REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza generacja Suzuki SX4 - S-Cross ma wszelkie atuty, by podbić rynek kompaktowych Crossoverów. A wbrew oczekiwaniom jedną z głównych zalet tego modelu jest sprawny napęd 4x4.

Sylwetka Suzuki SX4 S-Cross jest zachowawcza. Patrząc  na S-Cross z przodu uwagę przyciągają ogromne reflektory, które wizualnie obciążają przedni pas, co w połączeniu z nisko schodzącą linią maski sprawia, że najnowsze Suzuki wygląda na mocno nachylone ku ziemi.

REKLAMA

Za to odpowiednie proporcje widoczne są z boku, a w tylnej części nadwozia najbardziej „rzucają się w oczy” duże lampy tylne.

Prześwit najnowszego SX4 S-Cross wynosi 17 cm, co oznacza, że jest mniejszy w stosunku do poprzedniej generacji SX4 o 5 mm.

SX4 S-Cross jest za to aż o 15 cm dłuższy, o 1 cm szerszy i 4,5 cm niższy od poprzedniej generacji modelu. Czy zmienione rozmiary nadwozia mają przełożenie na przestronność wnętrza?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP  - wnętrze

Naturalnie mają. Najnowsza generacja Suzuki nie powstała na bazie liftingu, jest efektem gruntownej modernizacji i w większości całkowicie nowego projektu.

Zaprojektowana od nowa tablica przyrządów podobnie do nadwozia jest zachowawcza w stylu i trochę odstaje od najnowszych trendów. Jest za to wzorowo czytelna i banalnie prosta w obsłudze. Materiały wykończeniowe i jakość montażu poszczególnych elementów kokpitu przywodzą na myśl konstrukcje japońskie z lat 90-tych, podobnie do tak archaicznych rozwiązań, jak przełączanie funkcji komputera pokładowego sterczącym „patyczkiem” umieszczonym obok „zegarów”.

Mimo to bezpretensjonalny styl i przejrzystość tablicy przyrządów sprawiają, że większość kierowców bez trudu odnajdzie się za kierownicą nowego Suzuki.

Przedział pasażerski japońskiego crossovera jest obszerny. Bez względu na to, czy siedzimy z przodu, czy z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Wysoko poprowadzona linia dachu sprzyja również komfortowi podróży wysokich osób. Nowy SX4 ma bagażnik o objętości 430 l. Poprzednia generacja modelu miała bagażnik o pojemności 270 l (wersje 4x4). Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń na bagaże można powiększyć do 1269 l.

Zobacz też: Test Nissan Juke N-TEC 1.6 L DIG-T 190 KM 2WD

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP  - napęd/układ jezdny

Pod maską opisywanego SX4 S-Cross znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 120 KM. Z napędem współpracowała pięciobiegowa manualna przekładnia. Według producenta wspomniana wersja Suzuki z napędem na obie osie ALLGRIP waży 1240 kg.

Z danych technicznych dowiadujemy się, że auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12 s i może pojechać z maksymalną prędkością 175 km/h.

REKLAMA

A jak napęd spisuje się w praktyce? Wygodny fotel i optymalna pozycja za kierownicą sprzyjają długim podróżom. Wolnossąscy silnik w dolnym zakresie obrotów dość leniwie rozpędza SX4, po czym staje się wyraźnie żwawszy gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 4 tys. obr./min. Układ kierowniczy stawia przyjemny opór podczas skrętów, a sztywność zawieszenia została odpowiednio dobrana zarówno pod kątem jazdy po wszelkich nierównościach, jak i pod kątem dynamicznej jazdy po łukach. Suzuki zaskakująco dobrze radzi sobie podczas jazdy po asfalcie. Wnętrze jest dobrze wyciszone, z kolei podczas szybkiej jazdy po łukach nadwozie, owszem, ma tendencję do przechyłów ale nie wpływa to znacznie na założony przez kierowcę tor jazdy. Jest to zasługa m.in. nowego napędu na obie osie. Nowym SX4i jeździ się przyjemnie, tym bardziej, że dźwignia manualnej przekładni z odpowiednią precyzją trafia w poszczególne przełożenia.

Nie oszukujmy się – bolączką poprzedniej generacji modelu było działanie dołączanego elektronicznie napędu tylnej osi. Wielu użytkowników skarżyło się na fakt, że Suzuki podczas utraty przyczepności na śliskiej nawierzchni potrafi zaskoczyć nagłym ale jednocześnie opóźnionym dołączeniem napędu na oś tylną, co w niektórych sytuacjach powodowało stres u kierowcy.

Tym razem zastosowano nową generację napędu – ALLGRIP. To strzał w dziesiątkę. Komputer sterujący rozkładem momentu obrotowego działa szybko, sprawnie kontrolując uślizg osi. W efekcie kierowca nie jest zaskakiwany niespodziewanym zachowaniem samochodu. ALLGRIP jest pomocny i doskonale spełnia swoją rolę.

Zobacz też: Test Volvo V40 T5 R-Design

W zależności od warunków na drodze kierowca ma do wyboru jeden z czterech trybów jazdy. Gdy pokrętło jest ustawione w pozycji Auto, priorytetem dla komputera sterującego jest zużycie paliwa. W trybie Auto napęd przekazywany jest głównie na oś przednią, a napęd tylnej osi jest dołączany tylko w razie uślizgu przednich kół.

W trybie Sport załączony jest napęd na obie osie, a priorytetem jest jak najefektywniejsze wykorzystanie możliwości jednostki napędowej. Poprawiają się właściwości jezdne podczas jazdy po zakrętach.

W trybie Snow również jest włączony napęd na obie osie, ale komputer dostosowuje stopień rozłożenia napędu w zależności od prędkości jazdy i uślizgu kół. Większy priorytet ma stabilność pojazdu.

Z kolei w trybie Lock, który ułatwia pokonanie trudniejszych przeszkód duży moment obrotowy jest stale przekazywany na tylną oś.

Zastosowanie w SX4 S-Cross manualnej pięciobiegowej przekładni (dostępna jest również wersja ze skrzynią CVT) ma swoje skutki w jeździe po autostradzie. O ile podczas jazdy z prędkością do 130 km/h w samochodzie jest stosunkowo cicho, o tyle po przekroczeniu tej prędkości wzrost obrotów silnika oraz szumu opływającego nadwozie powietrza skutkują znacznym wzrostem hałasu we wnętrzu, co na dłuższą metę staje się uciążliwe. Auto przy wyższych prędkościach jest też dość wrażliwe na boczne podmuchy wiatru.

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP  - podsumowanie

Najtańsza odmiana Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT z napędem na obie osie kosztuje 82 900 zł i w wyposażeniu standardowym ma m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, podgrzewane fotele przednie, skórzaną kierownicę, lampy przeciwmgielne, system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, tempomat, elektrycznie sterowane szyby z przodu i elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka boczne, siedem poduszek powietrznych, radioodtwarzacz CD oraz reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED. Konfrontując wyposażenie z przestronnością wnętrza i napędem na obie osie, nowy S-Cross wydaje się atrakcyjną propozycją. Tym bardziej, że podczas jazd w ruchu miejskim Suzuki zużywało średnio niecałe 9 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP  - dane techniczne

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 120 KM ALLGRIP
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1586 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 120 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 156 Nm/4400 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 430/1296 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 430/176,5/157,5 cm
Rozstaw osi 260 cm
V-max 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Zużycie paliwa* 7,1/5,1/5,9 l/100 km
Cena od  82 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Suzuki SX4 S-Cross - tył
Redakcja
Suzuki SX4 S-Cross - tablica przyrządów
Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross - tył
Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross - bok
Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross - przód
Redkacja
Suzuki SX4 S-Cross - tył
rdakcja
Suzuki SX4 S-Cross - przód
Suzuki
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA