REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Przejażdżka Abarthem 500 z pakietem Esseesse to coś szczególnego. Już standardowy Abarth daje mnóstwo frajdy, ale 160 KM w aucie z krótkim rozstawem osi, które waży 1035 kg jest gwarantem wręcz ekstremalnych doświadczeń.

Nadwozie

Wersję Esseesse można rozpoznać po innych niż w tradycyjnym Abracie 500  obręczach kół i końcówkach wydechu (te w standardowej odmianie są dwie i mają chromowane końcówki, z kolei te w Esseesse chromowane nie są, a na dodatek są cztery - po dwie na każdy bok).

REKLAMA

Abarth 500 prezentuje się doskonale. Muskularne nadwozie małego Fiata ma mały prześwit i jest wyposażone w spoiler przedłużający linię dachu oraz duży przedni zderzak. Prezentowana na zdjęciach wersja została wyposażona w reflektory ksenonowe, co znacznie podniosło nie tylko widoczność po zmroku, ale też efektowność autka.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Abartha 500 nie jest ciasny. Wręcz przeciwnie, jest zaskakująco przestronny. I w błędzie jest ten, kto myśli że to samochód, który na tylnej kanapie przewiezie jedynie torebkę. Na tylnej kanapie usiądą wygodnie dwie dorosłe osoby. Problematyczne jest za to zajęcie miejsca z tyłu (brak tylnych drzwi).

Po zajęciu miejsca za kierownicą początkowo przeszkadza umiejscowienie siedziska fotela, które sprawia że siedzi się wysoko. Ale po przejechaniu kilku kilometrów kierowca się przyzwyczaja i dziwne wrażenie znika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze zostało wykończone ze sportowym sznytem. Aluminiowe nakładki na pedały w połączeniu z obszytą skórą kierownicą i gałką dźwigni zmiany biegów z czerwonymi szwami, czarną podsufitką i wskaźnikiem ciśnienia w układzie dolotowym dumnie sterczącym przy cyferblacie prędkościomierza sprawiają bardzo dobre wrażenie.

Zobacz też: Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Tym bardziej, że na mocno wyprofilowanym fotelu siedzi się bardzo wygodnie, a kierowca i pasażer mają wystarczająco dużo miejsca na wysokości kolan i ramion.

Przedział bagażowy Abartha Pięćsetki jest niewielki, ale dzięki regularnemu kształtowi oraz możliwości złożenia dzielonej tylnej kanapy pozwoli na spakowanie się dwóm osobom nawet na dłuższe wakacje. Przy normalnym położeniu oparcia tylnej kanapy do Abartha zapakujemy 185 l bagażu. Warto jednak mieć na uwadze fakt, żeby w tym przypadku spakować się stylowe, miękkie torby, a nie sztywne pospolite walizki z kółkami. Te drugie przez sztywną konstrukcję mogą spowodować problemy z zamknięciem pokrywy bagażnika.

W przypadku, gdy potrzebujemy więcej przestrzeni wystarczy złożyć oparcie tylnej kanapy, wtedy przedział bagażowy rośnie do 625 l.

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Napęd/układ jezdny

Sercem Abartha 500 jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l rozwijający moc 135 KM. Widoczna na zdjęciach wersja została wzbogacona pakietem tuningowym Esseesse  za ok. 10 tys. zł.

W efekcie jednostka napędowa rozwija moc 160 KM przy 5750 obr./min. i rozwija maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 3000 obr./min.

 Według danych producenta Abarth Esseesse osiąga „setkę” po 7,4 s i może się rozpędzić do 211 km/h.  

Wyniki jak na auto o zacięciu sportowym wyglądają na zadowalające, ale nie zwiastują dużych emocji „za kółkiem”. A jednak…

Przedsmak czekających na kierowcę wrażeń daje się wyczuć po uruchomieniu silnika. Układ wydechowy Esseesse wydaje z siebie basowy pomruk benzynowego silniczka, który po wkręceniu jednostki na wysokie obroty zmienia się w zajadły syk znany z o wiele mocniejszych i szlachetniejszych konstrukcji. Producent przewidział tryb pracy silnika i układu zawieszenia w trybie Sport, który się uaktywnia po wciśnięciu stosownego przycisku na tablicy przyrządów. Od razu nadmieńmy, że w przypadku Abartha nie ma sensu tego trybu wyłączać, no chyba że w trudnych warunkach zimowych.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Jest coś w charakterystyce pracy jednostki napędowej, w tym jak zrywnie nabiera dynamiki co sprawia, że Abarth z auta o wynikach przeciętnie sportowej konstrukcji zmienia się w prawdziwy generator sportowych emocji.

REKLAMA

Jazda tym samochodem to prawdziwa gratka dla miłośników wysokich obrotów. Wystarczy przeciągnąć wskazówkę obrotomierza przez cały zakres pola, by doświadczyć z jednej strony nagłego zrywu auta (po przekroczeniu około 4 tys. obr./min.) po którym następuje błyskawiczne parcie do przodu, a z drugiej niesłychanych walorów akustycznych związanych z dźwiękami wydobywającymi się z układu wydechowego.

Układ kierowniczy Abartha ułatwia niezbędne do szybkiej jazdy wyczucie pojazdu. W zależności od potrzeb kierownica może obracać się dość lekko (np. podczas parkingowych manewrów) lub ciężko (po wciśnięciu trybu Sport).

Dźwignia skrzyni biegów Abartha pracuje precyzyjnie i nie ma tendencji do tzw. haczenia przy zmianie przełożeń. Twarde zawieszenie i krótki rozstaw osi (230 cm) dają się we znaki na polskich drogach, ale bardzo skutecznie utrzymują pojazd w ryzach podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Bo mimo że Abarth został wyposażony w napęd na przednią oś jego tendencja do podsterowności została ograniczona do minimum i  świetnie się czuje podczas slalomu. Jest to zasługa tzw. elektronicznej szpery, nazwanej w Torque Transfer Control.

Jedną z największych zalet Abartha jest niskie spalanie. Przy bardzo dynamicznej jeździe można bez trudu uzyskać wynik na poziomie 11-12 l/100 km, a podczas zrywnej ale nie nazbyt dynamicznej jazdy w ruchu miejskim Abarth spali średnio około 10 l/100 km. Biorąc pod uwagę frajdę z jazdy to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Test Opel Corsa OPC Line: w miejskim kamuflażu

Podsumowanie

Dla kogo jest Abarth 500, który w wersji Esseesse kosztuje (bez promocji) 76 590 zł? Dla koneserów. Pary bez dzieci lub single szukający nietuzinkowego i szybkiego auta dla siebie będą usatysfakcjonowani podstawową odmianą Abartha 500, który lepiej sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień bo z jednej strony mniej pali, a z drugiej nie ma aż tak twardego zawieszenia i jest cichszy. Ale koneserzy sportowego ekstremum mogą z pewnością popuścić wodze fantazji i dopłacić 10 tys. zł za pakiet Esseesse. I w ten sposób stać się właścicielami auta, które gwarantuje prawdziwie sportowe doznania za niewygórowaną kwotę.

Dane techniczne:

Abarth 500 Esseesse
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 160 KM/5750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 185/625 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 365,7/162,7/148,8 cm
Rozstaw osi 230 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s.
Zużycie paliwa* 8,5/5,4/6,5 l/100 km
Cena 76 590 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lampa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - felga
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - fotel
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - klamka
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - radio
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA