REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda - Opel Mokka X 1.4 Turbo 140 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opel Mokka X 2016
Opel Mokka X 2016
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Mokka to swoisty przebój Opla w klasie crossoverów. Od początku jego sprzedaży tj. od 2012 roku sprzedano aż 600 tys. egzemplarzy tego modelu! W tym roku przyszedł czas na jego modernizację. Co się zmieniło? Jakie nowe rozwiązania oferowane są w nowym Oplu Mokka X?

Opel Mokka X - nowe wcielenie

Pobieżny rzut oka na nadwozie nowej Mokki X nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z innym niż dotychczas modelem. Choć zmiany stylizacyjne są raczej delikatne, to projektantom udało się nie popsuć dotychczasowej linii auta i zachować w bryle Mokki wiele dynamiki. Największe zmiany poczyniono w obrębie oświetlenia auta. Zarówno przednie jak i tylne reflektory zostały wyposażone w charakterystyczne, podwójne skrzydła, których kształt pozytywnie wpływa na wygląd pojazdu. Mokka prezentuje się dynamicznie, a dzięki dość niewielkim szybom i wyraźnym przetłoczeniem w części bocznej i tylnej pojazdu, dość masywnie.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Mokka X 2016

Opel

Zobacz też: Polacy najchętniej kupują Ople!

To co najważniejsze z punktu widzenia technicznego to fakt, że przednie reflektory to zupełnie nowa, w pełni diodowa konstrukcja o znacznie większych niż w poprzedniku możliwościach. Potrafią się one adaptować do określonych warunków drogowych, zapewniając możliwie najlepszą widoczność kierowcy. Dużo jaśniejszy strumień światła w połączeniu z 9-ma, automatycznymi trybami pracy (tryb miejski, pozamiejski czy turystyczny) ma zapewnić kierowcy jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo w trakcie nocnej jazdy. Ich możliwości nie miałem okazji jeszcze sprawdzić, ale uczynię to w trakcie dłuższego, redakcyjnego testu.

Opel Mokka X - wnętrze

Duży przełom nastąpił w kabinie Mokki. Zupełnie nowa deska rozdzielcza, nawiązująca kształtem do tej z Astry V, jest przejrzysta i czytelna. Mimo że osobiście bardziej podobała mi się konsola z poprzedniej generacji tego modelu, to jednak nowa jest zdecydowanie łatwiejsza w obsłudze.

REKLAMA

Opel Mokka X 2016

Opel

nieznane

Wrażenie robią m.in. 7-calowy ekran systemu nawigacji (bardzo czytelny nawet w jasnym słońcu), wygodna kierownica z funkcją podgrzewania czy kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, charakteryzujący się naprawdę wysoką rozdzielczością. Za pomocą przycisku umieszczonego na lusterku wewnętrznym można połączyć się z doradcą systemu OnStar, który automatycznie wgra nam do nawigacji trasę dojazdu w wybrane miejsce czy pomoże odnaleźć auto, gdyby to zostałoby skradzione. Mokka X, w ramach systemu multimedialnego IntelliLink, została także wyposażona w system łączności ze smartfonami. Niestety w trakcie pierwszych jazd testowych nie udało mi się z sukcesem skorzystać z tej funkcji, gdyż auto nie dogadywało się z moim telefonem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Mokka X 2016

Opel

Zobacz też: Opel Mokka X 2016

Wśród niedociągnięć warto wymienić także dość irytujący momentami sposób sterowania nawigacją GPS oraz nieco za mocno okrojony widok jej mapy. Nie do końca też udało się wygłuszyć pracę silnika w średnim i wysokim zakresie jego prędkości obrotowej. Do szewskiej pasji doprowadzić może specyficzny kształt dźwigni hamulca ręcznego, przez który jest ona trudna do obsłużenia, jeśli w cupholderach obok niej znajdują się butelki z napojami.

Fantastyczna jest za to pozycja za kierownicą w nowej Mokce X. To zasługa nie tylko kolumny kierowniczej o niezwykle szerokiej regulacji, ale i fantastycznego fotela z certyfikatem AGR dostępnego za dopłatą. Choć wymusza on raczej wyprostowaną pozycję, to siedzisko idealnie podpiera nogi na odcinku ud nawet u wysokich osób. Jeśli dodać do tego świetne, regulowane podparcie lędźwi oraz wygodny zagłówek to nawet długa trasa nie powinna być męcząca dla prowadzącego.

Nieco gorzej sytuacja wygląda w kwestii przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu i tej w bagażniku. Mokka X to raczej auto stricte do jazdy w mieście, bo dłuższe trasy z rodziną będą wiązały się z mniejszym lub większym, ale jednak kompromisem.

Opel Mokka X - silniki

Gama silnikowa nowego Opla Mokka X została stworzona w oparciu o 4 silniki benzynowe (1.6 ECOTEC 115 KM, 1.4 Turbo ECOTEC 140 KM, 1.4 Turbo ECOTEC 140 KM z LPG, 1.4 Turbo ECOTEC 152 KM) i 2 motory wysokoprężne (1.6 CDTi 110 KM i 136 KM).Najmocniejszy silnik o mocy 152 KM dostępny jest wyłącznie z napędem 4x4 i automatyczną skrzynią biegów. Nie ma jednak problemu, aby zamówić odmianę 1.4 T 140 KM z napędem 4x4 i ręczną skrzynią biegów. Brakuje tylko diesla z automatem i napędem wszystkich kół.

Opel Mokka X 2016

Opel

Zobacz też: Opel Astra Sports Tourer – ekskluzywne kombi!

W trakcie jazd testowych miałem do dyspozycji Mokkę z jednostką 1.4 Turbo o mocy 140 KM, napędem 4x4 i manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Wersja ta wydaje się być tą, która powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród klientów (choć raczej tylko z przednim napędem). Moje osobiste odczucia co do tego motoru są jednak dość mieszane. Silnik ten, choć turbodoładowany, nie prezentuje wysokiej dynamiki w niskim zakresie obrotów. Pracuje jak silnik wolnossący, zabierając się do wytężonej pracy powyżej 3500 obr./min, generując przy tym mało przyjemny metaliczny dźwięk. Przyjemnie za to pracuje przekładnia manualna, która z łatwością wybiera poszczególne biegi, choć przełożenie główne wydaje się być za bardzo nastawione na ekonomię. W rezultacie cierpi na tym dynamika jednostki napędowej.

Opel Mokka X 2016

Opel

nieznane

Napęd 4x4 dołącza tylną oś tylko w razie uślizgu któregoś z przednim kół, kierując na nią do 50% momentu obrotowego. Pracę napędu czuć wyraźnie na nawierzchniach sypkich, mokrych lub przy bardzo gwałtownym ruszaniu z miejsca. W warunkach miejskich nie wydaje się być on elementem do jakiego koniecznie należałoby dopłacać. Lepiej zainwestować w dobrej klasy system audio, nowe reflektory LED-owe czy zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym udoskonaloną kamerę OpelEye. Jej nowa konstrukcja jeszcze lepiej odczytuje znaki umieszczone przy drodze, a przy tym wykorzystywana jest przez auto do wykrywania ruchu przed pojazdem i ostrzegania przed potencjalnym zagrożeniem. 

Opel Mokka X - zawieszenie

Przy okazji modernizacji Mokki, jej inżynierowie zmodyfikowali także nastawy pracy jej zawieszenia. Aby poprawić zachowania auta w zakrętach zostało ono usztywnione. W rezultacie komfort jazdy na zniszczonych nawierzchniach uległ pogorszeniu. Mimo tego auto nadal nie może poszczycić się jakimś wyjątkowo pewnym zachowaniem w szybko następujących po sobie łukach. Duża masa i wysoka położony środek ciężkości przypominają o sobie na każdym ciasnym zakręcie drogi, pokonywanym z dużą prędkością. Te same cechy tej konstrukcji sprawią jednak, że auto zachwyca ogromną stabilnością w trakcie jazdy z bardzo dużymi prędkościami na autostradzie. Auto niczym niewzruszone wyjeżdża zza szpaleru drzew czy ekranów akustycznych, z łatwością radząc sobie nawet z silnymi, bocznymi podmuchami powietrza. 

Pierwsze wrażenie

Nowy Opel Mokka X to zmodernizowane z głową auto. Cieszy fakt, że Opel pozostawił dotychczasowy wygląd pojazdu ubogacając go jedynie w nowe oświetlenie, które poprawić ma komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dodanie nowoczesnego wyposażenia oraz nowej deski rozdzielczej to także udany krok. Szkoda tylko, ze producent niepotrzebnie ograniczył komfort resorowania na gorszych jakościowo drogach. Powinien także zastanowić się nad zmianą przełożenia głównego w skrzyni biegów, które nadal ogranicza potencjał nowoczesnym silników z turbo. 

Zobacz też: Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Opel Mokka X 2016
Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA