REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza generacja Seata Leona przebojem wkracza na polski rynek i radzi sobie na nim coraz lepiej. Po odmianach hatchback, sprawdziliśmy jak jeździ wersja kombi, czyli ST, napędzana przez turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l i mocy maksymalnej 140 KM.

Wystarczy krótkie spojrzenie na najnowszą generację Seata Leona, by nie mieć  wątpliwości, że hiszpański producent poważnie myśli o powrocie na szczyt zestawień sprzedaży nowych samochodów. Bez wątpienia, droga ku temu prowadzi przez popularną klasę samochodów kompaktowych, w której konkurencja jest bardzo silna.
Ale mimo że nie brakuje wśród kompaktów modeli zgrabnych, najnowszy Leon prezentuje się ponadprzeciętnie dobrze.
Projektantom Seata udało się nakreślić Leona ST w taki sposób, by model nie stracił proporcji i niewątpliwego uroku, którym epatuje odmiana hatchback.
Tył wersji ST ładnie współgra z przednią częścią nadwozia, które w całości prezentuje się lekko i przywodzi na myśl sportowe aspiracje marki.

REKLAMA

Zobacz też: Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.

Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM – wnętrze

Także we wnętrzu daje się zauważyć usportowiony sznyt hiszpańskiego producenta. Font na cyferblatach, mocno wyprofilowane fotele przednie, czy „sportowo” ukształtowana kierownica jednoznacznie wskazują na hiszpańskie geny Leona, mimo że jest dzieckiem niemieckiego koncernu.
A o tym, że nowy Leon powstał w zaodrzańskim kraju przemyślanych rozwiązań użytkownicy Seata przekonują się na każdym kroku. Począwszy od logicznie i przejrzyście rozplanowanej tablicy przyrządów, poprzez dokładne spasowanie, precyzyjną i szeroką regulację fotela kierowcy, dużą liczbę schowków i uchwytów zastosowanych w przedziale pasażerskim, a nawet dobrą widoczność z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach.
Cieszy spora ilość miejsca w przedniej części kabiny. Na tylnej kanapie miejsca jest mniej niż z przodu, ale nadal wygodnie usiądą tam dwie dorosłe osoby, które na pewno nie będą narzekały na brak miejsca na kolana. Jednak trzem pasażerom będzie za ciasno.
Przestronne wnętrze nie wymusiło redukcji objętości bagażnika. Obszerny przedział bagażowy (587 l) ma regularny kształt i jest wyposażony w praktyczne uchwyty na torby z zakupami.
Co więcej, Seat okazuje się samochodem nieźle wyposażonym. W recenzowanej odmianie Style zainstalowano bez konieczności dopłaty m.in. tempomat, zestaw Media System Colour z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowymi Bluetooth, automatyczną klimatyzację dwustrefową, elektroniczną szperę XDS, czy system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach. O elektrycznie sterowanych szybach, centralnym zamku, czy podgrzewanych lusterkach nie wspominając.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi

Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM – napęd/układ jezdny

Jednak największym zaskoczeniem jest charakterystyka pracy, turbodoładowanego, czterocylindrowego silnika o pojemności 1,4 l.
Ważący 1276 kg Leon, według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 s. Przy czym inaczej niż w przypadku wielu silników z turbinami, Seat z werwą napędza się już od ok. 1500 obr./min.
Wzrostowi prędkości towarzyszy jedynie nieznaczny wzrost hałasu w przedziale pasażerskim. Silnik bardzo dobrze wypada również pod względem elastyczności oraz zużycia paliwa. Podczas jazd w ruchu miejskim Leon zużywał około 8 l benzyny na 100 km.
Kierowcy hiszpańskiego kompaktu docenią również pracę dźwigni zmiany biegów – ma krótki skok i jest precyzyjna - oraz ustawienie układu kierowniczego –  zapewnia odpowiednie wyczucie prowadzenia.
Układ zawieszenia opisywanego Seata Leona ST sprawnie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni. Szkoda tylko, że w razie uskoku zawieszenia na łączeniach mostu, czy krawędziach studzienek daje się usłyszeć nieprzyjemny odgłos.
Za to cieszy neutralne zachowanie pojazdu podczas szybkiej jazdy po zakrętach, a ich sprawne pokonywanie dodatkowo wspomaga mechanizm elektronicznej szpery.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Focus 1.5 EcoBoost 182 KM

Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM – podsumowanie

Seat nie pozostawia wątpliwości, że walczy o podium w zestawieniach sprzedaży klasy kompaktów. Leon to model przemyślany, wychodzący naprzeciw współczesnym oczekiwaniom rynku.
Poza atrakcyjnym wyglądem, mocnymi atutami wersji ST są przestronne wnętrze, wysokiej jakości wykończenie wnętrza i praktyczny przedział bagażowy.
Dodatkowymi zaletami są żwawy napęd i sprytnie zestrojone zawieszenie.
Nie przeraża również cena zakupu. Bazowa wersja Leona ST z silnikiem 1.4/140 KM kosztuje 80 900 zł. Prezentowana na zdjęciach ok. 95 tys. zł.

Zobacz też: Test BMW 118d xDrive

Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM – dane techniczne

Seat Leon ST 1.4 TSI/140 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1395 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 140 KM/4500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 587 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 454/182/145 cm
Rozstaw osi 264 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Zużycie paliwa* 6,6/4,5/5,3 l/100 km
Cena od 80 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM
SEAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA