REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus ST w wersji kombi to propozycja kompromisowa. Jego możliwości przewozowe wynikające z nadwozia kombi są ograniczone przez sportowe geny. I vice versa.

Sylwetka Forda Focusa ST w wersji kombi nie pozostawia złudzeń odnośnie możliwości tego modelu. Wyraźne przetłoczenia, olbrzymie jak na klasę pojazdu obręcze kół i wloty powietrza, wyrazista kolorystyka oraz końcówka wydechu wyprowadzona po środku pod tylnym zderzakiem w prosty sposób sugerują, że to najszybsza odmiana kompaktowego Forda.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Ford Focus ST - wnętrze

Po otwarciu drzwi żaden miłośnik samochodów typu GTI nie będzie zawiedziony. Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęca potężny i ciasno obejmujący ciało fotel Recaro. Wieniec kierownicy jest mięsisty, pedały mają aluminiowe nakładki, a na górze konsoli centralnej w stronę kierowcy zwrócone są analogowe wskaźniki temperatury cieszy chłodzącej, ciśnienia doładowania oraz ciśnienia oleju. To smaczki. Reszta tablicy przyrządów jest taka sama, jak w słabszych odmianach Focusa. Z tyłu wysocy pasażerowie będą narzekali na ciasnotę. Duże fotele przednie ograniczają ilość miejsca na nogi, w rezultacie w komfortowych warunkach na tylnej kanapie Focusa ST będą podróżowały dwie dorosłe osoby o średnim wzroście. Przedział bagażowy ma pojemność 490 l przy normalnym położeniu siedzeń.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

REKLAMA

Ford Focus ST - napęd

Najnowsza generacja Forda Focusa ST jest mocniejsza niż poprzednia. Napędza ją silnik benzynowy o mniejszej niż u poprzednika pojemności – 2l, który rozwija moc maksymalną 250 KM oraz moment obrotowy 340 Nm, dostępny od 1750 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według danych producenta Ford Focus ST kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 i osiąga prędkość maksymalną 248 km/h.

W praktyce ST rozbraja narowistością i dynamiką. Samochód żwawo reaguje na każde wciśnięcie gazu. Tak naprawdę wyrywa do przodu bez względu na to, na którym biegu aktualnie jedzie. Co więcej wkręcając Forda na wysokie obroty prowadzący nie tylko odczuwa dynamikę ale też jest zmuszony delektować się rasowym brzmieniem (czterocylindrowego!) silnika. To przyjemne, ale na dłuższą metę nie każda rodzina będzie tą przyjemnością zachwycona, bo podczas jazdy na wysokich obrotach Focus, w porównaniu do tradycyjnych odmian kompaktowych kombi jest głośny.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Przeniesienie dużej mocy i momentu obrotowego na przednie koła odbiera trochę zabawy, bo wciskając zdecydowanie pedał gazu trudno nie zerwać przyczepności. Poza tym, podczas dynamicznego startu trzeba się wysilić, by utrzymać w ryzach koło kierownicy. Pocieszeniem jest fakt, że układ kierowniczy Forda został ustawiony, jak w rasowym sportowym aucie. Konkretnie - koło kierownicy obraca się z wyraźnym oporem, do tego Ford ma dużą średnicę zawracania (12 m) i jednocześnie zakres obrotów kierownicy jest abstrakcyjnie niewielki. Te cechy wpływają na przyjemność prowadzenia podczas dynamicznej jazdy na równej i krętej drodze, ale męczą podczas parkingowych manewrów.

Zawieszenie usportowionego kombi jest obniżone w stosunku do tradycyjnych odmian o 10 mm, a nadwozie usztywniono dodatkowymi stabilizatorami. Naturalnie wpływa to bardzo pozytywnie na zachowanie samochodu na drodze, ale wprawni kierowcy, którzy zachęceni dynamiką silnika, wyważoną pracą zawieszenia i doskonałym układem kierowniczym zdecydują się maksymalnie wykorzystywać możliwości Forda muszą być przygotowani na to, że auto potrafi zaskakiwać nie tylko pod, ale też nadsterownością. Zwłaszcza, gdy będą jechać Focusem ST z pełnym bagażnikiem i kompletem pasażerów.

Zobacz też: Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Ford Focus ST - podsumowanie

Widoczny na fotografiach Focus ST kosztuje 128 tys. zł. To sporo, bo za tę kwotę można kupić wolniejszą, ale bardzo dobrze wyposażoną odmianę tego modelu z fotelami, które zapewnią więcej przestrzeni w kabinie oraz z silnikiem, który będzie oszczędniejszy (średnie spalanie ST w ruchu miejskim podczas naszych jazd przekraczało 12 l/100 km) i będzie dużo cichszy.

Dlatego ST kombi to propozycja kompromisowa. Może zainteresować rodziny zamożne, ale nie dysponujące wystarczającym budżetem na zakup dwóch samochodów - porządnie wyposażonego kompaktowego kombi (ze względu na praktyczność) i dodatkowo dającej mnóstwo emocji sportowej "zabawki" na weekend. W rezultacie za dużo mniejszą kwotę mogą kupić auto bardzo szybkie i dające kierowcy sporo radości, które jednak w stosunku do tradycyjnej odmiany Focusa kombi wypada słabiej w kategoriach parkingowe manewry, wyciszenie kabiny, czy przestronność wnętrza.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Ford Focus ST - dane techniczne

Ford Focus ST 2.0 T/250 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 250 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm/1750-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 490 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456,6/182,3/150,5 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s.
Zużycie paliwa* 9,9/5,6/7,2l/100 km
Cena od 119 550 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotele
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - felga
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA