REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

200-konny Peugeot 308 jest doskonałą propozycją dla kierowców ze sportową żyłką, którzy muszą wybrać samochód bardziej uniwersalny niż dwudrzwiowe coupe. Oprócz mocnego silnika użytkowanie go na co dzień uprzyjemnia wysoki komfort jazdy.

W segmencie kompaktów konkurencja jest bardzo silna, a i odbiorców cała masa. Bo przecież modelowy samochód wspomnianej klasy spełnia wymagania w zasadzie każdego kierowcy na świecie. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych popularnych kompaktów. Tym samym pragmatyczni kierowcy mogą wybrać kombi z dieslem lub małą jednostką benzynową, a Ci ze sportową żyłką tzw. GTi, czyli wersje usportowione. Miłośnicy sportowych emocji mogą nabyć maszyny typu Golf R32, Audi S3, czy Megane RS z mocą znacznie przekraczającą 200 KM natomiast seria GTi wydaje się być rozsądną wypadkową między zadowalającymi osiągami, a umiarkowanymi kosztami eksploatacji.

REKLAMA

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Nadwozie

Jedynymi akcentami dodającymi sylwetce Peugeota 308 GTi zadziorności są – podwójna końcówka wydechu, subtelny spoiler umieszczony nad tylną szybą oraz większe obręcze kół. Poza tym opisywana Trzystaósemka prezentuje się podobnie do słabszych odmian francuskiego hatchbacka.

Wnętrze

Przedział pasażerski wyposażono w sportowe fotele, obszytą skórą kierownicę ze spłaszczonym na dole wieńcem, aluminiowe nakładki na pedały oraz białe tarcze cyferblatów.  Nawet gałka dźwigni biegów ma metalową rękojeść. Wszystko to sprawia, że kierowca czuje we wnętrzu 308 GTi sportowego ducha, a pozytywne odczucia potęguje wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza Trzystaósemki.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l, co zaspokoi potrzeby większości rodzin.

Zobacz też: Test Opel Astra GTC: jak za dawnych lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu najmocniejszej wersji Peugeota 308 zastosowano turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l (znana konstrukcja stworzona przy współpracy z BMW) w wersji 200-konnej. Maksymalna moc jest osiągana przez tę jednostkę przy 5800 obr./min, ale maksymalny moment obrotowy (275 Nm) jest dostępny od 1700 obr./min.

W praktyce wspomniany napęd sprawdza się doskonale. Może nie jest aż tak dynamiczny jak konkurenci (308 GTi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s) ale sprawnie napędza francuskiego kompakta bez względu na to, czy podróżujemy z dużym obciążeniem, czy nie. Silnik jest bardzo elastyczny i żwawy od dolnych zakresów obrotów. W rezultacie do dynamicznego poruszania się w warunkach miejskich nie potrzebujemy używać wyższych obrotów, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i wyższy komfort jazdy (hałas). Jeżeli jednak kierowca, będzie miał ochotę wykorzystać w pełni możliwości francuskiego GTi wystarczy, że przeciągnie wskazówkę obrotomierza na pole powyżej 4,5 tys. obr./min. Wtedy kompaktowy Peugeot wyrywa się do przodu, a do uszu kierowcy dochodzi wyraźny i przyjemny odgłos pracy silnika.

Zawieszenie 308 GTi zostało odpowiednio dobrane do przeznaczenia pojazdu. Z jednej strony jest na tyle sztywne, by kierowca mógł czerpać przyjemność z szybkiej jazdy po łukach, z drugiej na tyle komfortowe by nie dokuczać pasażerom podczas jazdy po nierównościach. Kierowcy ze sportową żyłką docenią także precyzyjny układ kierowniczy. Jedynym mankamentem jest sporadycznie hacząca dźwignia zmiany biegów.

Przedni napęd w samochodzie typu GTI z dość duża mocą oznacza pewne mankamenty, których trudno uniknąć. Podobnie jest w przypadku opisywanego Peugeota. Łatwo nim zerwać przyczepność podczas ruszania na mokrej nawierzchni, samochód wykazuje także tendencję to nadsterowności.
Cieszy zużycie paliwa. Podczas jazdy w ruchu miejskim 308 GTi spalało średnio ok. 10 l/100 km, co jak na 200-konnego kompakta trzeba uznać za wynik zadowalający.

Zobacz też: Test Renault Megane Coupe Monaco GP: Auto dla pewnych siebie

Podsumowanie

Peugeot 308 GTi pozostawił po sobie bardzo dobre wrażenie, którego nie psuje lektura cennika. Na zakup opisywanego modelu trzeba wydać  93 200 zł, co biorąc pod uwagę bogate wyposażenie (w standardzie brakuje jedynie reflektorów ksenonowych, które są dostępne w pakiecie za 4 tys. zł) i ceny u konkurencji wydaje się kwotą rozsądna. Bo w zamian dostaniemy wygodne, w miarę ekonomiczne, praktyczne i komfortowe auto, które nie dość że jest ponadprzeciętnie dynamiczne, to sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień.

Dane techniczne

Peugeot 308 GTi
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 200 KM/5800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 275 Nm/1700 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 430/1398 l
Wymiary (dł./szer.) 427,6/181,5 cm
Rozstaw osi 260,8 cm
V-max 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7
Zużycie paliwa* 9,2/5,5/6,9 l/100 km
Cena od 93 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 308 GTi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - okno dachowe
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - przód
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA