Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy
REKLAMA
REKLAMA
Po nieśmiałym początku, Chevrolet rozszerzył swoja ofertę na polskim rynku do imponujących rozmiarów. W ofercie marki o amerykańskich korzeniach znajduje się aż 6 modeli samochodów. Biorąc pod uwagę fakt, że taka firma jak Alfa Romeo będąca jedną z kolebek europejskiej motoryzacji ma w ofercie dwa modele można stwierdzić, że Chevrolet dokonał prawdziwej ekspansji ofertowej na polskim rynku.
REKLAMA
W szerokiej ofercie producenta jedną z kluczowych pozycji zajmuje kompaktowy model Cruze, który zadebiutował jako sedan. Niedawno przyszła pora na kolejną wariację nadwoziową (po pięciodrzwiowym hatchbacku) i pojawił się Cruze kombi.
Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 CRDi: Bez kompleksów
Nadwozie
Przy z grubsza niezmienionej w stosunku do sedana i hatchbacka stylizacji przodu, projektantom udało się ładnie wkomponować tylną część kombi. Dzięki lekko opadającej linii dachu i tylnej pokrywy Chevrolet sprawia wrażenie dynamicznego i zgrabnego. Podobnie do innych modeli samochodów, duże znaczenie dla efektu prezencji ma dobranie odpowiednio dużych i odpowiednio ładnie zaprojektowanych obręczy kół.
Wnętrze
Zasiadając za kierownicą Chevroleta Cruze niejeden kierowca poczuje się swojsko. Mimo, że tablica przyrządów ma przy pierwszym kontakcie dość ekstrawagancki wygląd to przełączniki i pokrętła rozplanowano tak, że większość kierowców odnajduje je intuicyjnie.
Fotele kierowcy i pasażera zasiadającego z przodu są bardzo wygodne. Odpowiednio wyprofilowane i sprężyste, co sprzyja pokonywaniu długich dystansów.
Także z tyłu niewiele osób będzie miało powody do narzekań. Na kanapie Cruze’a wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Przedział bagażowy Chevroleta kombi ma objętość 500 l przy normalnym położeniu siedzeń, zatem wystarczy do spakowania czteroosobowej rodziny na dłuższe wakacje.
Zobacz też: Test Ford Focus EcoBoost 1,0 125 KM: zaskakująco dynamiczny
Napęd/układ jezdny
Pod maską Chevroleta znalazła się turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,4 l, rozwijająca moc maksymalną 140 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm dostępny w przedziale od 1850 do 4900 obr./min.
Według danych producenta silnik rozpędza ważącego 1405 kg Cruze’a kombi od 0 do 100 km/h w 9,5 s.
To w teorii przyzwoity wynik, a jak taki zestaw sprawdza się w praktyce?
Zobacz też: Test Renault Megane Grandtour: bez zaskoczenia
REKLAMA
Cruze w dolnym i średnim przedziale obrotów rozpędza się dynamicznie, a odgłos pracy silnika nie jest wtedy dokuczliwy. Czuć wyraźne ożywienie jednostki napędowej, gdy do pracy włącza się turbina. Szkoda, że dynamika napędu wygasa w górnym zakresie obrotów, wprost proporcjonalnie do zwiększania się odgłosu jego pracy. W rezultacie (zwłaszcza jadąc z kompletem pasażerów), gdy zachodzi potrzeba żwawego przyspieszenia podczas jazdy z wyższą prędkością silnik dostaje zadyszki. W tego typu konstrukcjach jest to zjawisko typowe, lepiej w takich sytuacjach sprawują się zazwyczaj diesle.
Spore różnice może uzyskać jeden kierowca w wynikach spalania. Znowu, typowo dla jednostek turbodoładowanych, gdy obchodzimy się z obrotami silnika ostrożnie, Chevrolet zużywa umiarkowane ilości paliwa. Natomiast pozwalając sobie na wykorzystanie szerszego zakresu pola obrotomierza zużycie paliwa rośnie dynamicznie, nawet do 9 l/100 km w ruchu miejskim. Niestety kierowcy lubiący szybka jazdę w trasie również muszą się przygotować na zwiększone zużycie paliwa. Poruszając się Chevroletem Cruzem z prędkościami około 150 km/h trzeba być przygotowanym na zużycie paliwa oscylującym wokół 8,5-9 l/100 km.
Za to przy prędkościach do 130 km/h zużycie paliwa jest znacznie mniejsze, przy 130 km/h już o 1 l/100 km niższe.
Zawieszenie Chevroleta Cruze kombi jest sprężyste i dobrze współgra z układem kierowniczym. Chevrolet prowadzi się poprawnie, na drodze jest przewidywalny, a jego kierowca czuje się pewnie.
Na przyjemność z prowadzenia ma również wpływ precyzyjnie działająca dźwignia manualnej sześciobiegowej przekładni.
Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?
Podsumowanie
REKLAMA
Chevrolet Cruze kombi dał się poznać, jako ładnie zaprojektowane, przyzwoicie wykonane i komfortowe auto. Zaletą silnika jest odpowiednia dynamika w warunkach miejskich, wadami są brak tej dynamiki przy wyższych prędkościach oraz zwiększone zużycie paliwa.
Zużycie paliwa można ograniczyć stylem jazdy więc bilans wychodzi na plus. A jak ocenimy Cruza zerkając w cennik? Podstawowa odmiana kombi kosztuje 53 tys. zł (z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 124 KM) i jest wyposażona m.in. w komputer pokładowy i radioodtwarzacz. Z kolei najtańsza odmiana z opisywaną jednostką napędową kosztuje 67 tys. zł (63 tys. zł w promocji). Odmiana e zdjęć (najbogatsza) kosztuje niecałe 75 tys. zł (około 71 tys. zł w promocji). Przyrównując to do konkurencji cena jest rozsądna.
Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1
Dane techniczne:
Chevrolet Cruze kombi 1.4 T | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1364 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 140 KM/6000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1850-4900 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 500 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 467,5/179,7/148,4 cm |
Rozstaw osi | 268,5 cm |
V-max | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s. |
Zużycie paliwa* | 7,4/4,7/5,7 l/100 km |
Cena od | 63 490 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.