REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Renault Scenic kiedyś był synonimem rewolucji. Teraz dojrzał i wydoroślał. Tylko czy to wyszło mu akurat na dobre? Sprawdziliśmy to na przykładzie Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC.

REKLAMA

W roku 1996 Francuzi postanowili odkryć nową niszę na rynku. Stworzyli pierwszego w Europie vana zbudowanego na bazie samochodu kompaktowego. Obłe nadwozie Scenica pierwszej generacji wydawało się uśmiechnięte. Uśmiechnięci byli jednak dopiero pasażerowie, którzy zajmowali miejsce w jego kabinie. Do ich dyspozycji było pięć oddzielnych foteli (!) oraz bagażnik o pojemności 410 litrów. Renault stało się prawdziwym hitem. Model został okrzyknięty samochodem roku i zaczął znikać z salonów jak szalony. A to całkowicie zaskoczyło szefów marki...

REKLAMA

Oficjele podejrzewali, że dzienna produkcja Scenica sięgnie 450 sztuk. W rzeczywistości produkowano jednak 2,5 tysiąca sztuk! W roku 2003 minivan otrzymał drugą generację. Tym jednak razem oferta została wzbogacona o kolejny model. Wersja Grand była nieco rozciągnięta - to pozwoliło na powiększenie przestrzeni załadunkowej oraz dało możliwość montażu dodatkowego rzędu foteli w bagażniku. Model, który trafił do testów w naszej redakcji jest czwartą generacją. Auto trafiło na rynek w roku 2016 i według zapowiedzi przedstawicieli francuskiej marki stanowi duże rozwinięcie dotychczasowej koncepcji pojazdu.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - dynamiczny, prawie sportowy!

Rozwój koncepcji widać chociażby po nadwoziu. Samochód jest duży, żeby nie powiedzieć przytłaczający. Z drugiej strony otrzymał raczej ostrą i nowoczesną linię pełną przetłoczeń, fajnie schodzący się ku tyłowi zarys dachu oraz tylne światła warte stylistycznego oscara. Takie nadwozie z całą pewnością może się podobać współczesnym Europejczykom. Poza tym Renault Scenic IV w zasadzie nie wygląda jak minivan. Dużo bardziej przypomina SUV-a. Zabieg jest dość sprytny. W realiach, w których modele ze zwiększonym prześwitem przejmują rynek, pozwala on Scenicowi nieco zagrzać się w świetle tego sukcesu.

Zobacz również: Test Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM

Renault standardowo wyposaża swojego minivana w felgi o wielkości 20 cali. Te dość szczelnie wypełniają monstrualne, ale też i mocno proporcjonalne do reszty karoserii nadkola. Niestety z takim rozmiarem łączy się pewna wada. I ta dotyczy… ceny opon. Zakup nowego ogumienia np. zimowego może się okazać ciężkim doświadczeniem dla kierowcy. Szczególnie że model dostępny w rozmiarze homologowanym do Scenica i wyprodukowany przez Uniroyal kosztuje 1368 złotych za sztukę. W przypadku Semperita cena rośnie do 1912 złotych.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Na pierwszy rzut oka kabina pasażerska Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC prezentuje się dostojnie. Konsola centralna jest dość prosta, boczki drzwi oświetlone kolorowymi ambientami, kabina dobrze wygłuszona, a materiały wykończeniowe miękkie i miłe w dotyku. Fotele w pierwszy rzędzie okazują się obszerne i wygodne - zupełnie jak fotele stawiane w salonie. Świetne są też zagłówki - za ich sprawą ustawienie głowy staje się naturalne i nie powoduje bólu kręgosłupa po dłuższej jeździe. Na plus warto zapisać ekran multimedialny - pracuje sprawnie i szybko reaguje na dotyk.

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - uwaga na schowek!

REKLAMA

Schowek na rękawiczki jest wysuwany po dotknięciu płytki. To fajne. Mniej fajne jest to, że rozmach schowka jest na tyle duży, że z pewnością uderzy w kolana pasażera. Mało intuicyjne jest też menu obsługujące nawiewy. Na skrajnych fotelach w drugim rzędzie foteli nie mogą usiąść zbyt wysocy pasażerowie - dach jest wyprofilowany w taki sposób, że zabraknie im miejsca na głowę. Standardowo dla Renault na kierownicy pojawia się też zdecydowanie za dużo przycisków służących do sterowania tempomatem, a przycisk uruchamiający ogranicznik jest ukryty... za gałką skrzyni biegów.

Praktyczność? Tu nie mam najlepszych informacji. Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC to już nie do końca prawdziwy Scenic. Minivan od roku 1996 był rewolucjonistą! Pokazywał ze na bazie segmentu C można zbudować samochód, który dosłownie połyka pasażerów i bagaże. Tutaj podobnego efektu nie ma. Duże nadwozie ukrywa zaskakująco ciasne wnętrze - gdy z przodu siedzą wysokie osoby, z tyłu lepiej usadzić niższych pasażerów. Poza tym zniknęły trzy fotele w drugim rzędzie siedzeń - teraz jest kanapa, a pojemność schowków zmniejszyła się w stosunku do poprzednika z 86 do 63 litrów.

Zobacz również: Renault Scenic II (2003-2009) - opinie użytkowników

Oczywiście muszę być sprawiedliwy. Dlatego wspomnę o dwóch rozwiązaniach, które w Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC okazują się dość zmyślne. Pierwszym jest opcja złożenia oparć tylnej kanapy z poziomu ekranu multimedialnego lub panelu w bagażniku. Drugim przesuwany fragment konsoli - przy czym kierowca musi się liczyć z tym, że po przesunięciu znikają uchwyty na napoje!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - duże auto, sztywne zawieszenie

Świetnie wyprofilowana i stosunkowo niewielka kierownica stanowi dopiero wprowadzenie do dobrych właściwości jezdnych Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC. Układ kierowniczy jest wyraźnie wspomagany. I choć trochę głuchy, pozwala na w miarę precyzyjną jazdę. Zawieszenie? To jest sztywne. Braki komfortu rekompensuje jednak niewielkim przechyłem nadwozia podczas brania zakrętów i stabilnością w czasie jazdy autostradowej. Jeżeli chodzi o zastrzeżenia, elementy zamontowane na przedniej osi mogłyby nieco ciszej tłumić pokonywane równości.

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC jest duży, ale i… naprawdę dynamiczny! Auto za sprawą 1,3-litrowego benzyniaka o mocy 160 koni mechanicznych niezwykle sprawnie przyspiesza do prędkości 40 - 50 km/h oraz zachowuje właściwą porcję wigoru nawet przy prędkości przekraczającej 100 km/h. A to jeszcze nie koniec, bo silnik choć małolitrażowy, brzmi dość rasowo. Przyjemnie powarkuje podczas przyspieszania w mieście. Co ze skrzynią? Przekładnia EDC działa dość płynnie. Czasami potrafi się jednak zgubić - zwłaszcza wtedy, gdy podczas wyprzedzania konieczna jest szybka redukcja.

Największa wada układu napędowego tak właściwie nie do końca odnosi się do jego pracy, a dotyczy odczytu zasięgu. Standardowo dla wszystkich Renault, gdy auto uzna że na pozostałej ilości paliwa nie pokona więcej niż 60 km, zasięg zeruje się. A wtedy kierowca ma wrażenie, że samochód za chwilę stanie z powodu „pragnienia”. To bardzo denerwujące i stresujące. Kierowca powinien uważać też na pracę aktywnego tempomatu. Podczas testu zdarzyło mi się, że auto w czasie jazdy lewym pasem zaczęło hamować, bo wykryło tira... znajdującego się na pasie prawym.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Opel Zafira po faceliftngu

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - podsumowanie:

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC jest bez wątpienia autem kierowcy. Nie, nie nadaje się do wyścigów, a w mieście okazuje się trochę za duży i nieporadny. Mimo wszystko prowadzi się go wygodnie i może pełnić rolę krążownika szos na dalekich dystansach. To jednak nie zmienia faktu, że Francuzi nieco za daleko odeszli od recepty na sukces w przypadku Scenica. Tym samym kierowcom nie tak łatwo może być wybaczyć brak trzech oddzielnych foteli z tyłu czy pewne braki w funkcjonalności nawet w stosunku do poprzednika.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1330 cm3
  • Maksymalna moc: 160 KM (przy 5500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 197 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna EDC, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 53 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 5,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,6 litra
  • Długość: 4634 mm
  • Szerokość: 1866 mm
  • Wysokość: 1655 mm
  • Rozstaw osi: 2804 mm
  • Pojemność bagażnika: 189/533/1863 litry
  • Cena: od 99 900 złotych

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - cena i wyposażenie:

  • Cena: 132 650 zł
  • klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 20 cali
  • karta Renault Hands Free
  • relingi dachowe
  • fotele przednie podgrzewane
  • światła przednie Full LED "Pure Vision"
  • system kontroli martwego pola
  • system wspomagania parkowania przód/tył/bok
  • system wspomagania parkowania "Easy Park Assist", z kamerą cofania
  • system multimedialny R-LINK 2 z ekranem 8,7 cala i nawigacją satelitarną
  • system utrzymywania pasa ruchu
  • aktywny regulator prędkości
  • system kontroli bezpiecznej odległości
  • szyby tylne przyciemniane

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA