REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Przejażdżka Abarthem 500 z pakietem Esseesse to coś szczególnego. Już standardowy Abarth daje mnóstwo frajdy, ale 160 KM w aucie z krótkim rozstawem osi, które waży 1035 kg jest gwarantem wręcz ekstremalnych doświadczeń.

Nadwozie

Wersję Esseesse można rozpoznać po innych niż w tradycyjnym Abracie 500  obręczach kół i końcówkach wydechu (te w standardowej odmianie są dwie i mają chromowane końcówki, z kolei te w Esseesse chromowane nie są, a na dodatek są cztery - po dwie na każdy bok).

REKLAMA

Abarth 500 prezentuje się doskonale. Muskularne nadwozie małego Fiata ma mały prześwit i jest wyposażone w spoiler przedłużający linię dachu oraz duży przedni zderzak. Prezentowana na zdjęciach wersja została wyposażona w reflektory ksenonowe, co znacznie podniosło nie tylko widoczność po zmroku, ale też efektowność autka.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Abartha 500 nie jest ciasny. Wręcz przeciwnie, jest zaskakująco przestronny. I w błędzie jest ten, kto myśli że to samochód, który na tylnej kanapie przewiezie jedynie torebkę. Na tylnej kanapie usiądą wygodnie dwie dorosłe osoby. Problematyczne jest za to zajęcie miejsca z tyłu (brak tylnych drzwi).

Po zajęciu miejsca za kierownicą początkowo przeszkadza umiejscowienie siedziska fotela, które sprawia że siedzi się wysoko. Ale po przejechaniu kilku kilometrów kierowca się przyzwyczaja i dziwne wrażenie znika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze zostało wykończone ze sportowym sznytem. Aluminiowe nakładki na pedały w połączeniu z obszytą skórą kierownicą i gałką dźwigni zmiany biegów z czerwonymi szwami, czarną podsufitką i wskaźnikiem ciśnienia w układzie dolotowym dumnie sterczącym przy cyferblacie prędkościomierza sprawiają bardzo dobre wrażenie.

Zobacz też: Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Tym bardziej, że na mocno wyprofilowanym fotelu siedzi się bardzo wygodnie, a kierowca i pasażer mają wystarczająco dużo miejsca na wysokości kolan i ramion.

Przedział bagażowy Abartha Pięćsetki jest niewielki, ale dzięki regularnemu kształtowi oraz możliwości złożenia dzielonej tylnej kanapy pozwoli na spakowanie się dwóm osobom nawet na dłuższe wakacje. Przy normalnym położeniu oparcia tylnej kanapy do Abartha zapakujemy 185 l bagażu. Warto jednak mieć na uwadze fakt, żeby w tym przypadku spakować się stylowe, miękkie torby, a nie sztywne pospolite walizki z kółkami. Te drugie przez sztywną konstrukcję mogą spowodować problemy z zamknięciem pokrywy bagażnika.

W przypadku, gdy potrzebujemy więcej przestrzeni wystarczy złożyć oparcie tylnej kanapy, wtedy przedział bagażowy rośnie do 625 l.

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Napęd/układ jezdny

Sercem Abartha 500 jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l rozwijający moc 135 KM. Widoczna na zdjęciach wersja została wzbogacona pakietem tuningowym Esseesse  za ok. 10 tys. zł.

W efekcie jednostka napędowa rozwija moc 160 KM przy 5750 obr./min. i rozwija maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 3000 obr./min.

 Według danych producenta Abarth Esseesse osiąga „setkę” po 7,4 s i może się rozpędzić do 211 km/h.  

Wyniki jak na auto o zacięciu sportowym wyglądają na zadowalające, ale nie zwiastują dużych emocji „za kółkiem”. A jednak…

Przedsmak czekających na kierowcę wrażeń daje się wyczuć po uruchomieniu silnika. Układ wydechowy Esseesse wydaje z siebie basowy pomruk benzynowego silniczka, który po wkręceniu jednostki na wysokie obroty zmienia się w zajadły syk znany z o wiele mocniejszych i szlachetniejszych konstrukcji. Producent przewidział tryb pracy silnika i układu zawieszenia w trybie Sport, który się uaktywnia po wciśnięciu stosownego przycisku na tablicy przyrządów. Od razu nadmieńmy, że w przypadku Abartha nie ma sensu tego trybu wyłączać, no chyba że w trudnych warunkach zimowych.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Jest coś w charakterystyce pracy jednostki napędowej, w tym jak zrywnie nabiera dynamiki co sprawia, że Abarth z auta o wynikach przeciętnie sportowej konstrukcji zmienia się w prawdziwy generator sportowych emocji.

REKLAMA

Jazda tym samochodem to prawdziwa gratka dla miłośników wysokich obrotów. Wystarczy przeciągnąć wskazówkę obrotomierza przez cały zakres pola, by doświadczyć z jednej strony nagłego zrywu auta (po przekroczeniu około 4 tys. obr./min.) po którym następuje błyskawiczne parcie do przodu, a z drugiej niesłychanych walorów akustycznych związanych z dźwiękami wydobywającymi się z układu wydechowego.

Układ kierowniczy Abartha ułatwia niezbędne do szybkiej jazdy wyczucie pojazdu. W zależności od potrzeb kierownica może obracać się dość lekko (np. podczas parkingowych manewrów) lub ciężko (po wciśnięciu trybu Sport).

Dźwignia skrzyni biegów Abartha pracuje precyzyjnie i nie ma tendencji do tzw. haczenia przy zmianie przełożeń. Twarde zawieszenie i krótki rozstaw osi (230 cm) dają się we znaki na polskich drogach, ale bardzo skutecznie utrzymują pojazd w ryzach podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Bo mimo że Abarth został wyposażony w napęd na przednią oś jego tendencja do podsterowności została ograniczona do minimum i  świetnie się czuje podczas slalomu. Jest to zasługa tzw. elektronicznej szpery, nazwanej w Torque Transfer Control.

Jedną z największych zalet Abartha jest niskie spalanie. Przy bardzo dynamicznej jeździe można bez trudu uzyskać wynik na poziomie 11-12 l/100 km, a podczas zrywnej ale nie nazbyt dynamicznej jazdy w ruchu miejskim Abarth spali średnio około 10 l/100 km. Biorąc pod uwagę frajdę z jazdy to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Test Opel Corsa OPC Line: w miejskim kamuflażu

Podsumowanie

Dla kogo jest Abarth 500, który w wersji Esseesse kosztuje (bez promocji) 76 590 zł? Dla koneserów. Pary bez dzieci lub single szukający nietuzinkowego i szybkiego auta dla siebie będą usatysfakcjonowani podstawową odmianą Abartha 500, który lepiej sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień bo z jednej strony mniej pali, a z drugiej nie ma aż tak twardego zawieszenia i jest cichszy. Ale koneserzy sportowego ekstremum mogą z pewnością popuścić wodze fantazji i dopłacić 10 tys. zł za pakiet Esseesse. I w ten sposób stać się właścicielami auta, które gwarantuje prawdziwie sportowe doznania za niewygórowaną kwotę.

Dane techniczne:

Abarth 500 Esseesse
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 160 KM/5750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 185/625 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 365,7/162,7/148,8 cm
Rozstaw osi 230 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s.
Zużycie paliwa* 8,5/5,4/6,5 l/100 km
Cena 76 590 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lampa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - felga
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - fotel
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - klamka
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - radio
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA