REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM - ogromny progres!

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Opel Astra przebojem wszedł na rynek. Produkowany w Gliwicach hatchback przekonał do siebie jurorów konkursu Car of The Year 2016 pokonując w finale nowe Volvo XC90 i Mazdę MX-5. Czy Astra rzeczywiście zasłużyła na tę nagrodę?

Opel Astra V generacji - Samochód Roku 2016

Na pierwszy rzut oka można mieć pewne wątpliwości co do wiarygodności konkursu COTY 2016, w którym Opel Astra zwyciężył. W dobie stale rozrastających się aut, najnowsza, piąta generacja tego samochodu zamiast zwiększyć swoje gabaryty, wyraźnie zmalała na tle swojej poprzedniczki. Jest o 49 mm krótsza, o 25 mm niższa, a przy tym jej rozstaw osi skurczył się o 20 mm. Auto wyraźnie też schudło i w zależności od wersji jest nawet o 200 kg lżejsze! O ok. 50 kg zmniejszono wagę podwozia (m.in. tylnego zawieszenia i układu hamulcowego), 10 kg zaoszczędzono na fotelach i tyle samo na skrzyni biegów. O 77 kg spadła waga nadwozia. Zmniejszyła się także pojemność baku paliwa, która została ograniczona do zaledwie 46 litrów.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Opel Astra V: wnętrze

Największe widoczne zmiany dotyczą jednak kabiny auta. Co zaskakujące, mniejsze wymiary nie odbiły się negatywnie na przestronności kabiny. Za kierowcą o wzroście 185 cm wygodnie usiądzie osoba o takiej samej posturze, ciesząc się swobodą ruchów zarówno nad głową, jak i w okolicach kolan. Nisko umieszczona tylna kanapa powoduje jednak, że uda siedzących na niej osób nie są właściwie podparte, przez co na dłuższych trasach wysokim pasażerom może być niewygodnie.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test DS DS5 2.0 HDi 180 KM aut.

Pojemność bagażnika została utrzymana na takim samym jak dotychczas poziomie (370 litrow). Dodatkowo pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na „dojazdówkę”. Szkoda, że zabrakło za to siatek mocujących bagaż. Groszowa sprawa, a niesamowicie zwiększa funkcjonalność przedziału bagażowego. Mam też pewne wątpliwości co faktycznej pojemności kufra, gdyż wydaje mi się, że koło zapasowe zajmuje część jego deklarowanej pojemności. To co jest znakiem szczególnym nowej Astry to bardzo bogate i nowoczesne wyposażenie, często niespotykane nawet w kompaktach klasy Premium. Podgrzewane i wentylowane przednie fotele, wyposażone w elektryczną regulację są certyfikowane przez AGR. Okazują się naprawdę wygodne, a siedzenie kierowcy jest dodatkowo wyposażone w funkcję masażu. Jednak nawet i one nie zapobiegną bólowi pleców na 500-kilometrowej trasie.

REKLAMA

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar

Centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego zachwyca wysoką rozdzielczością i pięknymi barwami, a przy tym świetnie reaguje na dotyk i jest czytelny w dużym słońcu. O dziwo, nie pokrywa się też zbyt szybko śladami palców. Szkoda jednak, że programiści nie popracowali więcej nad interfejsem nawigacji. Próbując prześledzić wytyczoną trasę dojazdu, bądź przybliżyć jakiś punkt na mapie, jej pole jest wyraźnie zawężone przez zbyt dużą grafikę. Przeszkadza to w jej obsłudze. W nowej Astrze problem sterowania nawigacją można jednak rozwiązać za naciśnięciem jednego przycisku umieszczonego w podsufitce pojazdu. Klawisz ten uruchamia najnowszy wynalazek Opla czyli aplikację OnStar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar to kapitalne rozwiązanie istotnie podnoszące komfort jazdy. Niezwykle rozbudowany, ma szereg przydatnych funkcji. Kierowca może jednym wciśnięciem przycisku połączyć się z konsultantem, który wytyczy i prześle mu trasę dojazdu w interesujące go miejsce (nawet jeśli zna on tylko nazwę obiektu, bez adresu), odnajdzie najbliższą stację paliw czy jakikolwiek inny obiekt użyteczności publicznej. Co więcej, jeśli dojdzie do wypadku z udziałem Astry system ten samoczynnie zareaguje i wezwie pomoc, jeśli konsultant nie będzie mógł nawiązać kontaktu z kierowcą pojazdu. OnStar może także namierzyć skradziony pojazd, bądź wskazać właścicielowi na ekranie jego komórki  położenie auta na parkingu. Raz w miesiącu na adres e-mailowy właściciela pojazdu zostanie przesłany także raport o stanie technicznym pojazdu! To prawdziwa rewolucja w tej klasie pojazdów, o których możliwościach przeczytacie więcej w poniższym artykule:

Zobacz też: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa - jak działa Opel OnStar?

Żeby nie było tak różowo, warto wspomnieć, że systemowi OnStar zdarza się czasem zawiesić, przez co mapa z trasą dojazdu nie zawsze zostaje przesłana do auta od razu. Trzeba wtedy ponownie połączyć się z konsultantem i poprosić o ponowne wytyczenie trasy. Co więcej, konsultant nie widzi trasy, którą wytyczy nam nasza nawigacja, przez co nie może jej zeedytować wedle naszych wskazówek. Zaletą OnStara jest jednak fakt, że doradca OnStara może wskazać punkt na mapie, którego adresu nie ma zapisanego mapa nawigacji (punkt ustawiany jest za pomocą koordynat GPS) i bez problemu doprowadzić nas do celu. Co więcej, system OnStar działa 24 godziny na dobę, nawet w święta (miałem okazję sprawdzić go m.in. 1 maja, czyli w Święto Pracy) dlatego zawsze jest w pełni funkcjonalny.

Matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED

Ale to nie wszystkie rozwiązania hi-tech jakie spotkać można w Astrze, a jakich nie odnajdziecie u jej konkurentów. Fenomenalne są matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED, które pozwalają w trakcie nocnej jazdy na ciągłe używanie świateł drogowych („długich”) bez ryzyka oślepiania innych kierowcą. Aktywnie sterując wiązką światła, doskonale doświetlają pobocza drogi, w ogóle nie przeszkadzając kierowcom jadącym przed Oplem. Tak dobre reflektory spotkałem dotąd jedynie w Volvo S60 (Active High Beam), Audi A8 (Matrix LED) i BMW 3.

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Oprócz tego na pokładzie nowej Astry odnajdziemy także inne, bardzo pomocne urządzenia rozwiązania takie jak podgrzewana kierownica, adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pojazdu na danym pasie ruchu czy układ zapobiegający kolizji przy niewielkiej prędkości (np. w korku). Kabina jest dobrze wyciszona co pozwala pasażerom z jednej strony cieszyć się spokojem nawet w trakcie szybkiej jazdy autostradą a z drugiej, docenić naprawdę dobry zestaw audio. Szkoda tylko, że w tym ostatnim zabrakło czytnik płyt CD. Na całe szczęście można go zamówić za dodatkową opłatą.

Opel Astra 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo 125 KM

Pod maską Opla Astry może pracować jeden z aż 9 silników! Zdaniem przedstawicieli marki, najchętniej wybieranym będzie motor 1.4 Turbo o mocy 125 KM, dlatego o taką wersję poprosiliśmy. Po pokonaniu 1000 km testowej trasy mogę z czystym sumieniem przyznać, że wybór ten wcale mnie nie dziwi. Dlaczego? Wbrew pozorom, silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, nie jest identyczny jak ten stosowany w poprzedniej Astrze. Aby zminimalizować jego masę, żeliwny blok silnika został zastąpiony aluminiowym (o 10 kg lżejszy), a wał korbowy jest drążony. Inna jest też m.in. pompa oleju, a silnik otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa. Trzeba przyznać, że motor ten spisuje się naprawdę dobrze. Chętnie napędza auto już od 1800 obr./min, czując się najlepiej w zakresie od 2500-4500 obr./min. Jego werwa wyraźnie się podnosi po wybraniu przez kierowcę trybu SPORT. Wtedy zaskakuje on kapitalną, wręcz natychmiastową reakcją na gaz. To coś niespotykanego w silnikach turbo, zwłaszcza o tak niskiej pojemności skokowej.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 110 KM

Motor 1.4 Turbo 125 KM nie ma problemu z szybką jazdą autostradową, a na niemieckiej autostradzie zdolny jest rozpędzić Astrę do licznikowych 210 km/h. Dobrze radzi sobie nawet wtedy, gdy autem podróżuje czterech pasażerów. Nie warto jednak wyłączać wtedy trybu SPORT. Pod względem spalania motor prezentuje dobry, choć nie jakiś rewelacyjny poziom. W mieście potrzebuje ok. 8,8 l benzyny na 100 km, na trasie jego apetyt kształtuje się na poziomie 6,7 l/100 km. Na autostradzie zużywa ok. 7,5 l/100 km przy stałej prędkości 140 km/h. Na uwagę zasługuje jego świetne wyciszenie oraz fakt, że na postoju nie generuje on żadnych wibracji i dźwięków. Kierowca może mieć wrażenie, że silnik po prostu zgasł.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Napęd na przednie koła realizowany jest poprzez 6-stopniową, manualną skrzynię biegów. Przy spokojnej jeździe sprawia ona dobre, pracując wystarczająco precyzyjnie. Jednak przy próbie dynamicznej zmiany biegu bardzo łatwo wytrącić ją z równowagi doprowadzając do nieprzyjemnego zgrzytu. Drogi prowadzenia drążka mogłyby być też krótsze, podobnie jak skok pedału sprzęgła. Podoba mi się za to zestopniowanie skrzyni, które pozwala ograniczyć częstotliwość jej wykorzystywania.

Opel Astra - układ kierowniczy i zawieszenie

W parze z dynamicznym silnikiem podąża jego podwozie. Układ kierowniczy pozwala na szybkie i precyzyjne zmiany kierunku jazdy (2,49 obrotu pomiędzy skrajnymi punktami położenia kierownicy), a zawieszenie zapewnia wyśmienitą trakcję. Astra świetnie zachowuje się w szybko zmieniających się po sobie zakrętach, dając kierowcy poczucie prowadzenia lekkiego, bardzo zwinnego auta. Podsterowność pojawia się niezwykle późno, a rezerwy drzemiące w podwoziu są tak duże, że spokojnie poradzi sobie ona nawet ze znacznie większą mocą.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Gorzej sprawa się ma z komfortem jazdy. Na mocno zniszczonych nawierzchniach zawieszenie dość słabo filtruje poprzeczne nierówności, a jego pracy towarzyszą mało przyjemne dźwięki. Na głębokich studzienkach potrafi też dość mocno zatrząść autem. Cieszy jednak fakt, że Opel określił się w którą stronę Astra podąża – komfortu czy dynamiki. W rezultacie Astra nabrała charakteru. Szkoda, że producent nie oferuje wariantu z bardziej komfortowo zestrojonym zawieszeniem (w opcji jest tylko adaptacyjne), dla spokojniej usposobionych kierowców.

Opel Astra - cena i wyposażenie

Aby zawalczyć o klienta w klasie aut kompaktowych, cena auta musi relatywnie niska. Wydaje mi się, że pod tym względem Astra wypada dobrze. Podstawowy egzemplarz z silnikiem 1.4 100 KM kosztuje 59 900 zł. Z silnikiem 1.4 Turbo 125 KM jej cena rośnie do min. 69 500 zł. Konkurencyjna KIA Cee'd 1.0 T-GDI 120 KM 67 540 zł, ale pod względem osiągów wyraźnie ustępuje ona Oplowi. Co więcej Astrę można konfigurować w dość szerokim zakresie, pod swój własny gust. Warto wtedy zwrócić uwagę choćby na matrycowe reflektory (dostępne jednak dopiero od wersji Dynamic i to za dopłatą 5900 zł), ergonomiczne fotele AGR, dwustrefową klimatyzację (2500 zł) czy system OnStar (1950 zł, darmowe korzystanie przez pierwszy rok, później płatny). Aby posiadać taki egzemplarz jak na zdjęciu wyposażony jeszcze m.in. w elektrycznie podgrzewane i wentylowane przednie fotele (kierowcy dodatkowo z funkcja masażem), podgrzewaną kierownicę i tylną kanapę czy nawigację GPS trzeba przeznaczyć ok. 97 tys. zł. Dużo jak na auto kompaktowe, choć nie więcej, niż w przypadku czołowych rywali.

Dane techniczne: Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM

Samochód Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM
Rodzaj silnika benzynowy, turbodoładowany
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk bezpośredni
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1399 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 92/125 kW/KM przy 4000-5600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy 2000-3500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,285
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 6 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 6,3/4,3/5,1 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: wahacze z drążkami Watta
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 370 /1 871/1 485mm
Rozstaw osi 2 662 mm
Masa własna 1 263 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 370 l
Ładowność 542 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,49
Średnica zawracania 11,05 m
Pojemność baku 48 l
Cena od 69 500 zł

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA