REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM - ogromny progres!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Opel Astra przebojem wszedł na rynek. Produkowany w Gliwicach hatchback przekonał do siebie jurorów konkursu Car of The Year 2016 pokonując w finale nowe Volvo XC90 i Mazdę MX-5. Czy Astra rzeczywiście zasłużyła na tę nagrodę?

Opel Astra V generacji - Samochód Roku 2016

Na pierwszy rzut oka można mieć pewne wątpliwości co do wiarygodności konkursu COTY 2016, w którym Opel Astra zwyciężył. W dobie stale rozrastających się aut, najnowsza, piąta generacja tego samochodu zamiast zwiększyć swoje gabaryty, wyraźnie zmalała na tle swojej poprzedniczki. Jest o 49 mm krótsza, o 25 mm niższa, a przy tym jej rozstaw osi skurczył się o 20 mm. Auto wyraźnie też schudło i w zależności od wersji jest nawet o 200 kg lżejsze! O ok. 50 kg zmniejszono wagę podwozia (m.in. tylnego zawieszenia i układu hamulcowego), 10 kg zaoszczędzono na fotelach i tyle samo na skrzyni biegów. O 77 kg spadła waga nadwozia. Zmniejszyła się także pojemność baku paliwa, która została ograniczona do zaledwie 46 litrów.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Opel Astra V: wnętrze

Największe widoczne zmiany dotyczą jednak kabiny auta. Co zaskakujące, mniejsze wymiary nie odbiły się negatywnie na przestronności kabiny. Za kierowcą o wzroście 185 cm wygodnie usiądzie osoba o takiej samej posturze, ciesząc się swobodą ruchów zarówno nad głową, jak i w okolicach kolan. Nisko umieszczona tylna kanapa powoduje jednak, że uda siedzących na niej osób nie są właściwie podparte, przez co na dłuższych trasach wysokim pasażerom może być niewygodnie.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test DS DS5 2.0 HDi 180 KM aut.

Pojemność bagażnika została utrzymana na takim samym jak dotychczas poziomie (370 litrow). Dodatkowo pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na „dojazdówkę”. Szkoda, że zabrakło za to siatek mocujących bagaż. Groszowa sprawa, a niesamowicie zwiększa funkcjonalność przedziału bagażowego. Mam też pewne wątpliwości co faktycznej pojemności kufra, gdyż wydaje mi się, że koło zapasowe zajmuje część jego deklarowanej pojemności. To co jest znakiem szczególnym nowej Astry to bardzo bogate i nowoczesne wyposażenie, często niespotykane nawet w kompaktach klasy Premium. Podgrzewane i wentylowane przednie fotele, wyposażone w elektryczną regulację są certyfikowane przez AGR. Okazują się naprawdę wygodne, a siedzenie kierowcy jest dodatkowo wyposażone w funkcję masażu. Jednak nawet i one nie zapobiegną bólowi pleców na 500-kilometrowej trasie.

REKLAMA

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar

Centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego zachwyca wysoką rozdzielczością i pięknymi barwami, a przy tym świetnie reaguje na dotyk i jest czytelny w dużym słońcu. O dziwo, nie pokrywa się też zbyt szybko śladami palców. Szkoda jednak, że programiści nie popracowali więcej nad interfejsem nawigacji. Próbując prześledzić wytyczoną trasę dojazdu, bądź przybliżyć jakiś punkt na mapie, jej pole jest wyraźnie zawężone przez zbyt dużą grafikę. Przeszkadza to w jej obsłudze. W nowej Astrze problem sterowania nawigacją można jednak rozwiązać za naciśnięciem jednego przycisku umieszczonego w podsufitce pojazdu. Klawisz ten uruchamia najnowszy wynalazek Opla czyli aplikację OnStar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar to kapitalne rozwiązanie istotnie podnoszące komfort jazdy. Niezwykle rozbudowany, ma szereg przydatnych funkcji. Kierowca może jednym wciśnięciem przycisku połączyć się z konsultantem, który wytyczy i prześle mu trasę dojazdu w interesujące go miejsce (nawet jeśli zna on tylko nazwę obiektu, bez adresu), odnajdzie najbliższą stację paliw czy jakikolwiek inny obiekt użyteczności publicznej. Co więcej, jeśli dojdzie do wypadku z udziałem Astry system ten samoczynnie zareaguje i wezwie pomoc, jeśli konsultant nie będzie mógł nawiązać kontaktu z kierowcą pojazdu. OnStar może także namierzyć skradziony pojazd, bądź wskazać właścicielowi na ekranie jego komórki  położenie auta na parkingu. Raz w miesiącu na adres e-mailowy właściciela pojazdu zostanie przesłany także raport o stanie technicznym pojazdu! To prawdziwa rewolucja w tej klasie pojazdów, o których możliwościach przeczytacie więcej w poniższym artykule:

Zobacz też: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa - jak działa Opel OnStar?

Żeby nie było tak różowo, warto wspomnieć, że systemowi OnStar zdarza się czasem zawiesić, przez co mapa z trasą dojazdu nie zawsze zostaje przesłana do auta od razu. Trzeba wtedy ponownie połączyć się z konsultantem i poprosić o ponowne wytyczenie trasy. Co więcej, konsultant nie widzi trasy, którą wytyczy nam nasza nawigacja, przez co nie może jej zeedytować wedle naszych wskazówek. Zaletą OnStara jest jednak fakt, że doradca OnStara może wskazać punkt na mapie, którego adresu nie ma zapisanego mapa nawigacji (punkt ustawiany jest za pomocą koordynat GPS) i bez problemu doprowadzić nas do celu. Co więcej, system OnStar działa 24 godziny na dobę, nawet w święta (miałem okazję sprawdzić go m.in. 1 maja, czyli w Święto Pracy) dlatego zawsze jest w pełni funkcjonalny.

Matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED

Ale to nie wszystkie rozwiązania hi-tech jakie spotkać można w Astrze, a jakich nie odnajdziecie u jej konkurentów. Fenomenalne są matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED, które pozwalają w trakcie nocnej jazdy na ciągłe używanie świateł drogowych („długich”) bez ryzyka oślepiania innych kierowcą. Aktywnie sterując wiązką światła, doskonale doświetlają pobocza drogi, w ogóle nie przeszkadzając kierowcom jadącym przed Oplem. Tak dobre reflektory spotkałem dotąd jedynie w Volvo S60 (Active High Beam), Audi A8 (Matrix LED) i BMW 3.

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Oprócz tego na pokładzie nowej Astry odnajdziemy także inne, bardzo pomocne urządzenia rozwiązania takie jak podgrzewana kierownica, adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pojazdu na danym pasie ruchu czy układ zapobiegający kolizji przy niewielkiej prędkości (np. w korku). Kabina jest dobrze wyciszona co pozwala pasażerom z jednej strony cieszyć się spokojem nawet w trakcie szybkiej jazdy autostradą a z drugiej, docenić naprawdę dobry zestaw audio. Szkoda tylko, że w tym ostatnim zabrakło czytnik płyt CD. Na całe szczęście można go zamówić za dodatkową opłatą.

Opel Astra 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo 125 KM

Pod maską Opla Astry może pracować jeden z aż 9 silników! Zdaniem przedstawicieli marki, najchętniej wybieranym będzie motor 1.4 Turbo o mocy 125 KM, dlatego o taką wersję poprosiliśmy. Po pokonaniu 1000 km testowej trasy mogę z czystym sumieniem przyznać, że wybór ten wcale mnie nie dziwi. Dlaczego? Wbrew pozorom, silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, nie jest identyczny jak ten stosowany w poprzedniej Astrze. Aby zminimalizować jego masę, żeliwny blok silnika został zastąpiony aluminiowym (o 10 kg lżejszy), a wał korbowy jest drążony. Inna jest też m.in. pompa oleju, a silnik otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa. Trzeba przyznać, że motor ten spisuje się naprawdę dobrze. Chętnie napędza auto już od 1800 obr./min, czując się najlepiej w zakresie od 2500-4500 obr./min. Jego werwa wyraźnie się podnosi po wybraniu przez kierowcę trybu SPORT. Wtedy zaskakuje on kapitalną, wręcz natychmiastową reakcją na gaz. To coś niespotykanego w silnikach turbo, zwłaszcza o tak niskiej pojemności skokowej.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 110 KM

Motor 1.4 Turbo 125 KM nie ma problemu z szybką jazdą autostradową, a na niemieckiej autostradzie zdolny jest rozpędzić Astrę do licznikowych 210 km/h. Dobrze radzi sobie nawet wtedy, gdy autem podróżuje czterech pasażerów. Nie warto jednak wyłączać wtedy trybu SPORT. Pod względem spalania motor prezentuje dobry, choć nie jakiś rewelacyjny poziom. W mieście potrzebuje ok. 8,8 l benzyny na 100 km, na trasie jego apetyt kształtuje się na poziomie 6,7 l/100 km. Na autostradzie zużywa ok. 7,5 l/100 km przy stałej prędkości 140 km/h. Na uwagę zasługuje jego świetne wyciszenie oraz fakt, że na postoju nie generuje on żadnych wibracji i dźwięków. Kierowca może mieć wrażenie, że silnik po prostu zgasł.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Napęd na przednie koła realizowany jest poprzez 6-stopniową, manualną skrzynię biegów. Przy spokojnej jeździe sprawia ona dobre, pracując wystarczająco precyzyjnie. Jednak przy próbie dynamicznej zmiany biegu bardzo łatwo wytrącić ją z równowagi doprowadzając do nieprzyjemnego zgrzytu. Drogi prowadzenia drążka mogłyby być też krótsze, podobnie jak skok pedału sprzęgła. Podoba mi się za to zestopniowanie skrzyni, które pozwala ograniczyć częstotliwość jej wykorzystywania.

Opel Astra - układ kierowniczy i zawieszenie

W parze z dynamicznym silnikiem podąża jego podwozie. Układ kierowniczy pozwala na szybkie i precyzyjne zmiany kierunku jazdy (2,49 obrotu pomiędzy skrajnymi punktami położenia kierownicy), a zawieszenie zapewnia wyśmienitą trakcję. Astra świetnie zachowuje się w szybko zmieniających się po sobie zakrętach, dając kierowcy poczucie prowadzenia lekkiego, bardzo zwinnego auta. Podsterowność pojawia się niezwykle późno, a rezerwy drzemiące w podwoziu są tak duże, że spokojnie poradzi sobie ona nawet ze znacznie większą mocą.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Gorzej sprawa się ma z komfortem jazdy. Na mocno zniszczonych nawierzchniach zawieszenie dość słabo filtruje poprzeczne nierówności, a jego pracy towarzyszą mało przyjemne dźwięki. Na głębokich studzienkach potrafi też dość mocno zatrząść autem. Cieszy jednak fakt, że Opel określił się w którą stronę Astra podąża – komfortu czy dynamiki. W rezultacie Astra nabrała charakteru. Szkoda, że producent nie oferuje wariantu z bardziej komfortowo zestrojonym zawieszeniem (w opcji jest tylko adaptacyjne), dla spokojniej usposobionych kierowców.

Opel Astra - cena i wyposażenie

Aby zawalczyć o klienta w klasie aut kompaktowych, cena auta musi relatywnie niska. Wydaje mi się, że pod tym względem Astra wypada dobrze. Podstawowy egzemplarz z silnikiem 1.4 100 KM kosztuje 59 900 zł. Z silnikiem 1.4 Turbo 125 KM jej cena rośnie do min. 69 500 zł. Konkurencyjna KIA Cee'd 1.0 T-GDI 120 KM 67 540 zł, ale pod względem osiągów wyraźnie ustępuje ona Oplowi. Co więcej Astrę można konfigurować w dość szerokim zakresie, pod swój własny gust. Warto wtedy zwrócić uwagę choćby na matrycowe reflektory (dostępne jednak dopiero od wersji Dynamic i to za dopłatą 5900 zł), ergonomiczne fotele AGR, dwustrefową klimatyzację (2500 zł) czy system OnStar (1950 zł, darmowe korzystanie przez pierwszy rok, później płatny). Aby posiadać taki egzemplarz jak na zdjęciu wyposażony jeszcze m.in. w elektrycznie podgrzewane i wentylowane przednie fotele (kierowcy dodatkowo z funkcja masażem), podgrzewaną kierownicę i tylną kanapę czy nawigację GPS trzeba przeznaczyć ok. 97 tys. zł. Dużo jak na auto kompaktowe, choć nie więcej, niż w przypadku czołowych rywali.

Dane techniczne: Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM

Samochód Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM
Rodzaj silnika benzynowy, turbodoładowany
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk bezpośredni
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1399 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 92/125 kW/KM przy 4000-5600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy 2000-3500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,285
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 6 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 6,3/4,3/5,1 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: wahacze z drążkami Watta
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 370 /1 871/1 485mm
Rozstaw osi 2 662 mm
Masa własna 1 263 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 370 l
Ładowność 542 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,49
Średnica zawracania 11,05 m
Pojemność baku 48 l
Cena od 69 500 zł

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA