REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus ST w wersji kombi to propozycja kompromisowa. Jego możliwości przewozowe wynikające z nadwozia kombi są ograniczone przez sportowe geny. I vice versa.

Sylwetka Forda Focusa ST w wersji kombi nie pozostawia złudzeń odnośnie możliwości tego modelu. Wyraźne przetłoczenia, olbrzymie jak na klasę pojazdu obręcze kół i wloty powietrza, wyrazista kolorystyka oraz końcówka wydechu wyprowadzona po środku pod tylnym zderzakiem w prosty sposób sugerują, że to najszybsza odmiana kompaktowego Forda.

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Ford Focus ST - wnętrze

Po otwarciu drzwi żaden miłośnik samochodów typu GTI nie będzie zawiedziony. Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęca potężny i ciasno obejmujący ciało fotel Recaro. Wieniec kierownicy jest mięsisty, pedały mają aluminiowe nakładki, a na górze konsoli centralnej w stronę kierowcy zwrócone są analogowe wskaźniki temperatury cieszy chłodzącej, ciśnienia doładowania oraz ciśnienia oleju. To smaczki. Reszta tablicy przyrządów jest taka sama, jak w słabszych odmianach Focusa. Z tyłu wysocy pasażerowie będą narzekali na ciasnotę. Duże fotele przednie ograniczają ilość miejsca na nogi, w rezultacie w komfortowych warunkach na tylnej kanapie Focusa ST będą podróżowały dwie dorosłe osoby o średnim wzroście. Przedział bagażowy ma pojemność 490 l przy normalnym położeniu siedzeń.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Ford Focus ST - napęd

Najnowsza generacja Forda Focusa ST jest mocniejsza niż poprzednia. Napędza ją silnik benzynowy o mniejszej niż u poprzednika pojemności – 2l, który rozwija moc maksymalną 250 KM oraz moment obrotowy 340 Nm, dostępny od 1750 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według danych producenta Ford Focus ST kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 i osiąga prędkość maksymalną 248 km/h.

W praktyce ST rozbraja narowistością i dynamiką. Samochód żwawo reaguje na każde wciśnięcie gazu. Tak naprawdę wyrywa do przodu bez względu na to, na którym biegu aktualnie jedzie. Co więcej wkręcając Forda na wysokie obroty prowadzący nie tylko odczuwa dynamikę ale też jest zmuszony delektować się rasowym brzmieniem (czterocylindrowego!) silnika. To przyjemne, ale na dłuższą metę nie każda rodzina będzie tą przyjemnością zachwycona, bo podczas jazdy na wysokich obrotach Focus, w porównaniu do tradycyjnych odmian kompaktowych kombi jest głośny.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

REKLAMA

Przeniesienie dużej mocy i momentu obrotowego na przednie koła odbiera trochę zabawy, bo wciskając zdecydowanie pedał gazu trudno nie zerwać przyczepności. Poza tym, podczas dynamicznego startu trzeba się wysilić, by utrzymać w ryzach koło kierownicy. Pocieszeniem jest fakt, że układ kierowniczy Forda został ustawiony, jak w rasowym sportowym aucie. Konkretnie - koło kierownicy obraca się z wyraźnym oporem, do tego Ford ma dużą średnicę zawracania (12 m) i jednocześnie zakres obrotów kierownicy jest abstrakcyjnie niewielki. Te cechy wpływają na przyjemność prowadzenia podczas dynamicznej jazdy na równej i krętej drodze, ale męczą podczas parkingowych manewrów.

Zawieszenie usportowionego kombi jest obniżone w stosunku do tradycyjnych odmian o 10 mm, a nadwozie usztywniono dodatkowymi stabilizatorami. Naturalnie wpływa to bardzo pozytywnie na zachowanie samochodu na drodze, ale wprawni kierowcy, którzy zachęceni dynamiką silnika, wyważoną pracą zawieszenia i doskonałym układem kierowniczym zdecydują się maksymalnie wykorzystywać możliwości Forda muszą być przygotowani na to, że auto potrafi zaskakiwać nie tylko pod, ale też nadsterownością. Zwłaszcza, gdy będą jechać Focusem ST z pełnym bagażnikiem i kompletem pasażerów.

Zobacz też: Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Ford Focus ST - podsumowanie

REKLAMA

Widoczny na fotografiach Focus ST kosztuje 128 tys. zł. To sporo, bo za tę kwotę można kupić wolniejszą, ale bardzo dobrze wyposażoną odmianę tego modelu z fotelami, które zapewnią więcej przestrzeni w kabinie oraz z silnikiem, który będzie oszczędniejszy (średnie spalanie ST w ruchu miejskim podczas naszych jazd przekraczało 12 l/100 km) i będzie dużo cichszy.

Dlatego ST kombi to propozycja kompromisowa. Może zainteresować rodziny zamożne, ale nie dysponujące wystarczającym budżetem na zakup dwóch samochodów - porządnie wyposażonego kompaktowego kombi (ze względu na praktyczność) i dodatkowo dającej mnóstwo emocji sportowej "zabawki" na weekend. W rezultacie za dużo mniejszą kwotę mogą kupić auto bardzo szybkie i dające kierowcy sporo radości, które jednak w stosunku do tradycyjnej odmiany Focusa kombi wypada słabiej w kategoriach parkingowe manewry, wyciszenie kabiny, czy przestronność wnętrza.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Ford Focus ST - dane techniczne

Ford Focus ST 2.0 T/250 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 250 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm/1750-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 490 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456,6/182,3/150,5 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s.
Zużycie paliwa* 9,9/5,6/7,2l/100 km
Cena od 119 550 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotele
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - felga
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus ST kombi
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA