REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wjazd na rondo - nie zatrzymuj się!

Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” nie oznacza, że musimy auto kategorycznie zatrzymać przed rondem. Włączajmy się do ruchu płynnie.
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Jak wjeżdżać prawidłowo na rondo? Przede wszystkim płynnie, bez wcześniejszego zatrzymywania pojazdu. Dojeżdżając do ronda warto ograniczyć prędkość i płynnie włączyć się do ruchu. Zatrzymywanie się przed nim jest w wielu przypadkach dowodem świadczącym o bardzo niskich umiejętnościach kierowcy.

Rondo - najczęstsze błędy kierowców

Jeżdżąc po Warszawie, można odnieść wrażenie, że rondo to pomysł dopiero co wdrożony do użytku w naszym kraju. Jeśli ma więcej niż jeden pas, znaczna część kierowców w pada w panikę i kurczowo trzyma się prawej jego strony. Kompletna nieznajomość przepisów prawa, wyuczonych na pamięć w trakcie kursu na prawo jazdy, w połączeniu z niskimi umiejętnościami za kierownicą sprawiają, że ronda zamiast usprawniać ruch, pogarszają go.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Znak ustąp pierwszeństwa to nie znak STOP

Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. W związku z tym, że stanowi połączenie dwóch krzyżujących się dróg należy zachować ostrożność w trakcie wjeżdżania na nie. Nie oznacza to jednak, że mamy się przed nim bezwarunkowo zatrzymywać! Gdyby istniała taka konieczność, przed rondem znajdował by się wyraźny, biało-czerwony znak STOP. Niestety, wielu kierowców, jeśli nawet nie większość, kompletnie nie radzi sobie z tym manewrem. Widząc wyłaniający się za skarpy ronda pojazd gwałtownie wciska hamulec i unieruchamia pojazd. Dopiero, gdy auto zjeżdża z ronda, kierowca rusza.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód oceni Twój styl jazdy - rewolucyjny program od MINI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie umiejętności kierowców = zakorkowane rondo

Dlaczego kierowcy zatrzymują się przed rondem? Z dwóch powodów. Po pierwsze mają fatalne wyczucie odległości pomiędzy ich autem, a pojazdem znajdującym się na rondzie. Niskie umiejętności i brak szkoleń regularnie je poprawiających potęguje to zjawisko. Po drugie kierowcy są przekonani, że pojazd jadący rondem porusza się z ogromną prędkością i nie zdąży wyhamować w porę. Niestety, ale to po prostu bzdura. Jeśli rondo jest jednopasmowe to kierowcy poruszają się na nim co najwyżej na drugim przełożeniu. Poza tym, jazda ze skręconymi kołami i mocno wychylonym nadwoziem sprawia, że większość kierowców po prostu unika jazdy ze zbyt dużą prędkością w obawie przed wypadkiem.

Zobacz też: 5 zasad jazdy miejskiej

Spadek płynności ruchu a zużycie paliwa

Efektem notorycznego zatrzymywania się przed rondem jest blokowanie ruchu na drodze, spadek jego płynności oraz wyraźnie zwiększenie zużycia paliwa przez kierowców jadących za takim „delikwentem”. Jeśli wydaję się komuś, że są to małe wielkości to niech przełączy komputer pokładowy tak, aby wskazywał chwilowe spalanie paliwa w trakcie ruszania. Wynik na poziomie 20-30 litrów na 100 km, nawet w aucie wielkości Corsy czy Punto, nie powinien być czymś szokującym. Jeśli teraz założymy, że w takiej sytuacji codziennie znajduje się kilkadziesiąt tysięcy aut, to ilość zmarnowanego paliwa będzie liczona w tonach.

Czas stracony w korku

Oprócz większego zużycia paliwa notoryczne zatrzymywanie się przed rondem wpływa na wyraźny spadek płynności ruchu. Im jest on większy, tym dłuższy jest korek aut, zmierzających do ronda. Tym samym wydłuża się czas spędzony w aucie zamiast w domu czy w pracy. Straconego czasu nikt nam nie zwróci. Pamiętajmy o tym.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

Zatrzymywanie przed rondem wpływa na bezpieczeństwo?

Wiele osób, zapewne uważa, że zatrzymywanie się przed rondem wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Być może, ale to samo można by powiedzieć, gdybyśmy ograniczyli prędkość we wszystkich autach do 20 km/h. Nie tędy droga. Jazda samochodem ma być bezpieczna, rozważna, ale także płynna. Zmuszanie innych kierowców do przesiadywania w aucie jadącym w korku prowadzi do wielu sytuacji nerwowych, czasem nawet rękoczynów. Im większy stres za kierownicą, tym bardziej rośnie ryzyko wypadku. Dlatego aby uważać się za dobrego kierowcę, trzeba opanować m.in. trudną sztukę przewidywania sytuacji na drodze i umiejętnego włączania się do ruchu. Umiejętność prawidłowej oceny odległości i prędkości drugiego pojazdu na drodze jest sposobem na bezpieczne i płynne poruszanie się na drogach publicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA