REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda autostradą – główne zagrożenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo.  Fot. Fotolia
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg w Polsce, trzeba pamiętać, że również na nich dochodzi do tragicznych zdarzeń. Oto przegląd największych zagrożeń z jakimi trzeba się liczyć na autostradzie.

Jazda pod prąd autostradą

Ostatnie doniesienia medialne na temat coraz liczniejszych przypadków jazdy pod prąd autostradą jeżą włos na głowie. O czym trzeba myśleć, aby na dystansie kilku kilometrów nie zorientować się, że poruszamy się po niewłaściwej jezdni, w dodatku pędząc na najszybszym lewym pasie drogi? Niestety, takie przypadki najczęściej kończą się tragicznie i pokazują jedno – na polskich drogach poza brawurą mamy do czynienia z kompletnym brakiem inteligencji i ogromnymi problemami z czytaniem znaków drogowych. Za tego typu wykroczenia, z racji stworzenia niebezpieczeństwa zagrażającego bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinno odbierać się uprawnienia do kierowania pojazdami i kierować na specjalne badania psychologiczne. Taka procedura dotyczy póki co tylko osób, które straciły prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu, bądź przekroczyły dopuszczalny limit punktów karnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Drogi jednokierunkowe bardziej niebezpieczne niż autostrady?!

Mgła lub zamieć śnieżna na autostradzie

Jazda z prędkością ok. 140 km/h po autostradzie ma zapewnić znaczne skrócenie czasu dojazdu do celu. Należy jednak pamiętać, że przy pogarszającej się pogodzie powinniśmy dostosować prędkość pojazdu do panujących warunków. Mgła bądź zamieć śnieżna na autostradzie wyraźnie ograniczając widoczność przyczyniając się do karamboli drogowych. W związku z tym, jeśli warunki na atmosferyczne nie zapewniają odpowiedniej widoczności czy dobrej przyczepności auta do jezdni, ograniczmy prędkość i przede wszystkich zwiększmy odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewni nam to większy margines bezpieczeństwa i dodatkowe sekundy na prawidłową reakcję na potencjalne zagrożenie.

Śliska nawierzchnia

W porównaniu do suchej nawierzchni droga hamowania na mokrej jezdni potrafi się wydłużyć nawet o połowę. Trzeba pamiętać, że jezdnia może być mokra nie tylko w wyniku opadów, ale także w wyniku występowania w jej bliskiej okolicy zbiorników, cieków wodnych czy mokradeł. Nawet cienka warstwa zalegającej na drodze wody (w postaci wilgoci) znacząco zmienia zachowanie pojazdu i jego reakcje na polecenia kierowcy.

REKLAMA

Motocykliści na autostradzie

Wraz z nadejściem sezonu motocyklowe drastycznie rośnie liczba osób poruszających się jednośladami. Wielu z nich, podobnie jak i kierowców samochodów, uwielbia szybką jazdę dwupasmowymi drogami. Z tego powodu wielu użytkowników aut rzadko jeżdżących autostradami nie potrafi prawidłowo ocenić prędkości i odległości w jakiej znajduje się z nimi motocykl. Próbując ominąć inny jadący wolniej pojazd, zjeżdżają na lewy pas jezdni i zajeżdżają tym samym drogę motocyklistom powodując wypadek. Oczywiście rozwijanie nadmiernej prędkości na autostradzie jest zabronione, ale zmiana pasu ruchu jest możliwa tylko po uprzednim upewnieniu się, że nie spowodujemy zagrożenia na drodze. Dlatego przed każdą zmianą pasa uważnie patrzmy w lusterka i nie blokujmy innym użytkownikom drogi lewego pasa jezdni (służy on tylko do wyprzedzania, jazda nim zagrożona jest mandatem karnym!!!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Ciężarówki na autostradzie

Osoby często podróżujące autostradami najczęściej narzekają na dwie sprawy – blokowanie lewego pasa ruchu oraz … blokowanie lewego pasa ruchu przez pojazdy ciężarowe. Widok TIR-a powolnie wyprzedzającego inną ciężarówkę ( z racji wbudowanych ograniczników prędkości) jest chlebem powszednim na polskich autostradach. Oprócz tego, że manewr ten powoduje irytację osób podróżujących autami osobowymi to na dodatek stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Duża różnica prędkości (140km/h wobec 89km/h) oraz ograniczona widoczność (np. w trakcie pokonywania wzniesienia) mogą powodować i powodują niebezpieczne sytuacje drogowe i wypadki.

Silny wiatr

Wyjeżdżając zza ściany lasu czy ekranów akustycznych musimy być przygotowani na nagły podmuch wiatru, które może nawet przesunąć nasze auto względem osi jezdni. Podobnego efektu o mniejszej sile możemy się spodziewać w trakcie wyprzedzania z dużą prędkością ciężarówki z naczepą.

Zobacz też: Jazda podczas silnego wiatru - poradnik

Cofanie na autostradzie

Mimo bezwzględnego zakazu cofania na autostradzie wielu kierowców, którzy się zagapili i ominęli dany z niej zjazd, postanawia zjechać na pobocze i wycofać pojazd. Jest to niebezpieczny manewr i zakazany przez prawo. Absolutnym brakiem zdrowego rozsądku jest jednak cofanie na prawym pasie autostrady!

Opuszczanie pojazdu na autostradzie

Wyjątkowo nieprzyjemną sytuacją jest awaria samochodu na autostradzie. Oprócz tego, że zmusza nas do wezwania lawety to na dodatek zagraża naszemu bezpieczeństwu. Często się bowiem zdarza, że w warunkach ograniczonej widoczności dochodzi do potrącenia osób, które opuściły uszkodzony pojazd. Próba jego naprawy może się skończyć tragicznie dla jego właściciela.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA