Zasady jazdy w trudnym terenie
REKLAMA
REKLAMA
1. Na początku musimy być świadomi zagrożeń na jakie jesteśmy narażeni. Powinniśmy uważnie obserwować drogę, ostrożnie podchodzić do przeszkód, na które może się natknąć. Jeśli wymaga tego sytuacja powinniśmy wychodzić z samochodu aby sprawdzić czy uda nam się przejechać. Należy pamiętać, że kałuża z pozoru może nam się wydawać małą ale tak naprawdę może okazać się ogromnym rowem z którego później jest się bardzo trudno wydostać. Kierowca jeżdżąc w terenie musi bardzo mocno trzymać kierownicę, pamiętając o tym, by kciuki skierowane były do zewnątrz. W przypadku mocniejszego szarpnięcia kierownicą nasze dłonie będą bezpieczne a kciuki nie zostaną uszkodzone.
REKLAMA
Zobacz też: Szkoła przetrwania w rodzinnej „terenówce”
REKLAMA
2. Następnie należy zapoznać się z danymi technicznymi samochodu, jaki jest kąt natarcia, zejścia oraz prześwit. Wtedy świadomie można dobierać drogę przejazdu. Jeśli często pokonujemy taką drogę należy wozić ze sobą linę, saperkę oraz ubranie w które ewentualnie możemy się przebrać.
3. Jazda off road, o której właśnie jest mowa to jazda wolna. Tylko jadąc w ten sposób można uniknąć niespodzianek. Delikatne operowanie pedałem gazu pozwoli cieszyć się przyczepnością. Należy uważać na kamienie czy konary drzew. Jeśli jest taka możliwość należy je ominąć inną drogą co pozwoli nam uniknąć uszkodzenia samochodu.
Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera
REKLAMA
4. Jeśli zachowamy spokój i opanowanie bez większych problemów powinniśmy sobie poradzić z taką przeszkodą jaką jest woda. Należy poruszać się w niej ze stała prędkością bez zmiany biegów. W momencie kiedy ugrzęźniemy należy spróbować ruszyć z drugiego biegu bądź podłożyć coś pod koła (jeśli jest taka możliwość) wtedy złapią one przyczepność. Przed wjechaniem do wody należy sprawdzić jej dno i to co się tam znajduje. Do wody należy wjeżdżać powoli ze stałą prędkością.
5. Pod wzniesienie zawsze podjeżdża się w linii prostej, równolegle do stoku. Jeśli zaczniemy wjeżdżać pod skosem może to skończyć się dla nas dachowaniem. Przed szczytem należy zwolnić w taki sposób aby samochód nie wyskoczył w górę. Zjeżdżając z góry należy trzymać się linii prostej, jadąc równolegle do stoku. Bieg należy dobrać w taki sposób aby auto hamowało silnikiem. Hamulcem powinno kontrolować się prędkość.
6. Wjeżdżając na asfalt należy umyć samochód i sprawdzić czy nic nie jest uszkodzone a szczególnie opony.
Zobacz też: Jak jeździć po piasku?
Źródło: Materiały prasowe Skoda
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.