REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.

Tomasz Korniejew
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Seat Leon ST bez kompleksów wkracza do walki o portfele kierowców szukających kompaktowego kombi. A w wersji ze 105-konnym silnikiem Diesla i manualną pięciobiegową (!) przekładnią dodatkowo rozbraja znikomym zużyciem paliwa i niespodziewanie sprawnym układem napędowym.

Większość osób, choć trochę zorientowanych w rynku motoryzacyjnym ze zdziwieniem spogląda w dane techniczne Seata Leona ST, który trafił do redakcyjnej recenzji. Faktycznie, silnik Diesla o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM w połączeniu z pięciobiegową skrzynią nie wydaje się zestawem, który cechuje z jednej strony niskie zużycie paliwa, z drugiej – dobre wyciszenie przy wyższych prędkościach.

REKLAMA

A biorąc pod uwagę fakt, że kompaktowe kombi pełni najczęściej rolę pojazdu rodzinnego, który jest stosunkowo często wykorzystywany do podróżowania, wprowadzenie do oferty pięciobiegowej skrzyni tym bardziej wywołało u nas konsternację.

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – nadwozie

Najnowszy Seat Leon ST, czyli kombi wygląda odrobinę gorzej od pięcio i trzydrzwiowej wersji hatchback, ale wciąż jest to jeden z najładniejszych modeli w klasie.

W zależności od wersji wyposażenia nadwozie Leona ST mogą dodatkowo ozdobić nowatorskie reflektory LED i atrakcyjne felgi ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie hiszpańskiego kombi ma długość 453,5 cm a rozstaw osi wynosi 262 cm.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – wnętrze

Wnętrze Seata Leona ST sprzyja długim podróżom. Narysowana ostrą linią tablica przyrządów jest rozplanowana ergonomicznie i spasowana z dokładnością. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości.

REKLAMA

Fotele są obszerne i odpowiednio wyprofilowane. Zakres regulacji fotela kierowcy ułatwia znalezienie optymalnej pozycji. Bardzo atrakcyjnie wyglądają „zegary” ale ich stylizacja sprawia, że odczytywanie prędkości powyżej 100 km/h wymaga skupienia. W górnej części prędkościomierza zmienia się podziałka i osobom do tego nieprzyzwyczajonym może być trudno szybko odczytać wskazywaną wartość.

Powodów do narzekań nie mają pasażerowie tylnej kanapy. Siedzisko zapewnia odpowiedni komfort i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na ciasnotę. Choć należy pamiętać, że trójce dorosłych osób będzie tam ciasno.

Przedział bagażowy Leona ST ma regularny kształt i objętość aż 587 l.

Zobacz też: Test Toyota Auris Touring Sports (kombi) Hybrid: najlepsza w mieście

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – napęd/układ jezdny

Pod maską recenzowanego Seata Leona ST pracuje wysokoprężny czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1750 do 2750 obr./min.

Silnik pracuje cicho i z werwą napędza Seata od dolnych zakresów obrotów. Co ciekawe Leon zwycięsko wychodzi z prób autostradowych. Okazuje się, że Seatowi udało się doskonale dobrać zestopniowanie pięciobiegowej, manualnej przekładni nie tylko do jazdy w ruchu miejskim, ale także do jazdy w trasie. W rezultacie poruszając się hiszpańskim kombi z prędkością 140 km/h na piątym biegu, wskazówka obrotomierza zatrzymuje się przy ok. 2400 obr./min. Dlatego podczas jazdy z prędkością autostradową we wnętrzu jest cicho, a samochód zużywa około 6 l oleju napędowego na 100 km.

Z kolei w ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie o około 0,5 l na 100 km.

Zawieszenie Leona ST w wersji z silnikiem wysokoprężnym zostało zestrojone dość miękko. Układ kierowniczy działa lekko, co nie każdemu przypadnie do gustu. Niemniej nawet niewprawieni kierowcy nie będą mieć problemu z odpowiednim wyczuciem auta.

Zobacz też: Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana

 Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – podsumowanie

Wysokoprężny Leon z pięciobiegową, manualną przekładnią zaskakuje sprawnością układu napędowego. Hiszpański kompakt przekonuje do siebie przestronnym i dobrze rozplanowanym wnętrzem, dużym bagażnikiem i wysokim komfortem jazdy.
Podstawowa odmiana Leona ST kosztuje napędzana przez silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 86 KM kosztuje 58 tys. zł. Podstawowa wersja wyposażeniowa z opisanym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM kosztuje 76 800 zł. To prawie 20 tys. zł drożej, choć Leon ST z silnikiem Diesla jest lepiej wyposażony od podstawowej odmiany z jednostką benzynową.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.- dane techniczne

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 105 KM/3000-4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1750-2750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 587 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 453,5/181,6/145,1 cm
Rozstaw osi 262 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa* 5,2/3,5/4,1 l/100 km
Cena od 76 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA