzchni napędzana jest tylko przednia oś (100:0), co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. W wypadku oznak jakiejkolwiek utraty przyczepności system natychmiast zmienia ten rozdział, dołączając napęd na tylne koła (aż do wartości 50:50). Jednocześnie system ten współpracuje z innymi elementami aktywnej kontroli parametrów jazdy (ABS, EPS, TRC, VSC), dbając o bezpieczeństwo w każdych warunkach. Podczas jazdy po bardzo grząskim i trudnym terenie możemy wymusić elektroniczne zablokowanie systemu w pozycji 50:50 (funkcja ta działa do prędkości 40 km/h).
Klasyczne zawieszenie
Toyota Urban Cruiser wyposażony jest w klasyczne rozwiązania zawieszenia. Przednia oś to kolumny MacPhersona, tylna to belka skrętna ze stabilizatorem.
Toyota Urban Cruiser posiada również aktywny elektryczny układ wspomagania (EPS), który dobiera siłę wspomagania zależnie od prędkości auta.
Najlepsze w klasie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
Toyota Urban Cruiser otrzymał najnowszą generację systemów absorbujących energię uderzenia (specjalne materiały umieszczono m.in. w poszyciach drzwi oraz zderzakach). Profilując detale przedniej partii nadwozia oddzielną uwagę poświęcono również zagadnieniu bezpieczeństwa pieszego.
Zobacz też: Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna
REKLAMA
Wnętrze Toyoty Urban Cruiser zawiera 7 poduszek powietrznych (w tym kolanową kierowcy) oraz trzystopniowe napinacze pirotechniczne wszystkich pasów bezpieczeństwa. Przednie fotele wyposażono w aktywne zagłówki. Układ hamulcowy oparto na wentylowanych (przednia oś) oraz litych (tylna oś) tarczach hamulcowych. W wersji AWD hamulce tarczowe tylnych kół posiadają większą średnicę.
Bogatą grupę aktywnych systemów bezpieczeństwa tworzą:ABS z EBD, BA (brake assist), TRC (Traction Control – w wypadku utraty przyczepności przez któreś z kół napędzanych system zmniejsza dostarczany tam moment obrotowy), VSC (Vehicle Stability Control – w momencie utraty stabilności samochodu system przyhamowuje wybrane koło lub koła i stara się utrzymać auto na obranym kierunku jazdy).
REKLAMA
REKLAMA