Jakie obroty silnika są odpowiednie do jazdy?
REKLAMA
REKLAMA
Wielu kierowców zastanawia się nad dostosowaniem odpowiednich obrotów do biegu oraz do prędkości, z którą się poruszają. Z oczywistych przyczyn warto dobrać obroty w taki sposób, żeby z jednej strony nie przeciążyć silnika, z drugiej żeby silnik nie zużywał zbyt wiele paliwa, a jazda była komfortowa.
REKLAMA
Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?
Niestety sporo kierujących popełnia błąd już na etapie przyspieszania zbyt szybko zmieniając poszczególne przełożenia. Tymczasem właśnie podczas rozpędzania samochodu nie powinniśmy "żałować gazu". Zgodnie z podręcznikiem powinniśmy podczas przyspieszania do pożądanej prędkości wcisnąć gaz w ok. 80% zakresu, a poszczególnymi biegami operować tak, by utrzymywać obroty silnika w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. Warto zatem zapamiętać dane techniczne samochodu.
Zobacz też: Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?
Naturalnie po osiągnięciu założonej prędkości utrzymywanie obrotów w okolicach maksymalnego momentu obrotowego nie ma sensu. Przy stałej prędkości jazdy warto wrzucić możliwie najwyższy bieg, tak by obroty spadły do rozsądnego minimum. Jednak i tutaj jest ryzyko. Jazda ze zbyt niskimi obrotami silnika znacznie obciąża jednostkę napędową (koła zębate etc.). Jeżeli nie jesteśmy pewni czy obroty nie są za niskie, warto wykonać prosty test. Jeżeli po znacznym wciśnięciu gazu, samochód bardzo powoli nabiera prędkości, przyspieszenie jest prawie niewyczuwalne, a przy okazji zmienił się odgłos pracy jednostki, oznacza to, że poruszamy się ze zbyt niską prędkością obrotową silnika.
Jazda na zbyt niskich obrotach pod górę jest szczególnie szkodliwa dla silnika.
Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.