REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wjazd na rondo - nie zatrzymuj się!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Jak wjeżdżać prawidłowo na rondo? Przede wszystkim płynnie, bez wcześniejszego zatrzymywania pojazdu. Dojeżdżając do ronda warto ograniczyć prędkość i płynnie włączyć się do ruchu. Zatrzymywanie się przed nim jest w wielu przypadkach dowodem świadczącym o bardzo niskich umiejętnościach kierowcy.

Rondo - najczęstsze błędy kierowców

Jeżdżąc po Warszawie, można odnieść wrażenie, że rondo to pomysł dopiero co wdrożony do użytku w naszym kraju. Jeśli ma więcej niż jeden pas, znaczna część kierowców w pada w panikę i kurczowo trzyma się prawej jego strony. Kompletna nieznajomość przepisów prawa, wyuczonych na pamięć w trakcie kursu na prawo jazdy, w połączeniu z niskimi umiejętnościami za kierownicą sprawiają, że ronda zamiast usprawniać ruch, pogarszają go.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Znak ustąp pierwszeństwa to nie znak STOP

Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. W związku z tym, że stanowi połączenie dwóch krzyżujących się dróg należy zachować ostrożność w trakcie wjeżdżania na nie. Nie oznacza to jednak, że mamy się przed nim bezwarunkowo zatrzymywać! Gdyby istniała taka konieczność, przed rondem znajdował by się wyraźny, biało-czerwony znak STOP. Niestety, wielu kierowców, jeśli nawet nie większość, kompletnie nie radzi sobie z tym manewrem. Widząc wyłaniający się za skarpy ronda pojazd gwałtownie wciska hamulec i unieruchamia pojazd. Dopiero, gdy auto zjeżdża z ronda, kierowca rusza.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód oceni Twój styl jazdy - rewolucyjny program od MINI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie umiejętności kierowców = zakorkowane rondo

Dlaczego kierowcy zatrzymują się przed rondem? Z dwóch powodów. Po pierwsze mają fatalne wyczucie odległości pomiędzy ich autem, a pojazdem znajdującym się na rondzie. Niskie umiejętności i brak szkoleń regularnie je poprawiających potęguje to zjawisko. Po drugie kierowcy są przekonani, że pojazd jadący rondem porusza się z ogromną prędkością i nie zdąży wyhamować w porę. Niestety, ale to po prostu bzdura. Jeśli rondo jest jednopasmowe to kierowcy poruszają się na nim co najwyżej na drugim przełożeniu. Poza tym, jazda ze skręconymi kołami i mocno wychylonym nadwoziem sprawia, że większość kierowców po prostu unika jazdy ze zbyt dużą prędkością w obawie przed wypadkiem.

Zobacz też: 5 zasad jazdy miejskiej

Spadek płynności ruchu a zużycie paliwa

Efektem notorycznego zatrzymywania się przed rondem jest blokowanie ruchu na drodze, spadek jego płynności oraz wyraźnie zwiększenie zużycia paliwa przez kierowców jadących za takim „delikwentem”. Jeśli wydaję się komuś, że są to małe wielkości to niech przełączy komputer pokładowy tak, aby wskazywał chwilowe spalanie paliwa w trakcie ruszania. Wynik na poziomie 20-30 litrów na 100 km, nawet w aucie wielkości Corsy czy Punto, nie powinien być czymś szokującym. Jeśli teraz założymy, że w takiej sytuacji codziennie znajduje się kilkadziesiąt tysięcy aut, to ilość zmarnowanego paliwa będzie liczona w tonach.

Czas stracony w korku

Oprócz większego zużycia paliwa notoryczne zatrzymywanie się przed rondem wpływa na wyraźny spadek płynności ruchu. Im jest on większy, tym dłuższy jest korek aut, zmierzających do ronda. Tym samym wydłuża się czas spędzony w aucie zamiast w domu czy w pracy. Straconego czasu nikt nam nie zwróci. Pamiętajmy o tym.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

Zatrzymywanie przed rondem wpływa na bezpieczeństwo?

Wiele osób, zapewne uważa, że zatrzymywanie się przed rondem wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Być może, ale to samo można by powiedzieć, gdybyśmy ograniczyli prędkość we wszystkich autach do 20 km/h. Nie tędy droga. Jazda samochodem ma być bezpieczna, rozważna, ale także płynna. Zmuszanie innych kierowców do przesiadywania w aucie jadącym w korku prowadzi do wielu sytuacji nerwowych, czasem nawet rękoczynów. Im większy stres za kierownicą, tym bardziej rośnie ryzyko wypadku. Dlatego aby uważać się za dobrego kierowcę, trzeba opanować m.in. trudną sztukę przewidywania sytuacji na drodze i umiejętnego włączania się do ruchu. Umiejętność prawidłowej oceny odległości i prędkości drugiego pojazdu na drodze jest sposobem na bezpieczne i płynne poruszanie się na drogach publicznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA