REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus ST w wersji kombi to propozycja kompromisowa. Jego możliwości przewozowe wynikające z nadwozia kombi są ograniczone przez sportowe geny. I vice versa.

Sylwetka Forda Focusa ST w wersji kombi nie pozostawia złudzeń odnośnie możliwości tego modelu. Wyraźne przetłoczenia, olbrzymie jak na klasę pojazdu obręcze kół i wloty powietrza, wyrazista kolorystyka oraz końcówka wydechu wyprowadzona po środku pod tylnym zderzakiem w prosty sposób sugerują, że to najszybsza odmiana kompaktowego Forda.

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Ford Focus ST - wnętrze

Po otwarciu drzwi żaden miłośnik samochodów typu GTI nie będzie zawiedziony. Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęca potężny i ciasno obejmujący ciało fotel Recaro. Wieniec kierownicy jest mięsisty, pedały mają aluminiowe nakładki, a na górze konsoli centralnej w stronę kierowcy zwrócone są analogowe wskaźniki temperatury cieszy chłodzącej, ciśnienia doładowania oraz ciśnienia oleju. To smaczki. Reszta tablicy przyrządów jest taka sama, jak w słabszych odmianach Focusa. Z tyłu wysocy pasażerowie będą narzekali na ciasnotę. Duże fotele przednie ograniczają ilość miejsca na nogi, w rezultacie w komfortowych warunkach na tylnej kanapie Focusa ST będą podróżowały dwie dorosłe osoby o średnim wzroście. Przedział bagażowy ma pojemność 490 l przy normalnym położeniu siedzeń.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Ford Focus ST - napęd

Najnowsza generacja Forda Focusa ST jest mocniejsza niż poprzednia. Napędza ją silnik benzynowy o mniejszej niż u poprzednika pojemności – 2l, który rozwija moc maksymalną 250 KM oraz moment obrotowy 340 Nm, dostępny od 1750 obr./min.

Według danych producenta Ford Focus ST kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 i osiąga prędkość maksymalną 248 km/h.

W praktyce ST rozbraja narowistością i dynamiką. Samochód żwawo reaguje na każde wciśnięcie gazu. Tak naprawdę wyrywa do przodu bez względu na to, na którym biegu aktualnie jedzie. Co więcej wkręcając Forda na wysokie obroty prowadzący nie tylko odczuwa dynamikę ale też jest zmuszony delektować się rasowym brzmieniem (czterocylindrowego!) silnika. To przyjemne, ale na dłuższą metę nie każda rodzina będzie tą przyjemnością zachwycona, bo podczas jazdy na wysokich obrotach Focus, w porównaniu do tradycyjnych odmian kompaktowych kombi jest głośny.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

REKLAMA

Przeniesienie dużej mocy i momentu obrotowego na przednie koła odbiera trochę zabawy, bo wciskając zdecydowanie pedał gazu trudno nie zerwać przyczepności. Poza tym, podczas dynamicznego startu trzeba się wysilić, by utrzymać w ryzach koło kierownicy. Pocieszeniem jest fakt, że układ kierowniczy Forda został ustawiony, jak w rasowym sportowym aucie. Konkretnie - koło kierownicy obraca się z wyraźnym oporem, do tego Ford ma dużą średnicę zawracania (12 m) i jednocześnie zakres obrotów kierownicy jest abstrakcyjnie niewielki. Te cechy wpływają na przyjemność prowadzenia podczas dynamicznej jazdy na równej i krętej drodze, ale męczą podczas parkingowych manewrów.

Zawieszenie usportowionego kombi jest obniżone w stosunku do tradycyjnych odmian o 10 mm, a nadwozie usztywniono dodatkowymi stabilizatorami. Naturalnie wpływa to bardzo pozytywnie na zachowanie samochodu na drodze, ale wprawni kierowcy, którzy zachęceni dynamiką silnika, wyważoną pracą zawieszenia i doskonałym układem kierowniczym zdecydują się maksymalnie wykorzystywać możliwości Forda muszą być przygotowani na to, że auto potrafi zaskakiwać nie tylko pod, ale też nadsterownością. Zwłaszcza, gdy będą jechać Focusem ST z pełnym bagażnikiem i kompletem pasażerów.

Zobacz też: Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Ford Focus ST - podsumowanie

REKLAMA

Widoczny na fotografiach Focus ST kosztuje 128 tys. zł. To sporo, bo za tę kwotę można kupić wolniejszą, ale bardzo dobrze wyposażoną odmianę tego modelu z fotelami, które zapewnią więcej przestrzeni w kabinie oraz z silnikiem, który będzie oszczędniejszy (średnie spalanie ST w ruchu miejskim podczas naszych jazd przekraczało 12 l/100 km) i będzie dużo cichszy.

Dlatego ST kombi to propozycja kompromisowa. Może zainteresować rodziny zamożne, ale nie dysponujące wystarczającym budżetem na zakup dwóch samochodów - porządnie wyposażonego kompaktowego kombi (ze względu na praktyczność) i dodatkowo dającej mnóstwo emocji sportowej "zabawki" na weekend. W rezultacie za dużo mniejszą kwotę mogą kupić auto bardzo szybkie i dające kierowcy sporo radości, które jednak w stosunku do tradycyjnej odmiany Focusa kombi wypada słabiej w kategoriach parkingowe manewry, wyciszenie kabiny, czy przestronność wnętrza.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Ford Focus ST - dane techniczne

Ford Focus ST 2.0 T/250 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 250 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm/1750-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 490 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456,6/182,3/150,5 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s.
Zużycie paliwa* 9,9/5,6/7,2l/100 km
Cena od 119 550 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotele
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - felga
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Formuła E z nowymi oponami. Od 2026 r. dostarczać je będzie Bridgestone

    Bridgestone powraca do sportu motorowego. Od roku 2026 będzie wyłącznym dostawcą opon do Formuły E. Co to oznacza dla japońskiej marki? "Dalszą koncentrację na zrównoważonym rozwoju".

    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    REKLAMA

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    REKLAMA

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA