REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel ecoFLEX: art eco

Piotr Dziedzic
opel ecoFLEX
opel ecoFLEX
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel stosując nowe technologie ecoFLEX stara się zwiększyć efektywność silników, zoptymalizować proces spalania i ograniczyć nadmierną masę komponentów. Dla Opla numerem 1 jest ekologia i ochrona środowiska, a jednocześnie bycie przyjaznym dla samych kierowców.

Trend bycia "eko" jest charakterystyczny dla wielu dzisiejszych producentów, np. BMW oferuje w serii 5, z dieslowskim silnikiem 2.0 o mocy 180KM, możliwość naciśnięcia przycisku eco, co pozwala na spalanie poniżej 5 litrów na 100km. Jednak Opel stara stworzyć trend mający na celu wzbudzenie świadomości ekologicznej, no i przy okazji zarobienie na reprezentowaniu tej idei.

REKLAMA

Nowe technologie pod maską Opli ecoFLEX

System VVT – zmienne fazy rozrządu

Pozwala on na zmianę cyklu pracy zaworów dolotowych i wylotowych dla optymalizacji przepływ powietrza w procesie spalania. System dostosowuje parametry pracy do bieżącego obciążenia jednostki, zapewniając zwiększone osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.

Zobacz też: Test Toyoty Prius: (Eko)logiczna?

Zmienna geometria turbiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla wyeliminowania efektu „turbodziury” przy niskich obrotach silnika wykorzystuje się technologię turbosprężarki o zmiennej geometrii. Elektroniczne czujniki kontrolują położenie jej elementów, celem zwiększenia efektywności podzespołu. Są one o wydajniejsze niż zwykłej „turbiny” i zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

System wielokrotnego wtrysku common rail

Bardzo szybkie wtryskiwacze umożliwiają 8 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Efektywność spalania jest większa – w efekcie uzyskuje się wyższy komfort jazdy, cichszą pracę silnika, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii

Zobacz też: Hybrydowe Toyoty wygrały eko-rajd

Zmienne długości kolektora dolotowego uzyskuje się za pomocą specjalnego zaworu. Prędkość strumienia powietrza przy mniejszych obrotach zostaje zwiększona dzięki skierowaniu go przez długi i wąski kanał, co zapewnia wyższy moment obrotowy. Przy wyższych obrotach, dla osiągnięcia maksymalnej mocy, otwiera się krótszy kanał o większym przekroju.

Poprawa parametrów niezwiązanych z silnikiem w myśl „szczegóły też mają znaczenie”

Aerodynamika

Opór powietrza jest czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa i emisje spalin, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Dlatego też modele ecoFLEX obniżone zawieszenie i specjalnie ukształtowany przód auta i aktywną żaluzję osłony chłodnicy. Ma to powodować redukcję oporu i w rezultacie spalania.

System Start/Stop

To rozwiązanie pozwala na oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie emisji spalin. Po zatrzymaniu i włączeniu biegu jałowego, silnik jest automatycznie wyłączany. Wznowienie jego pracy następuje po ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła. Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała dość niedawno, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).

Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Opony o niskich oporach toczenia

Opory toczenia opon są istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie. Obniżenie oporów toczenia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3-5%, co w cyklu miejskim może wynieść ok. 0,25l na 100km.

Optymalnie dobrane przełożenia

Opel twierdzi, że niedogodności związane z ograniczeniem dynamiki poprzez długie przełożenia w skrzyni biegów udało się wyeliminować dzięki połączeniu dłuższych przełożeń ze zwiększoną mocą silników i wysokim momentem osiąganym przy niskich obrotach.

Opel Corsa ecoFLEX

Nowa Corsa ecoFLEX jest napędzana silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM doładowanym turbiną i zmiennej geometrii (moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.) wraz z  zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5 i jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Samochód potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej (w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km).

Zobacz też: Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

REKLAMA

Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwie idee: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Specjaliści z Opla udoskonalili kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną 177 km/h i potrzeba jej tylko 12,3 s. aby osiągnąć 100 km/h.

Zgodnie z myślą ecoFLEX udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych o 7.4 kg, stalowych felgach o rozmiarze 14 cali.

Zobacz też: Lifting Toyoty Prius

Opel Insignia ecoFLEX

Ciężkie do pogodzenia wydaje się pogodzenie 160 KM i ekologii. Jednak dokonali tego inżynierowie Opla modyfikując Opla Insignię 2.0 CDTI. Oto rezultat uzyskany dzięki zaawansowanej technologii sterowania silnikiem, zmianie przełożeń przekładni, zastosowaniu odpowiedniego ogumienia i wskaźnikowi zmiany biegu: zużycie paliwa: miasto 6,3-16,6, autostrada 4,0-7,8, cykl mieszany 4,9-11,0 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 129-258 g/km- wedle założeń producenta. Producent o wiele się nie pomylił. Dynamika naprawdę zachwyca. Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ecodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km, a to przecież mniej niż podaje producent. Rekordziści osiągnęli jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). To właśnie jest ekologia!

Zobacz też: W USA sprzedano ponad milion Priusów

MPV Opla, czyli Meriva ecoFLEX

Opel Meriva z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX emituje zaledwie 119 g/km CO2 oraz spala tylko 4,5 l/100 km benzyny. Dzięki mocy 95 KM silnik ten nie dostarcza wiele emocji i radości podczas prowadzenia. Mizerne przyspieszenie, słaba dynamika. Tym tylko można określić ten samochód.  Jedynym plusem tego samochodu jest zużycie paliwa: miasto 5,6-8,8, autostrada 3,9-5,4, cykl mieszany 4,5-6,7 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 119-168 g/km.

Opel Astra ecoFLEX

Wersja ecoFlex jest najbardziej ekonomiczną dostępnych. W przypadku Astry to turbodiesel 1,3 CDTI, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Po tak małym silniku nie można spodziewać się wiele, więc wyraźne reakcje na dodanie gazu, zwłaszcza przy nieco wyższych prędkościach bardzo mile zaskakują. Według danych producenta Astra EcoFlex potrzebuje aż 14,7 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to 174 km/h, jednak pomimo mizernego przyspieszenie, nie można czuć się zawalidrogą. Średnie spalanie podczas jazdy ekonomicznej to 4,9 l. Według danych producenta można osiągnąć 4,2 l/100 km, otrzymując przy tym emisję dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.

Zobacz też: Zbyt cichy Prius

Opel Zafira ecoFLEX

REKLAMA

Silnik 1.4T, wydaje się, że powinno byc ok. Jednak odczucia z jazdy są jednak inne. By poruszać się chociaż trochę dynamicznie w mieście, silnik trzeba męczyć wyższymi obrotami. Jednocześnie powyżej około 5000 obr./min. czuć już spadek momentu. W trasie natomiast, aby uniemożliwić mu przemianę w "smoka" należy przestrzegać przepisów i unikać prędkości rozwijanych na autostradach. Producent podaje średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie 8,1 l/100 km. Zafira Tourer z systemem Start/Stop spala średnio 9,7 l/100 km. Jednak niemożliwe jest utrzymanie spalania na trasie podanego przez producenta:5,3l/100km.

Jak widać, promowanie nowych idei popłaca, gdyż stwarza to możliwości łączenia różnych wizji samochodów. Nie wszystko Oplowi do tej pory się udało, jednak jest na dobrej drodze do tworzenia samochodów ekologicznych i dynamicznych. Czekamy na więcej...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA