REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie zimą - za co grozi mandat?

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe holowanie samochodu może zakończyć się mandatem bądź nawet wypadkiem. Wraz z nadejściem mrozów wzrasta ryzyko, że pojazd może wymagać holowania. O czym należy wtedy pamiętać?

Samochód zepsuty, kierowca wściekły – zimą to żadna nowość. Holowanie to jeden ze sposobów na zaradzenie takiej sytuacji. Pod względem technicznym jest to dosyć proste zadanie, ale bardzo łatwo  zasłużyć sobie przy okazji na serię mandatów. Przede wszystkim należy pamiętać, że holowanie nie zawsze jest dopuszczalne.  – Kodeks Drogowy zabrania holowania pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Niemożliwe jest także holowanie pojazdem z przyczepą lub holowanie więcej niż jednego pojazdu – dodaje Florkowska. Ostrożnie także z awariami silnika. W przypadku gdy silnik jest unieruchomiony (a działanie układu hamulcowego jest uzależnione od jego pracy) zabrania się holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego. Za złamanie jeden z tych zasad grozi 250 zł mandatu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Uprzejmy kierowca naraża się na mandat?

Znaczące oznaczenie

Załóżmy, że pojazd jest na tyle sprawny, że można go holować. Co dalej? Na pewno nie jest to dobry moment na szarżowanie prędkością. Prędkość pojazdu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, natomiast poza tym terenem: 60 km/h. Złamanie tych zasad oznacza mandat, którego wysokość określa „zwykły” taryfikator. Przekroczenie limitu o 10 km/h może zubożyć portfel o 50 zł i dodatkowo zaowocować jednym punktem karnym. Pamiętać należy także o światłach: pojazd holujący (nawet przy dostatecznej widoczności powietrza) powinien mieć włączone światła mijania. Niedopełnienie tego obowiązku kosztować może 100 zł. Widoczność pojazdu to nie tylko światła – prawo nakłada na kierujących obowiązek odpowiedniego oznaczenia pojazdu. Holowany samochód powinien mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy (ale uwaga: zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe, tak aby były one widoczne także dla innych uczestników ruchu). W okresie niedostatecznej widoczności powietrza pojazd powinien mieć włączone światła pozycyjne. Nieprawidłowe oświetlenie pojazdu może kosztować kierowcę 100 zł kary.

REKLAMA

Zobacz też: Holowanie na sztywno, tzw. "sztywny hol" - mandat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na sztywno czy na giętko?

Istotny jest także rodzaj połączenia: jeśli w pojeździe poprawnie działają dwa układy hamulcowe to można holować pojazd na połączeniu giętkim. Jeżeli sprawny jest tylko jeden hamulec o wówczas dopuszcza się tylko połączenie sztywne. Przy połączeniu giętkim odległość między pojazdami musi wynosić między 4-6 metrów, zaś w przypadku połączenia sztywnego nie więcej niż 3 metry. Warto zatroszczyć się także o odpowiednie oznakowanie. Kierowca ma wybór: połączenie musi być oznaczone czerwono-białymi pasami bądź zaopatrzone w chorągiewkę (żółtą lub czerwoną). Dobór niewłaściwego połączeniu może sprowadzić na kierowcę mandat opiewający na sumę 150 zł. Brak lub złe oznaczenie połączenia to kolejne 50 zł. Nieodpowiednia odległość między holującym a holowanym – to następne 100 zł kary.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA