Opel ecoFLEX: art eco
REKLAMA
REKLAMA
Trend bycia "eko" jest charakterystyczny dla wielu dzisiejszych producentów, np. BMW oferuje w serii 5, z dieslowskim silnikiem 2.0 o mocy 180KM, możliwość naciśnięcia przycisku eco, co pozwala na spalanie poniżej 5 litrów na 100km. Jednak Opel stara stworzyć trend mający na celu wzbudzenie świadomości ekologicznej, no i przy okazji zarobienie na reprezentowaniu tej idei.
REKLAMA
Nowe technologie pod maską Opli ecoFLEX
System VVT – zmienne fazy rozrządu
Pozwala on na zmianę cyklu pracy zaworów dolotowych i wylotowych dla optymalizacji przepływ powietrza w procesie spalania. System dostosowuje parametry pracy do bieżącego obciążenia jednostki, zapewniając zwiększone osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.
Zobacz też: Test Toyoty Prius: (Eko)logiczna?
Zmienna geometria turbiny
Dla wyeliminowania efektu „turbodziury” przy niskich obrotach silnika wykorzystuje się technologię turbosprężarki o zmiennej geometrii. Elektroniczne czujniki kontrolują położenie jej elementów, celem zwiększenia efektywności podzespołu. Są one o wydajniejsze niż zwykłej „turbiny” i zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
System wielokrotnego wtrysku common rail
Bardzo szybkie wtryskiwacze umożliwiają 8 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Efektywność spalania jest większa – w efekcie uzyskuje się wyższy komfort jazdy, cichszą pracę silnika, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin.
Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii
Zobacz też: Hybrydowe Toyoty wygrały eko-rajd
Zmienne długości kolektora dolotowego uzyskuje się za pomocą specjalnego zaworu. Prędkość strumienia powietrza przy mniejszych obrotach zostaje zwiększona dzięki skierowaniu go przez długi i wąski kanał, co zapewnia wyższy moment obrotowy. Przy wyższych obrotach, dla osiągnięcia maksymalnej mocy, otwiera się krótszy kanał o większym przekroju.
Poprawa parametrów niezwiązanych z silnikiem w myśl „szczegóły też mają znaczenie”
Aerodynamika
Opór powietrza jest czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa i emisje spalin, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Dlatego też modele ecoFLEX obniżone zawieszenie i specjalnie ukształtowany przód auta i aktywną żaluzję osłony chłodnicy. Ma to powodować redukcję oporu i w rezultacie spalania.
System Start/Stop
To rozwiązanie pozwala na oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie emisji spalin. Po zatrzymaniu i włączeniu biegu jałowego, silnik jest automatycznie wyłączany. Wznowienie jego pracy następuje po ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła. Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała dość niedawno, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).
Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko
Opony o niskich oporach toczenia
Opory toczenia opon są istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie. Obniżenie oporów toczenia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3-5%, co w cyklu miejskim może wynieść ok. 0,25l na 100km.
Optymalnie dobrane przełożenia
Opel twierdzi, że niedogodności związane z ograniczeniem dynamiki poprzez długie przełożenia w skrzyni biegów udało się wyeliminować dzięki połączeniu dłuższych przełożeń ze zwiększoną mocą silników i wysokim momentem osiąganym przy niskich obrotach.
Opel Corsa ecoFLEX
Nowa Corsa ecoFLEX jest napędzana silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM doładowanym turbiną i zmiennej geometrii (moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.) wraz z zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5 i jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Samochód potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej (w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km).
Zobacz też: Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna
REKLAMA
Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwie idee: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Specjaliści z Opla udoskonalili kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną 177 km/h i potrzeba jej tylko 12,3 s. aby osiągnąć 100 km/h.
Zgodnie z myślą ecoFLEX udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych o 7.4 kg, stalowych felgach o rozmiarze 14 cali.
Zobacz też: Lifting Toyoty Prius
Opel Insignia ecoFLEX
Ciężkie do pogodzenia wydaje się pogodzenie 160 KM i ekologii. Jednak dokonali tego inżynierowie Opla modyfikując Opla Insignię 2.0 CDTI. Oto rezultat uzyskany dzięki zaawansowanej technologii sterowania silnikiem, zmianie przełożeń przekładni, zastosowaniu odpowiedniego ogumienia i wskaźnikowi zmiany biegu: zużycie paliwa: miasto 6,3-16,6, autostrada 4,0-7,8, cykl mieszany 4,9-11,0 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 129-258 g/km- wedle założeń producenta. Producent o wiele się nie pomylił. Dynamika naprawdę zachwyca. Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ecodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km, a to przecież mniej niż podaje producent. Rekordziści osiągnęli jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). To właśnie jest ekologia!
Zobacz też: W USA sprzedano ponad milion Priusów
MPV Opla, czyli Meriva ecoFLEX
Opel Meriva z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX emituje zaledwie 119 g/km CO2 oraz spala tylko 4,5 l/100 km benzyny. Dzięki mocy 95 KM silnik ten nie dostarcza wiele emocji i radości podczas prowadzenia. Mizerne przyspieszenie, słaba dynamika. Tym tylko można określić ten samochód. Jedynym plusem tego samochodu jest zużycie paliwa: miasto 5,6-8,8, autostrada 3,9-5,4, cykl mieszany 4,5-6,7 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 119-168 g/km.
Opel Astra ecoFLEX
Wersja ecoFlex jest najbardziej ekonomiczną dostępnych. W przypadku Astry to turbodiesel 1,3 CDTI, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Po tak małym silniku nie można spodziewać się wiele, więc wyraźne reakcje na dodanie gazu, zwłaszcza przy nieco wyższych prędkościach bardzo mile zaskakują. Według danych producenta Astra EcoFlex potrzebuje aż 14,7 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to 174 km/h, jednak pomimo mizernego przyspieszenie, nie można czuć się zawalidrogą. Średnie spalanie podczas jazdy ekonomicznej to 4,9 l. Według danych producenta można osiągnąć 4,2 l/100 km, otrzymując przy tym emisję dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.
Zobacz też: Zbyt cichy Prius
Opel Zafira ecoFLEX
REKLAMA
Silnik 1.4T, wydaje się, że powinno byc ok. Jednak odczucia z jazdy są jednak inne. By poruszać się chociaż trochę dynamicznie w mieście, silnik trzeba męczyć wyższymi obrotami. Jednocześnie powyżej około 5000 obr./min. czuć już spadek momentu. W trasie natomiast, aby uniemożliwić mu przemianę w "smoka" należy przestrzegać przepisów i unikać prędkości rozwijanych na autostradach. Producent podaje średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie 8,1 l/100 km. Zafira Tourer z systemem Start/Stop spala średnio 9,7 l/100 km. Jednak niemożliwe jest utrzymanie spalania na trasie podanego przez producenta:5,3l/100km.
Jak widać, promowanie nowych idei popłaca, gdyż stwarza to możliwości łączenia różnych wizji samochodów. Nie wszystko Oplowi do tej pory się udało, jednak jest na dobrej drodze do tworzenia samochodów ekologicznych i dynamicznych. Czekamy na więcej...
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.