Opel Meriva - jakiego wybrać? Poradnik kupującego
REKLAMA
REKLAMA
Wybór wersji Opla Merivy nie jest prosty, głównie ze względu na mnogość jednostek napędowych.
REKLAMA
Nadwozie
Opel Meriva dostępny jest tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Tylne drzwi są zawieszone na tylnych słupkach, przez co otwierają się do tyłu. Ceny zaczynają się od 55 550 zł.
Silniki
REKLAMA
Benzynowe:
1,4 Twinport 100 KM – czterocylindrowy silnik wolnossący. Przyspieszenie do setki w 11,5 sekundy, prędkość maksymalna 188 km/h. Dostępny we wszystkich wersjach wyposażeniowych. W mieście zużywa 8 litrów na sto kilometrów, w trasie 5 litrów (dane producenta). Auto dostępne jest z 5-biegową skrzynią manualną.
1,4 Turbo 120 KM – silnik turbodoładowany. Przyspieszenie do setki na bardzo podobnym poziomie, minimalnie wyższa prędkość maksymalna, zużycie paliwa prawie identyczne (według danych producenta różnice są ułamkowe). Jest jednak droższy o prawie 4 tysiące złotych. Auto dostępne jest z 5-biegową skrzynią manualną.
1,4 Turbo 140 KM – silnik turbodoładowany. 10,3 sekundy do stu kilometrów na godzinę, prędkość maksymalna to 196 km/h. Wyższe spalanie: 8,8 litra w mieście, 5,4 w trasie. Summa summarum niewielka różnica w stosunku do jednostki 100-konnej, choć jest droższy o około 8 tysięcy złotych. Auto dostępne jest z 6-biegową skrzynią manualną.
Diesle:
1,3 CDTi 75 KM, przyspiesza w 16,9 sekundy do setki, 160 km/h to prędkość maksymalnai małe spalanie: według producenta 5,9 litra na 100 kilometrów w mieście, a w trasie o 1,6 litra mniej. Ceny zaczynają się od 62 350 złotych. Nie jest to dobry wybór.
1,3 CDTi 95 KM - wersja EcoFlex, zorientowana na jak najniższe spalanie paliwa, wyposażona np. w system kontroli spalania, który w założeniu ma zmniejszać zużycie paliwa, hałas oraz drgania. W mieście auto według producenta zużywa 5,6 litra oleju napędowego na sto kilometrów, w trasie zaś 3,9 litra. Niestety niskie zużycie ma swoją cenę, auto więc nie powala osiągami: 14,5 sekundy do setki oraz 165 km/h prędkości maksymalnej to trochę za mało, aby czuć się bezpiecznie w trasie. Cena od 66 750 zł (za podstawową wersję Essentia).
1,7 CDTi 100 KM - wersja z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, niewarta uwagi. Auto pali w mieście średnio 9,5 litra na sto kilometrów (prawie tyle co 140-konna benzyna), a automatyczna skrzynia biegów w połączeniu z turbosprężarką powodują ogromne opóźnienia między wciśnięciem pedału gazu a przyspieszaniem. „Szybkie” miejskie manewry, włączanie się do ruchu, zjeżdżanie ze skrzyżowań, są po prostu stresujące. Według producenta auto do setki przyspiesza w 13,9 sekundy do setki, ale nie wiadomo, czy wzięto pod uwagę opóźnienia w działaniu jednostki napędowej. Nie polecamy tej wersji auta. Ceny zaczynają się od 73 050 zł.
1,7 CDTi 110 KM - ma już manualną 6-biegową skrzynię biegów, można więc go „brać”. 12,1 sekundy do setki, 180 km/h prędkości maksymalnej. Ceny zaczynają się od 70 050 złotych.
Zobacz też: Opinie kierowców o Opel Meriva
1,7 CDTi 130 KM - najmocniejszy diesel. 10,5 sekundy do setki, 192 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie na identycznym poziomie jak wersja 110-konna, za parę drobnych zmian w osprzęcie silnika musimy jednak zapłacić aż o 4 tysiące złotych więcej.
Wybór: 1,4 Turbo 140 KM – choć jest to najszybsza wersja Merivy, to wcale nie jest wybitnie szybka. Jej osiągi są po prostu… wystarczające. Jest jednak cicha, kulturalna i wcale nie zużywa bardzo dużo benzyny (nawet w porównaniu z dieslem!), a kosztuje mniej niż silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 litra… o 8 tysięcy złotych, czyli 1600 litrów benzyny (zakładając, że jej litr kosztuje 5 złotych).
Wyposażenie
REKLAMA
Essentia - wersja podstawowa z czterema poduszkami powietrznymi, centralnym zamkiem ze zdalnym sterowaniem i manualną klimatyzacją. Radio w standardzie, jednak odtwarzacz CD + Mp3 jest opcjonalny. Wyświetlacz LCD jest monochromatyczny. Elektryczne szyby tylko z przodu. Cena od 55 550 złotych.
Enjoy - o wiele bardziej atrakcyjna, wzbogacona o kurtyny powietrzne dla obu rzędów siedzeń, reflektory przeciwmgielne, komputer pokładowy (wyświetlacz kolorowy jest w opcji), gniazdko 12V. Radio CD + Mp3 jest już w standardzie, centralny podłokietnik FlexRail jest w opcji. W opcji też są elektryczne szyby z tyłu i nawigacja. Cena od 63 150 zł.
Zobacz też: Volkswagen Touran: jakiego wybrać? Poradnik kupującego
Cosmo - najbogatsza wersja, jednak wiele dodatkowych elementów takich jak nawigacja, bluetooth, 7-głośnikowy system audio, skórzana tapicerka czy panoramiczny dach nadal są w opcji i trzeba za nie dopłacić. Ceny od 69 000 zł.
Wybór. Biorąc pod uwagę, że najciekawsze opcje w tym aucie dostępne są w wersjach Enjoy i Cosmo za dopłatą, to skłaniamy się raczej ku tańszej wersji Enjoy, którą można skonfigurować zgodnie z własnym gustem i wymaganiami.
REKLAMA
REKLAMA