REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima 2.0 DOHC: Komfort przede wszystkim

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Optima to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Tym razem, podczas testu sprawdziliśmy, jak jeździ koreańska piękność napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy maksymalnej 165 KM.

Kia Optima to jeden z tych samochodów, który prezentuje się świetnie w każdym kolorze ale widoczna na fotografiach krwista czerwień podkreśla wyszukaną linię nadwozia, czyniąc samochód jeszcze bardziej atrakcyjnym.

REKLAMA

Optima prezentuje się godnie. W żywszej kolorystyce przybiera mniej formalny charakter, dla wielu kierowców odpowiedniejszy na co dzień, z drugiej strony w ciemniejszych barwach staje się bardziej dostojna.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Kia Optima test - wnętrze

Przebogate wyposażenie Kii Optimy jasno sugeruje, że kierowca tego samochodu powinien bez skrępowania czuć się w komfortowych wnętrzach, ale jednocześnie potrafić przymknąć oko na pewne niedociągnięcia. Prosto zaprojektowany i przejrzysty kokpit przywodzi na myśl samochody rodem zza Oceanu. Nam taki design odpowiada, jest niebanalny i funkcjonalny. Interesująco wygląda zwłaszcza umieszczony wysoko na kanciastej konsoli centralnej kolorowy wyświetlacz nawigacji. Oko cieszy również kolorowy wyświetlacz umieszczony pomiędzy „zegarami”.

Wykończenie przedziału pasażerskiego jest dokładne, ale miejscami jakość tworzyw mogłaby być wyższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Za to Kia Optima rozpieszcza kierowcę i pasażerów obszernością wnętrza i wygodą foteli oraz tylnej kanapy. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest na tyle szeroki, że zarówno bardzo wysocy, jak i niscy pasażerowie znajdą odpowiednią dla siebie pozycję.

Widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona w w tylnej części i ma to znaczenie podczas manewrów. Dlatego w przypadku zakupu podstawowej wersji wyposażeniowej warto do Optimy dokupić czujniki parkingowe.

Przedział bagażowy ma objętość  505 l, co jest wynikiem w pełni zadowalającym.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Kia Optima test - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Wolnossący czterocylindrowy silnik benzynowy czyni z Kii Optimy samochód o bardziej amerykańskim niż europejskim charakterze. W czym rzecz? Jednostka napędowa rozwijająca moc maksymalną 165 KM i moment obrotowy 196 Nm od 4800 obr./min. nie zachęca do dynamicznej jazdy po krótkich odcinkach. Silnik najlepiej „czuje się” w dolnym zakresie obrotów. Wtedy pracuje cicho i zużywa paliwo w akceptowalnych ilościach (ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim). Wkręcanie jednostki napędowej Optimy na wysokie obroty nie poprawia dynamiki jazdy (według danych producenta samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,5 s.) na tyle, by było to warte z jednej strony wyższego o około 1 l/100 km zużycia paliwa i wyraźnie zwiększonego hałasu we wnętrzu.

Optima, mimo że została wyposażona w manualną, sześciobiegową przekładnię, a nie automat rozleniwia kierowcę. Silnik zakładając dynamikę wystarczającą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim jest na tyle elastyczny, że kierowca nie musi często sięgać do lewarka zmiany biegów (nawiasem pisząc dźwignia działa w sposób zaskakująco precyzyjny).

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Poza tym układ kierowniczy, działający stosunkowo lekko, nie zachęca do szybkiej jazdy, mimo że podczas slalomu daje kierowcy poczucie kontroli nad autem.

Z kolei zawieszenie Kii Optimy komfortowo tłumi nierówności nawierzchni (czasami dzieje się to trochę za głośno) ale podczas szybkiej jazdy po łukach woli równe nawierzchnie.

Podobną charakterystykę zawieszenia miał kilka lat temu Saab. Podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach na równej jak stół drodze wszystko było w porządku, gorzej auto zachowywało się podczas jazdy po łukach na nawierzchniach dalekich od idealnej gładkości. Gdy pędzimy Kią po nierównym łuku auto ma tendencję nawet do nadsterowności, ale jednocześnie jest przewidywalne w swoim zachowaniu i nie zaskakuje kierowcy.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Kia Optima test - podsumowanie

Podstawowa odmiana Kii Optimy z benzynowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 165 KM jest dostępna od 82 900 zł. Z kolei najbogatsza odmiana wyposażeniowa z tym samym silnikiem kosztuje 107 900 zł. To nadal przyzwoita cena, jak za spory samochód wyposażony m.in. w reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, pakiet Navi Sound System z kamerą cofania, osiemnastocalowe felgi ze stopów lekkich, czy hydrofobowe szyby. O automatycznej dwustrefowej klimatyzacji nie wspominając.

Zobacz też: Test Hyundai i40 Wagon: z europejskim paszportem

Kia Optima - dane techniczne:

Kia Optima 2.0 DOHC 165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 165 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 196 Nm/4800 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/145,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s.
Zużycie paliwa* 9,3/5,6/7,0 l/100 km
Cena od 82 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
KIA
Kia Optima - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - koło
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA