REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Audi A3 zaprezentowane w 2012 roku jest jednym z tych aut, które nie zachwycają wyglądem, ale jak zaczniesz nimi jeździć, to nie możesz przestać. Każdy, kto zdecyduje się na zakup najnowszego Audi A3 może zapomnieć o skrótach, ponieważ tym wozem zawsze wybierasz dłuższą drogę do domu.

Audi A3 stworzyło nowy segment rynku, czyli auta kompaktowe z wyższej półki. Od 1996 roku klienci kupili już grubo ponad 2,5 miliona egzemplarzy „atrójki”, co oznacza, że marketingowcy Audi doskonale wiedzą co robią.

REKLAMA

REKLAMA

Do redakcyjnego testu dostaliśmy jeden z mniejszych i relatywnie tanich (jak na Audi)  modeli, czyli trzydrzwiowe A3 z silnikiem TSI 1,8 o mocy 180 KM, przednim napędem współpracującym ze skrzynią S-Tronic, w wersji Ambiente z masą dodatków na pokładzie.

Zobacz też: Nowe Audi A3: jakie wybrać? Poradnik kupującego

Gadżeciarze pokochają nowe Audi A3

Obecnie jednym z ulubionych sloganów marketingowców (nie tylko w branży motoryzacyjnej) jest: „wiele możliwości personalizacji auta”. Co to właściwie oznacza? Dobrym przykładem jest Audi A3.

REKLAMA

Lista wyposażenia dodatkowego i ogromna paleta barw daje wiele możliwości konfiguracji. Dlatego trudno będzie spotkać dwa identyczne modele A3. Z punktu widzenia właściciela można mieć poczucie, że posiadamy auto jedyne w swoim rodzaju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klienci zainteresowani nowym A3 mają do wyboru: trzy wersje wyposażeniowe (Attraction, Ambition i Ambiente), 12 kolorów nadwozia, 15 konfiguracji kolorystycznych wnętrza i nieskończoną liczbę dodatków i pakietów promocyjnych.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Karoseria nowego Audi A3

Najnowsze A3 wymiarami zewnętrznymi niemal nie różni się od poprzednika, ale ma znacznie powiększony rozstaw osi. Dzięki temu koła znajdują się na krańcach karoserii, co bezpośrednio wpłynęło na poprawę prowadzenia auta, a także ułatwiło manewry parkingowe.

Na karoserii pierwszego A3 występowały krągłości, jednak im nowszy model tym ich mniej. Najnowszy kompakt Audi narysowano bardziej zdecydowaną linią.

Tylne reflektory zostały rozciągnięte i upodobnione do większych modeli z nowej linii. Przednie światła również upodabniają auto do większego rodzeństwa.

Dzięki tym zabiegom stylizacyjnym nowe A3 równie dobrze będzie wyglądać przed teatrem, jak i przed modnym klubem. Paleta barw obejmuje zarówno szarości, czerń i modny brąz, ale według mnie najbardziej mu „do twarzy” w czerwonym.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Wnętrze i wyposażenie Audi A3

A3 jest w ofercie producenta już od 16 lat. Przez ten czas nastąpił ogromny rozwój wszelkich technologii. Audi nie mogło pozostać obojętne na to zjawisko, więc wyposażyło nowe A3 w dobrodziejstwa, które do tej pory mogliśmy zamówić do flagowego A8, czy największym coupe Audi - A7.

Komputer pokładowy A3 ma budowę modułową, co oznacza, że jego aktualizowanie będzie polegało na wymianie czipa (nie wiem ile to będzie kosztowało). Standardowo A3 ma zainstalowany moduł elektroniczny Tegra II firmy Nvidia, który od niedawna jest montowany w smartfonach i tabletach.

Wyposażenie testowanego auta obejmowało wiele dodatków uprzyjemniających podróż. Do dyspozycji mieliśmy dwustrefową klimatyzację, świetny system audio Bang & Olufsen (za 2,600 zł), nawigację satelitarną, biksenonowe reflektory i tempomat.

Dodatkiem, który przypadnie do gustu maniakom nowych technologii jest możliwość wyświetlenia na nawigacji zdjęć z Google Street View. Dzięki temu możemy zobaczyć jak wygląda budynek, do którego jedziemy, lub auto ułatwi nam znalezienie parkingu w pobliżu miejsca docelowego.

Kolejnym udogodnieniem oferowanym przez Audi jest Phone Box, czyli skrzynka w podłokietniku, która wzmocni zasięg telefonu komórkowego i połączy go bezprzewodowo z zestawem głośnomówiącym zainstalowanym w aucie. Dodatkowo Audi Phone Box jest wyposażony w złącze umożliwiające ładowanie baterii w naszej komórce.

Zobacz też: Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Testowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w pakiet S-line. Dla kierowcy oznacza to, że ma fajniejszą (wygodniejszą i ładniejszą) kierownicę, a kierowca i pasażer wygodniejszy i lepiej wyprofilowany fotel.

Deska rozdzielcza została maksymalnie uproszczona. Zrezygnowano z kilkudziesięciu przycisków na rzecz powrotu do korzeni, czyli maksymalnego uproszczenia. Panel do obsługi dwustrefowej automatycznej klimy został na miejscu, a centrum obsługi multimedialnej wylądowało tuż za ramką drążka do zmiany biegów. Ergonomia na piątkę.

W standardzie otrzymujemy m.in.: system ESC, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z poduszką kolanową kierowcy, poduszki powietrzne boczne z kurtynami powietrznymi, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, reflektory halogenowe z diodami do jazdy dziennej, system ISOFIX, komputer pokładowy, tempomat, manualną klimatyzację, centralny zamek sterowany pilotem i system Start/Stop z systemem rekuperacji energii z hamowania.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Silnik i zawieszenie Audi A3

Przedstawiciele Audi podkreślają, że priorytetami przy tworzeniu aut są: osiągi i ekologia. Efektem takiego nastawienia jest obniżanie masy własnej pojazdu. Aby maksymalnie ją zredukować zastosowano aluminiowe elementy konstrukcji takie jak maska, błotniki i rama pomocnicza. Lokalny blacharz raczej tego nie naprawi, a już na pewno nie pomaluje.

 Zmniejszono także pojemność zbiornika paliwa, co w przypadku bardziej paliwożernych jednostek wydaje się być kiepskim pomysłem. Jeżdżąc dynamiczne paliwo trzeba tankować co chwilę, bo 50 litrowy zbiornik nie daje dużego zasięgu. Pocieszające jest, że tankowanie do pełna jest po prostu tańsze.  

Zabiegi polegające na odchudzanie niektórych elementów dały lepsze rozłożenie masy. Nowe Audi prowadzi się bardziej neutralnie i lepiej reaguje na komendy wydawane przez kierowcę za pomocą pedału przyspieszenia, hamulca czy kierownicy. Auto prowadzi się jak po szynach i nie zdarzają mu się uślizgi przedniej osi. Zwarta konstrukcja daje poczucie pewności przy szybszych manewrach. System Select Drive pozwala na przemianę komfortowego podróżnika w urządzenie do szybkiego pokonywania łuków drogi.

Zobacz też: Test Toyoty GT86 : bezgranicznie podporządkowana!

Najnowsze Audi A3 jest dostępne z czterema silnikami. Dwa z nich to turbodoładowane benzyniakiz rodziny TFSI: 1,4 122 KM osiągający maksymalny moment obrotowy 200 Nm, który ma zmniejszoną masę dzięki temu, że zastosowano w nim aluminiowy blok. Mocniejszy turbobenzyniak ma pojemność 1,8 litra i aż 180 KM. Dzięki temu, że połączono w nim bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa i regulację zaworów wylotowych, od 1200 obr./min. do 5 tys. obr./min mamy do dyspozycji maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Blok mocniejszej jednostki odlano z szarego żeliwa.

Turbodiesle TDI montowane w najnowszym A3 mają pojemność 1,6 i 2,0 litra. Ich moc to odpowiednio 105 i 150 KM.

Testowane auto (1,8 TSI 180 KM S-tronic) to najmocniejszy silnik w gamie A3. Według mnie charakterem idealnie pasuje do tego auta, ze względu na wysoką kulturę pracy i liniowo rozwijaną moc. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,3 sekundy, co pozwala na wprawienie w zakłopotanie wyprzedzonych kierowców kilkuletnich kompaktów z logo GTI.

Audi do około 200 km/h zachowuje stabilność, a maksymalnie rozpędza się do prędkości 232 km/h.

Średnie zużycie paliwa w czasie trwania jazd testowych to 7,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Audi obiecuje maniakom oszczędzania (do których nie należę), że możliwe jest osiągnięcie średniego wyniku na poziomie 5,5 l/100 km.

Silnik 1,4 TFSI jest dostępny tylko z sześciobiegowym manualem, a 1,8 TFSI jedynie z automatem S tronic. Diesle natomiast mogą współpracować z obiema skrzyniami biegów. Napęd na cztery koła Quattro może być realizowany jedynie za pomocą skrzyni S tronic połączonej z turbobenzyniakiem 1,8 TFSI.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Ceny nowego Audi A3

Najtańsze A3 z silnikiem 1,4 TFSI 122 KM z sześciobiegowym manualem kosztuje równe 90 tys. zł. Do najtańszego diesla 1,6 105 KM należy dopłacić 6 tys. złotych. Podstawowa wersja wyposażeniowa Attraction z silnikiem 1,8 TFSI kosztuje 113 800 zł, a aby doposażyć ją w napęd Quattro należy przygotować jeszcze 10 tys. zł.

Testowany egzemplarz to wersja Ambiente z pakietem S-line (8 tys. zł.), który był dodatkowo doposażony w felgi za 7 tys. zł, i masę innych dodatków, kosztował około 170 tysięcy złotych.

Ciekawostką jest fakt, że Audi za transport i przygotowanie do wydania każdego auta żąda dodatkowych 670 złotych.

Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3
moto.wieszjak.pl
Audi A3
Audi
Audi A3
Audi
Audi A3
Audi
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Nowe Audi A3
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA