REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
opel ecoFLEX
opel ecoFLEX
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel stosując nowe technologie ecoFLEX stara się zwiększyć efektywność silników, zoptymalizować proces spalania i ograniczyć nadmierną masę komponentów. Dla Opla numerem 1 jest ekologia i ochrona środowiska, a jednocześnie bycie przyjaznym dla samych kierowców.

Trend bycia "eko" jest charakterystyczny dla wielu dzisiejszych producentów, np. BMW oferuje w serii 5, z dieslowskim silnikiem 2.0 o mocy 180KM, możliwość naciśnięcia przycisku eco, co pozwala na spalanie poniżej 5 litrów na 100km. Jednak Opel stara stworzyć trend mający na celu wzbudzenie świadomości ekologicznej, no i przy okazji zarobienie na reprezentowaniu tej idei.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe technologie pod maską Opli ecoFLEX

System VVT – zmienne fazy rozrządu

Pozwala on na zmianę cyklu pracy zaworów dolotowych i wylotowych dla optymalizacji przepływ powietrza w procesie spalania. System dostosowuje parametry pracy do bieżącego obciążenia jednostki, zapewniając zwiększone osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.

Zobacz też: Test Toyoty Prius: (Eko)logiczna?

REKLAMA

Zmienna geometria turbiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla wyeliminowania efektu „turbodziury” przy niskich obrotach silnika wykorzystuje się technologię turbosprężarki o zmiennej geometrii. Elektroniczne czujniki kontrolują położenie jej elementów, celem zwiększenia efektywności podzespołu. Są one o wydajniejsze niż zwykłej „turbiny” i zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

System wielokrotnego wtrysku common rail

Bardzo szybkie wtryskiwacze umożliwiają 8 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Efektywność spalania jest większa – w efekcie uzyskuje się wyższy komfort jazdy, cichszą pracę silnika, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii

Zobacz też: Hybrydowe Toyoty wygrały eko-rajd

Zmienne długości kolektora dolotowego uzyskuje się za pomocą specjalnego zaworu. Prędkość strumienia powietrza przy mniejszych obrotach zostaje zwiększona dzięki skierowaniu go przez długi i wąski kanał, co zapewnia wyższy moment obrotowy. Przy wyższych obrotach, dla osiągnięcia maksymalnej mocy, otwiera się krótszy kanał o większym przekroju.

Poprawa parametrów niezwiązanych z silnikiem w myśl „szczegóły też mają znaczenie”

Aerodynamika

Opór powietrza jest czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa i emisje spalin, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Dlatego też modele ecoFLEX obniżone zawieszenie i specjalnie ukształtowany przód auta i aktywną żaluzję osłony chłodnicy. Ma to powodować redukcję oporu i w rezultacie spalania.

System Start/Stop

To rozwiązanie pozwala na oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie emisji spalin. Po zatrzymaniu i włączeniu biegu jałowego, silnik jest automatycznie wyłączany. Wznowienie jego pracy następuje po ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła. Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała dość niedawno, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).

Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Opony o niskich oporach toczenia

Opory toczenia opon są istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie. Obniżenie oporów toczenia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3-5%, co w cyklu miejskim może wynieść ok. 0,25l na 100km.

Optymalnie dobrane przełożenia

Opel twierdzi, że niedogodności związane z ograniczeniem dynamiki poprzez długie przełożenia w skrzyni biegów udało się wyeliminować dzięki połączeniu dłuższych przełożeń ze zwiększoną mocą silników i wysokim momentem osiąganym przy niskich obrotach.

Opel Corsa ecoFLEX

Nowa Corsa ecoFLEX jest napędzana silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM doładowanym turbiną i zmiennej geometrii (moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.) wraz z  zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5 i jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Samochód potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej (w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km).

Zobacz też: Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwie idee: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Specjaliści z Opla udoskonalili kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną 177 km/h i potrzeba jej tylko 12,3 s. aby osiągnąć 100 km/h.

Zgodnie z myślą ecoFLEX udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych o 7.4 kg, stalowych felgach o rozmiarze 14 cali.

Zobacz też: Lifting Toyoty Prius

Opel Insignia ecoFLEX

Ciężkie do pogodzenia wydaje się pogodzenie 160 KM i ekologii. Jednak dokonali tego inżynierowie Opla modyfikując Opla Insignię 2.0 CDTI. Oto rezultat uzyskany dzięki zaawansowanej technologii sterowania silnikiem, zmianie przełożeń przekładni, zastosowaniu odpowiedniego ogumienia i wskaźnikowi zmiany biegu: zużycie paliwa: miasto 6,3-16,6, autostrada 4,0-7,8, cykl mieszany 4,9-11,0 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 129-258 g/km- wedle założeń producenta. Producent o wiele się nie pomylił. Dynamika naprawdę zachwyca. Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ecodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km, a to przecież mniej niż podaje producent. Rekordziści osiągnęli jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). To właśnie jest ekologia!

Zobacz też: W USA sprzedano ponad milion Priusów

MPV Opla, czyli Meriva ecoFLEX

Opel Meriva z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX emituje zaledwie 119 g/km CO2 oraz spala tylko 4,5 l/100 km benzyny. Dzięki mocy 95 KM silnik ten nie dostarcza wiele emocji i radości podczas prowadzenia. Mizerne przyspieszenie, słaba dynamika. Tym tylko można określić ten samochód.  Jedynym plusem tego samochodu jest zużycie paliwa: miasto 5,6-8,8, autostrada 3,9-5,4, cykl mieszany 4,5-6,7 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 119-168 g/km.

Opel Astra ecoFLEX

Wersja ecoFlex jest najbardziej ekonomiczną dostępnych. W przypadku Astry to turbodiesel 1,3 CDTI, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Po tak małym silniku nie można spodziewać się wiele, więc wyraźne reakcje na dodanie gazu, zwłaszcza przy nieco wyższych prędkościach bardzo mile zaskakują. Według danych producenta Astra EcoFlex potrzebuje aż 14,7 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to 174 km/h, jednak pomimo mizernego przyspieszenie, nie można czuć się zawalidrogą. Średnie spalanie podczas jazdy ekonomicznej to 4,9 l. Według danych producenta można osiągnąć 4,2 l/100 km, otrzymując przy tym emisję dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.

Zobacz też: Zbyt cichy Prius

Opel Zafira ecoFLEX

Silnik 1.4T, wydaje się, że powinno byc ok. Jednak odczucia z jazdy są jednak inne. By poruszać się chociaż trochę dynamicznie w mieście, silnik trzeba męczyć wyższymi obrotami. Jednocześnie powyżej około 5000 obr./min. czuć już spadek momentu. W trasie natomiast, aby uniemożliwić mu przemianę w "smoka" należy przestrzegać przepisów i unikać prędkości rozwijanych na autostradach. Producent podaje średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie 8,1 l/100 km. Zafira Tourer z systemem Start/Stop spala średnio 9,7 l/100 km. Jednak niemożliwe jest utrzymanie spalania na trasie podanego przez producenta:5,3l/100km.

Jak widać, promowanie nowych idei popłaca, gdyż stwarza to możliwości łączenia różnych wizji samochodów. Nie wszystko Oplowi do tej pory się udało, jednak jest na dobrej drodze do tworzenia samochodów ekologicznych i dynamicznych. Czekamy na więcej...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA