REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda autostradą – główne zagrożenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo.  Fot. Fotolia
Mniej niż 1% wszystkich wypadków drogowych w Polsce ma miejsce na autostradach. Nie oznacza to, że nie grozi nam na nich niebezpieczeństwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg w Polsce, trzeba pamiętać, że również na nich dochodzi do tragicznych zdarzeń. Oto przegląd największych zagrożeń z jakimi trzeba się liczyć na autostradzie.

Jazda pod prąd autostradą

Ostatnie doniesienia medialne na temat coraz liczniejszych przypadków jazdy pod prąd autostradą jeżą włos na głowie. O czym trzeba myśleć, aby na dystansie kilku kilometrów nie zorientować się, że poruszamy się po niewłaściwej jezdni, w dodatku pędząc na najszybszym lewym pasie drogi? Niestety, takie przypadki najczęściej kończą się tragicznie i pokazują jedno – na polskich drogach poza brawurą mamy do czynienia z kompletnym brakiem inteligencji i ogromnymi problemami z czytaniem znaków drogowych. Za tego typu wykroczenia, z racji stworzenia niebezpieczeństwa zagrażającego bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinno odbierać się uprawnienia do kierowania pojazdami i kierować na specjalne badania psychologiczne. Taka procedura dotyczy póki co tylko osób, które straciły prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu, bądź przekroczyły dopuszczalny limit punktów karnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Drogi jednokierunkowe bardziej niebezpieczne niż autostrady?!

Mgła lub zamieć śnieżna na autostradzie

Jazda z prędkością ok. 140 km/h po autostradzie ma zapewnić znaczne skrócenie czasu dojazdu do celu. Należy jednak pamiętać, że przy pogarszającej się pogodzie powinniśmy dostosować prędkość pojazdu do panujących warunków. Mgła bądź zamieć śnieżna na autostradzie wyraźnie ograniczając widoczność przyczyniając się do karamboli drogowych. W związku z tym, jeśli warunki na atmosferyczne nie zapewniają odpowiedniej widoczności czy dobrej przyczepności auta do jezdni, ograniczmy prędkość i przede wszystkich zwiększmy odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewni nam to większy margines bezpieczeństwa i dodatkowe sekundy na prawidłową reakcję na potencjalne zagrożenie.

Śliska nawierzchnia

W porównaniu do suchej nawierzchni droga hamowania na mokrej jezdni potrafi się wydłużyć nawet o połowę. Trzeba pamiętać, że jezdnia może być mokra nie tylko w wyniku opadów, ale także w wyniku występowania w jej bliskiej okolicy zbiorników, cieków wodnych czy mokradeł. Nawet cienka warstwa zalegającej na drodze wody (w postaci wilgoci) znacząco zmienia zachowanie pojazdu i jego reakcje na polecenia kierowcy.

REKLAMA

Motocykliści na autostradzie

Wraz z nadejściem sezonu motocyklowe drastycznie rośnie liczba osób poruszających się jednośladami. Wielu z nich, podobnie jak i kierowców samochodów, uwielbia szybką jazdę dwupasmowymi drogami. Z tego powodu wielu użytkowników aut rzadko jeżdżących autostradami nie potrafi prawidłowo ocenić prędkości i odległości w jakiej znajduje się z nimi motocykl. Próbując ominąć inny jadący wolniej pojazd, zjeżdżają na lewy pas jezdni i zajeżdżają tym samym drogę motocyklistom powodując wypadek. Oczywiście rozwijanie nadmiernej prędkości na autostradzie jest zabronione, ale zmiana pasu ruchu jest możliwa tylko po uprzednim upewnieniu się, że nie spowodujemy zagrożenia na drodze. Dlatego przed każdą zmianą pasa uważnie patrzmy w lusterka i nie blokujmy innym użytkownikom drogi lewego pasa jezdni (służy on tylko do wyprzedzania, jazda nim zagrożona jest mandatem karnym!!!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Ciężarówki na autostradzie

Osoby często podróżujące autostradami najczęściej narzekają na dwie sprawy – blokowanie lewego pasa ruchu oraz … blokowanie lewego pasa ruchu przez pojazdy ciężarowe. Widok TIR-a powolnie wyprzedzającego inną ciężarówkę ( z racji wbudowanych ograniczników prędkości) jest chlebem powszednim na polskich autostradach. Oprócz tego, że manewr ten powoduje irytację osób podróżujących autami osobowymi to na dodatek stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Duża różnica prędkości (140km/h wobec 89km/h) oraz ograniczona widoczność (np. w trakcie pokonywania wzniesienia) mogą powodować i powodują niebezpieczne sytuacje drogowe i wypadki.

Silny wiatr

Wyjeżdżając zza ściany lasu czy ekranów akustycznych musimy być przygotowani na nagły podmuch wiatru, które może nawet przesunąć nasze auto względem osi jezdni. Podobnego efektu o mniejszej sile możemy się spodziewać w trakcie wyprzedzania z dużą prędkością ciężarówki z naczepą.

Zobacz też: Jazda podczas silnego wiatru - poradnik

Cofanie na autostradzie

Mimo bezwzględnego zakazu cofania na autostradzie wielu kierowców, którzy się zagapili i ominęli dany z niej zjazd, postanawia zjechać na pobocze i wycofać pojazd. Jest to niebezpieczny manewr i zakazany przez prawo. Absolutnym brakiem zdrowego rozsądku jest jednak cofanie na prawym pasie autostrady!

Opuszczanie pojazdu na autostradzie

Wyjątkowo nieprzyjemną sytuacją jest awaria samochodu na autostradzie. Oprócz tego, że zmusza nas do wezwania lawety to na dodatek zagraża naszemu bezpieczeństwu. Często się bowiem zdarza, że w warunkach ograniczonej widoczności dochodzi do potrącenia osób, które opuściły uszkodzony pojazd. Próba jego naprawy może się skończyć tragicznie dla jego właściciela.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA