REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo.  Fot. Fotolia
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg w Polsce, trzeba pamiętać, że również na nich dochodzi do tragicznych zdarzeń. Oto przegląd największych zagrożeń z jakimi trzeba się liczyć na autostradzie.

Jazda pod prąd autostradą

Ostatnie doniesienia medialne na temat coraz liczniejszych przypadków jazdy pod prąd autostradą jeżą włos na głowie. O czym trzeba myśleć, aby na dystansie kilku kilometrów nie zorientować się, że poruszamy się po niewłaściwej jezdni, w dodatku pędząc na najszybszym lewym pasie drogi? Niestety, takie przypadki najczęściej kończą się tragicznie i pokazują jedno – na polskich drogach poza brawurą mamy do czynienia z kompletnym brakiem inteligencji i ogromnymi problemami z czytaniem znaków drogowych. Za tego typu wykroczenia, z racji stworzenia niebezpieczeństwa zagrażającego bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinno odbierać się uprawnienia do kierowania pojazdami i kierować na specjalne badania psychologiczne. Taka procedura dotyczy póki co tylko osób, które straciły prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu, bądź przekroczyły dopuszczalny limit punktów karnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Drogi jednokierunkowe bardziej niebezpieczne niż autostrady?!

Mgła lub zamieć śnieżna na autostradzie

Jazda z prędkością ok. 140 km/h po autostradzie ma zapewnić znaczne skrócenie czasu dojazdu do celu. Należy jednak pamiętać, że przy pogarszającej się pogodzie powinniśmy dostosować prędkość pojazdu do panujących warunków. Mgła bądź zamieć śnieżna na autostradzie wyraźnie ograniczając widoczność przyczyniając się do karamboli drogowych. W związku z tym, jeśli warunki na atmosferyczne nie zapewniają odpowiedniej widoczności czy dobrej przyczepności auta do jezdni, ograniczmy prędkość i przede wszystkich zwiększmy odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewni nam to większy margines bezpieczeństwa i dodatkowe sekundy na prawidłową reakcję na potencjalne zagrożenie.

Śliska nawierzchnia

W porównaniu do suchej nawierzchni droga hamowania na mokrej jezdni potrafi się wydłużyć nawet o połowę. Trzeba pamiętać, że jezdnia może być mokra nie tylko w wyniku opadów, ale także w wyniku występowania w jej bliskiej okolicy zbiorników, cieków wodnych czy mokradeł. Nawet cienka warstwa zalegającej na drodze wody (w postaci wilgoci) znacząco zmienia zachowanie pojazdu i jego reakcje na polecenia kierowcy.

REKLAMA

Motocykliści na autostradzie

Wraz z nadejściem sezonu motocyklowe drastycznie rośnie liczba osób poruszających się jednośladami. Wielu z nich, podobnie jak i kierowców samochodów, uwielbia szybką jazdę dwupasmowymi drogami. Z tego powodu wielu użytkowników aut rzadko jeżdżących autostradami nie potrafi prawidłowo ocenić prędkości i odległości w jakiej znajduje się z nimi motocykl. Próbując ominąć inny jadący wolniej pojazd, zjeżdżają na lewy pas jezdni i zajeżdżają tym samym drogę motocyklistom powodując wypadek. Oczywiście rozwijanie nadmiernej prędkości na autostradzie jest zabronione, ale zmiana pasu ruchu jest możliwa tylko po uprzednim upewnieniu się, że nie spowodujemy zagrożenia na drodze. Dlatego przed każdą zmianą pasa uważnie patrzmy w lusterka i nie blokujmy innym użytkownikom drogi lewego pasa jezdni (służy on tylko do wyprzedzania, jazda nim zagrożona jest mandatem karnym!!!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Ciężarówki na autostradzie

Osoby często podróżujące autostradami najczęściej narzekają na dwie sprawy – blokowanie lewego pasa ruchu oraz … blokowanie lewego pasa ruchu przez pojazdy ciężarowe. Widok TIR-a powolnie wyprzedzającego inną ciężarówkę ( z racji wbudowanych ograniczników prędkości) jest chlebem powszednim na polskich autostradach. Oprócz tego, że manewr ten powoduje irytację osób podróżujących autami osobowymi to na dodatek stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Duża różnica prędkości (140km/h wobec 89km/h) oraz ograniczona widoczność (np. w trakcie pokonywania wzniesienia) mogą powodować i powodują niebezpieczne sytuacje drogowe i wypadki.

Silny wiatr

Wyjeżdżając zza ściany lasu czy ekranów akustycznych musimy być przygotowani na nagły podmuch wiatru, które może nawet przesunąć nasze auto względem osi jezdni. Podobnego efektu o mniejszej sile możemy się spodziewać w trakcie wyprzedzania z dużą prędkością ciężarówki z naczepą.

Zobacz też: Jazda podczas silnego wiatru - poradnik

Cofanie na autostradzie

Mimo bezwzględnego zakazu cofania na autostradzie wielu kierowców, którzy się zagapili i ominęli dany z niej zjazd, postanawia zjechać na pobocze i wycofać pojazd. Jest to niebezpieczny manewr i zakazany przez prawo. Absolutnym brakiem zdrowego rozsądku jest jednak cofanie na prawym pasie autostrady!

Opuszczanie pojazdu na autostradzie

Wyjątkowo nieprzyjemną sytuacją jest awaria samochodu na autostradzie. Oprócz tego, że zmusza nas do wezwania lawety to na dodatek zagraża naszemu bezpieczeństwu. Często się bowiem zdarza, że w warunkach ograniczonej widoczności dochodzi do potrącenia osób, które opuściły uszkodzony pojazd. Próba jego naprawy może się skończyć tragicznie dla jego właściciela.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA