Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium
REKLAMA
REKLAMA
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: nadwozie
Koreański Hyundai sukcesywnie wdraża do produkcji modele, które oprócz zaawansowanej mechaniki oferują coraz to ciekawszy styl i wygląd. Dowodem tego może być Hyundai i30 w debiutującej na rynku 3-drzwiowej wersji nadwoziowej. Zgrabna sylwetka auta wzbogacona półchromowanymi alufelgami, efektownymi reflektorami ksenonowymi, czarny lakierem oraz masywną atrapą chłodnicy wbudowaną w przedni zderzak powodują, że pierwsze wrażenie jakie sprawia to auto jest bardzo dobre. Co więcej aspiracje Hyundaia okazują się na tyle wysokie, że wyposażył ten model nawet w podświetlane klamki i lusterka boczne, co nawet dziś nie zawsze można spotkać w autach z wyższych segmentów.
REKLAMA
Zobacz też: Test KIA Cee'd 1.6 GDI 135 KM - leży jak ulał!
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: wnętrze
Pozytywne nastawienie nie mija także przy pierwszym kontakcie z wnętrzem trzydrzwiowego Hyundaia i30. Szeroko otwierane drzwi ukazują naprawdę bogato wyposażone wnętrze. Pomarańczowa, półskórzana tapicerka (skóra ekologiczna), świetnie kontrastująca z czarnym lakierem nadwozia, podgrzewane przednie fotele oraz panoramiczny szklany dach nadają autu splendoru. Do tego duży ekran systemu multimedialnego wyposażonego w przejrzystą nawigację GPS (jedna z najczytelniejszych na rynku), kamerę cofania i odtwarzacz plików MP3 (USB/AUX), podgrzewana kierownica (rzadkość w segmencie), liczne lampki doświetlające wnętrze i ciekawe wykończenie niektórych detali kabiny (posrebrzane klamki drzwi czy daszek zegarów pokryty skórą) pozytywnie nastawiają do jazdy.
Zobacz też: Test Honda Civic 1.6 i-DTEC
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: przestronność
Wrażenia nie psuje także sama kabina auta, która ze względu na spory rozstaw osi (większy niż w Golfie VII czy Peugeocie 308) oraz racjonalne jej zagospodarowanie, jest bardzo przestronna i bez problemów pomieści czterech dorosłych pasażerów o wzroście ok. 185 cm. Piątej osobie (o podobnym wzroście), która zdecyduje się zająć środkowe miejsce na tylnej kanapie zabraknie niestety miejsca nad głową, jednak zupełnie płaska podłoga pozwoli jej wygodnie ułożyć stopy. Słowa uznania należą się także bagażnikowi. Choć kufer jest dość przeciętnie wykończony to oferuje naprawdę dużą przestrzeń (378 l), którą łatwo jest zagospodarować.
Zobacz też: Test Hyundai i40 2.0 GDI 177 KM - piękna limuzyna
Kabina Hyundaia i30 nie jest jednak wolna od wad. Plastik użyty do wykończenia wnętrza jest w większości twardy, boczne szyby otwierają się tyko przy włączonym silniku, przednie fotele słabo podpierają uda, tylny słupek ogranicza widoczność, a dźwięk jaki generują głośniki jest przeciętnej jakości. Ten ostatni element jest tym ważniejszy jeśli weźmiemy pod uwagę hałaśliwość jednostki napędowej jaka znalazła się pod maską Hyundaia i30.
Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: silnik i skrzynia biegów
Czterocylindrowy silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija moc 135 KM przy 6300 obr./min i 164 Nm momentu obrotowego przy 4850 obr./min. Taka charakterystyka sprawia, że silnik trzeba wyjątkowo intensywnie wkręcać na obroty, aby samochód skutecznie przyspieszał. Operacji tej niestety towarzyszy wyjątkowo nieprzyjemny dźwięk, skutecznie zniechęcający do takich manewrów.
Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP
Problem jest tym większy, że z silnikiem współpracuje ospale pracująca automatyczna skrzynia biegów, która wymaga wręcz zero-jedynkowej obsługi – albo chcemy gwałtownie przyśpieszać, albo jechać spokojnie. Brak wystarczająco dużego momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów silnika sprawia, że skrzynia musi się mocno napracować. Cierpi na tym bak pojazdu, z którego nawet przy bardzo spokojnej jeździe miejskiej ubywa co najmniej 8,3 l paliwa na 100 km. Z kolei przy tylko nieco bardziej intensywnym operowaniu gazem z łatwością uzyskać można spalanie na poziomie 11-12 litrów na 100 km. Biorąc pod uwagę dynamikę auta, wyniki te traktować należy jako słabe - znacznie żwawsze i cięższe Mondeo z silnikiem 1.6 EcoBoost przy spokojnej jeździe miejskiej zużywa ok. 7,6 l paliwa na 100 km, przy dynamicznej ok. 10,5 l paliwa.
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: zawieszenie i układ kierowniczy
REKLAMA
Szkoda, że testowany egzemplarz nie zyskał skuteczniejszego układu napędowego bowiem praca jego zawieszenia zasługuje na wyróżnienie. Trzydrzwiowy Hyundai i30 kapitalnie pokonuje szybkie zakręty, będąc wręcz niewzruszonym na prędkość z jaką porusza się auto. Podsterowność pojawia się niezwykle późno, a tylna oś z łatwością podąża torem przedniej. Podwozie Hyundaia daje jasno do zrozumienia, że jeśli zajdzie taka potrzeba, to poradzi sobie z okiełzaniem zdecydowanie większej mocy. To chyba największa niespodzianka jaką sprawił koreański hatchback!
W parze ze świetnie zestrojonym zawieszeniem podąża także jego układ kierowniczy. Wyposażony w trzy tryby pracy (Comfort, Normal, Sport) pozwala precyzyjnie dobrać charakterystykę jego działania do aktualnych preferencji kierowcy. Niecałe trzy obroty kierownicy dzielące jej skrajne położenie (2,85 obroty) oraz poprawne przekazywanie informacji ze styku opon z nawierzchnią (zwłaszcza w trybie Sport) pozwalają zachować kierowcy pewność prowadzenia.
Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM kombi
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: układ hamulcowy
Żadnych zastrzeżeń nie budzi też układ hamulcowy Hyundaia i30. 280-milimetrowe przednie i 262-milimetrowe tylne tarcze hamulcowe nie mają problemów z wytracaniem prędkości pojazdu. Pomagają mu w tym także potężne koła z wyjątkowo szerokimi oponami (225/45 R17).
Zobacz też: Test Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM - czas gra na jego korzyść
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: cena i wyposażenie
Pod względem ceny koreańskie auta praktycznie zawsze wyróżniały się na tle rywali dużą konkurencyjnością. Dziś gdy pod względem jakości wykonania dogoniły one europejską konkurencję ich wartość wyraźnie wzrosła. Prezentowany egzemplarz wyceniony został na 101 900 zł. Choć to topowa wersja z najmocniejszym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i bardzo bogatym wyposażeniem (m.in. nawigacja GPS, automatyczna klimatyzacja, szyberdach, podgrzewana kierownica i przednie fotele, półskórzana tapicerka) to cena ta mimo wszystko jest wysoka. Na pewno sytuację poprawia aż 5-letnia gwarancja producenta nieograniczona limitem kilometrów. Warto jednak zastanowić się czy lepszym wyborem nie byłaby wersja z ekonomiczniejszym silnikiem Diesla.
Zobacz też: Test Volvo S60 T6 AWD Polestar: własny styl poparty technologią!
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: werdykt
Hyundai i30 w 3-drzwiowym nadwoziu kryje ogromny potencjał. Świetnie wygląda, jest przestronny i posiada bogate wyposażenie (nawet w podstawowych wersjach). W zakrętach zachwyca zwinnością i wysoką stabilnością nawet podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Szkoda, że za możliwościami podwozia nie nadąża układ napędowy. Silnikowi brakuje wigoru na niskich obrotach, a w górnym ich zakresie jego dźwięk po prostu męczy. Na domiar złego negatywne odczucia potęguje automatyczna skrzynia biegów, którą wyraźnie osłabia dynamikę pojazdu zwiększając dodatkowo spalanie. Jeśli jednak rozpatrywać i30 z silnikiem Diesla bądź wolnossącym 1.6 MPI i manualną skrzynią biegów to może się okazać, że ten koreański kompakt to jeden z mocniejszych graczy w swojej klasie.
Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium: dane techniczne
Samochód | Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium |
Rodzaj silnika | benzynowy wolnossący |
Kod silnika | - |
Położenie silnika | z przodu, poprzecznie, przed osią |
Wtrysk paliwa | wtrysk bezpośredni |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 99/135 kW/KM przy 6300 obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 164 Nm przy 4850 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | 0,30 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna 6. biegowa |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 11,0 s |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 9,1/5,3/6,7 l |
Zawieszenie kół przednich: | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie kół tylnych: | zawieszenie wielowahaczowe (Multi-link) |
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) | tarcze wentylowane, 280 mm |
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) | tarcze lite, 262 mm |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 4 300/1 780/1 470 mm |
Rozstaw osi | 2650 mm |
Masa własna | 1286 kg (minimalna) |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 378/1316 l |
Ładowność | 564 kg |
Liczba obrotów kierownicy | 2,85 |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Pojemność baku | 53 l |
Cena | od 85 400 zł |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.