Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM
REKLAMA
REKLAMA
Citroen Berlingo II Multispace XTR: nadwozie
Nadwozie Citroena Berlingo Multispace podporządkowane zostało przede wszystkim funkcjonalności. Dostrzec to można zwłaszcza w tylnej jego części, która zaprojektowana została do transportu naprawdę dużych przedmiotów. Z zewnątrz Berlingo w wersji XTR odróżnia się od pozostałych jego odmian prześwitem podwyższonym do 150 mm, atrapą osłony silnika pod przednim zderzakiem i przestylizowanymi kilkoma innymi elementami. W połączeniu z masywnymi relingami dachowymi i osłoną pod silnikiem sprawia wrażenie pojazdu uterenowionego. Mimo że próby pokonania nim trudniejszego terenu będą dowodem niepoczytalności jego kierowcy, to trzeba przyznać, że Berlingo dojedzie zapewne znacznie dalej niż większość przeciętnych aut osobowych.
REKLAMA
Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy
Citroen Berlingo II Multispace XTR: wnętrze
Po zajęciu miejsca czy to w przedniej czy w tylnej części kabiny Citroena Berlingo Multispace, nie sposób nie poczuć ogromnej swobody ruchów jakie ono zapewnia. Miejsca jest pod dostatkiem w obu rzędach siedzeń. Każdy z pięciu pasażerów dysponuje indywidualnym fotelem. Tylne posiadają regulację pochylenia oparcia, a gdy trzeba można je także szybko złożyć lub całkowicie wyjąć z pojazdu. W rezultacie można powiększyć standardową pojemność bagażnika z 675 litrów do nawet 3000 litrów. Ze środkowego siedziska pasażerowie mogą zrobić wygodny stolik z dwoma uchwytami na napoje. Tych ostatnich nie brakuje we wnętrzu Citroena Berlingo II. Miejsce na puszki ulokowano nawet w boczkach przednich drzwi! Dodatkowo w oparcia przednich foteli zainstalowano stoliki lotnicze dla pasażerów tylnych siedzeń. Bardzo funkcjonalny jest także ruchomy schowek między fotelem kierowcy i pasażera. Z łatwością pomieści 2-litrową butelkę i wiele innych drobiazgów. Poza tym pod przednimi fotelami znajdują się praktyczne szuflady na drobiazgi.
Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów
Citroen Berlingo II Multispace XTR: system MODUTOP
Największe wrażenie we wnętrzu Citroena Berlingo II-generacji robi jednak system MODUTOP, który został stworzony dla zagospodarowania ogromnej przestrzeni tuż pod dachem auta. W jego skład wchodzą zarówno cztery okna dachowe, dodatkowo przyciemnione dla zredukowania nagrzewania się kabiny, jak i nawiew powietrza dla pasażerów siedzących z tyłu wraz z dodatkowymi półkami na drobiazgi. Tuż nad bagażnikiem jest jeszcze 60-litrowy schowek, wyposażony w podwójne drzwiczki, do którego dostęp w czasie jazdy mają także pasażerowie. Maksymalnie udźwignie on ciężar 10 kg. Ciekawym dodatkiem jest dozownik zapachu, który za pomocą systemu wentylacji potrafi wypełnić kabinę przyjemną, kwiatową wonią.
Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek
Citroen Berlingo II Multispace XTR: miejsce kierowcy
Miejsce pracy kierowcy jest wygodne i przypomina to jakie ma dyspozycji kierowca miejskiego autobusu. Przyzwyczaić się trzeba tylko do wyprostowanej pozycji na siedzeniu. Lewarek skrzyni biegów jest tuż pod ręką, podobnie jak sterowanie układem klimatyzacji, radiem i nawigacji satelitarnej. Materiały wykończeniowe są twarde, ale zróżnicowane pod względem kolorystycznym. Nie przekonuje mnie za to sposób regulacji głośności systemu audio za pomocą przycisku zamiast pokrętła oraz zbyt bliskie umieszczanie pedałów, zwłaszcza sprzęgła. W trakcie manewrowania na parkingu noga po prostu bardzo często ześlizguje się z niego i zamiast palcami, kierowca musi obsługiwać go środkową częścią stopy. Układ klimatyzacji działa sprawnie, ale w upalny dzień potrzeba czasem nawet 10 minut, aby wystarczająco schłodzić ogromną kabinę.
Zobacz też: Porównanie małych aut dostawczych
Citroen Berlingo II Multispace XTR: silnik 1.6 HDi 112 KM
W testowanej wersji Citroena Berlingo XTR pracował silnik 1.6 HDi o mocy 112 KM. Pasuje on do charakteru auta, ale ma wyraźną turbodziurę. Poniżej 1700 obr. / min. nie dzieje się nic. Dopiero gdy gazy spalinowe napędzą turbinę, silnik ożywa. Jego dynamika wystarczy do sprawnego poruszania się na drodze. Nawet autostradowe prędkości nie stanowią dużego problemu dla Berlingo. Zakup słabszych wersji będzie jednak błędem. Szkoda, że Citroen nie zaoferował do tego modelu świetnego silnika 2.0 HDi. Trzeba bowiem pamiętać, że 112 KM musi napędzić pojazd o masie ponad 1500 kg. Cieszy natomiast bardzo dobry dostęp do poszczególnych podzespołów w komorze silnikowej.
Citroen Berlingo II Multispace XTR: skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest tylko pięciostopniowa. Szkoda, bowiem szósty bieg ograniczyłby spalanie i poprawił dynamikę auta przy wyprzedzaniu. Poza tym lewarek skrzyni biegów porusza się z charakterystycznym dla francuskich aut luzem. Jeśli ograniczymy obroty silnika do ok. 1800 obr. /min. to spalanie będzie oscylować w przedziale 4,5-5,5 litra, nawet w mieście. Jeśli jedziemy szybciej, a obroty przekroczą ten poziom, to spalanie wzrośnie do ok. 7 litrów w mieście. Średnio Citroen zużył w teście 6,6 litra ropy na 100 km (na dystansie 650 km).
Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?
Citroen Berlingo II Multispace XTR: zawieszenie
Zawieszenie Berligo II-generacji opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Gdy auto jest puste, tył lekko podskakuje na dużych nierównościach, co jest zjawiskiem normalnych w pojazdach tego typu. Po obciążeniu auta poprawia się jego trakcja i wybieranie nierówności, choć nadal większe dziury przypominają o sobie wibracjami, jakie auto przenosi do wnętrza kabiny. Komfort jest jednak dobry. Układ kierowniczy zapewnia niezłą komunikację z autem i czuć, że został stworzony do dostojnego i płynnego przemieszczenia pojazdu na drogach. Cieszy zaskakująco wysoka stabilność Berlingo w trakcie jazdy na autostradzie. Nawet przy bardzo dużych prędkościach pojazd jest stabilny i płynnie reaguje na polecania kierowcy.
Citroen Berlingo II Multispace XTR: układ hamulcowy
Hamulce tarczowe w Citroenie Berlingo II XTR, z przodu wentylowane, z tył lite, cechuje wysoką czułość i bezpośredniość w działaniu oraz niezła skuteczność hamowania. Auto pewnie wytraca swą prędkość i nie ma skłonności do myszkowania po drodze nawet wtedy, gdy kierowca mocno wciśnie pedał hamulca (skuteczny system EBD).
Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!
Citroen Berlingo II Multispace XTR: cena i wyposażenie
Testowany egzemplarz Citroena Berligo występował w wersji XTR wraz silnikiem 1.6 HDi 112 KM. W standardzie na jego pokładzie znalazła się automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, system ABS z EBD i BAS, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, system audio z czterema głośnikami (spisuje się lepiej niż wiele 6-głośnkowych rozwiązań konkurencji), 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej LED, 3 indywidualne fotele w drugim rzędzie siedzeń, 16” koła stalowe z oponami 215/55. Dodatkowo Berlingo wzbogacono o MODUTOP (+2900 zł), nawigację satelitarną (+3700 zł) i pakiet Parkowanie (czujniki parkowania z tyłu, tempomat, elektrycznie składane lusterka za 2100 zł). Wszystkie dodatki można teraz nabyć w promocji za 3300 zł (zamiast 8700 zł). Łączna kwota jaką trzeba przeznaczyć na zakup Citroena Berlingo XTR 1.6 HDi to zatem 87 500 zł. Sporo, ale warto pamiętać, o wysokich promocjach jakie oferuje francuski producent. Obecnie rabat na tą wersję sięga 14 000 zł! Dodatkowo za 3500 zł można dostosować Berlingo do przewozu 7-osób!
Citroen Berlingo II Multispace XTR: opinia
Muszę przyznać, że Citroen Berlingo Multispace XTR to niesamowicie funkcjonalne auto. Spisze się świetnie w roli samochodu rodzinnego dla dużej rodziny, która na wakacje lubi zabierać ogromne ilości bagażu. Praktyczne schowki ułatwią segregację rzeczy i zadbają o ich bezpieczny przewóz. Podwyższone zawieszenie ułatwi pokonanie leśnych duktów, a system MODUTOP dostarczy więcej światła do ogromnej kabiny Berlingo. Obszerny bagażnik o niskim progu załadunku to także świetne rozwiązanie dla osób, które muszą transportować wielkogabarytowe przedmioty. Do pełni szczęścia zabrakło bardziej ergonomicznie zaprojektowanych pedałów, trochę lepszych jakościowo plastików i systemu stabilizacji toru jazdy. W ostatecznym rozrachunku stawiam Berlingo jako jednego z moich głównych faworytów do tytułu najlepszego pojazdu na wakacyjne wojaże.
Dane techniczne Citroen Berlingo Mutlispace XTR 1.6 HDi 112KM
Citroen Berlingo Multispace XTR 1.6 HDi 112KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1560 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8V |
Maksymalna moc | 115 KM/3600 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 240(270 overboost) Nm/1500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | 5+1 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4380/1810/1862 mm |
Rozstaw osi | 2728 mm |
Masa własna | 1549 kg |
Maksymalna ładowność | 516 kg |
Średnica zawracania | 11,0 m |
V-max | 173 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Zużycie paliwa* | 6,1/4,9/5,3 l |
Pojemność bagażnika (wyjęte fotel.) | 675/(3000) l |
Cena od | 85 150 zł (bez promocji i rabatów) |
Cena prezentowanej wersji | 87 500 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.