REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wjazd na rondo - nie zatrzymuj się!

Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Jak wjeżdżać prawidłowo na rondo? Przede wszystkim płynnie, bez wcześniejszego zatrzymywania pojazdu. Dojeżdżając do ronda warto ograniczyć prędkość i płynnie włączyć się do ruchu. Zatrzymywanie się przed nim jest w wielu przypadkach dowodem świadczącym o bardzo niskich umiejętnościach kierowcy.

Rondo - najczęstsze błędy kierowców

Jeżdżąc po Warszawie, można odnieść wrażenie, że rondo to pomysł dopiero co wdrożony do użytku w naszym kraju. Jeśli ma więcej niż jeden pas, znaczna część kierowców w pada w panikę i kurczowo trzyma się prawej jego strony. Kompletna nieznajomość przepisów prawa, wyuczonych na pamięć w trakcie kursu na prawo jazdy, w połączeniu z niskimi umiejętnościami za kierownicą sprawiają, że ronda zamiast usprawniać ruch, pogarszają go.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Znak ustąp pierwszeństwa to nie znak STOP

Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. W związku z tym, że stanowi połączenie dwóch krzyżujących się dróg należy zachować ostrożność w trakcie wjeżdżania na nie. Nie oznacza to jednak, że mamy się przed nim bezwarunkowo zatrzymywać! Gdyby istniała taka konieczność, przed rondem znajdował by się wyraźny, biało-czerwony znak STOP. Niestety, wielu kierowców, jeśli nawet nie większość, kompletnie nie radzi sobie z tym manewrem. Widząc wyłaniający się za skarpy ronda pojazd gwałtownie wciska hamulec i unieruchamia pojazd. Dopiero, gdy auto zjeżdża z ronda, kierowca rusza.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód oceni Twój styl jazdy - rewolucyjny program od MINI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie umiejętności kierowców = zakorkowane rondo

Dlaczego kierowcy zatrzymują się przed rondem? Z dwóch powodów. Po pierwsze mają fatalne wyczucie odległości pomiędzy ich autem, a pojazdem znajdującym się na rondzie. Niskie umiejętności i brak szkoleń regularnie je poprawiających potęguje to zjawisko. Po drugie kierowcy są przekonani, że pojazd jadący rondem porusza się z ogromną prędkością i nie zdąży wyhamować w porę. Niestety, ale to po prostu bzdura. Jeśli rondo jest jednopasmowe to kierowcy poruszają się na nim co najwyżej na drugim przełożeniu. Poza tym, jazda ze skręconymi kołami i mocno wychylonym nadwoziem sprawia, że większość kierowców po prostu unika jazdy ze zbyt dużą prędkością w obawie przed wypadkiem.

Zobacz też: 5 zasad jazdy miejskiej

Spadek płynności ruchu a zużycie paliwa

Efektem notorycznego zatrzymywania się przed rondem jest blokowanie ruchu na drodze, spadek jego płynności oraz wyraźnie zwiększenie zużycia paliwa przez kierowców jadących za takim „delikwentem”. Jeśli wydaję się komuś, że są to małe wielkości to niech przełączy komputer pokładowy tak, aby wskazywał chwilowe spalanie paliwa w trakcie ruszania. Wynik na poziomie 20-30 litrów na 100 km, nawet w aucie wielkości Corsy czy Punto, nie powinien być czymś szokującym. Jeśli teraz założymy, że w takiej sytuacji codziennie znajduje się kilkadziesiąt tysięcy aut, to ilość zmarnowanego paliwa będzie liczona w tonach.

Czas stracony w korku

Oprócz większego zużycia paliwa notoryczne zatrzymywanie się przed rondem wpływa na wyraźny spadek płynności ruchu. Im jest on większy, tym dłuższy jest korek aut, zmierzających do ronda. Tym samym wydłuża się czas spędzony w aucie zamiast w domu czy w pracy. Straconego czasu nikt nam nie zwróci. Pamiętajmy o tym.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

Zatrzymywanie przed rondem wpływa na bezpieczeństwo?

Wiele osób, zapewne uważa, że zatrzymywanie się przed rondem wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Być może, ale to samo można by powiedzieć, gdybyśmy ograniczyli prędkość we wszystkich autach do 20 km/h. Nie tędy droga. Jazda samochodem ma być bezpieczna, rozważna, ale także płynna. Zmuszanie innych kierowców do przesiadywania w aucie jadącym w korku prowadzi do wielu sytuacji nerwowych, czasem nawet rękoczynów. Im większy stres za kierownicą, tym bardziej rośnie ryzyko wypadku. Dlatego aby uważać się za dobrego kierowcę, trzeba opanować m.in. trudną sztukę przewidywania sytuacji na drodze i umiejętnego włączania się do ruchu. Umiejętność prawidłowej oceny odległości i prędkości drugiego pojazdu na drodze jest sposobem na bezpieczne i płynne poruszanie się na drogach publicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA