REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Tomasz Korniejew
Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów? Fiat 500 1.3 Multijet LPG
Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów? Fiat 500 1.3 Multijet LPG

REKLAMA

REKLAMA

Jak się sprawuje instalacja VELA Diesel podczas eksploatacji w trudnych zimowych warunkach?

Test długodystansowy instalacji VELA Diesel

Nasz długodystansowy test auta zasilanego instalacją LPG dla silników Diesla – VELA Diesel trwa. Jak dotąd przejechaliśmy Fiatem 500 1.3 Multijet 8000 km. Przez ten czas jesienna aura nie była wymagająca dla instalacji. O dotychczasowych wynikach zużycia paliwa i przebiegu testu pisaliśmy tutaj.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej ostatnio, gdy temperatura powietrza spadła znacznie poniżej minus 10 stopni Celsjusza test przeszedł w bardziej wymagającą fazę. Czy w takich warunkach użytkowanie auta zasilanego przez LPG staje się uciążliwe?

Zobacz też: Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG

REKLAMA

Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Trzeba przyznać, że stopień zaawansowania technologicznego najnowszych instalacji LPG jest imponujący. W efekcie jedynym mankamentem, który objawił się podczas eksploatacji diesla z LPG w trudnych zimowych warunkach jest rosnący koszt przejechania 1 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzieje się tak z prostej przyczyny. Komputer sterujący rozpoczyna zasilanie LPG w momencie, gdy temperatura silnika wzrośnie do co najmniej kilkunastu stopni Celsjusza. Tymczasem rozgrzanie jednostek wysokoprężnych trwa o wiele dłużej niż dzieje się to w przypadku silników zasilanych benzyną.

Z tego względu, zanim schłodzony do minus kilkunastu stopni Celsjusza silnik Diesla zdąży rozgrzać się do wymaganej do uruchomienia zasilania gazem temperatury, większość użytkowników zdąży dojechać do pracy.

Jednak, gdy mamy do przejechania dłuższy dystans po mieście i silnik nagrzeje się, VELA Diesel pracuje bez zarzutu, sprawnie zasilając jednostkę napędową.

Nie zanotowaliśmy żadnych usterek w pracy instalacji, żadnych odstępstw od normy związanych z ponadprzeciętnie niskimi temperaturami w jakich przyszło pracować poszczególnym elementom instalacji LPG.

Zobacz też: Fiat 500 Diesel z polską instalacją LPG podbił Monte Carlo!

Jak bardzo skrócił się zasięg, który można przejechać na jednym baku?

Podczas siarczystych mrozów pokonaliśmy Fiatem 500 Diesel/LPG dystans 452 km w ruchu miejskim. Po tym dystansie konieczne było uzupełnienie LPG, a wskaźnik poziomu oleju napędowego w baku wskazywał jedną czwartą zapełnienia zbiornika. Na tym dystansie auto zużyło 9,59 l LPG oraz 21,05 l ON. Wynika z tego, że zużycie paliwa w przeliczeniu na 100 km wyniosło 2,1 l w przypadku LPG i 4,65 l ON. Koszt przejechania 100 km wyniósł 23,53 zł.

Pod tym linkiem prezentujemy wyniki zużycia paliwa, gdy temperatura powietrza oscylowała wokół 14 stopni Celsjusza.

Pędzimy dalej!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA