REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy samochodów - jak testujemy samochody w redakcji Moto.wieszjak.pl?

Subskrybuj nas na Youtube
Testowanie samochodów to sprawa przyjemna, ale też wymagająca dużego doświadczenia.
Testowanie samochodów to sprawa przyjemna, ale też wymagająca dużego doświadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Pisanie testów samochodowych to zajęcie równie przyjemne, co trudne. Żeby napisać obiektywny test samochodowy trzeba mieć za sobą wiele lat doświadczenia w zakresie dziennikarstwa motoryzacyjnego, potrafić wychwycić różnice w zachowaniu na drodze różnego rodzaju samochodów. W poniższym tekście wyjaśniamy, na co zwracamy uwagę testując samochody w redakcji Moto.wieszjak.pl.

Test samochodowy – przygotowanie do recenzji

Podczas redakcyjnego testu samochodowego musimy przeanalizować setki informacji dotyczących recenzowanego modelu. Składają się na to subiektywne odczucia autora recenzji oraz dane producenta auta.
Dlatego do napisania obiektywnego testu samochodowego oprócz przyrządów pomiarowych i danych producenta niezbędne jest wieloletnie doświadczenie w kontakcie z obecnymi na rynku samochodami. Duże doświadczenie autora pomoże w najtrafniejszej ocenie testowanego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Nasze testy samochodowe

Test samochodowy - ocena wyglądu

W teście samochodowym najmniej istotny jest wygląd opisywanego pojazdu, choć paradoksalnie – co potwierdzi większość marketingowców jest to jeden z głównych czynników decydujących o zakupie konkretnego pojazdu. Nabywcy są w stanie wybaczyć wiele niedoróbek i ukrytych wad w samochodzie, jeżeli ten po prostu im się bardzo podoba.
Jak głosi znane powiedzenie trudno dyskutować o gustach, dlatego w recenzjach redakcji Moto.wieszjak.pl staramy się rozprawki na temat wyglądu konkretnego samochodu pozostawiać potencjalnym nabywcom określając w kilku zdaniach czy nam się wygląd testowanego samochodu podoba, czy nie.

Zobacz także: Galerie samochodów testowych

REKLAMA

Test samochodowy – ocena wnętrza

Po krótkiej kontemplacji wyglądu pojazdu przechodzimy do zasadniczej fazy testu samochodowego – wsiadamy do środka.
W tym momencie przystępujemy do oceny samochodu pod względem funkcjonalnym. Podczas oceny wnętrza pojazdu porównujemy jakość materiałów wykończeniowych – ma to znaczący wpływ na dobre samopoczucie pasażerów podczas jazdy oraz jakość montażu poszczególnych elementów wnętrza. Punktem odniesienia jest konkurencja. Autorzy zestawiają cenę samochodu z jakością montażu i jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza biorąc pod uwagę co oferują konkurenci.
Nie bez znaczenia podczas testowania samochodu jest ilość przestrzeni we wnętrzu, możliwości przewozowe auta (wielkość bagażnika, ilość schowków, możliwości aranżacji i wykorzystania przestrzeni bagażowej, dostęp do bagażnika) oraz dostęp do przedziału pasażerskiego.
Wnętrze jest mierzone miarką w kilkunastu punktach pomiarowych.
Podczas testu oceniamy również widoczność z miejsca kierowcy oraz zakres regulacji położenia koła kierownicy oraz fotela kierowcy.
Istotnym elementem testu samochodowego jest również sprawdzenie ergonomii miejsca „pracy” kierowcy. Sprawdzamy, czy obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna, czy wskaźniki są czytelne w dzień oraz po zmroku.
Jeżeli w samochodzie zainstalowane są systemy operacyjne typu iDrive znany z BMW oceniamy, czy jego obsługa jest prosta. To samo dotyczy fabrycznych nawigacji samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy

Test samochodowy – właściwości jezdne

Kolejnym ruchem podczas testowania samochodu jest uruchomienie silnika i sprawdzenie zachowania samochodu na drodze.
W tym celu redakcja przemierza setki kilometrów w ruchu miejskim oraz poza terenem zabudowanym. W zależności od rodzaju testowanego samochodu przemierzamy autostrady, drogi lokalne, szutrowe oraz bezdroża.
Podczas zbierania materiału do testu oceniamy pracę układu kierowniczego, zwrotność samochodu, komfort tłumienia nierówności, zachowanie samochodu podczas jazdy po zakrętach, odgłos pracy jednostki napędowej, natężenie hałasu w trakcie jazdy, elastyczność jednostki napędowej, zużycie paliwa, przyspieszenie, precyzję działania manualnej skrzyni biegów lub jakość działania automatycznej przekładni.
Bierzemy pod uwagę wyposażenie testowanego samochodu, listę dostępnych opcji, oraz oczywiście cenę testowanego auta.

Zobacz także: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko

Test samochodowy – podsumowanie

W podsumowaniach testów samochodowych zwracamy uwagę na zalety oraz wady opisywanego auta. Wyciągamy wnioski z przeprowadzonej recenzji oraz zwracamy uwagę kogo dany model może zainteresować.

Test samochodowy – poradniki kupującego

Do testów modeli samochodów, które są recenzowane w wortalu Moto.wieszjak.pl dołączamy obszerne poradniki dla kupującego. W materiałach porównujemy dostępne wersje nadwoziowe konkretnych modeli aut, wersje wyposażeniowe oraz dostępną gamę silników. Radzimy, które silniki warto wziąć pod uwagę przy zakupie danego auta oraz którą odmianą wyposażeniową warto się zainteresować.

Zobacz także: poradniki kupującego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA