REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
opel ecoFLEX
opel ecoFLEX
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel stosując nowe technologie ecoFLEX stara się zwiększyć efektywność silników, zoptymalizować proces spalania i ograniczyć nadmierną masę komponentów. Dla Opla numerem 1 jest ekologia i ochrona środowiska, a jednocześnie bycie przyjaznym dla samych kierowców.

Trend bycia "eko" jest charakterystyczny dla wielu dzisiejszych producentów, np. BMW oferuje w serii 5, z dieslowskim silnikiem 2.0 o mocy 180KM, możliwość naciśnięcia przycisku eco, co pozwala na spalanie poniżej 5 litrów na 100km. Jednak Opel stara stworzyć trend mający na celu wzbudzenie świadomości ekologicznej, no i przy okazji zarobienie na reprezentowaniu tej idei.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe technologie pod maską Opli ecoFLEX

System VVT – zmienne fazy rozrządu

Pozwala on na zmianę cyklu pracy zaworów dolotowych i wylotowych dla optymalizacji przepływ powietrza w procesie spalania. System dostosowuje parametry pracy do bieżącego obciążenia jednostki, zapewniając zwiększone osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.

Zobacz też: Test Toyoty Prius: (Eko)logiczna?

REKLAMA

Zmienna geometria turbiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla wyeliminowania efektu „turbodziury” przy niskich obrotach silnika wykorzystuje się technologię turbosprężarki o zmiennej geometrii. Elektroniczne czujniki kontrolują położenie jej elementów, celem zwiększenia efektywności podzespołu. Są one o wydajniejsze niż zwykłej „turbiny” i zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

System wielokrotnego wtrysku common rail

Bardzo szybkie wtryskiwacze umożliwiają 8 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Efektywność spalania jest większa – w efekcie uzyskuje się wyższy komfort jazdy, cichszą pracę silnika, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii

Zobacz też: Hybrydowe Toyoty wygrały eko-rajd

Zmienne długości kolektora dolotowego uzyskuje się za pomocą specjalnego zaworu. Prędkość strumienia powietrza przy mniejszych obrotach zostaje zwiększona dzięki skierowaniu go przez długi i wąski kanał, co zapewnia wyższy moment obrotowy. Przy wyższych obrotach, dla osiągnięcia maksymalnej mocy, otwiera się krótszy kanał o większym przekroju.

Poprawa parametrów niezwiązanych z silnikiem w myśl „szczegóły też mają znaczenie”

Aerodynamika

Opór powietrza jest czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa i emisje spalin, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Dlatego też modele ecoFLEX obniżone zawieszenie i specjalnie ukształtowany przód auta i aktywną żaluzję osłony chłodnicy. Ma to powodować redukcję oporu i w rezultacie spalania.

System Start/Stop

To rozwiązanie pozwala na oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie emisji spalin. Po zatrzymaniu i włączeniu biegu jałowego, silnik jest automatycznie wyłączany. Wznowienie jego pracy następuje po ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła. Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała dość niedawno, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).

Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Opony o niskich oporach toczenia

Opory toczenia opon są istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie. Obniżenie oporów toczenia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3-5%, co w cyklu miejskim może wynieść ok. 0,25l na 100km.

Optymalnie dobrane przełożenia

Opel twierdzi, że niedogodności związane z ograniczeniem dynamiki poprzez długie przełożenia w skrzyni biegów udało się wyeliminować dzięki połączeniu dłuższych przełożeń ze zwiększoną mocą silników i wysokim momentem osiąganym przy niskich obrotach.

Opel Corsa ecoFLEX

Nowa Corsa ecoFLEX jest napędzana silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM doładowanym turbiną i zmiennej geometrii (moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.) wraz z  zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5 i jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Samochód potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej (w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km).

Zobacz też: Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwie idee: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Specjaliści z Opla udoskonalili kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną 177 km/h i potrzeba jej tylko 12,3 s. aby osiągnąć 100 km/h.

Zgodnie z myślą ecoFLEX udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych o 7.4 kg, stalowych felgach o rozmiarze 14 cali.

Zobacz też: Lifting Toyoty Prius

Opel Insignia ecoFLEX

Ciężkie do pogodzenia wydaje się pogodzenie 160 KM i ekologii. Jednak dokonali tego inżynierowie Opla modyfikując Opla Insignię 2.0 CDTI. Oto rezultat uzyskany dzięki zaawansowanej technologii sterowania silnikiem, zmianie przełożeń przekładni, zastosowaniu odpowiedniego ogumienia i wskaźnikowi zmiany biegu: zużycie paliwa: miasto 6,3-16,6, autostrada 4,0-7,8, cykl mieszany 4,9-11,0 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 129-258 g/km- wedle założeń producenta. Producent o wiele się nie pomylił. Dynamika naprawdę zachwyca. Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ecodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km, a to przecież mniej niż podaje producent. Rekordziści osiągnęli jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). To właśnie jest ekologia!

Zobacz też: W USA sprzedano ponad milion Priusów

MPV Opla, czyli Meriva ecoFLEX

Opel Meriva z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX emituje zaledwie 119 g/km CO2 oraz spala tylko 4,5 l/100 km benzyny. Dzięki mocy 95 KM silnik ten nie dostarcza wiele emocji i radości podczas prowadzenia. Mizerne przyspieszenie, słaba dynamika. Tym tylko można określić ten samochód.  Jedynym plusem tego samochodu jest zużycie paliwa: miasto 5,6-8,8, autostrada 3,9-5,4, cykl mieszany 4,5-6,7 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 119-168 g/km.

Opel Astra ecoFLEX

Wersja ecoFlex jest najbardziej ekonomiczną dostępnych. W przypadku Astry to turbodiesel 1,3 CDTI, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Po tak małym silniku nie można spodziewać się wiele, więc wyraźne reakcje na dodanie gazu, zwłaszcza przy nieco wyższych prędkościach bardzo mile zaskakują. Według danych producenta Astra EcoFlex potrzebuje aż 14,7 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to 174 km/h, jednak pomimo mizernego przyspieszenie, nie można czuć się zawalidrogą. Średnie spalanie podczas jazdy ekonomicznej to 4,9 l. Według danych producenta można osiągnąć 4,2 l/100 km, otrzymując przy tym emisję dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.

Zobacz też: Zbyt cichy Prius

Opel Zafira ecoFLEX

Silnik 1.4T, wydaje się, że powinno byc ok. Jednak odczucia z jazdy są jednak inne. By poruszać się chociaż trochę dynamicznie w mieście, silnik trzeba męczyć wyższymi obrotami. Jednocześnie powyżej około 5000 obr./min. czuć już spadek momentu. W trasie natomiast, aby uniemożliwić mu przemianę w "smoka" należy przestrzegać przepisów i unikać prędkości rozwijanych na autostradach. Producent podaje średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie 8,1 l/100 km. Zafira Tourer z systemem Start/Stop spala średnio 9,7 l/100 km. Jednak niemożliwe jest utrzymanie spalania na trasie podanego przez producenta:5,3l/100km.

Jak widać, promowanie nowych idei popłaca, gdyż stwarza to możliwości łączenia różnych wizji samochodów. Nie wszystko Oplowi do tej pory się udało, jednak jest na dobrej drodze do tworzenia samochodów ekologicznych i dynamicznych. Czekamy na więcej...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA