REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Renault Scenic kiedyś był synonimem rewolucji. Teraz dojrzał i wydoroślał. Tylko czy to wyszło mu akurat na dobre? Sprawdziliśmy to na przykładzie Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC.

W roku 1996 Francuzi postanowili odkryć nową niszę na rynku. Stworzyli pierwszego w Europie vana zbudowanego na bazie samochodu kompaktowego. Obłe nadwozie Scenica pierwszej generacji wydawało się uśmiechnięte. Uśmiechnięci byli jednak dopiero pasażerowie, którzy zajmowali miejsce w jego kabinie. Do ich dyspozycji było pięć oddzielnych foteli (!) oraz bagażnik o pojemności 410 litrów. Renault stało się prawdziwym hitem. Model został okrzyknięty samochodem roku i zaczął znikać z salonów jak szalony. A to całkowicie zaskoczyło szefów marki...

REKLAMA

REKLAMA

Oficjele podejrzewali, że dzienna produkcja Scenica sięgnie 450 sztuk. W rzeczywistości produkowano jednak 2,5 tysiąca sztuk! W roku 2003 minivan otrzymał drugą generację. Tym jednak razem oferta została wzbogacona o kolejny model. Wersja Grand była nieco rozciągnięta - to pozwoliło na powiększenie przestrzeni załadunkowej oraz dało możliwość montażu dodatkowego rzędu foteli w bagażniku. Model, który trafił do testów w naszej redakcji jest czwartą generacją. Auto trafiło na rynek w roku 2016 i według zapowiedzi przedstawicieli francuskiej marki stanowi duże rozwinięcie dotychczasowej koncepcji pojazdu.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - dynamiczny, prawie sportowy!

Rozwój koncepcji widać chociażby po nadwoziu. Samochód jest duży, żeby nie powiedzieć przytłaczający. Z drugiej strony otrzymał raczej ostrą i nowoczesną linię pełną przetłoczeń, fajnie schodzący się ku tyłowi zarys dachu oraz tylne światła warte stylistycznego oscara. Takie nadwozie z całą pewnością może się podobać współczesnym Europejczykom. Poza tym Renault Scenic IV w zasadzie nie wygląda jak minivan. Dużo bardziej przypomina SUV-a. Zabieg jest dość sprytny. W realiach, w których modele ze zwiększonym prześwitem przejmują rynek, pozwala on Scenicowi nieco zagrzać się w świetle tego sukcesu.

Zobacz również: Test Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM

REKLAMA

Renault standardowo wyposaża swojego minivana w felgi o wielkości 20 cali. Te dość szczelnie wypełniają monstrualne, ale też i mocno proporcjonalne do reszty karoserii nadkola. Niestety z takim rozmiarem łączy się pewna wada. I ta dotyczy… ceny opon. Zakup nowego ogumienia np. zimowego może się okazać ciężkim doświadczeniem dla kierowcy. Szczególnie że model dostępny w rozmiarze homologowanym do Scenica i wyprodukowany przez Uniroyal kosztuje 1368 złotych za sztukę. W przypadku Semperita cena rośnie do 1912 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Na pierwszy rzut oka kabina pasażerska Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC prezentuje się dostojnie. Konsola centralna jest dość prosta, boczki drzwi oświetlone kolorowymi ambientami, kabina dobrze wygłuszona, a materiały wykończeniowe miękkie i miłe w dotyku. Fotele w pierwszy rzędzie okazują się obszerne i wygodne - zupełnie jak fotele stawiane w salonie. Świetne są też zagłówki - za ich sprawą ustawienie głowy staje się naturalne i nie powoduje bólu kręgosłupa po dłuższej jeździe. Na plus warto zapisać ekran multimedialny - pracuje sprawnie i szybko reaguje na dotyk.

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - uwaga na schowek!

Schowek na rękawiczki jest wysuwany po dotknięciu płytki. To fajne. Mniej fajne jest to, że rozmach schowka jest na tyle duży, że z pewnością uderzy w kolana pasażera. Mało intuicyjne jest też menu obsługujące nawiewy. Na skrajnych fotelach w drugim rzędzie foteli nie mogą usiąść zbyt wysocy pasażerowie - dach jest wyprofilowany w taki sposób, że zabraknie im miejsca na głowę. Standardowo dla Renault na kierownicy pojawia się też zdecydowanie za dużo przycisków służących do sterowania tempomatem, a przycisk uruchamiający ogranicznik jest ukryty... za gałką skrzyni biegów.

Praktyczność? Tu nie mam najlepszych informacji. Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC to już nie do końca prawdziwy Scenic. Minivan od roku 1996 był rewolucjonistą! Pokazywał ze na bazie segmentu C można zbudować samochód, który dosłownie połyka pasażerów i bagaże. Tutaj podobnego efektu nie ma. Duże nadwozie ukrywa zaskakująco ciasne wnętrze - gdy z przodu siedzą wysokie osoby, z tyłu lepiej usadzić niższych pasażerów. Poza tym zniknęły trzy fotele w drugim rzędzie siedzeń - teraz jest kanapa, a pojemność schowków zmniejszyła się w stosunku do poprzednika z 86 do 63 litrów.

Zobacz również: Renault Scenic II (2003-2009) - opinie użytkowników

Oczywiście muszę być sprawiedliwy. Dlatego wspomnę o dwóch rozwiązaniach, które w Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC okazują się dość zmyślne. Pierwszym jest opcja złożenia oparć tylnej kanapy z poziomu ekranu multimedialnego lub panelu w bagażniku. Drugim przesuwany fragment konsoli - przy czym kierowca musi się liczyć z tym, że po przesunięciu znikają uchwyty na napoje!

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - duże auto, sztywne zawieszenie

Świetnie wyprofilowana i stosunkowo niewielka kierownica stanowi dopiero wprowadzenie do dobrych właściwości jezdnych Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC. Układ kierowniczy jest wyraźnie wspomagany. I choć trochę głuchy, pozwala na w miarę precyzyjną jazdę. Zawieszenie? To jest sztywne. Braki komfortu rekompensuje jednak niewielkim przechyłem nadwozia podczas brania zakrętów i stabilnością w czasie jazdy autostradowej. Jeżeli chodzi o zastrzeżenia, elementy zamontowane na przedniej osi mogłyby nieco ciszej tłumić pokonywane równości.

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC jest duży, ale i… naprawdę dynamiczny! Auto za sprawą 1,3-litrowego benzyniaka o mocy 160 koni mechanicznych niezwykle sprawnie przyspiesza do prędkości 40 - 50 km/h oraz zachowuje właściwą porcję wigoru nawet przy prędkości przekraczającej 100 km/h. A to jeszcze nie koniec, bo silnik choć małolitrażowy, brzmi dość rasowo. Przyjemnie powarkuje podczas przyspieszania w mieście. Co ze skrzynią? Przekładnia EDC działa dość płynnie. Czasami potrafi się jednak zgubić - zwłaszcza wtedy, gdy podczas wyprzedzania konieczna jest szybka redukcja.

Największa wada układu napędowego tak właściwie nie do końca odnosi się do jego pracy, a dotyczy odczytu zasięgu. Standardowo dla wszystkich Renault, gdy auto uzna że na pozostałej ilości paliwa nie pokona więcej niż 60 km, zasięg zeruje się. A wtedy kierowca ma wrażenie, że samochód za chwilę stanie z powodu „pragnienia”. To bardzo denerwujące i stresujące. Kierowca powinien uważać też na pracę aktywnego tempomatu. Podczas testu zdarzyło mi się, że auto w czasie jazdy lewym pasem zaczęło hamować, bo wykryło tira... znajdującego się na pasie prawym.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Opel Zafira po faceliftngu

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - podsumowanie:

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC jest bez wątpienia autem kierowcy. Nie, nie nadaje się do wyścigów, a w mieście okazuje się trochę za duży i nieporadny. Mimo wszystko prowadzi się go wygodnie i może pełnić rolę krążownika szos na dalekich dystansach. To jednak nie zmienia faktu, że Francuzi nieco za daleko odeszli od recepty na sukces w przypadku Scenica. Tym samym kierowcom nie tak łatwo może być wybaczyć brak trzech oddzielnych foteli z tyłu czy pewne braki w funkcjonalności nawet w stosunku do poprzednika.

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Kuba Brzeziński

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1330 cm3
  • Maksymalna moc: 160 KM (przy 5500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 197 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna EDC, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 53 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 5,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,6 litra
  • Długość: 4634 mm
  • Szerokość: 1866 mm
  • Wysokość: 1655 mm
  • Rozstaw osi: 2804 mm
  • Pojemność bagażnika: 189/533/1863 litry
  • Cena: od 99 900 złotych

Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - cena i wyposażenie:

  • Cena: 132 650 zł
  • klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 20 cali
  • karta Renault Hands Free
  • relingi dachowe
  • fotele przednie podgrzewane
  • światła przednie Full LED "Pure Vision"
  • system kontroli martwego pola
  • system wspomagania parkowania przód/tył/bok
  • system wspomagania parkowania "Easy Park Assist", z kamerą cofania
  • system multimedialny R-LINK 2 z ekranem 8,7 cala i nawigacją satelitarną
  • system utrzymywania pasa ruchu
  • aktywny regulator prędkości
  • system kontroli bezpiecznej odległości
  • szyby tylne przyciemniane

Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA