REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Seat Leon ST bez kompleksów wkracza do walki o portfele kierowców szukających kompaktowego kombi. A w wersji ze 105-konnym silnikiem Diesla i manualną pięciobiegową (!) przekładnią dodatkowo rozbraja znikomym zużyciem paliwa i niespodziewanie sprawnym układem napędowym.

Większość osób, choć trochę zorientowanych w rynku motoryzacyjnym ze zdziwieniem spogląda w dane techniczne Seata Leona ST, który trafił do redakcyjnej recenzji. Faktycznie, silnik Diesla o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM w połączeniu z pięciobiegową skrzynią nie wydaje się zestawem, który cechuje z jednej strony niskie zużycie paliwa, z drugiej – dobre wyciszenie przy wyższych prędkościach.

REKLAMA

A biorąc pod uwagę fakt, że kompaktowe kombi pełni najczęściej rolę pojazdu rodzinnego, który jest stosunkowo często wykorzystywany do podróżowania, wprowadzenie do oferty pięciobiegowej skrzyni tym bardziej wywołało u nas konsternację.

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – nadwozie

Najnowszy Seat Leon ST, czyli kombi wygląda odrobinę gorzej od pięcio i trzydrzwiowej wersji hatchback, ale wciąż jest to jeden z najładniejszych modeli w klasie.

W zależności od wersji wyposażenia nadwozie Leona ST mogą dodatkowo ozdobić nowatorskie reflektory LED i atrakcyjne felgi ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie hiszpańskiego kombi ma długość 453,5 cm a rozstaw osi wynosi 262 cm.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – wnętrze

Wnętrze Seata Leona ST sprzyja długim podróżom. Narysowana ostrą linią tablica przyrządów jest rozplanowana ergonomicznie i spasowana z dokładnością. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości.

REKLAMA

Fotele są obszerne i odpowiednio wyprofilowane. Zakres regulacji fotela kierowcy ułatwia znalezienie optymalnej pozycji. Bardzo atrakcyjnie wyglądają „zegary” ale ich stylizacja sprawia, że odczytywanie prędkości powyżej 100 km/h wymaga skupienia. W górnej części prędkościomierza zmienia się podziałka i osobom do tego nieprzyzwyczajonym może być trudno szybko odczytać wskazywaną wartość.

Powodów do narzekań nie mają pasażerowie tylnej kanapy. Siedzisko zapewnia odpowiedni komfort i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na ciasnotę. Choć należy pamiętać, że trójce dorosłych osób będzie tam ciasno.

Przedział bagażowy Leona ST ma regularny kształt i objętość aż 587 l.

Zobacz też: Test Toyota Auris Touring Sports (kombi) Hybrid: najlepsza w mieście

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – napęd/układ jezdny

Pod maską recenzowanego Seata Leona ST pracuje wysokoprężny czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1750 do 2750 obr./min.

Silnik pracuje cicho i z werwą napędza Seata od dolnych zakresów obrotów. Co ciekawe Leon zwycięsko wychodzi z prób autostradowych. Okazuje się, że Seatowi udało się doskonale dobrać zestopniowanie pięciobiegowej, manualnej przekładni nie tylko do jazdy w ruchu miejskim, ale także do jazdy w trasie. W rezultacie poruszając się hiszpańskim kombi z prędkością 140 km/h na piątym biegu, wskazówka obrotomierza zatrzymuje się przy ok. 2400 obr./min. Dlatego podczas jazdy z prędkością autostradową we wnętrzu jest cicho, a samochód zużywa około 6 l oleju napędowego na 100 km.

Z kolei w ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie o około 0,5 l na 100 km.

Zawieszenie Leona ST w wersji z silnikiem wysokoprężnym zostało zestrojone dość miękko. Układ kierowniczy działa lekko, co nie każdemu przypadnie do gustu. Niemniej nawet niewprawieni kierowcy nie będą mieć problemu z odpowiednim wyczuciem auta.

Zobacz też: Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana

 Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – podsumowanie

Wysokoprężny Leon z pięciobiegową, manualną przekładnią zaskakuje sprawnością układu napędowego. Hiszpański kompakt przekonuje do siebie przestronnym i dobrze rozplanowanym wnętrzem, dużym bagażnikiem i wysokim komfortem jazdy.
Podstawowa odmiana Leona ST kosztuje napędzana przez silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 86 KM kosztuje 58 tys. zł. Podstawowa wersja wyposażeniowa z opisanym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM kosztuje 76 800 zł. To prawie 20 tys. zł drożej, choć Leon ST z silnikiem Diesla jest lepiej wyposażony od podstawowej odmiany z jednostką benzynową.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.- dane techniczne

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 105 KM/3000-4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1750-2750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 587 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 453,5/181,6/145,1 cm
Rozstaw osi 262 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa* 5,2/3,5/4,1 l/100 km
Cena od 76 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA