REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

REKLAMA

REKLAMA

Citroen Berlingo II Multispace w wersji XTR adresowany jest głównie do dużych rodzin, oczekujących przede wszystkim wysokiej funkcjonalności i ogromnej przestrzeni. Jak zatem sprawdza się on w takiej roli? Co oferuje wersja XTR?

Citroen Berlingo II Multispace XTR: nadwozie

Nadwozie Citroena Berlingo Multispace podporządkowane zostało przede wszystkim funkcjonalności. Dostrzec to można zwłaszcza w tylnej jego części, która zaprojektowana została do transportu naprawdę dużych przedmiotów. Z zewnątrz Berlingo w wersji XTR odróżnia się od pozostałych jego odmian prześwitem podwyższonym do 150 mm, atrapą osłony silnika pod przednim zderzakiem i przestylizowanymi kilkoma innymi elementami. W połączeniu z masywnymi relingami dachowymi i osłoną pod silnikiem sprawia wrażenie pojazdu uterenowionego. Mimo że próby pokonania nim trudniejszego terenu będą dowodem niepoczytalności jego kierowcy, to trzeba przyznać, że Berlingo dojedzie zapewne znacznie dalej niż większość przeciętnych aut osobowych.

REKLAMA

Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy

Citroen Berlingo II Multispace XTR: wnętrze

Po zajęciu miejsca czy to w przedniej czy w tylnej części kabiny Citroena Berlingo Multispace, nie sposób nie poczuć ogromnej swobody ruchów jakie ono zapewnia. Miejsca jest pod dostatkiem w obu rzędach siedzeń. Każdy z pięciu pasażerów dysponuje indywidualnym fotelem. Tylne posiadają regulację pochylenia oparcia, a gdy trzeba można je także szybko złożyć lub całkowicie wyjąć z pojazdu. W rezultacie można powiększyć standardową pojemność bagażnika z 675 litrów do nawet 3000 litrów. Ze środkowego siedziska pasażerowie mogą zrobić wygodny stolik z dwoma uchwytami na napoje. Tych ostatnich nie brakuje we wnętrzu Citroena Berlingo II. Miejsce na puszki ulokowano nawet w boczkach przednich drzwi! Dodatkowo w oparcia przednich foteli zainstalowano stoliki lotnicze dla pasażerów tylnych siedzeń. Bardzo funkcjonalny jest także ruchomy schowek między fotelem kierowcy i pasażera. Z łatwością pomieści 2-litrową butelkę i wiele innych drobiazgów. Poza tym pod przednimi fotelami znajdują się praktyczne szuflady na drobiazgi.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Citroen Berlingo II Multispace XTR: system MODUTOP

Największe wrażenie we wnętrzu Citroena Berlingo II-generacji robi jednak system MODUTOP, który został stworzony dla zagospodarowania ogromnej przestrzeni tuż pod dachem auta. W jego skład wchodzą zarówno cztery okna dachowe, dodatkowo przyciemnione dla zredukowania nagrzewania się kabiny, jak i nawiew powietrza dla pasażerów siedzących z tyłu wraz z dodatkowymi półkami na drobiazgi. Tuż nad bagażnikiem jest jeszcze 60-litrowy schowek, wyposażony w podwójne drzwiczki, do którego dostęp w czasie jazdy mają także pasażerowie. Maksymalnie udźwignie on ciężar 10 kg. Ciekawym dodatkiem jest dozownik zapachu, który za pomocą systemu wentylacji potrafi wypełnić kabinę przyjemną, kwiatową wonią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Citroen Berlingo II Multispace XTR: miejsce kierowcy

Miejsce pracy kierowcy jest wygodne i przypomina to jakie ma dyspozycji kierowca miejskiego autobusu. Przyzwyczaić się trzeba tylko do wyprostowanej pozycji na siedzeniu. Lewarek skrzyni biegów jest tuż pod ręką, podobnie jak sterowanie układem klimatyzacji, radiem i nawigacji satelitarnej. Materiały wykończeniowe są twarde, ale zróżnicowane pod względem kolorystycznym. Nie przekonuje mnie za to sposób regulacji głośności systemu audio za pomocą przycisku zamiast pokrętła oraz zbyt bliskie umieszczanie pedałów, zwłaszcza sprzęgła. W trakcie manewrowania na parkingu noga po prostu bardzo często ześlizguje się z niego i zamiast palcami, kierowca musi obsługiwać go środkową częścią stopy. Układ klimatyzacji działa sprawnie, ale w upalny dzień potrzeba czasem nawet 10 minut, aby wystarczająco schłodzić ogromną kabinę.

Zobacz też: Porównanie małych aut dostawczych

Citroen Berlingo II Multispace XTR: silnik 1.6 HDi 112 KM

W testowanej wersji Citroena Berlingo XTR pracował silnik 1.6 HDi o mocy 112 KM. Pasuje on do charakteru auta, ale ma wyraźną turbodziurę. Poniżej 1700 obr. / min. nie dzieje się nic. Dopiero gdy gazy spalinowe napędzą turbinę, silnik ożywa. Jego dynamika wystarczy do sprawnego poruszania się na drodze. Nawet autostradowe prędkości nie stanowią dużego problemu dla Berlingo. Zakup słabszych wersji będzie jednak błędem. Szkoda, że Citroen nie zaoferował do tego modelu świetnego silnika 2.0 HDi. Trzeba bowiem pamiętać, że 112 KM musi napędzić pojazd o masie ponad 1500 kg. Cieszy natomiast bardzo dobry dostęp do poszczególnych podzespołów w komorze silnikowej.

Citroen Berlingo II Multispace XTR: skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest tylko pięciostopniowa. Szkoda, bowiem szósty bieg ograniczyłby spalanie i poprawił dynamikę auta przy wyprzedzaniu. Poza tym lewarek skrzyni biegów porusza się z charakterystycznym dla francuskich aut luzem. Jeśli ograniczymy obroty silnika do ok. 1800 obr. /min. to spalanie będzie oscylować w przedziale 4,5-5,5 litra, nawet w mieście. Jeśli jedziemy szybciej, a obroty przekroczą ten poziom, to spalanie wzrośnie do ok. 7 litrów w mieście. Średnio Citroen zużył w teście 6,6 litra ropy na 100 km (na dystansie 650 km).

Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?

Citroen Berlingo II Multispace XTR: zawieszenie

Zawieszenie Berligo II-generacji opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Gdy auto jest puste, tył lekko podskakuje na dużych nierównościach, co jest zjawiskiem normalnych w pojazdach tego typu. Po obciążeniu auta poprawia się jego trakcja i wybieranie nierówności, choć nadal większe dziury przypominają o sobie wibracjami, jakie auto przenosi do wnętrza kabiny. Komfort jest jednak dobry. Układ kierowniczy zapewnia niezłą komunikację z autem i czuć, że został stworzony do dostojnego i płynnego przemieszczenia pojazdu na drogach. Cieszy zaskakująco wysoka stabilność Berlingo w trakcie jazdy na autostradzie. Nawet przy bardzo dużych prędkościach pojazd jest stabilny i płynnie reaguje na polecania kierowcy.

Citroen Berlingo II Multispace XTR: układ hamulcowy

Hamulce tarczowe w Citroenie Berlingo II XTR, z przodu wentylowane, z tył lite, cechuje wysoką czułość i bezpośredniość w działaniu oraz niezła skuteczność hamowania. Auto pewnie wytraca swą prędkość i nie ma skłonności do myszkowania po drodze nawet wtedy, gdy kierowca mocno wciśnie pedał hamulca (skuteczny system EBD).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Citroen Berlingo II Multispace XTR: cena i wyposażenie

Testowany egzemplarz Citroena Berligo występował w wersji XTR wraz silnikiem 1.6 HDi 112 KM. W standardzie na jego pokładzie znalazła się automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, system ABS z EBD i BAS, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, system audio z czterema głośnikami (spisuje się lepiej niż wiele 6-głośnkowych rozwiązań konkurencji), 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej LED, 3 indywidualne fotele w drugim rzędzie siedzeń, 16” koła stalowe z oponami 215/55. Dodatkowo Berlingo wzbogacono o MODUTOP (+2900 zł), nawigację satelitarną (+3700 zł) i pakiet Parkowanie (czujniki parkowania z tyłu, tempomat, elektrycznie składane lusterka za 2100 zł). Wszystkie dodatki można teraz nabyć w promocji za 3300 zł (zamiast 8700 zł). Łączna kwota jaką trzeba przeznaczyć na zakup Citroena Berlingo XTR 1.6 HDi to zatem 87 500 zł. Sporo, ale warto pamiętać, o wysokich promocjach jakie oferuje francuski producent. Obecnie rabat na tą wersję sięga 14 000 zł! Dodatkowo za 3500 zł można dostosować Berlingo do przewozu 7-osób!

Citroen Berlingo II Multispace XTR: opinia

Muszę przyznać, że Citroen Berlingo Multispace XTR to niesamowicie funkcjonalne auto. Spisze się świetnie w roli samochodu rodzinnego dla dużej rodziny, która na wakacje lubi zabierać ogromne ilości bagażu. Praktyczne schowki ułatwią segregację rzeczy i zadbają o ich bezpieczny przewóz. Podwyższone zawieszenie ułatwi pokonanie leśnych duktów, a system MODUTOP dostarczy więcej światła do ogromnej kabiny Berlingo. Obszerny bagażnik o niskim progu załadunku to także świetne rozwiązanie dla osób, które muszą transportować wielkogabarytowe przedmioty. Do pełni szczęścia zabrakło bardziej ergonomicznie zaprojektowanych pedałów, trochę lepszych jakościowo plastików i systemu stabilizacji toru jazdy. W ostatecznym rozrachunku stawiam Berlingo jako jednego z moich głównych faworytów do tytułu najlepszego pojazdu na wakacyjne wojaże.

Dane techniczne Citroen Berlingo Mutlispace XTR 1.6 HDi 112KM

Citroen Berlingo Multispace XTR 1.6 HDi 112KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1560 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 115 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240(270 overboost) Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4380/1810/1862 mm
Rozstaw osi 2728 mm
Masa własna 1549 kg
Maksymalna ładowność 516 kg
Średnica zawracania 11,0 m
V-max 173 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,9/5,3 l
Pojemność bagażnika (wyjęte fotel.) 675/(3000) l
Cena od 85 150 zł (bez promocji i rabatów)
Cena prezentowanej wersji 87 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Citroen Berlingo Multispace - tylna klapa jest ogromna i pozwala włożyć do bagażnika wielkogabarytowe przedmioty.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - przedni zderzak wyposażono w lampy diodowe do jazdy dziennej.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - funkcjonalność zwiększają relingi dachowe.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - testowana wersja posiada dwoje przesuwnych drzwi.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - uwagę zwraca duża, tylna szyba.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace- deska rozdzielcza jest masywna i bardzo czytelna. Dźwignia biegów jest tuż pod ręką kierowcy.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - duży i funkcjonalny schowek między kierowcą a pasażerem.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - świetny system MODUTOP z czterema oknami dachowymi, systemem wentylacji i kilkoma praktycznymi schowkami
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - tylny schowek mieści 60 litrów bagażu o wadze nie większej niż 10 kg.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - nawigacja GPS to koszt 3700 zł.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - w tej wersji drugi rząd siedzeń stanowi trzy odrębne fotele.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - środkowy fotel można złożyć tworząc stolik.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - stoliki lotnicze przydadzą się zwłaszcza dzieciom.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - standardowa pojemność bagażnika wynosi 675 litrów.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - fotele można złożyć lub całkowicie wyjąć.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace dzięki prześwitowi wynoszącemu 15 cm pokona nawet trudniejszy, leśny teren bez obawy o uszkodzenie podwozia.
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA