Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.
REKLAMA
REKLAMA
Większość osób, choć trochę zorientowanych w rynku motoryzacyjnym ze zdziwieniem spogląda w dane techniczne Seata Leona ST, który trafił do redakcyjnej recenzji. Faktycznie, silnik Diesla o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM w połączeniu z pięciobiegową skrzynią nie wydaje się zestawem, który cechuje z jednej strony niskie zużycie paliwa, z drugiej – dobre wyciszenie przy wyższych prędkościach.
REKLAMA
A biorąc pod uwagę fakt, że kompaktowe kombi pełni najczęściej rolę pojazdu rodzinnego, który jest stosunkowo często wykorzystywany do podróżowania, wprowadzenie do oferty pięciobiegowej skrzyni tym bardziej wywołało u nas konsternację.
Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM
Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – nadwozie
Najnowszy Seat Leon ST, czyli kombi wygląda odrobinę gorzej od pięcio i trzydrzwiowej wersji hatchback, ale wciąż jest to jeden z najładniejszych modeli w klasie.
W zależności od wersji wyposażenia nadwozie Leona ST mogą dodatkowo ozdobić nowatorskie reflektory LED i atrakcyjne felgi ze stopów lekkich.
Nadwozie hiszpańskiego kombi ma długość 453,5 cm a rozstaw osi wynosi 262 cm.
Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM
Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – wnętrze
Wnętrze Seata Leona ST sprzyja długim podróżom. Narysowana ostrą linią tablica przyrządów jest rozplanowana ergonomicznie i spasowana z dokładnością. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości.
REKLAMA
Fotele są obszerne i odpowiednio wyprofilowane. Zakres regulacji fotela kierowcy ułatwia znalezienie optymalnej pozycji. Bardzo atrakcyjnie wyglądają „zegary” ale ich stylizacja sprawia, że odczytywanie prędkości powyżej 100 km/h wymaga skupienia. W górnej części prędkościomierza zmienia się podziałka i osobom do tego nieprzyzwyczajonym może być trudno szybko odczytać wskazywaną wartość.
Powodów do narzekań nie mają pasażerowie tylnej kanapy. Siedzisko zapewnia odpowiedni komfort i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na ciasnotę. Choć należy pamiętać, że trójce dorosłych osób będzie tam ciasno.
Przedział bagażowy Leona ST ma regularny kształt i objętość aż 587 l.
Zobacz też: Test Toyota Auris Touring Sports (kombi) Hybrid: najlepsza w mieście
Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – napęd/układ jezdny
Pod maską recenzowanego Seata Leona ST pracuje wysokoprężny czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1750 do 2750 obr./min.
Silnik pracuje cicho i z werwą napędza Seata od dolnych zakresów obrotów. Co ciekawe Leon zwycięsko wychodzi z prób autostradowych. Okazuje się, że Seatowi udało się doskonale dobrać zestopniowanie pięciobiegowej, manualnej przekładni nie tylko do jazdy w ruchu miejskim, ale także do jazdy w trasie. W rezultacie poruszając się hiszpańskim kombi z prędkością 140 km/h na piątym biegu, wskazówka obrotomierza zatrzymuje się przy ok. 2400 obr./min. Dlatego podczas jazdy z prędkością autostradową we wnętrzu jest cicho, a samochód zużywa około 6 l oleju napędowego na 100 km.
Z kolei w ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie o około 0,5 l na 100 km.
Zawieszenie Leona ST w wersji z silnikiem wysokoprężnym zostało zestrojone dość miękko. Układ kierowniczy działa lekko, co nie każdemu przypadnie do gustu. Niemniej nawet niewprawieni kierowcy nie będą mieć problemu z odpowiednim wyczuciem auta.
Zobacz też: Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana
Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – podsumowanie
Wysokoprężny Leon z pięciobiegową, manualną przekładnią zaskakuje sprawnością układu napędowego. Hiszpański kompakt przekonuje do siebie przestronnym i dobrze rozplanowanym wnętrzem, dużym bagażnikiem i wysokim komfortem jazdy.
Podstawowa odmiana Leona ST kosztuje napędzana przez silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 86 KM kosztuje 58 tys. zł. Podstawowa wersja wyposażeniowa z opisanym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM kosztuje 76 800 zł. To prawie 20 tys. zł drożej, choć Leon ST z silnikiem Diesla jest lepiej wyposażony od podstawowej odmiany z jednostką benzynową.
Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.- dane techniczne
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 105 KM/3000-4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm/1750-2750 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. |
Pojemność bagażnika | 587 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 453,5/181,6/145,1 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
V-max | 191 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Zużycie paliwa* | 5,2/3,5/4,1 l/100 km |
Cena od | 76 800 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.