REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie pojazdu - prędkość, rodzaj holu i zakazy

Subskrybuj nas na Youtube
Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiedza na temat holowania auta przyda się każdemu kierowcy. Oto garść najważniejszych wskazówek na ten temat.

Dopuszczalna prędkość podczas holowania

Prawo dopuszcza możliwość holowania jednego pojazdu silnikowego przez drugi, ale tylko po spełnieniu kilku warunków. Należy pamiętać, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza nim. Osoba kierująca pojazdem holującym powinna pamiętać też o włączeniu świateł mijania – nawet jeśli na drodze panuje dostateczna widoczność. Istotny jest także sposób połączenia obu pojazdów – powinny one być złączone w sposób uniemożliwiający odczepienie w trakcie jazdy. Nie dotyczy to jednak holowania motocykla, który trzeba holować z połączeniem giętkim umożliwiającym łatwe odczepienie. Holowany samochód musi być także odpowiednio oznaczony a kierowca ma do wyboru dwie opcje: może oznaczyć go z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym albo wysyłać żółte sygnały błyskowe. W okresie niedostatecznej widoczności auto powinno mieć też włączone światła pozycyjne – a wszystko oto przez wzgląd na bezpieczeństwo. Brak właściwego oznaczenia oznacza mandat opiewający na sumę 150 zł.

REKLAMA

Zobacz też: Jak podróżować z przyczepą?

Holowanie auta: połączenie sztywne czy giętkie?

 – Kierowcy czasem zastanawiają się kiedy mogą holować pojazd na połączeniu sztywnym, a kiedy trzeba zdecydować się na połączenie giętkie np. na lince holowniczej – zauważa Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Z pomocą przychodzi im kodeks drogowy, który mówi, że jeśli mamy sprawne dwa układy hamulcowe to możemy stosować połączenie giętkie, jeśli zaś działa tylko jeden układ to trzeba już zastosować połączenie sztywne – wyjaśnia Florkowska. Holowanie pojazdów przy nieodpowiednim połączeniu może zostać ukarane 250 złotowym mandatem. Przy sztywnym połączeniu pojazdów odległość między nimi nie może przekraczać więcej niż 3 metry. Natomiast przy połączeniu giętkim odległość między samochodami powinna oscylować między 4 a 6 metrów. Warto pamiętać też o odpowiednim wyróżnieniu połączenia, które powinno być oznaczone białymi i czerwonymi pasami albo zaopatrzone w chorągiewkę (żółtą lub czerwoną). Niewłaściwe oznakowanie lub jego brak mogą sprowadzić na kierowcę mandat w wysokości 50 zł.

Zobacz też: Holowanie na sztywno, tzw. "sztywny hol" - mandat

Kiedy nie można holować innego pojazdu?

Istnieją okoliczności, które wykluczają holowanie pojazdu. Jeżeli pojazd ma niesprawny układ hamulcowy to można holować go tylko wtedy, kiedy nie trzeba będzie używać hamulców (a praktyce kierowcy często decydują się na lawetę). W innym wypadku jest to wzbronione. Jeżeli w pojeździe działanie układu hamulcowego jest uzależnione jest od pracy silnika (a ten jest wyłączony) zabrania się holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego. Nie powinno się holować więcej niż jednego pojazdu. Holującym nie powinien też być pojazd z przyczepą – w przeciwnym razie kierowcy grozi kara 250 zł. Trzeba pamiętać też, aby pod żadnym pozorem nie holować pojazdu na autostradzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA