Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem / Kuba Brzeziński
Test: Renault Express Van – ma benzynowy silnik, moc i całą masę... praktyczności. I choć jest srebrny, przysięgam że musi pomagać Mikołajowi.

Lakier Renault Express Van jest jakby... highland!

Historię może zacznę od nadwozia. Jednak opowiem o nim w nieco nietuzinkowy sposób. Pewnie zauważyliście, że auto na zdjęciach jest nieco brudne. Celowo go nie myłem. Chodziło o to, aby pokazać go w środowisku naturalnym, czyli powiedzmy w czasie pracy. I wiecie co, to proste nadwozie z efektownym przodem, srebrnym lakierem (który nazywa się Highland – nieźle to brzmi!) i śmiesznymi, 15-calowymi alusami w takim wydaniu wygląda jeszcze lepiej. Jest niepozorne, ale nie brzydkie. Jest proste, ale na swój francuski sposób niesztampowe.

Test Renault Express Van

Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem

Express Van, czyli słowem-kluczem jest przestrzeń

Kabina pasażerska Renault Express Vana raczej nie rozpieszcza. Plastiki są twarde, a kierownica chropowata. Tylko przed skrytykowaniem dostawczego Francuza warto pamiętać o tym, że to auto powstało do pracy. A mimo wszystko ma np. komfortowy fotel, dobrze spasowane elementy, które przesadnie nie trzeszczą i wszystkie wygody, których można oczekiwać po współczesnym aucie. I choć to, co znajduje się przed metalową grodzią z niewielkim okienkiem jest ważne, równie ważny jest luk załadunkowy. A ten ma objętość 3,3 m3. Co ważne, taka konstrukcja zabudowy sprawia, że Renault Express Van łapie się w 100-proc. odliczenie VAT-u. A to zaleta dla przedsiębiorców.

Renault Express Van zaskakuje wyposażeniem

Z pewnością w Renault Express w wydaniu testowym zaskoczył mnie poziom wyposażenia. Bo choć zegary wyglądały tak, jakby projektował je producent tanich zegarów naściennych z Chin, reszta była naprawdę ok. Nie brakowało tu klimatyzacji, nawigacji z ekranem dotykowym, przednich i tylnych czujników cofania czy kamery cofania. A czego tak naprawdę więcej potrzeba w takim aucie? Bardziej zaskakująca od poziomu wyposażenia jest jednak... cena. Tak wyposażony egzemplarz zostanie wyceniony na 80 196 zł brutto, przy czym cennik startuje od kwoty 66 974 zł brutto.

Dla porównania Volkswagen Caddy Cargo – który z pewnością jest mniej spartański – kosztuje minimum 108 tys. zł. A to 41 tys. zł więcej!

Test Renault Express Van

Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem

Renault Express Van TCe 100: 4 cylindry, doładowanie i 1,3 litra

Renault Express Van to dość zręczne przemieszanie elementów znanych z Dacii i Renault. Pod maską zdecydowanie wygrali jednak Francuzi. Bo kombivan zamiast budżetowego silnika 1.0 R3 otrzymał benzyniaka 1.33 litra. To 4-cylindrowa jednostka o oznaczeniu H5H, która nadal dysponuje doładowaniem, ale i... obniżoną mocą. Motor oferuje 102 konie mechaniczne. Całe szczęście auto nadrabia momentem obrotowym. Kierowca ma wrażenie, że 200 Nm dosłownie wyrzuca jak pocisk Renault spod świateł. Uśmiech znika dopiero wtedy, gdy prowadzący zajrzy do... specyfikacji technicznej.

Test Renault Express Van

Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem

Ile pali Renault Express Van TCe 100?

Express Van robi wrażenie bardzo dynamicznego, co nie do końca odzwierciedlają dane techniczne. Według producenta sprint do pierwszej setki trwa 11,9 sekundy. Podczas jazdy czas ten wydaje się zdecydowanie krótszy, ewentualnie auto jest mocno dynamiczne, ale np. do 50 czy 60 km/h. Później nieco traci wigor – czego nie uznaję za wadę, bo mimo wszystko rasowym warkotem daje frajdę. Ile spala Renault Express Van TCe 100 1,33 litra? Wynik osiągnięty w cyklu mieszanym w teście to 7,2 litra. I muszę przyznać, że wygląda on więcej niż przyzwoicie. W tym momencie mam jednak jedną złą informację dla potencjalnych nabywców. A mianowicie:

Silnik 1,33 litra H5H posiada wtrysk... bezpośredni. To oznacza, że nie da się go przerobić na zasilaniem gazem – jak np. wcześniej wspomnianą jednostkę 1.0 R3. To sprawia, że benzyniak będzie raczej rarytasem. Sprzedaż zdominują z pewnością diesle.

Kolejna ważna informacja jest taka, że układ napędowy Renault Express Van TCe 100 jest sparowany z 6-biegową skrzynią manualną. Ta sprawdza się świetnie w trasie. Kierowca po zapięciu ostatniego przełożenia może jechać z prędkością autostradową, a silnik nadal będzie utrzymywał nieco ponad 2 tys. obr./min.

Test Renault Express Van

Test: Renault Express Van: Mikołaj ma pomocnika. Ja go poznałem

Jak się prowadzi Renault Express Van?

Trzeba przyznać, że Renault Express Van jak na niewielkiego dostawczaka prowadzi się nieźle. Ma raczej miękkie zawieszenie, które być może nie bezdźwięcznie, ale komfortowo resoruje nierówności. Do tego nie buja się przesadnie podczas jazdy w trasie i szybszego pokonywania łuków. Największą  bolączką może się stać układ kierowniczy. Pracuje z dużym wspomaganiem. To jednak przeszkadzało mi, bo nie jestem przyzwyczajony do jazdy vanami. Dla przeciętnego kierowcy niewielkiego vana fakt ten może być jednak zaletą. W końcu auto ułatwia w ten sposób manewrowanie w mieście.

Test: Renault Express Van – podsumowanie:

Zawsze zastanawiałem się jak to możliwe, że Mikołaj jednego dnia jest w stanie roznieść tyle prezentów. Teraz – po teście Renault Express – już wiem. On musi jeździć tym właśnie vanem. Wnioski? Mikołaj nie tylko istnieje, ale też przez ostatni tydzień miałem okazję poznać jego pomocnika. Pomocnika, który jest miły, przyjemny w prowadzeniu, a do tego praktyczny. Zmieści się w nim każdy podarek, a nawet... choinka – tak, przewiozłem przeszło 2-metrowe drzewko! Co więcej, pomocnika, który sprawdzi się nawet wtedy, gdy święta się kończą – bo pomimo spartańskiej formy, daje sporo frajdy z jazdy.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...