REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Mondeo zyskał uznanie użytkowników m.in. dzięki ponadprzeciętnie przestronnemu wnętrzu oraz świetnym właściwościom jezdnym. A co oferuje najnowsza generacja modelu, która własnie debiutuje na europejskim rynku?

Debiut nowej generacji Forda Mondeo na europejskim rynku nie oznacza, że samochód ma swoją premierę na światowych rynkach. Model jest już znany amerykańskim klientom od 2012 r. i występuje tam pod nazwą Fusion.
Niemniej producent zmodernizował konstrukcję i dostosował ją do wymogów europejskich klientów nie tylko zmieniając nastawy zawieszenia i układu kierowniczego, czy instalując nowoczesne systemy poprawiające komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, ale także tworząc wersję kombi, która w USA nie występuje. Poza tym Mondeo dostępne jest  w wersjach cztero i pięciodrzwiowej (liftback).

REKLAMA

REKLAMA

Linia nadwozia najnowszej generacji modelu nie różni się znacznie od tej schodzącego z rynku modelu. W obu bryłach widać podobne proporcje, ale najnowszy model prezentuje się znacznie atrakcyjniej.
Uwagę zwraca zwłaszcza przedni pas, w którym wiele osób doszukuje się podobieństw do stylizacji szlachetnych Aston Martinów.
Z kolei w tylnej części nadwozia wzrok przykuwają lampy LED oraz ładnie wkomponowane w zderzak końcówki wydechu.

Ale zmiany stylizacyjne to nie wszystko. Według zapewnień producenta m.in. dzięki zastosowaniu  hydroformowanej stali o wysokiej wytrzymałości znacznie usztywniono konstrukcję nadwozia przy jednoczesnej redukcji masy. A co zmieniło się we wnętrzu?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 508 GT 2.2 HDi aut.

Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM - wnętrze

Po zajęciu miejsca we wnętrzu uwagę zwraca przede wszystkim kokpit. Nowocześnie zaprojektowane „zegary” są przejrzyste ale obsługa interfejsu komputera pokładowego wciąż nie jest łatwa i wymaga obeznania.
Na górze środkowej konsoli wygospodarowano miejsce na duży wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Jednak poniżej nie najlepsze wrażenie robi fragment „zalany” tworzywem sztucznym, na którym umieszczono kilka przycisków. Taka forma na pewno nie robi wrażenia na amerykańskich klientach, jednak jako europejscy esteci wolelibyśmy widzieć w tym miejscu wykończenie wyższej jakości.

Dla najnowszego Forda Mondeo opracowano również nowe fotele (dostępne w opcji z masażem). Trzeba przyznać, że sprawdzają się doskonale, zapewniając odpowiednie podparcie dla pleców podczas wielogodzinnych podróży.
Najnowsze Mondeo nie straciło nic z przestronności. Także na tylnej kanapie siedzi się wygodnie, a na brak miejsca nie będą narzekać nawet wysocy pasażerowie.
Jednak największą ciekawostką przedziału pasażerskiego (oprócz systemu SYNC 2  znanego już z najnowszego Forda Focusa) są poduszki powietrzne umieszczone w pasach bezpieczeństwa pasażerów tylnej kanapy (z wyłączeniem środkowego miejsca).
Model zachował również wszelkie walory użytkowe. W wersji pięciodrzwiowej (w opcji z dojazdowym kołem zapasowym) bagażnik ma pojemność 541 l (500 l w kombi).

Zobacz też: Test Opel Insignia 2.0 BiTurbo 195 KM

Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM – napęd układ jezdny

W gamie silnikowej najnowszego Forda Mondeo znalazły się cztery jednostki napędowe. Podstawowym źródłem napędu jest silnik benzynowy 1.5 EcoBoost rozwijający moc maksymalną 160 KM. Ponadto w ofercie znalazła się również jednostka 2.0 EcoBoost w dwóch wariantach mocy – 203 oraz 240 KM. Ciekawostką jest, że do oferty weszła również hybryda o mocy 187 KM (ze skrzynią CVT).
W gamie silników Diesla najmniejszą jednostką jest 1.6 TDCI o mocy maksymalnej 115 KM. Oprócz tego dostępny jest jeszcze silnik 2.0 TDCI w wariantach 150 oraz 180-konnym. Według informacji producenta gamę uzupełnią jeszcze jednostki 1.0 EcoBoost oraz 210-konny TDCI.
Podczas europejskiej premiery Mondeo mieliśmy okazję pojeździć m.in. odmianą kombi napędzaną przez podstawową jednostkę benzynową.

Trzeba przyznać, że turbodoładowany silnik o mocy 160 KM sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem sporych rozmiarów samochodu. Według danych producenta Ford rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,1 s i może się rozpędzić do 214 km/h.
Suche dane wyglądają przyzwoicie, a jak napęd sprawuje się w praktyce? Bardzo dobrze. Podróżując wersją kombi w górzystym terenie, nie odczuliśmy momentu, w którym silnik dostawałby „zadyszki”. Jednostka spontanicznie reaguje na gaz i pewnie napędza Forda od około 1800 obr./min.
Jest przy tym oszczędna. Pędząc przez góry dynamicznie, przyspieszając na podjazdach i używając głównie wysokich obrotów uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 10 l/100 km. Jednak, gdy tylko zmieniliśmy styl jazdy na bardziej stonowany, wynik został zredukowany do 5,8 l na 100 km.
Podczas prezentacji, przedstawiciele producenta wspomnieli, że położyli nacisk również na znaczne wyciszenie przedziału pasażerskiego. Rzeczywiście pasażerom nowego Mondeo podróż upływa w komfortowej ciszy.
Jednak największym atutem Forda wciąż pozostaje układ jezdny. Jakość prowadzenia i konstrukcja zawieszenia pozostają na najwyższym poziomie w klasie.
Zawieszenie Mondeo cicho i z przyjemną sprężystością tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni jednocześnie zapewniając stabilność podczas jazdy po zakrętach.
Zwiększona sztywność nadwozia przekłada się na lepsze wyczucie i pewniejsze prowadzenie auta.
Jest jeszcze lepiej niż u poprzednika.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat 2.0 TDI 177 KM Highline Limousine

Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM – podsumowanie

Najnowsza odmiana flagowego modelu Forda nie straciła głównych atutów – ponadprzeciętnej przestronności oraz wysokiej jakości prowadzenia oraz układu zawieszenia.
Model zyskał nie tylko na urodzie ale również zainstalowano w nim wiele nowoczesnych systemów (np. radar wykrywający pieszych wkraczających na drogę, sterowany głosowo zaawansowany układ SYNC2, czy tylne pasy z poduszkami powietrznymi).

Nieźle prezentuje się także cennik. Zgodnie z informacją Forda, podstawowa odmiana Forda Mondeo z silnikiem 1.5 EcoBoost kosztuje 89 900 zł. Odmiana kombi wymaga dopłaty 4000 zł. Z kolei wersja hybrydowa (tylko sedan) kosztuje 122 tys. zł ale występuje tylko w najbogatszej odmianie.
Podstawowa wersja wyposażeniowa Forda Mondeo Ambiente Plus ma zainstalowane w standardzie m.in. szesnastocalowe felgi ze stopów lekkich, manualną klimatyzację, komputer pokładowy, systemy elektronicznego wspomagania toru jazdy, czy radioodtwarzacz z CD. Na model można już składać zamówienia u dealerów.

Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA