REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie ciężkiej przyczepy - technika jazdy i wymogi formalne

Holowanie łodzi
Holowanie łodzi
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jakie trzeba spełnić wymogi formalne, by móc prowadzić samochód holujący ciężką przyczepę, np. transportując łódź motorową lub konie?

Bez względu na to, czy chcemy poruszać się z tzw. przyczepą lekką bez hamulca (o DMC do 750 kg) czy większą (o DMC do 3,5 t), zaopatrzoną we własny układ hamulcowy (tzw. hamulec najazdowy), musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach dotyczących techniki jazdy.

REKLAMA

Taki zespół pojazdów zajmuje więcej miejsca na drodze – zwłaszcza ciężka przyczepa, która często jest szersza niż holujący ją samochód. Jeśli przewozimy jacht, mamy do czynienia z naprawdę długim ładunkiem – w przypadku przyczepy widocznej na zdjęciach jest to aż 6,3 m. Konieczne jest dokładne ustawienie lusterek, abyśmy wiedzieli jak najwięcej o sytuacji z tyłu zestawu. Czasem fabryczne lusterka mogą się okazać niewystarczające i konieczne będzie zamontowanie dodatkowych, na wysięgnikach.

Holowanie łodzi

Holowanie łodzi

Toyota

Toyota

Więcej porad z zakresu techniki jazdy znajdziesz tutaj

Technika jazdy z ciężką przyczepą

REKLAMA

Szczególną ostrożność musimy zachować podczas skręcania, bo przyczepa ścina zakręty, a jej tył zachodzi – na zakrętach potrzebujemy o wiele więcej miejsca. Dlatego musimy je pokonywać jak najszerzej, zaczynając manewr od krawędzi przeciwnej do kierunku zakrętu. Przyczepa podąża ciaśniejszym torem jazdy, niż samochód. Podczas cofania skręca w przeciwnym kierunku do przedniej osi auta. Gdy kręcimy kierownicą w lewo - przyczepa zacznie skręcać w prawo i odwrotnie. W najtrudniejszych sytuacjach warto poprosić o pomoc pasażera.

Cały zestaw jest bardzo ciężki – nawet w przypadku lekkiej przyczepy może to być 4250 kg. Będzie więc wolniej przyspieszać i dłużej hamować. Manewr wyprzedzania trzeba prowadzić bardzo delikatnie, by nie dopuścić do zarzucenia przyczepą. W jego trakcie, zwłaszcza gdy wyprzedzamy np. ciężarówkę, turbulencje powietrza wytwarzają siłę przyciągającą nasz zestaw do wyprzedzanego pojazdu. Jeśli przyczepa zaczyna tracić stabilność, sposobem na odzyskanie kontroli jest wyhamowanie zestawu. Na stromych zjazdach należy redukować biegi, by nie dopuścić do przegrzania hamulców. Bardzo ważne jest również wcześniejsze rozpoczynanie hamowania i planowanie manewrów z dużym wyprzedzeniem, bo przyspieszanie, a przede wszystkim hamowanie, odbywa się jak na zwolnionym filmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostosujmy prędkość. W terenie zabudowanym to 50 km/h, poza miastem 70 km, a na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu, 80 km/h. Kto odpowiada za ewentualne szkody? Jeśli przyczepa była w ruchu, niezależnie od tego czy odłączyła się od auta czy pozostała połączona z pojazdem - odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC samochodu (OC przyczepy działa tylko wówczas, gdy się nie przemieszcza).

Holowanie przyczepy a DMC

REKLAMA

Informację o DMC naszego auta znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, to pozycja F.1. dowodu. O masie przyczepy, którą możemy ciągnąć, informują rubryki: O.1 (dla przyczepy z hamulcem) i O.2 (bez hamulca). Jak obliczyć masę przyczepy, ważącej powyżej 750 kg? Zgodnie z przepisami, stosunek DMC pojazdu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1.

W przypadku prezentowanej na zdjęciach Toyoty Land Cruiser 150 4.0 V6 o dopuszczanej masie całkowitej 2900 kg, musimy podzielić tę liczbę przez 1,33, co daje DMC przyczepy w wysokości 2180 kg. Pamiętajmy przy tym, że przyczepa nie powinna być cięższa od holującego ją samochodu. W przypadku terenowego Land Cruisera producent określił maksymalną masę holowanej przyczepy na całe 3000 kg.

Terenówkę Toyoty sprzężono z przyczepą o DMC 2000 kg, ładowności 1430 kg, długości 7,3 m i szerokości ponad 2,5 m, na której umieszczono łódź o masie 1370 kg. W tym przypadku nie wystarczy już prawo jazdy kategorii B. Trzeba mieć uprawnienia do jazdy z ciężką przyczepą o DMC do 3,5 t, czyli kategorię prawa jazdy B+E. Jeśli chcemy prowadzić samochód z przyczepą, mając dokument kategorii B – DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) nie może przekraczać 4250 kg w przypadku przyczepy lekkiej lub 3500 kg w przypadku innej, niż lekka. Trzecim sposobem na poruszanie się z ciężką przyczepą jest prawo jazdy kategorii B96. W tym przypadku niepotrzebny nam kurs, wystarczy zdać egzamin praktyczny, by uzyskać możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep, ale z limitem DMC zestawu do 4250 kg. Pozwala ono holować np. dużą przyczepę kempingową samochodem osobowym.  

Holowanie przyczepy z końmi

Holowanie przyczepy z końmi

Toyota

Toyota

Holowanie przyczepy, a viaTOLL

Ostatnia, bardzo ważna informacja to konieczność opłacania „myta” za zestawy drogowe o masie powyżej 3,5 t. W każdym takim przypadku samochód trzeba wyposażyć w tzw. viaBOX - urządzenie automatycznie uiszczające opłaty systemu viaTOLL. Każda rozpoczęta doba jazdy z przyczepą „na gapę” oznacza 500 zł kary. Rejestracji w systemie można dokonać na terenie całej Polski, m. in. w punktach obsługi, na przejściach granicznych, a także niektórych stacjach benzynowych lub za pośrednictwem firm, oferujących karty paliwowe. Urządzenie działa w systemie pre-paid, trzeba więc na bieżąco kontrolować stan konta, by nie zapłacić kary. Pomoże w tym mobilna aplikacja. Systemy post-paid są dostępne głównie dla firm.

Zobacz też: Maksymalna masa holowanej przyczepy dla prawa jazdy kategorii B

Holowanie przyczepy z koniem - wymogi formalne

W przypadku holowania przyczepy z koniem kierowca musi spełnić wiele warunków formalnych. Jeśli trasa będzie dłuższa niż 50 km i przekroczy granicę gminy, w której mieszka właściciel, oprócz odpowiedniego prawa jazdy i przyczepy, będziemy także potrzebować zaświadczenia o ukończeniu kursu przewoźnika/konwojenta koni (koszt kursu to ok. 150 zł). Konieczne jest też posiadanie świadectwa zatwierdzenia środka transportu drogowego (przyczepy), jak również paszportu hodowlanego.

Przekraczając granicę na terenie UE, dodatkowo trzeba mieć świadectwo zdrowia konia i poświadczenie przeprowadzenia dezynfekcji środka transportu od Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz dokumenty ewidencyjne zwierzęcia. Gdy podróż trwa powyżej 8 godzin, wymagany jest plan trasy przewozu, w tym czas i miejsca przeznaczone na postój oraz karmienie zwierząt. Zadbanie o wodę i paszę jest oczywistością. Do tego niezbędna jest wprawna i delikatna technika jazdy, by nie doprowadzić do kontuzji zwierzęcia.

Źródło: Materiały prasowe Toyoty

Holowanie łodzi
Toyota
Holowanie przyczepy z końmi
Toyota
Holowanie łodzi
Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA