REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy samochodów - jak testujemy samochody w redakcji Moto.wieszjak.pl?

Testowanie samochodów to sprawa przyjemna, ale też wymagająca dużego doświadczenia.
Testowanie samochodów to sprawa przyjemna, ale też wymagająca dużego doświadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Pisanie testów samochodowych to zajęcie równie przyjemne, co trudne. Żeby napisać obiektywny test samochodowy trzeba mieć za sobą wiele lat doświadczenia w zakresie dziennikarstwa motoryzacyjnego, potrafić wychwycić różnice w zachowaniu na drodze różnego rodzaju samochodów. W poniższym tekście wyjaśniamy, na co zwracamy uwagę testując samochody w redakcji Moto.wieszjak.pl.

Test samochodowy – przygotowanie do recenzji

Podczas redakcyjnego testu samochodowego musimy przeanalizować setki informacji dotyczących recenzowanego modelu. Składają się na to subiektywne odczucia autora recenzji oraz dane producenta auta.
Dlatego do napisania obiektywnego testu samochodowego oprócz przyrządów pomiarowych i danych producenta niezbędne jest wieloletnie doświadczenie w kontakcie z obecnymi na rynku samochodami. Duże doświadczenie autora pomoże w najtrafniejszej ocenie testowanego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Nasze testy samochodowe

Test samochodowy - ocena wyglądu

W teście samochodowym najmniej istotny jest wygląd opisywanego pojazdu, choć paradoksalnie – co potwierdzi większość marketingowców jest to jeden z głównych czynników decydujących o zakupie konkretnego pojazdu. Nabywcy są w stanie wybaczyć wiele niedoróbek i ukrytych wad w samochodzie, jeżeli ten po prostu im się bardzo podoba.
Jak głosi znane powiedzenie trudno dyskutować o gustach, dlatego w recenzjach redakcji Moto.wieszjak.pl staramy się rozprawki na temat wyglądu konkretnego samochodu pozostawiać potencjalnym nabywcom określając w kilku zdaniach czy nam się wygląd testowanego samochodu podoba, czy nie.

Zobacz także: Galerie samochodów testowych

REKLAMA

Test samochodowy – ocena wnętrza

Po krótkiej kontemplacji wyglądu pojazdu przechodzimy do zasadniczej fazy testu samochodowego – wsiadamy do środka.
W tym momencie przystępujemy do oceny samochodu pod względem funkcjonalnym. Podczas oceny wnętrza pojazdu porównujemy jakość materiałów wykończeniowych – ma to znaczący wpływ na dobre samopoczucie pasażerów podczas jazdy oraz jakość montażu poszczególnych elementów wnętrza. Punktem odniesienia jest konkurencja. Autorzy zestawiają cenę samochodu z jakością montażu i jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza biorąc pod uwagę co oferują konkurenci.
Nie bez znaczenia podczas testowania samochodu jest ilość przestrzeni we wnętrzu, możliwości przewozowe auta (wielkość bagażnika, ilość schowków, możliwości aranżacji i wykorzystania przestrzeni bagażowej, dostęp do bagażnika) oraz dostęp do przedziału pasażerskiego.
Wnętrze jest mierzone miarką w kilkunastu punktach pomiarowych.
Podczas testu oceniamy również widoczność z miejsca kierowcy oraz zakres regulacji położenia koła kierownicy oraz fotela kierowcy.
Istotnym elementem testu samochodowego jest również sprawdzenie ergonomii miejsca „pracy” kierowcy. Sprawdzamy, czy obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna, czy wskaźniki są czytelne w dzień oraz po zmroku.
Jeżeli w samochodzie zainstalowane są systemy operacyjne typu iDrive znany z BMW oceniamy, czy jego obsługa jest prosta. To samo dotyczy fabrycznych nawigacji samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy

Test samochodowy – właściwości jezdne

Kolejnym ruchem podczas testowania samochodu jest uruchomienie silnika i sprawdzenie zachowania samochodu na drodze.
W tym celu redakcja przemierza setki kilometrów w ruchu miejskim oraz poza terenem zabudowanym. W zależności od rodzaju testowanego samochodu przemierzamy autostrady, drogi lokalne, szutrowe oraz bezdroża.
Podczas zbierania materiału do testu oceniamy pracę układu kierowniczego, zwrotność samochodu, komfort tłumienia nierówności, zachowanie samochodu podczas jazdy po zakrętach, odgłos pracy jednostki napędowej, natężenie hałasu w trakcie jazdy, elastyczność jednostki napędowej, zużycie paliwa, przyspieszenie, precyzję działania manualnej skrzyni biegów lub jakość działania automatycznej przekładni.
Bierzemy pod uwagę wyposażenie testowanego samochodu, listę dostępnych opcji, oraz oczywiście cenę testowanego auta.

Zobacz także: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko

Test samochodowy – podsumowanie

W podsumowaniach testów samochodowych zwracamy uwagę na zalety oraz wady opisywanego auta. Wyciągamy wnioski z przeprowadzonej recenzji oraz zwracamy uwagę kogo dany model może zainteresować.

Test samochodowy – poradniki kupującego

Do testów modeli samochodów, które są recenzowane w wortalu Moto.wieszjak.pl dołączamy obszerne poradniki dla kupującego. W materiałach porównujemy dostępne wersje nadwoziowe konkretnych modeli aut, wersje wyposażeniowe oraz dostępną gamę silników. Radzimy, które silniki warto wziąć pod uwagę przy zakupie danego auta oraz którą odmianą wyposażeniową warto się zainteresować.

Zobacz także: poradniki kupującego

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA