REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie zimą - za co grozi mandat?

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe holowanie samochodu może zakończyć się mandatem bądź nawet wypadkiem. Wraz z nadejściem mrozów wzrasta ryzyko, że pojazd może wymagać holowania. O czym należy wtedy pamiętać?

Samochód zepsuty, kierowca wściekły – zimą to żadna nowość. Holowanie to jeden ze sposobów na zaradzenie takiej sytuacji. Pod względem technicznym jest to dosyć proste zadanie, ale bardzo łatwo  zasłużyć sobie przy okazji na serię mandatów. Przede wszystkim należy pamiętać, że holowanie nie zawsze jest dopuszczalne.  – Kodeks Drogowy zabrania holowania pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Niemożliwe jest także holowanie pojazdem z przyczepą lub holowanie więcej niż jednego pojazdu – dodaje Florkowska. Ostrożnie także z awariami silnika. W przypadku gdy silnik jest unieruchomiony (a działanie układu hamulcowego jest uzależnione od jego pracy) zabrania się holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego. Za złamanie jeden z tych zasad grozi 250 zł mandatu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Uprzejmy kierowca naraża się na mandat?

Znaczące oznaczenie

Załóżmy, że pojazd jest na tyle sprawny, że można go holować. Co dalej? Na pewno nie jest to dobry moment na szarżowanie prędkością. Prędkość pojazdu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, natomiast poza tym terenem: 60 km/h. Złamanie tych zasad oznacza mandat, którego wysokość określa „zwykły” taryfikator. Przekroczenie limitu o 10 km/h może zubożyć portfel o 50 zł i dodatkowo zaowocować jednym punktem karnym. Pamiętać należy także o światłach: pojazd holujący (nawet przy dostatecznej widoczności powietrza) powinien mieć włączone światła mijania. Niedopełnienie tego obowiązku kosztować może 100 zł. Widoczność pojazdu to nie tylko światła – prawo nakłada na kierujących obowiązek odpowiedniego oznaczenia pojazdu. Holowany samochód powinien mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy (ale uwaga: zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe, tak aby były one widoczne także dla innych uczestników ruchu). W okresie niedostatecznej widoczności powietrza pojazd powinien mieć włączone światła pozycyjne. Nieprawidłowe oświetlenie pojazdu może kosztować kierowcę 100 zł kary.

REKLAMA

Zobacz też: Holowanie na sztywno, tzw. "sztywny hol" - mandat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na sztywno czy na giętko?

Istotny jest także rodzaj połączenia: jeśli w pojeździe poprawnie działają dwa układy hamulcowe to można holować pojazd na połączeniu giętkim. Jeżeli sprawny jest tylko jeden hamulec o wówczas dopuszcza się tylko połączenie sztywne. Przy połączeniu giętkim odległość między pojazdami musi wynosić między 4-6 metrów, zaś w przypadku połączenia sztywnego nie więcej niż 3 metry. Warto zatroszczyć się także o odpowiednie oznakowanie. Kierowca ma wybór: połączenie musi być oznaczone czerwono-białymi pasami bądź zaopatrzone w chorągiewkę (żółtą lub czerwoną). Dobór niewłaściwego połączeniu może sprowadzić na kierowcę mandat opiewający na sumę 150 zł. Brak lub złe oznaczenie połączenia to kolejne 50 zł. Nieodpowiednia odległość między holującym a holowanym – to następne 100 zł kary.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA